Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2518104_0001.png
TALE
Samråd E om forældelse af straf for overtræ-
delse af asbestreglerne på arbejdsmiljøområ-
det
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål E stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Anklagemyndighed i Nordsjællands Politi har endegyldigt droppet en sag
om asbest fra Espergærde, efter forældelsesfristen er overskredet. Afgørel-
sen beror på en vurdering fra Arbejdstilsynet. Ministeren bedes baggrund af
sagen besvare følgende spørgsmål:
A) Hvad mener ministeren om denne afgørelse i lyset af den almene viden
om at sygdomme fra påvirkning af asbest ofte viser sig mange år efter på-
virkningen?
B) Hvad mener ministeren om, at straffesagen er droppet på baggrund af en
vurdering af de ansattes nuværende sundhedstilstand – og ikke af en vurde-
ring af, om arbejdsmiljø-forholdene var sikkerhedsmæssigt fuldt forsvar-
lige?
C) »Med en sådan fortolkning af loven, vil der aldrig kunne rejses sager om
overtrædelser af asbestbekendtgørelsen« siger Henrik W. Petersen, formand
for Blik og Rør, til A4 Arbejdsmiljø. Er ministeren enig i denne vurdering?
D) Mener ministeren, at afgørelsen kalder på en opstramning af loven?
Der henvises til artiklen »Ny asbest-afgørelse kaldes "en katastrofe"« på
www.a4arbejds-miljoe.dk den 7. december 2021.
19. januar 2022
J.nr. 2022 - 232
CAPA
Jesper Møller Pedersen
Besvarelse
Indledning
Tak til udvalget og spørgeren for at give mig lej-
lighed til at besvare nogle spørgsmål foranlediget
af en konkret sag.
Asbest er et vigtigt område for mig, for regeringen
og for udvalget her. I oktober 2021 var vi også
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om forældelsesfrist i sager om asbest, til beskæftigelsesministeren
samlet til en drøftelse i et samråd om asbest, og
der skal ikke være tvivl om, at asbest kræver ved-
varende fokus.
Jeg vil gerne lige starte med en vigtig pointe. I ar-
tiklerne som har givet anledningen til samrådet bli-
ver det fremlagt som om, at der aldrig vil kunne
rejses sager om overtrædelser af asbestbekendtgø-
relsen. Det er heldigvis ikke tilfældet.
I den konkrete sag – som jeg kommer nærmere ind
på senere i samrådet – er det sagsbehandlingstiden
hos myndighederne, der har været årsag til foræl-
delsen – og altså ikke det forhold, at de helbreds-
mæssige konsekvenser ved udsættelse for asbest
først indtræffer flere årtier efter eksponeringen.
Det kommer jeg tilbage til.
Dernæst vil jeg gerne understrege, at regeringen
ikke vil acceptere usikre og utrygge arbejdsforhold
på danske arbejdspladser.
Asbest er særligt alvorligt, og jeg er meget optaget
af, at ansatte ikke udsættes for asbest og dermed
risikerer at udvikle kræft på længere sigt.
Det er arbejdsgiverens ansvar, at arbejdet tilrette-
lægges og udføres, så ansatte på arbejdsstedet ikke
udsættes for asbeststøv.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om forældelsesfrist i sager om asbest, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil gerne slå fast, at der heldigvis i dag er me-
get strenge regler for arbejde med asbest.
Brug af asbestholdige produkter har været forbudt
i rigtig mange år, og det er derfor i dag alene ved
renoverings- og nedrivningsopgaver, hvor der er
risiko for at blive udsat for asbest.
Der er i asbestreglerne indbygget et ”forsigtig-
hedsprincip”. Det betyder, at hvis der er den mind-
ste mistanke om forekomst af asbest, så skal arbej-
det tilrettelægges og udføres efter skrappe ”asbest-
krav”. Det gælder fx arbejde med nedtagning af
gamle varmerør. Det vil blandt andet indebære
skærpede krav til afskærmning af arbejdsområdet,
værnemidler og omklædning.
Virksomheder, der overtræder asbestreglerne, skal
mødes med tilsynsbesøg og reaktioner fra Arbejds-
tilsynet.
Hvis Arbejdstilsynet på et tilsynsbesøg konstate-
rer, at der arbejdes i strid med reglerne om asbest,
reagerer Arbejdstilsynet ved at påbyde virksomhe-
den at bringe forholdene i orden straks. I praksis
betyder det, at arbejdet skal
standses,
indtil de
nødvendige forholdsregler er taget.
