Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2584634_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 2616
31. maj 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
238 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 238:
”Vil
ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbuddet, provenu og BNP ved de
opstramninger af opholdskravene for fuld ret til folkepension, som den tidligere
regering gennemførte, herunder hvor mange personer reglerne omfattede?
Ministeren bedes i forlængelse heraf redegøre for, hvad effekterne er, hvis man
strammer opholdskravene for folkepensionens tillægsbeløb. Ministeren bedes
beregne det i scenarier, hvor personer skal have haft fast bopæl i Riget i mindst
hhv. 40, 40�½, 41, 41�½, 42, 42�½, 43, 43�½, 44, 44�½, 45, 45�½, 46, 46�½, 47, 47�½,
48, 48�½, 49, 49�½, 50, 50�½, 51 og 51�½ år mellem det fyldte 15. år og
folkepensionsalderen, hvis de skal have det fulde tillægsbeløb.”
Svar:
For borgere, der opnår folkepensionsalderen inden den 1. juli 2025 gælder det, at
retten til fuld folkepension, herunder den supplerende pensionsydelse (ældre-
checken), optjenes på baggrund af mindst 40 års bopæl her i riget i optjeningsperio-
den fra det fyldte 15. år til folkepensionsalderen. Hvis betingelsen for fuld folke-
pension ikke er opfyldt, udbetales en såkaldt brøkpension, hvor pensionen fastsæt-
tes efter forholdet mellem bopælstiden og 40 år.
Med lov nr. 442 af 8. maj 2018 om skærpede krav til optjening af folkepension og
førtidspension, hurtigere udbetaling af tillæg for opsat pension m.v. er det vedtaget,
at for borgere, der opnår folkepensionsalderen den 1. juli 2025 eller senere, gælder
det, at retten til fuld folkepension optjenes på baggrund af fast bopæl her i riget i
mindst 9/10 af optjeningsperioden fra det fyldte 15. år til folkepensionsalderen. Bo-
pælskravet for ret til fuld folkepension følger dermed reguleringen af folkepensi-
onsalderen. Det indebærer, at der er et krav om 46,8 års bopæl her i riget ud af en
optjeningsperiode på 52 år for at opnå ret til fuld folkepension ved en folkepensi-
onsalder på 67 år i 2025. Hvis betingelsen for fuld folkepension ikke er opfyldt, ud-
betales som i dag en brøkpension, hvor pensionen fastsættes efter forholdet mellem
bopælstiden og 9/10 af optjeningsperioden fra det fyldte 15. år til folkepensionsal-
deren.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om ministeren vil redegøre for effekten på arbejdsudbuddet, provenu og BNP ved de opstramninger af opholdskravene for fuld ret til folkepension, som den tidligere regering, til beskæftigelsesministeren
2584634_0002.png
Det blev i forbindelse med behandling af lov nr. 442 (https://www.ft.dk/sam-
ling/20171/lovforslag/L138/som_fremsat.htm)
skønnet, at en skærpelse af reglerne
for optjening af ret til fuld folkepension vil berøre ca. 2.500 pensionister i 2025,
stigende til godt 20.000 pensionister i 2030, og knap 80.000 pensionister årligt, når
reglerne er fuldt indfaset omkring 2045. Det blev på den baggrund skønnet, at æn-
dringen vil medføre et offentligt provenu efter skat og tilbageløb på størrelsesorde-
nen 5 mio. kr. i 2025, stigende til 60 mio. kr. i 2030, og 220 mio. kr. årligt fra 2045
(2022-pl.). Der er i provenuet ikke indregnet en virkning på arbejdsudbuddet, idet
der ikke foreligger et nærmere grundlag for at skønne over eventuelle adfærdsef-
fekter ved en justering af optjeningskravet for ret til fuld folkepension.
Med de ændrede regler fastsættes bopælskravet ikke længere på baggrund af et be-
stemt antal år, men som en andel af optjeningsperioden, svarende til et vis antal år
alt efter den pågældende folkepensionsalder, så bopælskravet følger reguleringen af
folkepensionsalderen. Desuden udbetales både folkepensionens grundbeløb og pen-
sionstillæg samt den supplerende pensionsydelse med den opgjorte bopælsoptje-
ning (brøkpension). En stramning af optjeningsreglerne vil derfor som udgangs-
punkt efter de fastsatte principper skulle opgøres som en andel af optjeningsperio-
den fra det fyldte 15. år til folkepensionsalderen og vil omfatte både udbetalingen
af folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg samt den supplerende pensions-
ydelse.
