Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2616644_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 2652
31. august 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
222 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Beskæf-
tigelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 222:
”Vil
ministeren oplyse, hvad det vil koste at forlænge perioden med ret til supple-
rende dagpenge, så den blev hhv. 1 år og 2 år”
Svar:
Reglerne om supplerende dagpenge balancerer to hensyn: På den ene side skal det
kunne betale sig at tage småjob, og der er derfor mulighed for at kombinere be-
skæftigelse med supplerende dagpenge. På den anden side skal man ikke kunne
indrette sig over længere perioder med deltidsarbejde suppleret med offentlig for-
sørgelse, da det i sidste ende er formålet, at man skal forsørge sig selv. Derfor er
der i dag en tidsbegrænsning på supplerende dagpenge på 30 uger, som afholdes in-
den for en referenceperiode på 104 uger, dvs. to år.
Idet at der alene er spurgt til forlængelse af retten til supplerende dagpenge, er det
forudsat at reglerne samt referenceperioden på to år for supplerende dagpenge er
uændret. Det betyder, at de hhv. 52 og 104 uger stadig skal afholdes inden for en
periode på to år. Hertil bemærkes det, at en lignende forlængelse af referenceperio-
den skønnes at medføre betragtelige merudgifter. Derudover vil det fortsat kræve
seks måneder med minimum 146 timers beskæftigelse (fultidsforsikret) inden for
en sammenhængende periode på 12 måneder for at genoptjene en ny ret til supple-
rende dagpenge. Det er som konsekvens heraf lagt til grund, at muligheden for for-
længelse med op til 12 uger oveni de oprindelige 30 ugers ret til supplerende dag-
penge vil blive overflødig ved en forlængelse af retten til supplerende dagpenge i
hhv. 52 og 104 uger.
Det lægges til grund, at de økonomiske konsekvenser ved at forlænge retten til sup-
plerende dagpenge vil vedrøre dem, som ved de nuværende regler opbruger retten
til supplerende dagpenge. Det skønnes, at målgruppen, der opbruger retten til sup-
plerende dagpenge, er i størrelsesorden af 5.000 personer årligt med et gennem-
snitsforbrug af supplerende dagpenge på ca. 36 uger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om, hvad det vil koste at forlænge perioden med ret til supplerende dagpenge, så den blev hhv. 1 år og 2 år, til beskæftigelsesministeren
Umiddelbar virkning
I gennemsnit anvendes der supplerende dagpenge knap hver anden uge. Det medfø-
rer, at det gennemsnitlige forbrug af supplerende dagpenge på de 36 uger bliver
forbrugt over ca. 76 uger. Da det stadig skal afholdes inden for referenceperioden
på 104 uger, vil det sige, at der i gennemsnit er 28 uger til at benytte de resterende
uger ved en forlængelse til hhv. 52 og 104 uger. Med udgangspunkt i det gennem-
snitlige supplerende dagpengeforløb vil man derfor effektivt kunne forlænge for-
bruget med op til ca. 13 ugers supplerende dagpenge uanset længden af forlængel-
sen, da forbruget i sidste ende er begrænset af referenceperioden på 104 uger.
Det er imidlertid ikke muligt at give et konkret skøn af de økonomiske konsekven-
ser ved en forlængelse til 104 uger. En forlængelse til 104 uger vil dog potentielt
kunne medføre større merudgifter end en forlængelse til 52 uger. Det skyldes, at de
personer, der i dag opbruger den eksisterende ret til supplerende dagpenge for-
holdsvist hurtigt, vil kunne nå at forbruge væsentligt flere uger med supplerende
dagpenge inden for referenceperioden ved en forlængelse til 104 uger. Det er her
behæftet med betydelig usikkerhed at skønne over i hvilken grad, at disse personer
vil ændre deres forbrug af supplerende dagpenge ved en forlængelse til 104 uger,
når de stadigvæk er begrænset af en referenceperiode på 104 uger. Det kræver såle-
des yderligere afdækning. I besvarelsen er der derfor taget udgangspunkt i det gen-
nemsnitlige supplerende dagpengeforløb ved en forlængelse til 52 uger.
