Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karsten Hønge
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 2700
13. april 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
232] (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 232:
”
Hvilke overvejelser har ministeren gjort sig i forhold den eksisterende model for
pl-regulering af ydelser med to års forsinkelse, herunder i forhold til om modellen
er tilstrækkelig dynamisk med hensyn til perioder, hvor der sker pludselige og mar-
kante løn- og prisstigninger?
”
Svar:
Efter de gældende regler bliver overførselsindkomster reguleret efter lønstignin-
gerne på det private arbejdsmarked med en to årig forsinkelse. Normalt har lønstig-
ningerne været større end prisstigningerne, og det er derfor gunstigt for ydelses-
modtagerne, at ydelserne er reguleret efter lønningerne frem for efter priserne. Hvis
overførslerne havde fulgt prisudviklingen siden 1995, havde stigningen i overfør-
selsindkomsterne således være 19 pct. point mindre, jf. figur 1.
Figur 1
Udvikling i løn, priser og satsregulering. Indeks 1995=100.
250
200
195
181
174
155
1995=100
150
100
50
0
Prisreguleret
Satsregulering
Lønreguleret
Afdæmpet satsregulering
Anm.: Lønudviklingen tager udgangspunkt i lønstigningerne, der ligger til grund for satsreguleringsprocenten.
Kilde: FM, DST og egne beregninger.