Bopælskravet kan for eksempel strammes fra efter de fastsatte regler på mindst
9/10 af optjeningsperioden for borgere, der opnår folkepensionsalderen den 1. juli
2025 eller senere, til et bopælskrav på mindst 19/20 af optjeningsperioden. På bag-
grund af bl.a. foreliggende data for ind- og udrejseoplysninger skønnes det med be-
tydelig usikkerhed, at en sådan stramning ville medføre et offentligt provenu efter
skat og tilbageløb på størrelsesordenen 130 mio. kr. årligt når fuldt indfaset fra om-
kring år 2045. En yderligere stramning af bopælskravet svarende til den fulde op-
tjeningsperioden (10/10 af optjeningsperioden) skønnes fuldt indfaset at ville med-
føre et offentligt provenu efter skat og tilbageløb på størrelsesordenen 315 mio. kr.
årligt, jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenuvirkning ved en stramning af optjeningsregler for retten til fuld folkepension efter
fastsatte regler på mindst 9/10 af optjeningsperioden fra det fyldte 15. år til
folkepensionsalderen med virkning fra 2025
_____ Bopælskrav for ret til fuld folkepension af optjeningsperiode _____
Årligt provenu i
mio. kr. i 2022-pl.
19/20
(49,4 år ud af 52 år i 2025)
Provenu
2025
2030
2045
Fuldt indfaset
5
35
130
130
Berørte
3.000
25.000
95.000
95.000
99/100
(51,5 år ud af 52 år i 2025)
Provenu
10
75
270
270
Berørte
4.000
35.000
120.000
120.000
10/10
(52 år ud af 52 år i 2025)
Provenu
10
90
315
315
Berørte
4.000
35.000
120.000
120.000
Anm.: De økonomiske konsekvenser bygger på samme beregningsforudsætninger, om end med et opdateret
datagrundlag, som anvendt i forbindelse med lov nr. 442 af 8. maj 2018, herunder så ændringen i
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om ministeren vil redegøre for effekten på arbejdsudbuddet, provenu og BNP ved de opstramninger af opholdskravene for fuld ret til folkepension, som den tidligere regering, til beskæftigelsesministeren
bopælskravet har virkning for borgere, der opnår folkepensionsalderen den 1. juli 2025 eller senere.
Provenuvirkningen er opgjort efter skat og tilbageløb samt inkl. afledte effekter for tillægsydelser til
pensionister. En nedgang i den sociale pension, og dermed den samlede indkomst, vil for en del af
persongruppen alt andet lige medføre en stigning i udbetalt personligt tillæg efter pensionsloven samt
eventuel boligstøtte.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Ændringen af optjeningsreglerne vil have en vis indfasningsperiode og først være
slået fuldt igennem, når samtlige pensionister med en brøkpension kan forventes at
være omfattet af de ændrede regler.
En stramning af bopælskrævet vil indebære, at kravet til bopælsperioden øges, så-
ledes at pensionister, som efter gældende regler får reduceret deres ydelse på bag-
grund af reglerne om optjening, i stedet vil få udbetalt en endnu lavere folkepen-
sion. Endvidere vil en andel, der under gældende regler kan se frem til en fuld fol-
kepension, fordi de opfylder bopælskravet for ret til fuld folkepension, fremover
også modtage en nedsat pension som følge af de skærpede optjeningsregler. En
nedgang i den udbetalte folkepension, og dermed den samlede indkomst, kan for en
del af persongruppen forventes at medføre en stigning i udbetalt personligt tillæg
efter pensionsloven til pensionister med lave indtægter samt eventuel boligstøtte,
som er indregnet i provenuvirkningen.
Det bemærkes, at der i de økonomiske konsekvenser ikke er indregnet virkningen
af en tilsvarende konsekvensændring af reglerne for optjening af ret til fuldt før-
tidspension. Optjeningsreglerne for førtidspension afspejler reglerne for folkepen-
sion, idet den optjente brøkpension efter gældende regler videreføres ved overgan-
gen til folkepension.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3