Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2559272_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022-2961
13. april 2022
Beskæftigelsesudvalget har af 18. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 243
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Ander-
sen (V).
Spørgsmål nr. 243:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange flere personer der ville være i arbejde,
hvis ikke-vestlige indvandrere og ikke-vestlige efterkommere havde samme
beskæftigelsesfrekvens som personer med dansk oprindelse? Ministeren bedes
opgøre det samlet set for gruppen og fordelt på hhv. indvandrere og
efterkommere. Ministeren bedes herunder redegøre for de provenumæssige
konsekvenser af, at beskæftigelsesfrekvensen bliver hævet for gruppen.”
Svar:
I spørgsmålet er der ikke angivet nogle instrumenter til at løfte beskæftigelsesfre-
kvensen, og der er således tale om helt hypotetiske potentialeberegninger. Der er
således heller ikke taget stilling til, hvordan en eventuel stigning i beskæftigelses-
frekvensen for en gruppe, vil påvirke andre gruppers beskæftigelsesmuligheder.
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre mindreudgifter for det offentlige som følge af lavere udbetaling af for-
sørgelsesyder og udgifter til aktivering. Det offentlige vil samtidig miste skat og
tilbageløb af afgifter af ydelsen, men omvendt få skat og tilbageløb af afgifter af
lønindkomsten. Det er på baggrund heraf skønnet, at gevinsten på skat, ydelser og
aktivering ved at en ekstra person overgår fra offentlig forsørgelse til beskæftigelse
udgør ca. 300.000 kr. årligt i 2022-niveau. Der er i beregningerne taget udgangs-
punkt i, hvilken overførselsindkomst personer, der overgik til beskæftigelse i 2020,
modtog.
Hvis en person på selvforsørgelse overgår til beskæftigelse, er gevinsten for det of-
fentlige mindre, da der ikke er en besparelse på forsørgelsesydelser. Det skønnes,
at virkningen på skat, ydelser og aktivering udgør ca. 190.000 kr. årligt pr. fuldtids-
person, der overgår fra selvforsørgelse til beskæftigelse. Dette er en gennemsnits-
betragtning på tværs af herkomst.
Der er i beregningerne til virkningen på den strukturelle saldo beregningsteknisk
taget udgangspunkt i, at halvdelen af forøgelsen af beskæftigelse skyldes øget over-
gang fra offentlig forsørgelse, mens den anden halvdel skyldes øget overgang fra
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om, hvor mange flere personer der ville være i arbejde, hvis ikke-vestlige indvandrere og ikke-vestlige efterkommere havde samme beskæftigelsesfrekvens som personer med dansk oprindelse, til beskæftigelsesministeren
2559272_0002.png
selvforsørgelse. Den gennemsnitlige virkning for skat, ydelser og aktivering, som
ligger til grund for beregningerne, er dermed 250.000 kr. pr. fuldtidsperson. Der er
beregningsteknisk regnet med den samme virkning for personer med dansk oprin-
delse og personer med ikke-vestlig baggrund, og der tages således ikke højde for
forskelle i virkning på tværs af herkomst på ydelse og løn
1
.
I november 2020 var beskæftigelsesfrekvensen blandt personer med dansk oprinde-
lige 76,2 pct., blandt indvandrere med ikke-vestlig oprindelse var den 57,7 pct., og
blandt efterkommere med ikke-vestlige oprindelse var den 60,9 pct. Dette svarer til
2.357.681 personer i beskæftigelse med dansk oprindelse og 228.551 personer i be-
skæftigelse med ikke vestlige baggrund (både indvandrere og efterkommere). Hvis
beskæftigelsesfrekvensen blandt indvandrere og efterkommere med ikke-vestlige
oprindelse var på niveau med personer med dansk oprindelse, ville 69.645 flere
personer være i beskæftigelse på landsplan, heraf 56.490 indvandrere og 13.155 ef-
terkommere. Dette svarer til en offentlige gevinst på 17 mia. kr.
Gevinsten for det offentlige er en simpel mekanisk beregning, hvor der kun er ind-
regnet konsekvenser for skat, forsørgelsesydelser og aktivering.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
1
I Finansministeriets analyse
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2017,
er
der taget højde for herkomstfordelte nettobidrag til de offentlige finanser. Her fremgår det
på baggrund af 2017-data, at et løft i ikke-vestlige indvandreres arbejdsmarkedstilknytning
på 23 pct. point løfter arbejdsudbuddet med 75.000 personer i 2017 og styrker de offentlige
finanser med 18 mia. kr. (2017-niveau), jf.
https://fm.dk/media/18088/oea_indvandreres-
nettobidrag-til-de-offentlige-finanser-i-2017.pdf
2