Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2559282_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022-2961
13. april 2022
Beskæftigelsesudvalget har af 18. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 246
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Ander-
sen (V).
Spørgsmål nr. 246:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad provenuvirkningerne er også hvor mange flere
personer, der vil være i arbejde, hvis man hæver beskæftigelsesfrekvensen for
ikke-vestlige indvandrere og ikke-vestlige efterkommere med hhv. �½, 1, 1�½, 2, 2�½,
3, 3�½, 4, 4�½, 5, 5�½, 6, 6�½, 7�½, 8, 8�½, 9, 9�½, 10, 10�½, 11, 11�½, 12�½, 13, 13�½, 14,
14�½, 15, 15�½, 16, 16�½, 17, 17�½, 18, 18�½, 19, 19�½, 20, 20�½, 21, 21�½, 22, 22�½,
23, 23�½, 24, 24�½ og 25�½ pct.-point?.”
Svar:
I spørgsmålet er der ikke angivet nogle instrumenter til at løfte beskæftigelsesfre-
kvensen, og der er således tale om helt hypotetiske potentialeberegninger. Der er
således heller ikke taget stilling til, hvordan en eventuel stigning i beskæftigelses-
frekvensen for en gruppe, vil påvirke andre gruppers beskæftigelsesmuligheder.
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre mindreudgifter for det offentlige som følge af lavere udbetaling af for-
sørgelsesyder og udgifter til aktivering. Det offentlige vil samtidig miste skat og
tilbageløb af afgifter af ydelsen, men omvendt få skat og tilbageløb af afgifter af
lønindkomsten. Det er på baggrund heraf skønnet, at gevinsten på skat, ydelser og
aktivering ved at en ekstra person overgår fra offentlig forsørgelse til beskæftigelse
udgør ca. 300.000 kr. årligt i 2022-niveau. Der er i beregningerne taget udgangs-
punkt i, hvilken overførselsindkomst personer, der overgik til beskæftigelse i 2020,
modtog.
Hvis en person på selvforsørgelse overgår til beskæftigelse, er gevinsten for det of-
fentlige mindre, da der ikke er en besparelse på forsørgelsesydelser. Det skønnes,
at virkningen på skat, ydelser og aktivering udgør ca. 190.000 kr. årligt pr. fuldtids-
person, der overgår fra selvforsørgelse til beskæftigelse. Dette er en gennemsnits-
betragtning på tværs af herkomst.
Der er i beregningerne til virkningen på den strukturelle saldo beregningsteknisk
taget udgangspunkt i, at halvdelen af forøgelsen af beskæftigelse skyldes øget over-
gang fra offentlig forsørgelse, men den anden halvdel skyldes øget overgang fra
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om, hvad provenuvirkningerne er også hvor mange flere personer, der vil være i arbejde, hvis man hæver beskæftigelsesfrekvensen for ikke-vestlige indvandrere og ikke-vestlige efterkommere, til beskæftigelsesministeren
2559282_0002.png
selvforsørgelse. Den gennemsnitlige virkning for skat, ydelser og aktivering, som
ligger til grund for beregningerne, er dermed 250.000 kr. pr. fuldtidsperson. Der er
beregningsteknisk regnet med den samme virkning for alle indenfor de enkelte
grupper, og der tages således ikke højde for forskelle i virkning på tværs at her-
komst på ydelse og løn
1
.
I november 2020 var beskæftigelsesfrekvensen blandt indvandrere med ikke-vest-
lig oprindelse på 57,7 pct., og blandt efterkommere med ikke-vestlige oprindelse
var den 60,9 pct. Dette svarer til 228.551 personer i beskæftigelse med ikke vest-
lige baggrund (både indvandrere og efterkommere).
Konsekvenserne af en stigning i beskæftigelsesfrekvensen for ikke-vestlige indvan-
drere og efterkommere fremgår af
tabel 1.