Efter opbrug af retten til supplerende dagpenge vil arbejde medføre et fradrag i
dagpengene for en hel uge uanset antallet af timer i ugen. Det skønnes årligt at
medføre fradrag i dagpengeudbetalingerne svarende til ca. 100 fuldtidspersoner.
Med udgangspunkt i ovenstående antagelser vedrørende et uændret gennemsnitlig
forbrug af supplerende dagpenge vil effekten heraf vise sig fuldt ud ved en udvi-
delse til 52 uger, da fradragstimerne falder inden for reglen om afholdelse inden for
referenceperioden på 104 uger. Dermed vil det medføre en merudgift til dagpenge
på ca. 20 mio. kr. før skat og tilbageløb.
De som i dag opbruger retten til supplerende dagpenge, er kendetegnet ved, at de i
høj grad er deltidsbeskæftigede både under og efter opbrug af supplerende dag-
penge. Der er altså tale om en gruppe som over en længere periode har indrettet sig
med deltidsbeskæftigelse. Dermed er det typiske alternativ for denne gruppe til
supplerende dagpenge hverken fuldtidsledighed eller fuldtidsbeskæftigelse. Ved en
forlængelse af retten til supplerende dagpenge vurderes det, at forbruget af dag-
penge og beskæftigelsesgraden mv. (forsørgelsesgrundlag) i høj grad vil være det
samme som under den forudgående periode inden opbrug af supplerende dagpenge.
I
tabel 2
fremgår den skønnede fordeling af forsørgelsesgrundlaget året efter op-
brug af retten til supplerende dagpenge i scenarierne med og uden en forlængelse
af retten til supplerende dagpenge. Ved at forlænge retten til supplerende dagpenge
til 52 uger skønnes det, at beskæftigelsen reduceres med ca. 100 fuldtidspersoner,
og samtidig stiger antallet af fuldtidsledige dagpengemodtagere med ca. 380 fuld-
tidspersoner.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om, hvad det vil koste at forlænge perioden med ret til supplerende dagpenge, så den blev hhv. 1 år og 2 år, til beskæftigelsesministeren
2616644_0003.png
Tabel 1
Antallet af fuldtidspersoner, der opbruger retten til supplerende dagpenge,
opdelt på forsørgelsesgrundlag året efter opbrug hhv. uden og med forsla-
get om forlængelse af ret til supplerende dagpenge til 52 uger
Fuldtidspersoner årligt
Beskæftigelse
Dagpenge
Andre ydelser
(sygedagpenge, efterløn, SU
mv.)
Resterende
1
I alt
Anm.:
1)
Resterende
Året efter opbrug Gennemsnit i pe-
af supplerende rioden med den
dagpenge
forlængede ret
2.700
1.160
480
660
5.000
2.510
1.860
240
390
5.000
Forskel
-190
700
-240
-270
0
Forskel
tilpasset
årsvirkning
-100
380
-130
-150
0
består primært af selvforsørgelse, som følge af at de ikke overgår til fuldtidsarbejde på 37 timer.
Antallet af fuldtidspersoner er afrundet til nærmeste fem. Opgørelserne bag skønnene tager udgangspunkt i
supplerende dagpengemodtagere i 2019 for at undgå påvirkningen af evt. virkninger af corona-krisen påvirk-
ning på ledigheden og brugen af supplerende dagpenge.
Kilde: TÆLLER-data, FLEUR, DREAM, Eindkomst, FACT-tabel, RAM og egne beregninger.
Den forlængede ret til supplerende dagpenge på 52 uger skønnes at medføre en
merudgift til dagpenge på 80 mio. kr. før skat og tilbageløb, som følge af ændret
beskæftigelsesgrad i den supplerende dagpengeperiode. Samtidig skønnes det at re-
ducere udgifterne til andre ydelser såsom sygedagpenge, efterløn og SU for 20 mio.
kr.
Samlet set (inklusiv virkning på fradraget i dagpengene) skønnes forlængelsen af
ret til supplerende dagpenge at medføre en samlede ydelsesstigning på 80 mio. kr.
svarende til 40 mio. kr. efter skat og tilbageløb,
jf. tabel 3.
Den forlængede ret til supplerende dagpenge skønnes tilsvarende at indebære en
reduktion i beskæftigelsen med ca. 100 fuldtidspersoner, hvilket medfører en re-
duktion i indkomsten, og dermed tabt skat og tilbageløb på i alt 20 mio. kr.
Det giver samlet set umiddelbare offentlige merudgifter på i alt ca. 60 mio. kr. efter
skat og tilbageløb.
Tabel 2
Umiddelbare økonomiske konsekvenser, mio. kr. 2022-pl
Ydelse
Merudgifter til dagpenge - mindre fradrag
Merudgifter til dagpenge - længere periode med supplerende
Mindreudgifter til andre ydelser - længere periode med supplerende
Ydelsesvirkning før skat og tilbageløb
Obligatorisk pension
Ydelsesændring efter skat
Ydelsesvirkning efter skat og tilbageløb inkl. obligatorisk pension
Mio. kr.
20
80
-20
80
1
50
40
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om, hvad det vil koste at forlænge perioden med ret til supplerende dagpenge, så den blev hhv. 1 år og 2 år, til beskæftigelsesministeren
2616644_0004.png
Beskæftigelse
Tabt skat fra lavere beskæftigelsesgrad
Tabt tilbageløb fra lavere beskæftigelsesgrad
Tabt skat og tilbageløb fra lavere beskæftigelsesgrad i alt
15
5
20
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Anm.: Udgifterne er afrundet til nærmeste 5 mio. kr., og derfor kan afvige ved summering.
Kilde: TÆLLER-data, FLEUR, DREAM, Eindkomst, FACT-tabel, RAM og egne beregninger.
65
60
Samlede økonomiske konsekvenser
Ydelsesstigningen fra, at der ikke længere vil være en reduktion i fradrag i dagpen-
gene for arbejde efter opbrug af ret til supplerende dagpenge skønnes at medføre en
negativ arbejdsudbudsvirkning på ca. 50 fuldtidspersoner årligt. Adfærdsvirknin-
gen svarer således til offentlige merudgifter på ca. 20 mio. kr. efter skat og tilbage-
løb.
Samlet set skønnes en forlængelse af ret til supplerende dagpenge til 52 uger inden
for 2 år (104 uger) at medføre samlede offentlige merudgifter på 80 mio. kr. efter
skat, tilbageløb og adfærd. Derudover skønnes forlængelsen af reducere beskæfti-
gelsen med ca. 150 fuldtidspersoner.
Tabel 3
Samlede offentlige merudgifter ved en forlængelse af ret til supplerende
dagpenge til hhv. 52
Mio. kr.
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Adfærdsvirkning efter skat og tilbageløb
Samlede merudgifter efter skat og tilbageløb
65
60
20
80
Arbejdsudbudsvirkning, fuldtidspersoner
-150
Anm.: Udgifterne er afrundet til 5 mio. kr. Arbejdsudbudsvirkningen er afrundet til nærmeste 50 fuldtidspersoner.
Kilde: TÆLLER-data, FLEUR, DREAM, Eindkomst, FACT-tabel, RAM, dagpengemodellen og egne beregninger.
Det bemærkes, at de angivne økonomiske konsekvenser beror på en række antagel-
ser, som medfører at skønnene er behæftet med væsentlig usikkerhed. Det gælder
for antagelserne omkring forbrugsmønsteret af supplerende dagpenge, fordelingen
af forsørgelsesgrundlaget et år efter opbrug af retten til supplerende dagpenge, samt
at beregningerne tager udgangspunkt i det gennemsnitlige supplerende dagpenge-
forløb.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om, hvad det vil koste at forlænge perioden med ret til supplerende dagpenge, så den blev hhv. 1 år og 2 år, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
5