I særlige tilfælde overvejer Arbejdstilsynet, om der
også skal rejses en straffesag på grundlag af den
konstaterede overtrædelse.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om forældelsesfrist i sager om asbest, til beskæftigelsesministeren
Det er anklagemyndigheden, der rejser tiltale i
straffesager ved domstolene. Det gælder også i
straffesager for overtrædelse af asbestreglerne.
Det sker desværre – som det er tilfældet i den kon-
krete sag – at straffesager ikke kan rejses på grund
af forældelse.
Vi skal selvfølgelig helst undgå, at sager må hen-
lægges på grund af forældelse.
Men som nævnt indledningsvis så er mulighederne
for at rejse en straffesag på asbestområdet
ikke
be-
tinget af, at ansatte har fået konstateret en asbestre-
lateret sygdom.
I forhold til omtalen i A4’s artikel er der behov for
at præcisere en række generelle forhold omkring
forældelsesspørgsmålet i straffesager. Jeg vil der-
for gerne uddybe, hvordan forældelsesfristen spil-
ler ind i forhold til muligheden for at gennemføre
straffesager for overtrædelse af asbestreglerne.
Svar på punkt A og B
A) Hvad mener ministeren om denne afgørelse i lyset af den almene viden
om at sygdomme fra påvirkning af asbest ofte viser sig mange år efter på-
virkningen?
B) Hvad mener ministeren om, at straffesagen er droppet på baggrund af en
vurdering af de ansattes nuværende sundhedstilstand – og ikke af en vurde-
ring af, om arbejdsmiljø-forholdene var sikkerhedsmæssigt fuldt forsvar-
lige?
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om forældelsesfrist i sager om asbest, til beskæftigelsesministeren
Da spørgsmål A og B efter min mening hænger
sammen, vil jeg svare på disse spørgsmål under ét.
I forhold til den konkrete sag kan vi se, at myndig-
hederne har brugt for lang tid på at behandle sa-
gen. Og det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt.
Arbejdstilsynet har oplyst, at den konkrete sag er
forældet, fordi der gik mere end 2 år fra overtræ-
delsens ophør til virksomheden blev sigtet i sagen.
Forældelsen af sagen havde således ikke nogen
sammenhæng med, at de ansatte endnu ikke havde
fået konstateret en erhvervsrelatereret asbestsyg-
dom.
Spørgsmålet om forældelse af straffeansvaret tager
udgangspunkt i den konkrete overtrædelse af as-
bestreglerne, som er konstateret på et givent ar-
bejdssted.
Udsættelsen for fare for asbeststøv er tilstrækkeligt
til, at der kan rejses en straffesag for overtrædelse
af arbejdsmiljølovgivningen.
En straffesag forudsætter, at der er konstateret en
strafbar overtrædelse, og at betingelserne for at
rejse straffesagen i øvrigt er opfyldte.
En straffesag for overtrædelse af asbestreglerne
skal med andre ord
ikke
afvente, at den ansatte har
fået konstateret en asbestrelateret sygdom 10 til 30
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om forældelsesfrist i sager om asbest, til beskæftigelsesministeren
år efter, at det ulovlige arbejde med asbest har fun-
det sted.
Arbejdstilsynet har ved deres gennemgang af as-
bestrelaterede straffesager over en periode på over
10 år konstateret, at der oprettet 202 straffesager
relateret til overtrædelse af asbestreglerne.
Syv af disse 202 straffesager, er henlagt med hen-
visning til forældelse og fire af disse sager, er hen-
lagt
alene med
henvisning til forældelse.
Den konkrete sag er altså ikke udtryk for, at foræl-
delsesfristerne for straf efter de gældende regler
udgør et generelt problem i forhold til at gennem-
føre straffesager for overtrædelse af asbestreg-
lerne.
Det ændrer dog ikke ved, at den konkrete sag ikke
har været håndteret tilfredsstillende.
Udvalget har i et udvalgsspørgsmål bedt om en re-
degørelse af sagen, som jeg har lovet at sende in-
den udgangen af januar.
Det er tydeligt, at myndighederne har været meget
længe om at vurdere den konkrete sag. Det er selv-
følgelig slet ikke godt nok.
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om forældelsesfrist i sager om asbest, til beskæftigelsesministeren
Det er min opfattelse, at såvel virksomhederne
som de ansatte har en klar interesse i, at myndig-
hederne fremmer straffesagerne så hurtigt, det er
muligt.
Derfor forventer jeg også, at Arbejdstilsynet bidra-
ger til, at forældelse af straffeansvaret i sager om
overtrædelse af arbejdsmiljøreglerne så vidt muligt
undgås.
