Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2559212_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 22/07218
13. april 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
219 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 219:
”Vil
ministeren kommentere materialet fra 3F om sygedagpengelovens § 7, jf.
BEU alm. del - bilag 183?”
Svar:
3F’s materiale ”For rask til sygedagpenge og for syg til arbejdsløshedsdagpenge”
omhandler bl.a. to konkrete forslag til ændringer af sygedagpengelovens § 7. 3F fo-
reslår først og fremmest, at der inden vurderingen af uarbejdsdygtighed til det
brede arbejdsmarked efter § 7, stk. 4, skal gennemføres en praktik. For det andet
foreslår 3F, at kommunen skal afholde en samtale med a-kassen, inden kommunen
standser sygedagpengeudbetalingen for en borger, der vurderes ikke længere at
være uarbejdsdygtig.
Af materialet fremgår det, at baggrunden for forslagene er at skabe bedre sammen-
hæng mellem reglerne for raskmelding efter sygedagpengeloven og rådighedsvur-
deringen efter arbejdsløshedsdagpengeloven. Hensigten er heraf at undgå sager,
hvor borgere falder
”imellem
to stole”, idet de er for raske til at kunne modtage sy-
gedagpenge og samtidig for syge til at kunne modtage arbejdsløshedsdagpenge.
Helt overordnet vil jeg gerne starte med at slå fast, at sygedagpenge er en korttids-
ydelse. Det vil sige, at sygedagpenge grundlæggende er tiltænkt de perioder, hvor
man på grund af sin sygdom ikke kan passe et arbejde, men har udsigt til at vende
tilbage inden for en overskuelig tid.
For mig er det afgørende, at de borgere, der er så uheldige at havne i en sådan situ-
ation
og som i øvrigt opfylder sygedagpengelovens betingelser
modtager den
ydelse og den tidlige, virksomhedsrettede indsats, som de har krav på jf. sygedag-
pengeloven.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om kommentar til henvendelsen fra 3F om sygedagpengelovens § 7, til beskæftigelsesministeren
Efter de gældende regler skal udbetalingen af sygedagpenge delvist ophøre den
dag, hvor den sygemeldte er delvist arbejdsdygtig, og helt den dag, hvor den syge-
meldte er helt arbejdsdygtig. Sygedagpengene skal dog ophøre tidligere, når den
sygemeldtes helbredstilstand er stationær. Dette skyldes, som tidligere nævnt, at
sygedagpenge er en korttidsydelse.
Kommunen skal i disse sager foretage en individuel, konkret vurdering af den sy-
gemeldtes arbejdsevne. Kommunen skal herunder tage stilling til, om personen har
ret til revalidering, ressourceforløb eller visitation til fleksjob eller førtidspension,
inden der træffes beslutning om at standse sygedagpenge med henvisning til, at
borgerens tilstand er stationær.
Der kan således være personer, hvis tilstand er stationær, og som derfor hverken
opfylder betingelserne for at modtage sygedagpenge eller betingelserne for at stå
delvist til rådighed for arbejdsmarkedet på 30 timer om ugen og modtage a-dag-
penge som deltidsforsikrede. Samtidigt har de ikke en væsentlig og varigt nedsat
arbejdsevne, som berettiger til et fleksjob. Personer i denne situation vil dog kunne
modtage kontanthjælp, hvis de opfylder betingelserne herfor.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ud fra de registreringer, som
kommunerne foretager, når en sygedagpengesag afsluttes, opgjort antallet af sager,
hvor kommunerne har angivet, at borgeren er raskmeldt af forvaltningen. I 2019 er
det i omkring 1 pct. af sygedagpengesagerne, at kommunen angiver at have truffet
afgørelse om at stoppe med at udbetale sygedagpenge med denne årsag.
Samtidig viser Ankestyrelsens opgørelse fra 2021 over stadfæstede afgørelser ved-
rørende sygedagpengelovens § 7, at kommunerne i langt de fleste sager træffer kor-
rekte afgørelser om vurderingen af uarbejdsdygtighed. Jeg mener på den baggrund
ikke, at der er grundlag for at ændre lovgivningen på området.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2