Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Hans Andersen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 2616
13. april 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
237 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 237:
”Vil
ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbuddet, provenu og BNP ved, at
det maksimale fleksløntilskud er hhv. �½, 1, 1�½, 2, 2�½, 3, 3�½, 4, 4�½, 5, 5�½, 6, 6�½,
7, 7�½, 8, 8�½, 9, 9�½, 10, 10�½, 11, 11�½, 12, 12�½, 13, 13�½, 14, 14�½ og 15 procent-
point lavere af den maksimale dagpengesats?”
Svar:
Det maksimale fleksløntilskud udgør aktuelt 98 pct. af den maksimale dagpenge-
sats. Der spørges til konsekvenserne af at ændre på, hvor stor en andel fleksløntil-
skuddet udgør af den maksimale dagpengesats.
Der spørges også til effekter på arbejdsudbud og BNP (forstået som varige BNP-
virkninger). Regneprincipperne på området tilsiger, at der ikke regnes beskæftigel-
seseffekter af ændringer af fleksløntilskuddet, og der skønnes derfor ikke at være
beskæftigelses- og BNP-virkninger af forslaget.
Af tabel 1 på følgende side fremgår skøn over de provenumæssige konsekvenser af
forskellige ændringer af størrelsen af fleksløntilskud efter skat og tilbageløb.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister