Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2559284_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022-296113. april
2022
Beskæftigelsesudvalget har af 18. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 248
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Ander-
sen (V).
Spørgsmål nr. 248:
”Vil
ministeren redegøre for de umiddelbare besparelser hhv. de provenumæssige
konsekvenser ved, at 1 dagpengemodtager, 1 uddannelseshjælpsmodtager, 1 inte-
grationsydelsesmodtager og 1 kontanthjælpsmodtager overgår til et arbejde?”
Svar:
Når en ydelsesmodtager overgår til beskæftigelse sparer kommunen umiddelbart
udgifter til ydelse og aktivering. Denne besparelse fremgår i den første kolonne i
tabel 1, for de tre ydelsesgrupper, der er spurgt til.
Tabel 1
2022 pl
Dagpengemodtager
Kontanthjælp
Selvforsørgelses-, hjemrejse og overgangsydelse
Kilde: Egne beregninger.
Besparelse efter skat
Besparelse på ydelse
og tilbageløb inkl. skat
og aktivering
af beskæftigelse
212.000
161.000
122.000
311.000
262.000
235.000
Når ydelsesmodtageren overgår fra ydelse til beskæftigelse, mistes skatten af ydel-
sen, men i stedet betales der skat af løn i beskæftigelse. I kolonne to i tabel 1 frem-
går den samlede mindreudgift som følge af sparet ydelse og aktivering samt øgede
skatteindtægter. Der er i beregningen ikke taget højde for konsekvenserne af af-
ledte ydelser mv.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om at redegøre for de umiddelbare besparelser hhv. de provenumæssige konsekvenser ved, at 1 dagpengemodtager, 1 uddannelseshjælpsmodtager, 1 integrationsydelsesmodtager og 1 kontanthjælpsmodtager overgår til et arbejde, til beskæftigelsesministeren
2