Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Niels Flemming Hansen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20225200034
8. februar 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
137 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels
Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 137:
”Vil
ministeren redegøre for Arbejdstilsynets erfaringer med at give virksomheder
dispensationer fra formelle krav i arbejdsmiljølovgivningen på grund af COVID-19
epidemien, og vil ministeren redegøre for, hvordan man fremadrettet kan sikre en
mere smidig og generel adgang for Arbejdstilsynet til at beslutte, at visse regler
ikke håndhæves på grund af force majeure eller force majeure lignende situationer
- som f.eks. en global sygdomsepidemi?”
Svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:
”Under
perioden med COVID-19 har Arbejdstilsynet dispenseret fra arbejdsmiljø-
reglerne på flere områder.
Det gælder fx fristen for gennemførelse af den obligatoriske og/eller supplerende
arbejdsmiljøuddannelse, krav om tilstedeværelsesundervisning på de obligatoriske
arbejdsmiljøuddannelser og valgperioden for arbejdsmiljørepræsentanter.
Her har der fx i forhold til kravet om tilstedeværelsesundervisning på de obligatori-
ske arbejdsmiljøuddannelser været gode erfaringer med at melde dispensation fra
kravet bredt ud i passende tid, så udbyderne havde mulighed for at tilrettelægge di-
gitale uddannelsesforløb o.l.
Som eksempler på andre områder, hvor der er blevet dispenseret, kan nævnes ud-
dannelseskrav til nyansatte ved arbejde med epoxy og brug af åndedrætsværn. Her-
udover kan det nævnes, at Arbejdstilsynet tidligt i den første nedlukningsperiode i
2020 på sin hjemmeside orienterede om muligheden for fravigelse af hviletidsreg-
lerne på grund af COVID-19 på baggrund af den heri fastsatte force majeure-regel.