Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Hans Andersen (V)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 1286
18. februar 2022
Folketingets Beskæftigelsesudvalg har i brev af 2. februar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 182 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 182:
”
Hvad er ministerens holdning til direktivets definition af arbejdsplatforme, og er-
ministeren enig i, at den nuværende definition rammer for bredt?”
Svar:
Det fremgår af direktivforslaget, at en digital arbejdsplatform skal forstås som en-
hver fysisk eller juridisk person, der leverer en kommerciel tjeneste, som
•
•
•
leveres
–
i det mindste delvist
–
på afstand ved hjælp af elektroniske mid-
ler, såsom et websted eller en mobilapplikation,
leveres på anmodning af en tjenestemodtager,
omfatter som en nødvendig og væsentlig del tilrettelæggelsen af det ar-
bejde, der udføres af enkeltpersoner, uanset om arbejdet udføres online el-
ler på et bestemt sted.
Det vil sige, at der skal være tale om en virksomhed, der benytter sig af en digital
løsning for at udbyde sine tjenester. Virksomheden skal levere tjenester, der efter-
spørges af en konkret modtager
–
en kunde, der benytter den digitale platform til at
få udført en tjeneste. Samtidig skal virksomheden tilrettelægge det arbejde, der ud-
føres via dens digitale platform.
Det betyder, at onlineplatforme, der ikke tilrettelægger det arbejde, der udføres af
enkeltpersoner, men som alene formidler tjenesteudbydere til slutbrugeren, ikke er
omfattet af direktivforslaget. Det kan f.eks. være onlineplatforme, der viser tilgæn-
gelige tjenesteudbydere på et bestemt område uden yderligere inddragelse.
Det er direktivforslagets formål at sikre bedre arbejdsvilkår for platformsarbejdere,
og det formål bakker jeg fuldt op om. Det er en vigtig prioritet at sikre ordentlige
løn- og arbejdsvilkår for alle på det danske arbejdsmarked.