Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20215200417
10. november 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. oktober 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 23 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 23:
”Hvilke
initiativer/regelændringer er der taget de seneste 10 år for at sikre, at
brandmænds arbejdsmiljø er mere sundheds- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt? I
svaret bedes ministeren oplyse, hvilke bekendtgørelsesændringer, der er foretaget,
aftaler der er indgået m.v.”
Svar:
I 2018 blev der indgået en bred, politisk aftale bestående af S, RV, V, KF, LA og
DF om brandfolks arbejdsmiljø. Aftalen har til formål at
mindske risikoen for ud-
sættelse for skadelige partikler for de danske brandmænd.
I forhold til de enkelte initiativer i aftalen og evt. regelændringer har
jeg til brug
for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:
”Aftalen om brandfolks arbejdsmiljø
havde tre ben: Et styrket tilsyn, en kommuni-
kations- og vejledningsindsats samt yderligere forskning. I forhold til tilsynsindsat-
sen blev der i perioden august 2019 til september 2020 gennemført målrettet tilsyn
med 42 brandstationer fordelt over hele landet. Der var på tilsynene fokus på hygi-
ejneprocedurer samt på beredskabernes forebyggende foranstaltninger i forhold til
brandfolks risiko for udsættelse for partikler under brandslukningen og ved efter-
slukningen. Arbejdstilsynet blev taget godt imod og havde en god dialog på alle be-
søgte brandstationer. Det var Arbejdstilsynets overordnede indtryk, at beredska-
berne havde en stor interesse for at skabe et sundt og sikkert arbejdsmiljø for deres
ansatte. Beredskaberne havde fokus på at forebygge udsættelse for sod og brænde-
røgspartikler i arbejdsmiljøet, herunder mht. hygiejne og brug af forebyggende til-
tag. Der blev således ikke givet nogen påbud til de besøgte brandstationer under til-
synsindsatsen. Tilsynsindsatsen blev afsluttet i september 2020.