Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2555772_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
6. april 2022
J.nr.
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
227 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 227:
”Vil
ministeren redegøre for forløbet af Arbejdstilsynets rolle i forhold til de to
virksomheder under nemlig.com, herunder for hvad årsagen er til, at man har givet
de påbud, man har? Spørgsmålet stilles i forlængelse af besvarelsen af samråds-
spørgsmål G om nemlig.coms overvågning af lageransattes præstationer i BEU den
23. februar 2022.”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at der ønskes en redegørelse for forløbet af det tilsyn
på lageret hos Intervare i Brøndby, som var udgangspunktet for samrådet den 23.
februar 2022. Jeg har bedt Arbejdstilsynet om en redegørelse for det konkrete til-
synsforløb. Arbejdstilsynet oplyser følgende:
”Arbejdstilsynet gennemførte
den 20. april 2021
et uanmeldt detailtilsyn på virk-
somheden Intervare, Banemarksvej 58, 2605 Brøndby.
Fokus for tilsynet var:
Ergonomiske belastninger forbundet med arbejdet på lageret
Ulykkesrisiko forbundet med arbejdet på lageret
Stor arbejdsmængde og tidspres
Efterlevelse af regler omkring arbejds- og hviletid.
Ved besøget afgav Arbejdstilsynet et strakspåbud om ulykkesrisiko ved nedfald af
genstand fra pallereoler i lagerhal. Virksomheden meldte tilfredsstillende tilbage på
strakspåbuddet den 28. april.
Herudover blev virksomheden tilbudt et aftaleforløb
relateret til ’stor arbejds-
mængde og tidspres’ på en afgrænset del af lageret.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om ministeren vil redegøre for forløbet af arbejdstilsynets rolle i forhold til de to virksomheder under Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
Aftaletilbuddet blev givet, bl.a. fordi Arbejdstilsynet fik oplysninger om, at de an-
satte i en afgrænset del af lageret om natten kunne være udfordret af tidspres pga.
den ledelsesmæssige tilgang, en personaleomsætning på 30-40 pct. blandt de lager-
ansatte og et højt arbejdstempo, som skyldtes ønsker om bonus eller flere vagter.
Intervare tog imod tilbuddet om aftaleforløbet den 3. juni, hvor virksomheden sam-
tidig fik en frist til den 1. oktober til at opfylde aftalen og melde tilbage til Arbejds-
tilsynet.
Arbejdstilsynet var, i overensstemmelse med sædvanlig praksis, på anmeldt tilsyns-
besøg
den 2. september 2021
for at tilbyde hjælp og vejledning i forhold til opfyl-
delsen af aftaleforløbet. Man drøftede de tiltag, som virksomheden foreløbig havde
taget for at forebygge tidspres, herunder justering af performance-systemet og ind-
dragelse af arbejdsmiljøorganisationen.
Efterfølgende var Arbejdstilsynet på anmeldt kontrolbesøg på virksomheden
den
30. november 2021.
Besøget blev anmeldt for at sikre deltagelse fra relevante le-
delses- og medarbejderrepræsentanter, hvilket er normal praksis for aftaleforløb re-
lateret til det psykiske arbejdsmiljø.
Ved besøget fik Arbejdstilsynet oplyst, at der deltog både ledelses- og medarbej-
derrepræsentanter, herunder en arbejdsmiljørepræsentant. Ved besøget konstate-
rede Arbejdstilsynet ikke overtrædelser om stor arbejdsmængde og tidspres i det
afgrænsede område af lageret.
Arbejdstilsynet vurderede på den baggrund, at aftalen var opfyldt.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets redegørelse.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2