Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christian Juhl
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20225200057
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
142 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 142:
”Chaufførerne er underlagt et højt arbejdspres, der er til fare for borgernes sikker-
hed på landevejen.
Chauffører i Flextrafik arbejder i op til 18 timer og falder i søvn bag rattet. 3F får
klager over dårligt arbejdsmiljø hver uge.
a) Hvad mener ministeren, at der kan gøres ved de beskrevne arbejdsforhold for
chauffører ved Flextrafik, som har været beskrevet i en række medier?
b) Vil ministeren oplyse, om der er behov for en mere systematisk indsats fra Ar-
bejdstilsynets side?
c) Vil
ministeren oplyse, om ministeren finder, at loven skal strammes op?”
Svar:
Jeg vil gerne indledningsvist understrege, at ingen passagerer skal opleve, at deres
sikkerhed står på spil, når de benytter sig af offentlige kørselstilbud.
Jeg kan henholde mig til min besvarelse af BEU 130 om arbejdsmiljøet hos Flex-
trafik, hvor de gældende regler er beskrevet, herunder at ansvaret for at sikre or-
dentlige arbejdsforhold ligger hos offentlige udbydere af en tjenesteydelse og ar-
bejdsgiveren.
Jeg vil ikke lægge skjul på, at de historier, som præsenteres i medierne indikerer, at
der er behov for styrket kontrol med virksomheder, hvor arbejdet udføres af under-
leverandører. Derfor er jeg også meget tilfreds med, at Arbejdstilsynet som følge af
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi
skal gennemføre en brancherettet
indsats med
særligt fokus på arbejdsmiljøet og problemer omkring ”falske selv-
stændige” i brancher som fx bygge og anlæg eller bud-
og kurertjenester, hvor ar-
bejdet ofte udføres af underleverandører.
Desuden gennemfører Arbejdstilsynet allerede her i 2022 en brancherettet indsats
målrettet platformsvirksomheder inden for post- og kurertjenester. Indsatsen er