Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2555780_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
6. april 2022
J.nr.
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
228 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 228:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor man har valgt at indrette lovgivningen på den
måde, man har i dag, så det er muligt at ansætte chauffører som selvstændige,
selvom de tydeligvis er lønmodtagere, og vil ministeren lukke dette hul i lovgivnin-
gen? Spørgsmålet stilles i forlængelse af besvarelse af samrådsspørgsmål G om
nemlig.coms overvågning af lageransattes præstationer i BEU den 23. februar
2022”
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne gentage, hvad jeg sagde på samrådet den 23. februar
2022: Regeringen vil ikke acceptere usikre og utrygge arbejdsforhold i Danmark,
uanset branche. Arbejdsmiljøloven skal overholdes. Der skal være et sundt og sik-
kert arbejdsmiljø med ordnede forhold på alle danske arbejdspladser.
Det er arbejdsgiverne, der har ansvaret for, at arbejdsmiljøreglerne overholdes, og
det ansvar er særligt vigtigt i en tid, hvor vi oplever et arbejdsmarked i rivende ud-
vikling. Virksomheder skal have mulighed for at drage nytte af teknologiens mulig-
heder og finde nye forretningsmodeller, som kan skabe vækst, velstand og arbejds-
pladser. Men det må ikke blive på bekostning af de ansattes sikkerhed og sundhed.
Når Arbejdstilsynet skal vurdere, om
et konkret arbejde er ’arbejde for en arbejds-
giver’,
skal der foretages
en konkret vurdering
ud fra følgende kriterier:
Om arbejdstageren har pligt til at stille sin personlige arbejdskraft til rådighed.
Om arbejdstageren er undergivet instruktionsbeføjelse og kontrol i forbindelse
med udførelsen af arbejdet.
Om der stilles arbejdsrum, maskiner, redskaber, materialer eller andre nødven-
dige hjælpemidler til rådighed for arbejdets udførelse.
Om ”arbejdsgiveren” bærer risikoen for arbejdsresultatet.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om, hvorfor man har valgt at indrette lovgivningen på den måde, man har i dag, så det er muligt at ansætte chauffører som selvstændige, selvom de tydeligvis er lønmodtagere, til beskæftigelsesministeren
Der kan endvidere i særlige tvivlstilfælde lægges en vis vægt på, om arbejdsta-
geren får vederlag for det udførte arbejde, men dette kan kun undtagelsesvist til-
lægges væsentlig betydning.
Kriterierne har afgørende betydning for vurderingen af, hvem der har beføjelserne
til og reel mulighed for at sikre, at arbejdsopgaverne bliver tilrettelagt og udført
forsvarligt. Det er med andre ord ikke muligt at aftale sig ud af ansvaret for ar-
bejdsmiljøet ved at bruge selvstændige underleverandører, hvis de faktiske forhold
peger på, at der reelt er tale om arbejde for en arbejdsgiver.
Men lovgivningen skal naturligvis understøttes af, at myndighederne sætter målret-
tet ind overfor falske selvstændige. Som opfølgning på samråd i foråret 2021 om
nemlig.com og Wolt bad jeg derfor Arbejdstilsynet om at lægge større vægt på at
opsøge post- og kurertjenester på deres vejgodsaktioner i 2021.
Arbejdstilsynet gennemfører i år således en brancherettet indsats, som har til for-
mål at forbedre arbejdsmiljøet for chauffører og vognmænd. Indsatsen er målrettet
platformsvirksomheder, virksomheder med underleverandører og virksomheder i
branchen
”Post
og kurertjenester”. Arbejdstilsynet vil i indsatsen have fokus på at
afdække, hvem der, ifølge arbejdsmiljøreglerne, har arbejdsgiveransvaret for
chaufførerne og vognmændenes arbejdsmiljø.
Desuden har vi med aftalen
En ny reformpakke for dansk økonomi
taget initiativ til,
at Arbejdstilsynet skal udvikle nye indsatser, der kan styrke kontrollen med virk-
somheder, hvor arbejdet udføres af underleverandører. Også her tilrettelægges initi-
ativet som en brancherettet indsats, hvor Arbejdstilsynet har særligt fokus på ar-
bejdsmiljøet og problemer omkring falske selvstændige i brancher som fx bygge og
anlæg eller bud- og kurertjenester, hvor arbejdet ofte udføres af underleverandører.
Jeg ser frem til at følge indsatsen de kommende år, da ordnede forhold på arbejds-
markedet er et område, der ligger mig meget på sinde.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2