Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2628306_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022-2395
27. september 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
210 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 210:
”Vil
ministeren redegøre for antallet af personer i henholdsvis den offentlige sektor
og private sektor, som er på deltid? Ministeren bedes i svaret redegøre for arbejds-
udbudseffekten, hvis henholdsvis 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60, 65,
70, 75, 80, 85, 90, 95 og 100 pct. af henholdsvis de offentligt ansatte og privat an-
satte på deltid overgår til fuldtid. Ministeren bedes herunder redegøre for, hvad ge-
vinsten er for det offentlige, hvis de overgår til fuldtid.”
Svar:
Deltidsbeskæftigelse er nedenfor defineret som beskæftigelse med en ugentlig ar-
bejdstid under 37 timer. I opgørelserne er der taget udgangspunkt i personer i alde-
ren 26-65 år, som i november 2020 alene var registreret som lønmodtager eller fra-
værende fra beskæftigelse som følge af sygdom eller barsel.
I november 2020 var der i alt 525.000 personer, som arbejdede under 37 timer om
ugen. Heraf var de 203.000 offentligt ansatte med en gennemsnitlig arbejdstid på
134 timer om måneden, mens 322.000 var ansat i den private sektor med en gen-
nemsnitlig arbejdstid på 135 timer om måneden.
Tabel 1 viser hvor mange ekstra fuldtidsbeskæftigede, det medfører, hvis 5,
10, …,
100 pct. af de deltidsbeskæftigede i hhv. den offentlige og den private sektor over-
går til fuldtidsbeskæftigelse.
Tabellen viser endvidere, hvor meget den højere arbejdstid skønnes at påvirke de
offentlige finanser gennem øgede indkomstskatter og afgifter. Det er her forudsat,
at merbeskæftigelsen finder sted i den private sektor til en løn, svarende til timeløn-
nen i det oprindelige job.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om at redegøre for antallet af personer i henholdsvis den offentlige sektor og private sektor, som er på deltid, til beskæftigelsesministeren
2628306_0002.png
Da der ikke er anvist tiltag, der skal øge arbejdstiden blandt de deltidsbeskæftigede,
er der tale om en mekanisk beregning af den potentielle virkning af, at deltidsbe-
skæftigede overgår helt eller delvis til fuld tid.
Det fremgår af tabellen, at det vil medføre en stigning i beskæftigelsen på 85.000
fuldtidspersoner, hvis alle deltidsansatte overgår til fuld tid. Heraf kommer de
33.000 fuldtidspersoner fra øget beskæftigelse blandt offentligt ansatte, mens
52.000 fuldtidspersoner kan henføres til øget beskæftigelse blandt privatansatte.
Den højere beskæftigelse skønnes samlet at øge den offentlige saldo med 20,8 mia.
kr. om året (2022-pl).
Tabel 1
Ekstra fuldtidsbeskæftigelse og virkning på offentlig saldo ved overgang
fra deltid til fuldtid, fordelt på offentligt og privat ansatte.
Ekstra beskæftigelse (fuldtidspersoner)
Andel fra deltid til
fuldtid
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
95
100
Offentlig
1.700
3.300
5.000
6.600
8.300
10.000
11.600
13.300
15.000
16.600
18.300
19.900
21.600
23.300
24.900
26.600
28.300
29.900
31.600
33.200
Privat
2.600
5.200
7.700
10.300
12.900
15.500
18.000
20.600
23.200
25.800
28.300
30.900
33.500
36.100
38.600
41.200
43.800
46.400
48.900
51.500
Saldovirkning (mio. kr. pr. år)
Offentlig
380
760
1.140
1.520
1.900
2.270
2.650
3.030
3.410
3.790
4.170
4.550
4.930
5.310
5.690
6.070
6.450
6.820
7.200
7.580
Privat
660
1.320
1.990
2.650
3.310
3.970
4.630
5.290
5.960
6.620
7.280
7.940
8.600
9.260
9.930
10.590
11.250
11.910
12.570
13.230
Anm.: Antallet af ekstra fuldtidspersoner i beskæftigelse er beregnet som forskellen mellem den gennemsnitlige ar-
bejdstid for deltidsbeskæftigede og fuld tid, ganget med antallet af deltidsansatte i november 2020 og omregnet
til fuldtidspersoner. Fuld tid er defineret som 37 timer pr. uge, svarende til 160,33 timer pr. måned. Opgørel-
serne er foretaget på baggrund af Arbejdsmarkedsregneskabet (AMR). Det er forudsat, at den øgede beskæfti-
gelse alene påvirker den offentlige saldo gennem øgede indkomstskatter og afgifter, og at merbeskæftigelsen
sker til en løn, svarende til timelønnen i det oprindelige job. Lønningerne er fremskrevet til 2022-niveau med
lønudviklingen i den private sektor fra 2020 til 2022 på baggrund af Økonomisk Redegørelse maj 2022. Tallene
er afrundet.
Kilde: Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om at redegøre for antallet af personer i henholdsvis den offentlige sektor og private sektor, som er på deltid, til beskæftigelsesministeren
Det bemærkes, at opgørelsen af merbeskæftigelsen ikke er sammenlignelig med
opgørelsen i svar på BEU-spørgsmål 534 af 29. september 2021, som følge af en
ændret og mere retvisende opgørelsesmetode.
De væsentligste ændringer i opgørelsesmetoden vedrører afgrænsningen af deltid.
Deltid defineres nu som arbejde under 37 timer om ugen, mens fuld tid defineres
som 37 timer om ugen. I det tidligere svar blev deltid defineret som arbejde under
32 timer om ugen, mens fuld tid blev defineret som 37 timer om ugen. Derudover
er personer, som modtager offentlige ydelser i opgørelsesmåneden frasorteret, og
opgørelsen foretages nu i november måned, hvor relativt få beskæftigede holder fe-
rie. Hermed begrænses antallet af personer, der bliver kategoriseret som deltidsan-
satte som følge af, at de modtager offentlige ydelser i en periode eller holder ferie.
Ændringerne indebærer samlet set kun en lille nettovirkning på antallet af deltids-
ansatte. Arbejdstiden blandt de deltidsansatte stiger imidlertid betydeligt, hvorfor
merbeskæftigelsen ved overgang til fuld tid reduceres.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3