Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2566517_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Anne Honoré Østergaard
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 1161
29. april 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. februar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
170 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 170:
”Vil
ministeren indhente bidrag fra de 5 regioners egne ambulanceredders arbejds-
pladsvurderinger (APV) de seneste fem år? Bidragene bedes indeholde beskrivelser
af de hovedproblemstillinger om arbejdsmiljøet, som der peges på i regionernes
APV’er, samt hvilke initiativer der er taget, for at skabe øget trivsel og et bedre ar-
bejdsmiljø.”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Danske Regioner, der oplyser
følgende:
Danske Regioner har samlet regionernes bidrag i forhold til at give en generel til-
bagemelding på ambulancereddernes APV. Herudover gives et samlet overblik
over hvilke tiltag, der er igangsat i regionerne for at styrke ambulancereddernes ar-
bejdsmiljø.
Ambulancedriften varetages i flere regioner af private aktører
I flere regioner varetager private aktører selve ambulancedriften. Jf. spørgsmål 170
dækker nærværende besvarelse kun regionernes egne ambulanceredderes arbejds-
miljø. Ambulancereddere omfatter i denne besvarelse bl.a. paramedicinere, ambu-
lancebehandlere og lægeassistenter. I en enkelt region har man ikke haft ambulan-
cereddere ansat før august 2019, derfor er der ikke foretaget en APV for denne
gruppe, da APV’en først afholdes i foråret 2022.
APV
For at beskrive tendenserne i arbejdsmiljøet tages i den følgende gennemgang ud-
gangspunkt i den region, der har flest ambulancereddere mv. ansat. Herefter sup-
pleres med opmærksomhedspunkter fra de øvrige regioner.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm., om ministeren vil indhente bidrag fra de 5 regioners egne ambulanceredders APV de seneste fem år, til beskæftigelsesministeren
I perioden 2018-21 har der i denne region været mellem 600-700 ansatte ambulan-
cereddere mv. Udgangspunktet for gennemgangen er medarbejdertrivselsundersø-
gelserne for hhv. 2018 og 2021, som både afdække psykisk og fysisk arbejdsmiljø
jf. APV’en.
Ambulanceredderne mv. scorer generelt højt ift. tilfredshed med ”trivsel”, ”dine ar-
bejdsopgaver”, ”social kapital”, ”din udvikling”, ”kommunikation og samarbejde”
i 2018. I 2021 er der sket et generelt fald tilfredsheden i de samme kategorier.
Herudover spørges til tilfredshed med ”ledelse”. Her varierer tilfredsheden. Der er
både meget positive samt mere negative tilbagemeldinger i denne kategori.
Ift. det fysiske arbejdsmiljø herunder ”fysiske forhold”, ”ergonomiske forhold”,
”kemiske og biologiske forhold” er tilfredsheden både i 2018 og 2021 generelt me-
get højt, der er dog sket et mindre fald i tilfredsheden i 2021. Der spørges endvi-
dere til ”Forebyggelse af arbejdsulykker og sygefravær”. Svarene fordeler sig både
i kategorierne tilfreds, utilfreds og hverken/eller. I gennemsnit er oplevelsen hver-
ken/eller.
Ift. Trusler, vold og mobning i 2018 svarer 32 pct. at de har oplevet trusler om
vold, 12 pct. har oplevet fysisk vold og 8 pct. har oplevet mobning. I 2021 er kate-
gorierne ændret, men her svarer 41 pct., at de har oplevet psykisk vold (hvilket er
sammenligneligt med kategorien ”trusler om vold”, dog kan kategorien måske for-
stås bredere, så det er ikke ensbetydende med, at der er sket en stigning), 19 pct.
har oplevet fysisk vold, 7 pct. har oplevet mobning mens 3 pct. har oplevet seksu-
elle krænkelser (denne kategori, blev der ikke spurgt til i 2018).
I 2021 er der spurgt til hvem, der har udsat den ansatte for hændelserne. Ift. fysisk
vold er det i 99 pct. af tilfældene eksterne, mens det ift. til psykisk vold er 92 pct.
Ift. mobning var det i de fleste tilfælde (97 pct.) interne, der mobbede, mens det
stort set var ligeligt fordelt mellem interne og eksterne, der stod bag de seksuelle
krænkelser.