Svar på punkt C
»Med en sådan fortolkning af loven, vil der aldrig kunne rejses sager om
overtrædelser af asbestbekendtgørelsen« siger Henrik W. Petersen, formand
for Blik og Rør, til A4 Arbejdsmiljø. Er ministeren enig i denne vurdering?
Med hensyn til spørgsmål C oplyser Arbejdstilsy-
net, at der i dag kan og
bliver
rejst straffesager om
overtrædelse af arbejdsmiljøreglerne om asbest.
Som eksempler på grove overtrædelser af asbest-
reglerne, der i dag rejses som straffesager inden
for asbestområdet, kan bl.a. nævnes:
Indendørs nedrivningsarbejde, hvor der udvikles
asbeststøv under arbejdet, og hvor de ansatte
ikke bruger værnemidler.
Arbejde med uforsvarlig håndtering af eternit-
tagplader eller lignende, hvor der udvikles as-
beststøv, og hvor den ansatte ikke bruger værne-
midler.
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om forældelsesfrist i sager om asbest, til beskæftigelsesministeren
De nuværende regler giver derfor mulighed for, at
der kan rejses straffesager over for arbejdsgivere,
der groft overtræder asbestreglerne, når ansatte
ulovligt udsættes for asbeststøv i forbindelse med
arbejdet.
Jeg vil derudover understrege, at mulighederne
for, at den ansatte kan få erstatning i arbejdsskade-
systemet ikke er afhængig af, at der er rejst en
straffesag for overtrædelse af arbejdsmiljølovgiv-
ningens asbestregler.
Arbejdsskadesystemet tager højde for, at der er en
lang latenstid på asbestsygdomme, og der er ingen
forældelsesfrist på at få behandlet en sag om ar-
bejdsskadeserstatning.
Skulle det ulykkelige ske, at man udvikler en as-
bestrelateret sygdom mange år efter, at den ar-
bejdsmæssige udsættelse for asbest er afsluttet, er
det derfor muligt at få behandlet en arbejdsskade-
sag med henblik på en eventuel erstatning.
Svar på punkt D
Mener ministeren, at afgørelsen kalder på en opstramning af loven?
Jeg kan godt forstå, at det er nærliggende at foreslå
en regelstramning, men jeg tror ikke, det er det,
der skal til.
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om forældelsesfrist i sager om asbest, til beskæftigelsesministeren
Det bør i denne type sager om asbestovertrædelse
normalt være muligt at fremme straffesagerne in-
den for 2 år, og normalt også hurtigere.
Derfor synes jeg, at løsningen bør være, at myn-
dighederne fremmer sagerne hurtigere end i den
konkrete sag.
Det skal også ses i lyset af, at det er relativt få as-
bestsager, der er blevet henlagt på grund af foræl-
delse.
Jeg har derfor bedt Arbejdstilsynet om fremadret-
tet at iværksætte et øget fokus på forældelsesfri-
sterne i alle arbejdsmiljøstraffesagerne i samarbej-
det med politiet. Det øgede fokus vil bestå i, at Ar-
bejdstilsynet – i deres kontakt med politiet – vil
gøre særligt opmærksom på forældelsesfristen i re-
levante sager.
Derudover er det afgørende, at der over en bred
kam er et vedvarende fokus på at sikre, at virk-
somheder ikke slækker på beskyttelsen, så ansatte
bliver udsat for asbeststøv på deres arbejde. Jeg vil
gerne understrege, at Arbejdstilsynet allerede prio-
riterer tilsyn med asbestarbejde højt.
Så sent som i december har Arbejdstilsynet iværk-
sat en kommunikations- og tilsynsindsats om as-
best i VVS- og blikkenslagerbranchen for at styrke
indsatsen. Og senere på året vil asbest være en del
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om forældelsesfrist i sager om asbest, til beskæftigelsesministeren
af Arbejdstilsynets brancherettede indsats inden
for alle bygge- og anlægsbrancherne.
Derudover har jeg som oplyst på samrådet den 6.
oktober 2021 bedt mine embedsfolk om i samar-
bejde med andre ministerier at få kigget på Blik-
og Rørarbejderforbundets forslag og vurderet dem
nærmere.
Jeg forventer på den baggrund snart at kunne invi-
tere Folketingets partier til drøftelser om asbest-
området i løbet af foråret 2022.
Til brug for disse drøftelser har jeg bedt Arbejds-
tilsynet om at se på deres praksis i sager om over-
trædelse af asbestreglerne, og hvad der skal til for
at tilsynet lægger op til, at der rejses en straffesag.
De drøftelser ser jeg frem til.
Tak for ordet.
10