Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Niels Flemming Hansen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20225200034
8. februar 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
138 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels
Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 138:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor arbejdsskadelovgivningen skal gælde for
COVID-19-smitte uafhængig af den erhvervsmæssige risiko?”
Svar:
Jeg er meget optaget af, at de personer, som i forbindelse med deres arbejde er ble-
vet syge med COVID-19 og har fået helbredsmæssige følger heraf, møder et ar-
bejdsskadesystem, som er rustet til at gribe dem. Det gælder uanset, hvilken er-
hvervsmæssig risiko der er tale om.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Arbejdstilsynet, som har oplyst
følgende:
”Efter
arbejdsskadesikringsloven er det et grundlæggende princip, at sygdomme og
ulykker, der er en følge af arbejdet eller de forhold, arbejdet er foregået under, kan
anerkendes som arbejdsskade. Arbejdsskadesikringsloven gælder uafhængigt af
forskellige risici på tværs af forskellige brancher. Loven gælder således for alle an-
satte uanset, om man fx er sygeplejerske eller softwareprogrammør. Det er Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), som behandler anmeldelser om COVID-19
sygdom, der kan være relateret til arbejdet. AES vurderer i hvert enkelt tilfælde,
hvor sandsynligt det er, at smitten er foregået på arbejdet, og kun i sådanne situati-
oner kan sygdommen anerkendes som en arbejdsskade.
COVID-19 kan føre til alvorlig sygdom og senfølger, hvis omfang og varighed
endnu ikke er afdækket. I de tilfælde, hvor sygdom med COVID-19 er arbejdsrela-
teret og kan anerkendes som en arbejdsskade, kan tilskadekomne også have ret til
godtgørelse for varigt mén og erstatning for tab af erhvervsevne, når sygdommen
har givet varige følger.”