I
en anden region
med langt færre ansatte ambulancereddere mv. (47 ansatte i alt)
har man i 2021 gennemført en trivselsundersøgelse (psykisk APV). Besvarelserne i
trivselsundersøgelsen viser generel tilfredshed med arbejdet som helhed. Ift. krav i
arbejde (høje følelsesmæssige krav, tid til arbejde, højt arbejdstempo) ligger det på
et middelniveau. Der er høj tilfredshed med arbejdets organisering. Særligt scorer
”mening i arbejdet” og ”udviklingsmuligheder” højt, mens kategorien ”indflydelse
på eget arbejde” scorer lavt. Der er generelt tilfredshed med ”samarbejde og le-
delse” samt ”tillid mellem ledelse og medarbejdere”. Undersøgelsen viser endvi-
dere, at der er forholdsvis lav forekomst af udbrændthed og stress.
Der er meget få tilfælde af ”uønsket seksuel opmærksomhed”, og når det er sket, er
det fra patienter, pårørende, borger eller kunder.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm., om ministeren vil indhente bidrag fra de 5 regioners egne ambulanceredders APV de seneste fem år, til beskæftigelsesministeren
25 pct. har inden for de seneste 12 måneder været udsat for trusler om vold, her af
10 pct. månedligt og resten af og til. Det er patienter, pårørende, borger eller kun-
der, der har stået for truslerne. 5 pct. har de seneste 12 måneder af og til oplevet
vold fra patienter, pårørende, borger eller kunder.
Ca. 8 pct. har af og til oplevet mobning inden for de seneste 12 måneder. Ca. halv-
delen af forekomsten er fra kolleger fra eget afsnit/område, egen leder, underord-
nede, mens den resterende halvdel er fra kolleger/leder/underordnet fra et andet
område/afsnit.
Både ift. trusler om vold, vold og mobning oplever 100 pct. af de krænkede, at ar-
bejdspladsen følger op.
Den psykiske APV er drøftet i Trioen (AMR, TR og ledelsen) og enkelte nedslags-
punkter er drøftet på efterfølgende personalemøde. Herudover er der iværksat en
række initiativer. Den fysiske APV har ikke peget på områder, der har givet anled-
ning til yderligere handlinger.
I
en tredje region
i APV 2017, hvor der i regionens APV kan besvares på en skala
1 - 5 (hvor 1 er mindst tilfreds og 5 er mest tilfreds) blev der blandt ambulancered-
dere mv. ikke scoret under 3,6 på de overordnede kategorier. Der var en generel
stor tilfredshed blandt medarbejderne
tilfredshed med job som helhed scorede
4,5. 6 ud af 8 kategorier scorede over 3,9 (heraf 3 over 4,2)
Trusler om vold var det, der fyldte mest i APV-tilbagemeldingerne i 2017. Her sva-
rede knap halvdelen (43 pct.) af ambulancereddere mv. at de inden for de seneste
12 måneder havde været udsat for trusler om vold på arbejdspladsen af og til. 2 pct.
oplevede det månedligt.
I APV’en for 2021 var den generelle tendens for gruppen, at der blev scoret lavere
på samtlige parametre ift. APV 2017. Den generelle tilfredshed lå med en score på
3,5
og den lave generelle tilfredshed smittede af på resten af spørgsmålene. Sær-
ligt Indflydelse og udvikling, Tid til jobbet og Følelsesmæssige belastede situatio-
ner scorede lavt.
Både efter APV’en i 2017 og 2021 blev der iværksat
en række tiltag.
I
en fjerde region
har man 12 ambulancereddere mv. ansat på to lokationer. Der
blev gennemført APV i første kvartal af 2020. APV’en var generelt meget tilfreds-
stillende. Der blev dog peget på chikane ved telefonhenvendelser fra borgere hen-
holdsvis interne samarbejdspartnere som et opmærksomhedspunkt. Der er igangsat
en række arbejdsmiljøtiltag.
I
en femte region
har man kun haft ambulancereddere mv. ansat siden august 2019,
det vil sige cirka 2,5 år, og først siden februar 2021 har det været i et større antal.
