Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 22/08174
6. maj 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
258 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 258:
”Vil
ministeren kommentere intern henvendelse af 30. marts 2022 om modregning
i efterløn, jf. BEU alm. del
–
bilag 200?”
Svar:
I den interne henvendelse om modregning i efterløn redegør en borger for sine pen-
sions- og efterlønsudbetalinger. Borgeren stiller i den forbindelse spørgsmål om:
•
Rimeligheden i fradrag i efterlønnen for pensionsordninger.
•
Årsagen til, at fradraget for pensionsordninger i tidlig pension er meget lempe-
ligere end i efterløn.
•
Rimeligheden i, at efterlønssatsen højst er 91 pct.- og i nogle tilfælde 82 pct.
–
af dagpengenes højeste beløb, når man går på efterløn fra seniorjob.
Jeg kan ikke gå ind i den konkrete sag, men jeg vil gerne redegøre for efterlønsreg-
lerne og principperne bag dem.
Fradrag i efterløn
De gældende regler for fradrag i efterløn for pensionsordninger blev indført med
den fleksible efterlønsordning i 1999, som blev vedtaget med et bredt flertal. Fra-
draget foretages for pensionsopsparinger, der i vidt omfang er skattemæssigt be-
gunstigede, så de som udgangspunkt først beskattes ved udbetalingen.
Fradraget i efterlønnen for pensionsopsparinger er ikke udtryk for, at private pensi-
onsopsparinger og arbejdsmarkedspensioner beskattes to gange. Efterløn er en of-
fentlig forsørgelsesydelse, der i overvejende grad er finansieret af staten, og som
udbetales til personer, der trækker sig helt eller delvist tilbage fra arbejdsmarkedet
før folkepensionsalderen. Private pensionsopsparinger og arbejdsmarkedspensioner
vil kunne udbetales i samme periode som efterløn, og kan i et vist omfang tjene
samme formål som efterløn, dvs. finansiere en tidlig tilbagetrækning fra arbejds-
markedet.