Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2559262_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 2616
13. april 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
237 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 237:
”Vil
ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbuddet, provenu og BNP ved, at
det maksimale fleksløntilskud er hhv. �½, 1, 1�½, 2, 2�½, 3, 3�½, 4, 4�½, 5, 5�½, 6, 6�½,
7, 7�½, 8, 8�½, 9, 9�½, 10, 10�½, 11, 11�½, 12, 12�½, 13, 13�½, 14, 14�½ og 15 procent-
point lavere af den maksimale dagpengesats?”
Svar:
Det maksimale fleksløntilskud udgør aktuelt 98 pct. af den maksimale dagpenge-
sats. Der spørges til konsekvenserne af at ændre på, hvor stor en andel fleksløntil-
skuddet udgør af den maksimale dagpengesats.
Der spørges også til effekter på arbejdsudbud og BNP (forstået som varige BNP-
virkninger). Regneprincipperne på området tilsiger, at der ikke regnes beskæftigel-
seseffekter af ændringer af fleksløntilskuddet, og der skønnes derfor ikke at være
beskæftigelses- og BNP-virkninger af forslaget.
Af tabel 1 på følgende side fremgår skøn over de provenumæssige konsekvenser af
forskellige ændringer af størrelsen af fleksløntilskud efter skat og tilbageløb.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om ministeren vil redegøre for effekten på arbejdsudbuddet, provenu og BNP ved, at det maksimale fleksløntilskud er hhv. ½, 1, 1½, 2, 2½, 3, 3½, 4, 4½, 5, 5½, 6, 6½, 7, 7½, 8, 8½, 9, 9½, 10, 10½, 11, 11½, 12, 12½, 13, 13½, 14, 14½ og 15 procentpoint lavere af den maksimale dagpengesats, til beskæftigelsesministeren
2559262_0002.png
Tabel 1
Skøn over økonomiske konsekvenser af forskellige ændringer i størrelsen
af fleksløntilskud.
Ændring i ud-
Beregnet fleks-
gifter, mio.
løntilskud, kr. kr. pr. år efter
pr. måned skat og tilba-
geløb
19.254
19.157
19.061
18.964
18.867
18.770
18.674
18.577
18.480
18.383
18.287
18.190
18.093
17.996
17.900
17.803
17.706
17.609
17.513
17.416
17.319
17.222
17.126
17.029
16.932
16.835
16.739
16.642
16.545
16.448
100
70
30
0
-30
-70
-100
-130
-170
-200
-240
-270
-300
-340
-370
-400
-440
-470
-500
-540
-570
-600
-640
-670
-710
-740
-770
-810
-840
-870
2022 pl.
Fleksløntilskuddet er 0,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 1 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 1,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 2 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 2,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 3 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 3,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 4 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 4,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 5,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 6 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 6,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 7 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 7,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 8 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 8,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 9 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 9,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 10 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 10,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 11 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 11,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 12 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 12,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 13 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 13,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 14 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 14,5 pct. lavere end dagpengemaksimum
Fleksløntilskuddet er 15 pct. lavere end dagpengemaksimum
Anm.: Det er i beregningerne antaget, at ændringer i det maksimale fleksløntilskud også medfører tilsvarende æn-
dringer i indkomstgrænser mv. i den indkomstregulerede fleksjobordning,
Kilde: Egne beregninger.
2