Grundet covid-19 har der ikke været afholdt ordinær APV i den periode, der har
været regionalt ansat ambulancepersonale. Regionen har derfor ikke APV'er for
området.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm., om ministeren vil indhente bidrag fra de 5 regioners egne ambulanceredders APV de seneste fem år, til beskæftigelsesministeren
Indsatser igangsat i regionerne for at styrke arbejdsmiljøet
Alle regioner har et stort fokus på ambulancereddernes trivsel og arbejdsmiljø og
har iværksat en række omfattende indsatser. Eksempelvis kan nævnes følgende ini-
tiativer:
Supervision, defusing (den hurtige opfølgende samtale kort tid efter en al-
vorlig hændelse) og kollegaskab
I regionerne er der løbende supervision (evt. gruppesupervision) af medarbejderne
med en tilknyttet psykolog. Endvidere nævner regionerne mulighed for defusing
dvs. den hurtige opfølgende samtale kort tid efter en alvorlig hændelse, som kan
have afgørende betydning for, hvordan hændelsen bearbejdes, individuelle forløb
med psykolog, akut psykologhjælp, ikke-akutte psykologsamtaler og lign. samt
mulighed for kollegastøtteordninger.
Medarbejderinddragelse
En række tiltag er iværksat for at sikre medarbejderindflydelse. Der afholdes f.eks.
ugentlige samarbejdsmøder mellem chefer, sektionsledere, TR, AMR. Endvidere er
der oprettet arbejdsgrupper for at styrke medarbejderes indflydelse og samarbejde
mellem ledelse og medarbejdere.
Uddannelse og fokus på faglig kvalitet
Faglighed, kvalitet og arbejdsmiljø kan ses som faktorer, der gensidigt påvirker
hinanden. For at styrke trivsel og arbejdsmiljø sættes der samtidig fokus på ensartet
høj faglig kvalitet og fokus på uddannelse blandt ambulancereddere.
Arbejdstid
For at imødekomme udfordringer med arbejdstid er der igangsat en række forskel-
lige tiltag, herunder mulighed for højere mobiliseringstider ved ikke-hastende kørs-
ler, aktivitetsdæmpende aktiviteter bl.a. skarpere visitation af patienter til andre
transportmidler, fokus på afholdelse af pauser i det omfang driften tillader det, ud-
arbejdelse af arbejdstidshåndbøger med de vigtigste regler samt systematisk/må-
nedlig gennemgang af vagtplaner.
Vold og traumatiserende hændelse
Der er stort fokus på at forebygge og håndtere trusler, vold og traumatiserende
hændelser i regionerne. Der pågår en stor uddannelsesindsats mv. for at imøde-
komme vold og trusler. Herudover er bl.a. igangsat et forskningsprojekt omkring
traumatiserende hændelser i ambulancefaget.
Støj og indeklima
Der er igangsat tiltag for at afbøde støj og for at få et bedre indeklima. Der arbejdes
bl.a. på at udvælge og installere udkaldstoner, der er mere hensigtsmæssige ift. at
undgå stresspåvirkning.
Ergonomi, brug af tekniske hjælpemidler samt indretning af ambulancer
For at imødekomme arbejdsmiljøudfordringer med det fysiske arbejdsmiljø er der
stort fokus på brugen af tekniske hjælpemidler og indretning af nye ambulancer.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm., om ministeren vil indhente bidrag fra de 5 regioners egne ambulanceredders APV de seneste fem år, til beskæftigelsesministeren
Kemisk arbejdsmiljø
For at forebygge arbejdsulykker med kemiske stoffer er der bl.a. udarbejdet video-
instruktioner til brug af kemikalier.
Ansættelse af yderligere mandskab
For at give en større stabilitet og fleksibilitet i driften samt nedsættelse af arbejds-
pres er tilbagemeldingen fra en region, at man udover at have iværksat en række ar-
bejdsmiljø tiltag endvidere har ansat yderligere mandskab.
Arbejdsmiljøorganiseringen og APV-proces
Flere regioner peger på, at APV’ere, trivselsmålinger mv. drøftes i regionernes
MED-udvalg, i trioerne (AMR, TR og ledelsen) og samt på personalemøder.
Ift. at styrke arbejdsmiljøet for ambulancereddere har man sat fokus på at styrke ar-
bejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter i deres rolle, ekstern støtte til ar-
bejdsmiljøgrupper med særlige udfordringer samt ledelsesudviklingsforløb, der gi-
ver lederne værktøjer til at skabe trivsel og motivation.”
Jeg kan henholde mig til Danske Regioners oplysninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
5