Gevinsten for det offentlige er en simpel
mekanisk beregning, hvor der kun er indregnet konsekvenser for skat,
forsørgel-
ses
ydelser og aktivering.
Tabel 1
Antal flere i beskæftigelse samt virkning på strukturel saldo, når beskæfti-
gelsesfrekvensen hæves
Indvandrere med ikke-vestlig op-
rindelse
Procentpoint
0,005
0,010
0,015
0,020
0,025
0,030
0,035
0,040
0,045
0,050
0,055
0,060
0,065
0,070
0,075
0,080
0,085
0,090
0,095
0,100
Antal
1.527
3.054
4.580
6.107
7.634
9.161
10.687
12.214
13.741
15.268
16.794
18.321
19.848
21.375
22.901
24.428
25.955
27.482
29.009
30.535
Mio. kr.
370
750
1.120
1.500
1.870
2.250
2.620
3.000
3.370
3.750
4.120
4.500
4.870
5.250
5.620
6.000
6.370
6.750
7.120
7.500
Efterkommere med ikke-vestlig oprin-
delse
Antal
430
860
1.290
1.720
2.150
2.579
3.009
3.439
3.869
4.299
4.729
5.159
5.589
6.019
6.448
6.878
7.308
7.738
8.168
8.598
Mio. kr.
110
210
320
420
530
630
740
840
950
1.060
1.160
1.270
1.370
1.480
1.580
1.690
1.790
1.900
2.010
2.110
1
I Finansministeriets analyse
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2017,
er
der taget højde for herkomstfordelte nettobidrag til de offentlige finanser. Her fremgår det
på baggrund af 2017-data, at et løft i ikke-vestlige indvandreres arbejdsmarkedstilknytning
på 23 pct. point løfter arbejdsudbuddet med 75.000 personer i 2017 og styrker de offentlige
finanser med 18 mia. kr. (2017-niveau), jf. https://fm.dk/media/18088/oea_indvandreres-
nettobidrag-til-de-offentlige-finanser-i-2017.pdf
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om, hvad provenuvirkningerne er også hvor mange flere personer, der vil være i arbejde, hvis man hæver beskæftigelsesfrekvensen for ikke-vestlige indvandrere og ikke-vestlige efterkommere, til beskæftigelsesministeren
2559282_0003.png
0,105
0,110
0,115
0,120
0,125
0,130
0,135
0,140
0,145
0,150
0,155
0,160
0,165
0,170
0,175
0,180
0,185
0,190
0,195
0,200
0,205
0,210
0,215
0,220
0,225
0,230
0,235
0,240
0,245
0,250
0,255
32.062
33.589
35.116
36.642
38.169
39.696
41.223
42.749
44.276
45.803
47.330
48.856
50.383
51.910
53.437
54.964
56.490
58.017
59.544
61.071
62.597
64.124
65.651
67.178
68.704
70.231
71.758
73.285
74.811
76.338
77.865
7.870
8.250
8.620
9.000
9.370
9.750
10.120
10.500
10.870
11.250
11.620
12.000
12.370
12.750
13.120
13.500
13.870
14.250
14.620
15.000
15.370
15.750
16.120
16.500
16.870
17.250
17.620
18.000
18.370
18.750
19.120
9.028
9.458
9.888
10.318
10.748
11.177
11.607
12.037
12.467
12.897
13.327
13.757
14.187
14.617
15.047
15.476
15.906
16.336
16.766
17.196
17.626
18.056
18.486
18.916
19.346
19.775
20.205
20.635
21.065
21.495
21.925
2.220
2.320
2.430
2.530
2.640
2.740
2.850
2.960
3.060
3.170
3.270
3.380
3.480
3.590
3.700
3.800
3.910
4.010
4.120
4.220
4.330
4.430
4.540
4.650
4.750
4.860
4.960
5.070
5.170
5.280
5.380
Anm.: Gevinsten for det offentlige er afrundet til nærmeste 10.000 kr.
Kilde: Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3