Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2552195_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022-1435
31. marts 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. februar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
180 (alm. del), til beskæftigelsesministeren og skatteministeren, som hermed be-
svares endeligt.
Spørgsmål nr. 180:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse fra Wolt om nye arbejdsformer og let-
telse af skattemyndighedernes arbejdsbyrde, jf. BEU alm. del - bilag 120 (in-
ternt)?”
Svar:
Jeg skal indledningsvis oplyse, at det er aftalt med skatteministeren, at jeg besvarer
spørgsmålet på vegne af os begge.
Arbejde formidlet via digitale platforme er allerede en del af vores arbejdsmarked.
Ser vi mod udlandet peger udviklingen i retning af, at platformsarbejde fremover
bliver endnu mere udbredt, end det er i dag.
Regeringen ønsker at udnytte de positive muligheder, som udviklingen bringer med
sig i form af vækst, flere arbejdspladser og fleksibilitet, samtidig med at vi fortsat
sørger for, at nogle helt grundlæggende spilleregler overholdes. Det betyder ordent-
lige arbejdsvilkår, betaling af skat og afgifter samt fair konkurrence i forhold til
alle de virksomheder, der overholder reglerne
uanset hvor på arbejdsmarkedet,
man er, og uanset hvilke forretningsmodeller, virksomhederne benytter sig af.
Platformsarbejde rejser nogle vigtige problemstillinger i forhold til arbejdsmarke-
det, som aktuelt drøftes både herhjemme og internationalt. Platformsarbejderes sta-
tus som enten lønmodtagere eller selvstændige
og dermed adgangen til lønmodta-
gerrettigheder
er en af de centrale problemstillinger.
For at sikre mere klarhed om platformsarbejderes rettigheder, ønsker regeringen at
indføre en formodningsregel for platformsarbejdere på det arbejdsretlige område.
Med afsæt i det ønske igangsatte Beskæftigelsesministeriet i efteråret 2021 et juri-
disk ekspertarbejde med inddragelse af arbejdsmarkedets parter. Jeg forventer, at
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om kommentar til Wolt om nye arbejdsformer og lettelse af skattemyndighedernes arbejdsbyrde, til beskæftigelsesministeren og skatteministeren
ekspertrapporten er færdig i løbet af april måned, og jeg vil herefter oversende rap-
porten til Beskæftigelsesudvalget.
Derudover har EU-Kommissionens udspil om platformsarbejde, som blev præsen-
teret i december 2021, givet os yderligere anledning til at stille skarpt på spørgsmål
om bl.a. platformsarbejderes kategorisering som lønmodtager eller selvstændig, al-
goritmeledelse og konkurrencerettens betydning for overenskomstsystemet.
Jeg er meget glad for, at så mange interessenter tager aktivt del i den debat: Både
arbejdsmarkedets parter, platformsvirksomheder og Folketingets partier. Jeg er sik-
ker på, at vejen til de rigtige løsninger for det danske arbejdsmarked går gennem
den debat.
I den henvendelse fra platformsvirksomheden Wolt, som udvalget har bedt mig om
at kommentere, er et gennemgående tema fleksibilitet, herunder Wolt-budenes eget
ønske om fleksibilitet og selvbestemmelse.
Jeg er helt enig i, at fleksibilitet og selvbestemmelse er centrale værdier. Det gæl-
der både på det nuværende og på fremtidens arbejdsmarked. Men jeg er ikke enig i,
at dette står i modsætning til at være lønmodtager og dermed have adgang til de
rettigheder, som følger med. Mange lønmodtagere har i dag en udstrakt grad af
fleksibilitet i deres arbejde, og jeg er overbevist om, at mange arbejdsgivere under-
støtter den fleksibilitet, uden af den grund at sætte spørgsmålstegn ved om de an-
satte er lønmodtagere. Dertil kommer, at fleksibiliteten og selvbestemmelsen ikke
bare skal være fiktiv, men også reelt skal være der for den enkelte selvstændige
det er helt grundlæggende for de roller, der er på arbejdsmarkedet.
Som sagt sætter jeg stor pris på de forskellige perspektiver, der bliver belyst ved at
mange interessenter tager aktiv del i debatten om platformsarbejde. Et andet vigtigt
element er, at de faglige og juridiske problemstillinger bliver grundigt belyst, og
derfor ser jeg frem til resultatet af ekspertarbejdet
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Skatteministeriet, som har
oplyst følgende:
”Skattestyrelsen
kan grundet sin tavshedspligt ikke kommentere på konkrete virk-
somheder eller borgere og deres skatteforhold. Generelt kan det anføres, at der de
seneste år er kommet en række arbejdsplatforme i Danmark, hvor der udbydes for-
skellige ydelser, såsom f.eks. rengøring, transport af diverse varer og havearbejde.
Betaling for ydelser sker typisk fra bruger via formidler til udbyder. Kontraktfor-
hold mellem formidler og udbyder, arbejdets tilrettelæggelse samt den enkelte ud-
byders øvrige arbejdsaktivitet har indflydelse på, om den enkelte udbyder rent skat-
temæssigt bliver anset for at være lønmodtager, honorarmodtager eller erhvervsdri-
vende. Vurderingen skal foretages for hver enkelt udbyder.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om kommentar til Wolt om nye arbejdsformer og lettelse af skattemyndighedernes arbejdsbyrde, til beskæftigelsesministeren og skatteministeren
Hvad enten man kvalificeres som lønmodtager, honorarmodtager eller selvstændig
erhvervsdrivende, følger der pligter og rettigheder. Disse pligter og rettigheder va-
rierer alt efter, hvordan man bliver kvalificeret. Det er således kvalificeringen, der
er afgørende for, hvad der gælder for den enkelte.
Skattestyrelsen vejleder løbende om, hvilke skattemæssige pligter og rettigheder,
den enkelte skal være opmærksom på. Det er Skattestyrelsens erfaring, at vejled-
ning er et effektivt redskab til fra starten at sikre, at den enkelte lønmodtager, hono-
rarmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende betaler den korrekte skat. Det er
dog også Skattestyrelsens erfaring, at det er nødvendigt med kontrol på området for
at sikre, at vejledningen efterleves korrekt. Erfaringer fra kontrolprojekter på områ-
det har vist, at mange laver fejl eller glemmer at foretage de nødvendige indberet-
ninger for at få beregnet den korrekte skat.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3