Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2603061_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
30. juni 2022
J.nr. 2022-2395
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
210 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 210:
”Vil
ministeren redegøre for antallet af personer i henholdsvis den offentlige sektor
og private sektor, som er på deltid? Ministeren bedes i svaret redegøre for arbejds-
udbudseffekten, hvis henholdsvis 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60, 65,
70, 75, 80, 85, 90, 95 og 100 pct. af henholdsvis de offentligt ansatte og privat an-
satte på deltid overgår til fuldtid. Ministeren bedes herunder redegøre for, hvad ge-
vinsten er for det offentlige, hvis de overgår til fuldtid.”
Svar:
Deltidsbeskæftigelse er nedenfor defineret som beskæftigelse med en ugentlig ar-
bejdstid under 37 timer. I opgørelserne er der taget udgangspunkt i personer i alde-
ren 26-65 år, som i november 2020 alene var registreret som lønmodtager eller fra-
værende fra beskæftigelse som følge af sygdom eller barsel.
I november 2020 var der i alt 567.000 personer, som arbejdede under 37 timer om
ugen. Heraf var de 218.000 offentligt ansatte med en gennemsnitlig arbejdstid på
133 timer om måneden, mens 349.000 var ansat i den private sektor med en gen-
nemsnitlig arbejdstid på 134 timer om måneden.
Tabel 1 viser hvor mange ekstra fuldtidsbeskæftigede, det medfører, hvis 5,
10, …,
100 pct. af de deltidsbeskæftigede i hhv. den offentlige og den private sektor over-
går til fuldtidsbeskæftigelse.
Tabellen viser endvidere, hvor meget den højere arbejdstid skønnes at påvirke de
offentlige finanser gennem øgede indkomstskatter og afgifter. Det er her forudsat,
at merbeskæftigelsen finder sted i den private sektor til en løn, svarende til timeløn-
nen i det oprindelige job.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om at redegøre for antallet af personer i henholdsvis den offentlige sektor og private sektor, som er på deltid, til beskæftigelsesministeren
2603061_0002.png
Da der ikke er anvist tiltag, der skal øge arbejdstiden blandt de deltidsbeskæftigede,
er der tale om en mekanisk beregning af den potentielle virkning af, at deltidsbe-
skæftigede overgår helt eller delvis til fuld tid.
Det fremgår af tabellen, at det vil medføre en stigning i beskæftigelsen på 96.000
fuldtidspersoner, hvis alle deltidsansatte overgår til fuld tid. Heraf kommer de
38.000 fuldtidspersoner fra øget beskæftigelse blandt offentligt ansatte, mens
58.000 fuldtidspersoner kan henføres til øget beskæftigelse blandt privatansatte.
Den højere beskæftigelse skønnes samlet at øge den offentlige saldo med 23,3 mia.
kr. om året (2022-pl).
Tabel 1
Ekstra fuldtidsbeskæftigelse og virkning på offentlig saldo ved overgang
fra deltid til fuldtid, fordelt på offentligt og privat ansatte.
Ekstra beskæftigelse (fuldtidspersoner)
Andel fra deltid til
fuldtid
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
95
100
Offentlig
1.900
3.700
5.600
7.500
9.400
11.200
13.100
15.000
16.900
18.700
20.600
22.500
24.400
26.200
28.100
30.000
31.800
33.700
35.600
37.500
Privat
2.900
5.800
8.800
11.700
14.600
17.500
20.400
23.300
26.300
29.200
32.100
35.000
37.900
40.800
43.800
46.700
49.600
52.500
55.400
58.300
Saldovirkning (mio. kr. pr. år)
Offentlig
420
850
1.270
1.700
2.120
2.550
2.970
3.400
3.820
4.250
4.670
5.100
5.520
5.950
6.370
6.800
7.220
7.650
8.070
8.500
Privat
740
1.480
2.220
2.950
3.690
4.430
5.170
5.910
6.650
7.390
8.130
8.860
9.600
10.340
11.080
11.820
12.560
13.300
14.040
14.770
Anm.: Antallet af ekstra fuldtidspersoner i beskæftigelse er beregnet som forskellen mellem den gennemsnitlige ar-
bejdstid for deltidsbeskæftigede og fuld tid, ganget med antallet af deltidsansatte i november 2020 og omregnet
til fuldtidspersoner. Fuld tid er defineret som 37 timer pr. uge, svarende til 160,33 timer pr. måned. Opgørel-
serne er foretaget på baggrund af Arbejdsmarkedsregneskabet (AMR). Det er forudsat, at den øgede beskæfti-
gelse alene påvirker den offentlige saldo gennem øgede indkomstskatter og afgifter, og at merbeskæftigelsen
sker til en løn, svarende til timelønnen i det oprindelige job. Lønningerne er fremskrevet til 2022-niveau med
lønudviklingen i den private sektor fra 2020 til 2022 på baggrund af Økonomisk Redegørelse maj 2022. Tallene
er afrundet.
Kilde: Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om at redegøre for antallet af personer i henholdsvis den offentlige sektor og private sektor, som er på deltid, til beskæftigelsesministeren
Det bemærkes, at opgørelsen af merbeskæftigelsen ikke er sammenlignelig med
opgørelsen i svar på BEU-spørgsmål 534 af 29. september 2021, som følge af en
ændret og mere retvisende opgørelsesmetode.
De væsentligste ændringer i opgørelsesmetoden vedrører afgrænsningen af deltid.
Deltid defineres nu som arbejde under 37 timer om ugen, mens fuld tid defineres
som 37 timer om ugen. I det tidligere svar blev deltid defineret som arbejde under
32 timer om ugen, mens fuld tid blev defineret som 37 timer om ugen. Derudover
er personer, som modtager offentlige ydelser i opgørelsesmåneden frasorteret, og
opgørelsen foretages nu i november måned, hvor relativt få beskæftigede holder fe-
rie. Hermed begrænses antallet af personer, der bliver kategoriseret som deltidsan-
satte som følge af, at de modtager offentlige ydelser i en periode eller holder ferie.
Ændringerne indebærer samlet set kun en lille nettovirkning på antallet af deltids-
ansatte. Arbejdstiden blandt de deltidsansatte stiger imidlertid betydeligt, hvorfor
merbeskæftigelsen ved overgang til fuld tid reduceres.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3