Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2533702_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 1291
24. februar 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
164 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 164:
”Vil
ministeren kommentere materialet fra Uffe Hvidkjær om aldersdiskrimination
på arbejdsmarkedet, jf. BEU alm. del - bilag 111 (internt bilag)?”
Svar:
Jeg vil gerne indledningsvist gerne slå fast, at aldersdiskrimination ikke hører til på
det danske arbejdsmarked, og det går mig på, når jeg hører om historier som Uffe
Hvidkærs, som oplever at blive sorteret fra til job på grund af sin alder.
Jeg er derfor også glad for, at vi i Folketinget er ved at behandle et lovforslag, hvor
der foreslås indført et forbud mod at en arbejdsgiver må anmode om oplysninger
om en ansøgers alder ved indlevering, indsendelse, uploading, indtastning m.v. af
jobansøgning. Hvis lovforslaget bliver vedtaget, vil forbuddet træde i kraft den 1.
juli 2022. Lovforslaget indgår i udmøntningen af trepartsaftalen om mangel på ar-
bejdskraft fra oktober 2021, som blev indgået af regeringen, arbejdsmarkedets par-
ter og Kommunernes Landsforening (KL).
Jeg er klar over, at lovforslaget ikke betyder, at vi så enkelt og med et enkelt snup-
tag løser udfordringen med aldersdiskrimination på arbejdsmarkedet, men jeg me-
ner, at det er et fornuftigt og rigtigt tiltag.
Udfordringen med aldersdiskrimination fremgår også af den evaluering, som Be-
skæftigelsesministeriet offentliggjorde den 2. februar 2022, af puljen til en særlig
indsats for ledige over 50 år. Ifølge evalueringen har halvdelen af de ledige senio-
rer oplevet at blive valgt fra til et job på grund af deres alder. Evalueringen kan læ-
ses her:
https://www.star.dk/media/19613/seniorpuljen-slutevaluering-2021.pdf
Jeg vil bruge anledningen her til at minde om, at det allerede i dag følger af for-
skelsbehandlingsloven, at en arbejdsgiver ikke direkte eller indirekte må forskels-
behandle en lønmodtager eller ansøgere til ledige stillinger ved ansættelse, afskedi-
gelse, forflyttelse, forfremmelse eller med hensyn til løn- og arbejdsvilkår på grund
af bl.a. alder.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om kommentar til det interne materiale fra Uffe Hvidkjær om aldersdiskrimination på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på grund af bl.a. alder be-
handles ringere end en anden bliver, er blevet eller ville blive behandlet i en tilsva-
rende situation.
Der foreligger indirekte forskelsbehandling, når en bestemmelse, et kriterium eller
en praksis, der tilsyneladende er neutral, vil stille personer af bl.a. en bestemt alder
ringere end andre personer, medmindre den pågældende bestemmelse, betingelse
eller praksis er objektivt begrundet i et sagligt formål og midlerne til at opfylde det
er hensigtsmæssige og nødvendige.
Der er et behov for, at vi får gjort op med diskrimination af seniorer på arbejdsmar-
kedet. I en tid, hvor virksomheder efterlyser arbejdskraft, er det uacceptabelt, at le-
dige danske lønmodtagere med masser af ressourcer og kompetencer oplever, at de
bliver valgt fra alene på grund af deres alder.
Det lovforslag, der behandles i Folketinget nu, tager et lille skridt i arbejdet med at
få stoppet aldersdiskrimination, men jeg mener, at vi med det sender et tydeligt sig-
nal til virksomhederne.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2