Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2559101_0001.png
Side 1 af 3
Talemanuskript til brug for samråd om ny slumlejr i
vejtransportsektoren - dårlige forhold for chauffører
Tale
Også tak til udvalget for at sætte fokus på området.
For regeringen er det helt afgørende, at de chauffører der hver dag kører på de
danske veje, mødes af ordnede forhold.
Chaufførerne er et vigtigt aktiv i alle danskernes hverdag. Vores hverdag kan ikke
hænge sammen uden en velfungerende transportbranche.
At der findes chauffører, der underbetales og lever en kummerlig tilværelse, er på
ingen måde i orden.
Lad mig gøre det klart: Regeringen vil ikke acceptere dårlige og uværdige
arbejdsvilkår. Det er skadeligt for de virksomheder, der spiller efter reglerne, som
skal konkurrere mod dem, som bevidst omgår reglerne.
Det kan vi ikke være bekendt.
I transportsektoren er kampen for gode og ordentlige arbejdsvilkår af høj prioritet.
Regeringens indsats for at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår har taget fart
siden Padborg sagen i 2018, hvor vi var vidner til grov systematisk udnyttelse af
chauffører.
Jeg ved, at der er blevet arbejdet benhårdt for, at lignende sager ikke skulle
gentage sig, men det er en langvarig og vedvarende kamp at sikre gode
rammevilkår i vejtransportsektoren.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 5/4-2022 om boligforhold for lastbilchauffører inden for byggeriet og landbruget, til transportministeren
Side 2 af 3
I juli 2020 blev EU’s vejpakke vedtaget efter tre års intensive forhandlinger.
Vedtagelsen var – og er – et stort og vigtigt skridt i den rigtige retning for EU’s
vejtransportsektor, der, med sin grænseoverskridende karakter, i mange år har
oplevet unfair konkurrence og ringe arbejdsvilkår.
Jeg er meget tilfreds med, at vi nu, langt om længe har fået implementeret
størstedelen af den vel nok mest gennemgribende ændring af rammevilkårene for
EU's vejtransportsektor, som vi har set i mange år. Gode og klare rammevilkår er
fundamentet for et sundt arbejdsmiljø i vejtransporten.
Fra national side, har vi med vejtransportaftalen fra januar 2020 sikret, at
udenlandske virksomheder, der udfører cabotagekørsel og vejdelen af kombineret
transport i Danmark, skal aflønne sine chauffører på et niveau, der er svarende til
det danske.
Vejtransportaftalen blev lavet på anbefalinger fra Dansk Arbejdsgiverforening og
Fagbevægelsens Hovedorganisation, som et bredt politisk flertal støttede op om.
EU-reglerne i kombination med nationale foranstaltninger, er nødvendige for
regeringens ambitiøse målsætning om en vejtransportsektor, hvor gode og
ordentlige arbejdsvilkår er realiteten for de mange chauffører.
Og reglerne er klare.
Det lange ugentlige hvil på 45 timer eller derover skal holdes i egnet indkvartering.
Det betyder konkret, indkvartering med passende sovefaciliteter og sanitære
forhold. Det betyder også, at dem, som kører cabotage og kombineret transport får
en løn, der er svarende til den danske.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd d. 5/4-2022 om boligforhold for lastbilchauffører inden for byggeriet og landbruget, til transportministeren
Side 3 af 3
Det betyder også styrkede etableringskrav til virksomhederne, med henblik på at
begrænse postkasseselskaber, og en begrænsning i adgangen til at udføre
cabotage.
At der har fundet aktiviteter sted, hvor udenlandske chauffører er blevet aflønnet
med 25 kr. i timen er derfor helt uacceptabelt og hører ingen steder hjemme.
Jeg mener, at vi skal gøre vores bedste, for at beskytte chaufførerne mod
systematisk udnyttelse.
Til slut vil jeg gerne takke fagbevægelsen for at sætte fokus på det her område og
også, at vi ser arbejdsgivere, der går ind i kampen for at pege på de brodne kar i
branchen.
For selv om jeg mener, at vi har et godt værn, mod regelomgåelse med Vejpakken
og den nationale vejtransportaftale, så er der indikation på, at der er nogle, som
ikke vil indrette sig efter reglerne.
Jeg tager sagen alvorligt og vil derfor naturligvis se nærmere på, om der er noget,
vi kan gøre, for at optimere de redskaber vi har. Derfor vil jeg også bede
Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet om at komme med forslag til styrkelse af. +
Vejalliancen
Tak for ordet.