Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2535041_0001.png
TALE
Samråd G om arbejdsforholdene hos Inter-
vare og nemlig.com den 23. februar 2022
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål G stillet af Christian Juhl (EL)
22. f 2022
J.nr.
CAPA
Can Garip Sarialtun
”Virksomheden Nemlig.coms moderselskab fortsætter med at overvåge la-
geransattes præstationer på trods af, at Arbejdstilsynet har kigget dem i
kortene. Ministeren bedes på den baggrund besvare følgende spørgsmål:
1. Hvad mener ministeren om at drive virksomhed på denne måde?
2. Ligger virksomhedens metoder inden for arbejdsmiljølovens rammer?
3. Er arbejdsmiljøloven stærk nok til at kunne regulere de nye virksomheds-
former?”
[Indledning]
Tak for det formand og tak til Christian Juhl for at
indkalde til dette samråd om arbejdsforholdene
hos Intervare og nemlig.com, som tager udgangs-
punkt i en artikel, der har været bragt i A4 Ar-
bejdsmiljø.
Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg som minister
ikke
har mulighed for at forholde mig til, hvad der
er rigtigt eller forkert i den skildring, der fremstår i
pressen af de faktuelle forhold i sagen.
Jeg vil dog rigtig gerne forholde mig til de over-
ordnede problemstillinger, som sagen berører.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om Nemlig.coms overvågning af lageransattes præstationer, til beskæftigelsesministeren
[Om ministerens holdning til at drive virksom-
hed på denne måde]
Jeg vil gerne slå fast, at regeringen
ikke
vil accep-
tere usikre og utrygge arbejdsforhold i Danmark,
uanset branche. Arbejdsmiljøloven skal overhol-
des.
Der skal være et sundt og sikkert arbejdsmiljø med
ordnede forhold på alle danske arbejdspladser.
Og det er arbejdsgiverne, der har ansvaret for at
arbejdsmiljøreglerne overholdes.
Det ansvar er særligt vigtigt i en tid, hvor vi ople-
ver et arbejdsmarked i rivende udvikling
Virksomheder skal have mulighed for at drage
nytte af teknologiens muligheder og finde nye for-
retningsmodeller, som kan skabe vækst, velstand
og arbejdspladser. Men det må ikke blive på be-
kostning af de ansattes vilkår.
[Om virksomhedens metoder ligger inden for
arbejdsmiljølovens rammer]
Jeg hverken kan eller vil på baggrund af artikler i
pressen konkludere, om en konkret virksomheds
metoder ligger inden for arbejdsmiljølovens ram-
mer.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om Nemlig.coms overvågning af lageransattes præstationer, til beskæftigelsesministeren
Men jeg vil gerne sige noget mere generelt om de
krav, der følger af loven, herunder om det psyki-
ske arbejdsmiljø.
Ifølge arbejdsmiljøloven er det arbejdsgiverens an-
svar at planlægge og tilrettelægge arbejdet, så det
er sikkerheds og sundhedsmæssigt fuldt forsvar-
ligt.
Arbejdsmiljøloven regulerer ikke, hvordan ar-
bejdsgiveren planlægger og tilrettelægger arbejdet,
fx gennem overvågning af den enkelte medarbej-
deres præstationer.
Det følger af det såkaldte metodeudvalg, hvor Be-
skæftigelsesministeriet og arbejdsmarkedets parter
har etableret en fælles forståelse af rollefordelin-
gen mellem myndigheder og arbejdsmarkedets
parter, i forhold til det psykiske arbejdsmiljø.
Denne form for præstationssystemer er ikke nød-
vendigvis problematiske, og derfor er de heller
ikke ulovlige. Det afgørende er, om tilrettelæggel-
sen af arbejdet og brugen af præstationssystemerne
foregår sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt for-
svarligt.
Arbejdstilsynet kan dog træffe afgørelse, hvis
overvågningen af medarbejdernes præstationer
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om Nemlig.coms overvågning af lageransattes præstationer, til beskæftigelsesministeren
medfører, at medarbejderne fx udsættes for stor ar-
bejdsmængde og tidspres i en grad, som ikke er
fuldt forsvarligt.
Hvis det er tilfældet vil Arbejdstilsynet efter en
konkret vurdering kunne træffe afgørelse om stor
arbejdsmængde og tidspres.
[Om Arbejdstilsynets tilsyn med Intervare]
Arbejdstilsynet har oplyst mig om, at man i april
2021 var på et
uanmeldt
tilsyn hos Intervare, hvor
man på virksomhedens lager fik mistanke om stor
arbejdsmængde og tidspres.
Derfor fik virksomheden et tilbud om at indgå et
aftaleforløb ift. den konkrete mistanke, som de ac-
cepterede.
Aftaleforløb er et af Arbejdstilsynets nye redska-
ber, som giver virksomheder mulighed for at for-
bedre arbejdsmiljøet ved at løse et problem, der er
mistanke om, selv om Arbejdstilsynet ikke har
konstateret en overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Hvis virksomheden løser problemet, undgår de at
få et påbud.
