Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2474440_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Peter Skaarup
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 21/12906
8. november 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. oktober 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 15 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter
Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 15:
”Vil
ministeren redegøre for reglerne om modregning i kontanthjælpen som følge
af dom ved henholdsvis økonomisk kriminalitet og personfarlig kriminalitet, og vil
ministeren i forlængelse heraf oplyse, om en eventuel differentiering er rimelig?”
Svar:
Personer, der er frihedsberøvet som følge af et strafbart forhold, kan ikke modtage
kontanthjælp. Kontanthjælp og andre offentlige forsørgelsesydelser udbetales som
udgangspunkt uafhængigt af, om den pågældende ydelsesmodtager tidligere har
modtaget en dom og afsonet for et strafbart forhold.
Der er dog indført 3-årige karantæneordninger i ydelsessystemet for personer, der
er dømt for nærmere angivet personfarlig kriminalitet eller forhold relateret hertil.
Der er således indført en 3-årig karantæneordning i ydelsessystemet for fremmed-
krigere, som f.eks. har modtaget dom for at have tilsluttet sig væbnede styrker i ud-
landet, for at have overtrådt et udrejseforbud eller for at have indrejst eller opholdt
sig i visse konfliktområder, og som samtidig har modtaget en offentlig forsørgel-
sesydelse under opholdet uden for Danmark.
Tilsvarende er der indført en 3-årig karantæneordning i ydelsessystemet for perso-
ner, som idømmes ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af fri-
hedsberøvende karakter for en lovovertrædelse, der er omfattet af straffelovens §
81 a. Straffelovens § 81 a indeholder en bestemmelse om strafforhøjelse og skær-
pet straf for visse straffelovsovertrædelser med baggrund i rocker- og banderelate-
rede konflikter m.v.
De indførte karantæneordninger i ydelsessystemet betyder bl.a., at den dømte efter
udstået straf i en karantæneperiode på 3 år højest vil kunne modtage kontanthjælp
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm. om modregning i kontanthjælp som følge af dom ved henholdsvis økonomisk kriminalitet og personfarlig kriminalitet, til beskæftigelsesministeren
og visse andre ydelser med et niveau svarende til satsen for selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse. Desuden medfører karantæneordningerne,
at den dømte bliver udelukket fra arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge, barsels-
dagpenge og visse andre ydelser i en karantæneperiode på 3 år.
Endelig kan jeg oplyse, at regeringen i et kommende lovforslag vil foreslå, at der
indføres en tilsvarende 3-årig karantæneordning i ydelsessystemet for personer, der
er straffet for vold eller grov vold mod børn i nære relationer. Lovforslaget udmøn-
ter den aftale, som regeringen indgik i juni 2021 med Venstre, Dansk Folkeparti,
Konservative, Nye Borgerlige og Liberal Alliance om en række initiativer, der
blandt andet skal beskytte børn fra indvandrerfamilier imod vold og være med til at
forebygge, at børn fra indvandrerfamilier vokser op i radikaliserede miljøer eller
udsættes for negativ social kontrol.
Jeg mener, at de nævnte karantæneordninger er velbegrundede som følge af den
bagvedliggende alvorlige personfarlige kriminalitet. Regeringen har ikke overvejel-
ser om at udvide karantæneordningerne til eksempelvis økonomisk kriminalitet.
Venlig hilsen
Fungerende beskæftigelsesminister Mattias Tesfaye
2