Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2525725_0001.png
Folketinget
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. februar 2022
Strafferetskontoret
Freja Thorup Aahauge
2022-0032/01-0065
2303115
Besvarelse af spørgsmål nr. 149 (Alm. del) fra Folketingets Beskæftigel-
sesudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 149 (Alm. del), som Folketin-
gets Beskæftigelsesudvalg har stillet til justitsministeren den 20. januar
2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om, hvad der forhindrer, at forældelsen af en sag afbrydes når det er erkendt, at det skyldes myndighedernes sløseri, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 149 (Alm. del) fra Folketingets Beskæftigelsesudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad der forhindrer, at forældelsen
af en sag afbrydes når det er erkendt, at det skyldes myndighe-
dernes sløseri, at sagsbehandlingen ikke kan nås inden en sag er
forældet?”
Svar:
1.
Straffelovens regler om forældelse findes i lovens kapitel 11 om ophør af
den strafbare handlings retsfølger.
Det følger af straffelovens § 92, at en lovovertrædelse ikke straffes, når der
er indtrådt forældelse efter straffelovens §§ 93-94.
Forældelsesfristens længde følger af straffelovens § 93. Heraf fremgår bl.a.,
at forældelsesfristen er 2 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel
i 1 år for overtrædelsen, og at forældelsesfristen er 5 år, når der ikke er hjem-
let højere straf end fængsel i 4 år, jf. straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1 og 2.
Det følger af straffelovens § 94, stk. 1, at forældelsesfristen regnes fra den
dag, da den strafbare virksomhed eller undladelse er ophørt.
Efter straffelovens § 94, stk. 5, 1. pkt., afbrydes forældelsesfristen, når den
pågældende gøres bekendt med sigtelsen, eller når anklagemyndigheden an-
moder om rettergangsskridt, hvorved den pågældende sigtes for overtrædel-
sen.
2.
Straffelovens kapitel 11 er indført ved lov nr. 248 af 9. juni 1967. Ved lov
nr. 364 af 24. maj 2005 blev der dog foretaget betydelige ændringer i kapit-
let. Denne lovændring var dels baseret på betænkning 1438/2004 fra Justits-
ministeriets udvalg om økonomisk kriminalitet og datakriminalitet, dels på
Straffelovrådets betænkning 1441/2004 om visse forældelsesretlige spørgs-
mål. Af betænkning 1438/2004, s. 73, fremgår bl.a. følgende om, hvilke af
myndighedernes dispositioner der bør medføre forældelsesfristens afbry-
delse:
”Udvalget har valgt, at den generelle hovedregel i alle sager
bør
være, at den pågældende gøres bekendt med sigtelsen. Hensynet til
den sigtede taler også for, at der i almindelighed ikke er mulighed
for, at den pågældende først efter forældelsesfristens udløb gøres
bekendt med, at der verserer en straffesag. Udvalget finder ikke, at
Side 2/3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om, hvad der forhindrer, at forældelsen af en sag afbrydes når det er erkendt, at det skyldes myndighedernes sløseri, til justitsministeren
der bør stilles krav om, at den sigtede får sigtelsen skriftligt, men
alene de sædvanlige krav om, at det kan dokumenteres
f.eks. via
gengivelse i en politirapport
hvad sigtelsens nøjagtige indhold er.
Udvalget finder, at en alternativ afbrydelsesmåde bør være, at an-
klagemyndigheden anmoder om et rettergangsskridt.
Ved en sådan regulering får anklagemyndigheden og politiet
samme simple fremgangsmåde til at afbryde forældelsesfristen,
som andre offentlige myndigheder har i dag efter § 94, stk. 5. Hvis
man ikke kan få kontakt med den pågældende, må man som i dag
indskrænke sig til at afbryde gennem en anmodning om retter-
gangsskridt. Der vil endvidere ske afbrydelse, hvis der f.eks. opnås
en retskendelse om telefonaflytning.
[…]
Den forældelsesafbrydende sigtelse skal som i dag være en egentlig
sigtelse med alle de retsvirkninger, der er knyttet hertil. Det er ikke
tilstrækkeligt, at der for at beskytte den pågældende gives en rets-
stilling (i praksis kaldet ”en sigtets retsstilling”),
hvor visse af rets-
virkningerne finder anvendelse, uden at der formelt rejses sigtelse.”
3.
Forældelsesreglerne er et resultat af en afvejning mellem hensynet til den
mistænkte over for hensynet til samfundets interesse i, at lovovertrædelser
straffes. Sidstnævnte hensyn varetages bl.a. af de retshåndhævende myndig-
heder, herunder politiet og anklagemyndigheden.
Der er ikke i loven eller bemærkningerne holdepunkter for, at forsømmelse
fra myndighedernes side skulle give anledning til, at denne afvejning kon-
kret forskydes til ulempe for den mistænkte.
Det forhold, at de retshåndhævende myndigheder har begået fejl i sagsbe-
handlingen, medfører således ikke afbrydelse eller forlængelse af forældel-
sesfristen.
Side 3/3