Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2525116_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Niels Flemming Hansen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20225200034
8. februar 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
137 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels
Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 137:
”Vil
ministeren redegøre for Arbejdstilsynets erfaringer med at give virksomheder
dispensationer fra formelle krav i arbejdsmiljølovgivningen på grund af COVID-19
epidemien, og vil ministeren redegøre for, hvordan man fremadrettet kan sikre en
mere smidig og generel adgang for Arbejdstilsynet til at beslutte, at visse regler
ikke håndhæves på grund af force majeure eller force majeure lignende situationer
- som f.eks. en global sygdomsepidemi?”
Svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:
”Under
perioden med COVID-19 har Arbejdstilsynet dispenseret fra arbejdsmiljø-
reglerne på flere områder.
Det gælder fx fristen for gennemførelse af den obligatoriske og/eller supplerende
arbejdsmiljøuddannelse, krav om tilstedeværelsesundervisning på de obligatoriske
arbejdsmiljøuddannelser og valgperioden for arbejdsmiljørepræsentanter.
Her har der fx i forhold til kravet om tilstedeværelsesundervisning på de obligatori-
ske arbejdsmiljøuddannelser været gode erfaringer med at melde dispensation fra
kravet bredt ud i passende tid, så udbyderne havde mulighed for at tilrettelægge di-
gitale uddannelsesforløb o.l.
Som eksempler på andre områder, hvor der er blevet dispenseret, kan nævnes ud-
dannelseskrav til nyansatte ved arbejde med epoxy og brug af åndedrætsværn. Her-
udover kan det nævnes, at Arbejdstilsynet tidligt i den første nedlukningsperiode i
2020 på sin hjemmeside orienterede om muligheden for fravigelse af hviletidsreg-
lerne på grund af COVID-19 på baggrund af den heri fastsatte force majeure-regel.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om at redegøre for Arbejdstilsynets erfaringer med at give virksomheder dispensationer fra formelle krav i arbejdsmiljølovgivningen på grund af COVID-19 epidemien, til beskæftigelsesministeren
Disse og andre fravigelser var begrundet i de helt særlige udfordringer, som pande-
mien og dermed nedlukningen af Danmark med forsamlingsforbud, udstrakt hjem-
mearbejde m.m., gav for virksomhederne.
Dispensationerne er både givet til enkelte virksomheder efter ansøgning og som ge-
nerelle dispensationer, der er meldt ud i brancherettede breve, tekst på Arbejdstil-
synets hjemmeside m.v. alt efter, hvad der passede til situationen og det pågæl-
dende område.
Det kan oplyses, at Arbejdstilsynet kan dispensere fra gældende regler, hvis der er
hjemmel til det i arbejdsmiljøloven eller de bekendtgørelser, som er fastsat i hen-
hold til loven. Mange af bekendtgørelserne på arbejdsmiljøområdet indeholder
dispensationsbestemmelser, som giver Arbejdstilsynet mulighed for at fravige reg-
lerne under visse betingelser. Herudover er det almindeligt antaget, at en myndig-
hed kan fravige regler, som myndigheden selv har fastsat i bekendtgørelsesform,
selvom dispensationsadgang ikke er nævnt udtrykkeligt.
Arbejdstilsynets mulighed for at dispensere fra reglerne kan være begrænset af EU-
regler om arbejdsmiljø. EU-regler om arbejdsmiljø angiver normalt et minimums-
niveau, som Danmark er forpligtet til at overholde.”
Idet jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger, kan jeg konstatere, at
Arbejdstilsynet har et relativt stort råderum i forhold til dispensationer og håndhæ-
velse, som tilgodeser behovet for fleksibilitet ved en eventuel epidemisituation i
fremtiden. Jeg ser derfor ikke behov for en generel bemyndigelse, som beskrevet i
spørgsmålet.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2