Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Hans Andersen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022-2961
13. april 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
240 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 240:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad provenu- og arbejdsudbudsvirkningerne er af at
afskaffe seniorjobordningen? Ministeren bedes redegøre det år for år fra 2023-2030
og varigt.”
Svar:
Seniorjobordningen er for personer, der opbruger dagpengeretten mindre end fem
år før efterlønsalderen, og som er berettiget til efterløn. Ordningen giver den ledige
ret til ansættelse i bopælskommunen til en overenskomstmæssig løn. Der er tale om
en ordning med aktuelt en faldende tilgang. I forslag til finanslov for 2022 er det
forudsat, at der er ca. 800 fuldtidspersoner i seniorjob i 2023.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en afskaffelse af seniorjobordningen fra
1. januar 2023 vil medføre mindreudgifter på 210 mio. kr. i 2023, stigende til 420
mio. kr. i 2025. Varigt vil forslaget medføre mindreudgifter på 220 mio. kr. årligt
efter skat, tilbageløb og adfærd. Forslaget skønnes at have en varig positiv beskæf-
tigelsesvirkning på 400 fuldtidspersoner.
Tabel 1
Skøn over økonomiske konsekvenser og beskæftigelsesvirkning af at af-
skaffe seniorjobordning fra 1. januar 2023 efter skat, tilbageløb og adfærd.
2022 pl.
Offentlige merudgifter, mio. kr.
Beskæftigelsesvirkning, fuldtidsper-
soner
2023
-210
400
2024
-380
700
2025 2026 2027
-420
700
-370
600
-370
600
2028 2029
-310
500
-270
500
2030 Varigt
-240
400
-220
400
Anm.: Det er i beregningen forudsat, at forslaget ikke har betydning for seniorjob, der er påbegyndt før 1. januar 2023.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.