Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Bjarne Laustsen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20225200049
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
153 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 153:
”Vil
ministeren kommentere Blik- og Rørarbejderforbundets standpunktspapir om
brug af asbestbekendtgørelsens strafferegler, jf. BEU alm. del - bilag 132?”
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne kvittere for spørgsmålet og Blik- og Rørarbejderfor-
bundets standpunktspapir om brug af asbestbekendtgørelsens strafferegler (bilag
132).
Jeg kan godt forstå, at det
–
på baggrund af den konkrete sag om asbest, som er
nævnt i A4’s artikel
af 7. december 2021
–
er nærliggende at foreslå en løsning, der
indebærer, at forældelsesfristen for straf i sager om overtrædelse af asbestreglerne
efter arbejdsmiljølovgivningen er 5 år fremfor 2 år.
Som det fremgår af mine svar på BEU spørgsmål 96 og 148 (alm. del), så følger
spørgsmålet om forældelse af strafansvar for overtrædelse af arbejdsmiljølovgiv-
ningen den strafferamme, der fremgår af arbejdsmiljølovens straffebestemmelser,
frem for strafferammen i en underliggende bekendtgørelses straffebestemmelser.
Arbejdstilsynet lægger således afgørende vægt på princippet om, at loven har for-
rang for de bekendtgørelser, der er udstedt i medfør af loven.
Arbejdstilsynet oplyser følgende om standspunktspapiret fra Blik- og Rørarbejder-
forbundet:
”I
standpunktspapiret tilkendegiver Blik- og Rørarbejderforbundet, at det er deres
opfattelse, at Arbejdstilsynet anvender et fejlagtigt princip i vurderingen af fastsæt-
telse af reglerne om forældelse.
Arbejdstilsynet kan hertil oplyse, at i straffesager om overtrædelse af asbestreg-
lerne rejses tiltale både med henvisning til den regel, der er overtrådt i arbejdsmil-