Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2541458_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lars Boje Mathiesen (NB)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 1789
11. marts 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. februar stillet følgende spørgsmål nr. 197
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje
Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 197:
”Vil
ministeren oversende en tabel, hvor de personer som ventes at overgå til tidlig
pension i 2023, 2024, 2025, 2030 og 2035 inddeles i deciler efter gennemsnitlig er-
hvervserfaring målt i antal hele år, hvor det alene er perioder i ordinær lønmodta-
gerbeskæftigelse eller som selvstændig, som indgår i opgørelsen af erhvervserfa-
ring?
Svar:
Aftalen om ret til tidlig pension kom på plads i efteråret 2020, og de første borgere
har nu velfortjent trukket sig tilbage på ordningen d. 1. januar 2022. Med aftalen
om tidlig pension fandt vi en løsning for dem med de længste og ofte mest slid-
somme arbejdsliv. De får nu ret til at kunne gå på pension, mens de stadig har livs-
kvalitet i pensionsalderen.
I opgørelsen af antal år på arbejdsmarkedet i ordningen for tidlig pension indgår år,
hvor man har arbejdet som lønmodtager, som selvstændig, i fleksjob og i job med
løntilskud. Men der er også andre elementer, der giver anciennitet, herunder perio-
der på arbejdsløshedsdagpenge og sygedagpenge. Det er valgt, da aftalepartierne
ikke ønsker, at man skal afskæres fra tidlig pension, fordi man har været ramt af ar-
bejdsløshed, sygdom eller arbejdsskade. Ledighed kan ramme pludseligt, som vi
har set det under coronakrisen, og sygdom og ulykker kan ramme enhver.
I ordningen for tidlig pension sidestilles deltidsbeskæftigelse desuden med fuldtids-
beskæftigelse for personer, som er fyldt 18 år. Det er valgt for at sikre, at personer,
som af forskellige årsager arbejder på nedsat tid, eller som ikke har mulighed for at
arbejde fuld tid, også kan opnå ret til tidlig pension. Da kvinder oftere er på deltid
end mænd, sikre sidestilling ligeledes, at kvinder og mænd reelt har lige adgang til
ordningen. Af samme grund er det valgt også at give anciennitet for perioder på
barsel, som kvinder oftest holder mere af end mænd.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om ministeren vil oversende en tabel, hvor de personer som ventes at overgå til tidlig pension i 2023, 2024, 2025, 2030 og 2035, til beskæftigelsesministeren
2541458_0002.png
Lønmodtageres beskæftigelsesomfang opgøres i ordningen på baggrund af ATP-
indbetalinger, og de indbetalingsintervaller, der gør sig gældende over tid. Det be-
tyder, at det ikke er muligt at skelne mellem fuldtid og beskæftigelse ned til 27 ti-
mer om ugen (30 timer om ugen før 1992).
Ved tildeling af anciennitet i ordningen for tidlig pension opgøres selvstændiges
beskæftigelsesomfang på baggrund af nettooverskuddet, som omregnes til et time-
antal/beskæftigelsesgrad i året med udgangspunkt i den maksimale dagpengesats.
For at tilgodese selvstændiges mulighed for at optjene anciennitet i år med under-
skud eller optjene yderligere anciennitet i år med overskud under dagpengeniveauet
kan overskud over dagpengegrænsen i et givet kalenderår flyttes (med visse be-
grænsninger) til år, hvor der ikke er opnået fuld anciennitet som selvstændige.
Nedenstående tabel 1 viser den samlet længde af perioder i lønmodtagerbeskæfti-
gelse (uden deltidskorrektion) og perioder som selvstændig (uden mulighed for at
flytte overskud) opgjort i 2018, for de personer, der forventes at kunne gå på tidlig
pension i 2022 for årgang 1957. Der er i beregningerne ikke medtaget skøn over ar-
bejdsmarkedsanciennitet optjent i EU/EØS-lande, Schweiz og Storbritannien, hvil-
ket er tilfældet i reformforudsætningerne.
Den statistiske metode til at fremskrive berettigede er baseret på historisk data frem
til og med 2018 og er ikke eksplicit opdelt på de forskellige elementer, der indgår i
anciennitetsoptællingen. For alle årgange, som forventes at kunne gå på tidlig pen-
sion i 2023 og frem, gælder det, at de er under 61 år ved udgangen af 2018. Det
samme er gældende for de yngre årgange, som forventes at kunne gå på tidlig pen-
sion i 2022. Det betyder, at de stadig har tid tilbage, hvor de har mulighed for at ak-
kumulere anciennitet, herunder fra perioder i lønmodtagerbeskæftigelse og som
selvstændige. Der er i opgørelsen derfor valgt at tage afsæt i årgang 1957, som vil
have en fuld opgørelsesperiode på grundlag af data for 2018.
Langt størstedelen af personerne fra årgang 1957, der forventes at kunne gå på tid-
lig pension i 2022, har (som 61-årige i 2018) haft mindst 40 år i lønmodtagerbe-
skæftigelse (uden deltidskorrektion) eller som selvstændig (uden mulighed for at
flytte overskud) i Danmark,
jf. tabel 1.
Personer med få år i lønmodtagerbeskæfti-
gelse eller som selvstændig i Danmark, har akkumuleret mindst 42 års anciennitet
på baggrund af andre anciennitetsgivende aktiviteter, herunder fx beskæftigelse i
udlandet.
Tabel 1
Samlet antal år i lønmodtagerbeskæftigelse eller som selvstændig i Dan-
mark, årgang 1957
Andel af berettigede i 2022
Under 10 år
10-15 år
15-20 år
20-25 år
0,5
0,2
0,1
0,2
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om ministeren vil oversende en tabel, hvor de personer som ventes at overgå til tidlig pension i 2023, 2024, 2025, 2030 og 2035, til beskæftigelsesministeren
2541458_0003.png
25-30 år
30-35 år
35-40 år
Over 40 år
0,3
1,2
8,8
88,7
Anm.: Andelen er beregnet pba. alle personer fra årgang 1957, der er berettiget til tidlig pension i 2022. Det er på bag-
grund af ATP-indbetalinger ikke muligt at skelne mellem fuldtid og beskæftigelse ned til 27 timer om ugen (30
timer før 1992).
Kilde: Beskæftigelsesministeriets egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre og administrative
oplysninger om individuelle ATP-indbetalinger stillet til rådighed af ATP.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3