Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karina Adsbøl
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20225200019
7. februar 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
130 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina
Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 130:
”Vil ministeren kommentere på artiklen ”Dødtrætte chauffører kører rundt med
børn, syge og ældre” i Politiken den 8. januar 2022 og redegøre for hvilke initiati-
ver ministeren agter at tage for at sikre et ordentlig arbejdsmiljø med køre-hviletid
samt undgå social dumping?”
Svar:
Jeg vil gerne indledningsvist slå fast, at ingen passagerer skal opleve, at deres sik-
kerhed står på spil, når de benytter sig af offentlige kørselstilbud. Derfor forventer
jeg også, at kommunerne og regionerne, der ejer trafikselskaberne, som driver
Flextrafik, medvirker til at sikre, at der er ordentlige arbejdsforhold for chauffø-
rerne og sikre forhold for passagerne.
Jeg har bedt Arbejdstilsynet beskrive reglerne om hviletid og fridøgn og udbyde-
rens ansvar på området, samt relevante værktøjer for at sikre ordentlige forhold for
chaufførerne. Arbejdstilsynet oplyser følgende:
”Arbejdstilsynet
forudsætter i svaret, at chaufførerne, der kører flextrafik, kører
med tilladelser efter taxiloven. Det betyder, at det er reglerne om hviletid efter ar-
bejdsmiljølovgivningen, der gælder for de chauffører, der er ansat hos en arbejdsgi-
ver.
Chaufførernes arbejdstid skal dermed tilrettelægges på en sådan måde, at de som
udgangspunkt får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer, inden for
en periode på 24 timer. Herudover skal de have et ugentligt fridøgn, inden for en
periode på 7 døgn, der skal ligge i forlængelse af den daglige hvileperiode. Det er
som udgangspunkt vognmanden, der skal sikre, at chaufføren får sine hvileperioder
og fridøgn.