Det er en fast del af et aftaleforløb, at Arbejdstilsy-
net tilbyder hjælp og vejledning til virksomheden
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om Nemlig.coms overvågning af lageransattes præstationer, til beskæftigelsesministeren
undervejs i forløbet. Arbejdstilsynet har derfor, ef-
ter accept af forløbet, været på et
anmeldt
tilsyns-
besøg hos Intervare, hvor man drøftede de tiltag,
som virksomheden foreløbigt havde taget for at
sikre mod stor arbejdsmængde og tidspres.
Efter udløb af aftaleforløbet var Arbejdstilsynet
endvidere på et
anmeldt
kontrolbesøg hos virk-
somheden. Besøget blev anmeldt for at sikre delta-
gelse fra relevante ledelses- og medarbejderrepræ-
sentanter, hvilket ifølge Arbejdstilsynet er sædvan-
lig praksis for aftaleforløb relateret til det psykiske
arbejdsmiljø.
På kontrolbesøget konstaterede Arbejdstilsynet
ikke nogen overtrædelser vedrørende stor arbejds-
mængde og tidspres på virksomhedens lager, og
man fastslog derfor, at der var sket udbedringer af
de konkrete arbejdsmiljøproblemer, der i første
omgang var mistanke om.
[Om arbejdsmiljøloven i relation til de nye
virksomhedsformer]
Jeg fornemmer
også,
at spørgeren er interesseret i
de nye virksomhedsformer, som vi ser flere og
flere af disse år, og som Intervare og nemlig.com
også kan ses som et udtryk for.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om Nemlig.coms overvågning af lageransattes præstationer, til beskæftigelsesministeren
I forhold til arbejdsmiljøloven vil jeg gerne endnu
engang slå fast, at det efter arbejdsmiljøloven
altid
er arbejdsgivers ansvar at sikre et sundt og sikkert
arbejdsmiljø. Det gælder også for de nye virksom-
hedsformer.
Arbejdstilsynet gennemfører i de her år flere nye
indsatser målrettet denne type virksomheder.
Som opfølgning på det seneste samråd om nem-
lig.com og Wolt bad jeg i foråret 2021 Arbejdstil-
synet om at lægge større vægt på at opsøge post-
og kurertjenester på deres vejgodsaktioner i 2021.
Derudover gennemfører Arbejdstilsynet i år en
brancherettet indsats over for platformsvirksomhe-
der, som benytter chauffører og vognmænd til at
udbringe deres varer og gods.
Indsatsen understøtter desuden at Arbejdstilsynet
udvikler brancherettede indsatser med særligt fo-
kus på såkaldte ”falske selvstændige”.
Indsatserne skal målrettes brancher, hvor vi ser en
stigende tendens til, at arbejde udføres af underle-
verandører som fx i bygge- og anlægsbranchen.
Jeg ser frem til at følge indsatsen de kommende år,
da ordnede forhold på arbejdsmarkedet, som I ved,
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om Nemlig.coms overvågning af lageransattes præstationer, til beskæftigelsesministeren
er et område, der ligger mig rigtigt meget på sinde.
[Om formodningsregel, direktivforslag mv.]
I december præsenterede EU-Kommissionen et di-
rektivforslag, der har til formål at forbedre ar-
bejdsvilkårene for platformsarbejdere.
Forslaget indeholder bl.a. en formodningsregel,
som skal understøtte, at platformsarbejdere, der re-
elt arbejder som lønmodtagere, også får de ret-
tigheder, som følger med lønmodtagerstatus.
Det er et tiltag, som regeringen bakker op om - en
formodningsregel er efter vores mening den rigtige
vej at gå, hvis der skal dæmmes op for en udvik-
ling, hvor rettigheder som vi har kæmpet for i
mere end 100 år smuldrer bort på visse dele af ar-
bejdsmarkedet.
Ud over formodningsreglen er der andre gode tak-
ter i direktivforslaget om bl.a. transparens i algorit-
mer og medarbejderinddragelse.
Vi er stadig meget tidligt i forhandlingerne om di-
rektivet, men jeg er rigtig glad for, at der, på tværs
af Europa, er en fælles ambition om at sikre or-
dentlige vilkår for platformsarbejdere.
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 23/2-2022 om Nemlig.coms overvågning af lageransattes præstationer, til beskæftigelsesministeren
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at rege-
ringen
intet
ønske har om at gøre livet besværligt
for virksomheder, der benytter sig af teknologi og
arbejdsmarkedets udvikling til gavn for økono-
mien og forbrugerne.
Det må dog aldrig være en undskyldning for, at
virksomheden ser stort på arbejdsmiljøet for de an-
satte.
Vi skal altid holde fast i, at arbejdsmiljøet på ar-
bejdspladser i Danmark skal være sundt og sikkert,
uanset branche.
Tak for ordet.
8