Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2506845_0001.png
TALE
Samråd A om gevinsten ved arbejde den 17.
december kl. 11.00-12.00
15. december 2021
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål A
Vil ministeren
med henvisning til svaret på BEU alm. del - spørgsmål 486, hvor
ministeren oplyser, at et kontanthjælpsægtepar med tre børn kun har en gevinst på
omkring 500 kr. om ugen ved at komme i arbejde
redegøre for, hvilke initiativer
regeringen vil tage for at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde?
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet i dag.
Samrådet handler om, hvad regeringen vil gøre for
at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde.
Lad mig gøre det helt klart fra starten. Regeringen
er optaget af, at der er en klar og tydelig gevinst
ved at arbejde frem for at være på offentlig forsør-
gelse.
Det gælder også, når man modtager kontanthjælp,
som er vores nederste sikkerhedsnet.
Der skal være en forskel. Det er kun ret og rime-
ligt, at folk, der står op hver morgen og tager på
arbejde, også kan mærke det på pengepungen.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om ministeren talepapir fra samråd d. 17/12-2021 om, hvilke initiativer regeringen vil tage for at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, til beskæftigelsesministeren
Desuden er kontanthjælp en midlertidig ydelse, og
det skal ydelsen afspejle.
Men samtidig er det også vigtigt, at man har et ri-
meligt levegrundlag, mens man er ledig.
Derfor bad regeringen også Ydelseskommissionen
om at gentænke kontanthjælpssystemet med det
for øje.
Det er vigtigt for regeringen, at vi finder en ba-
lance mellem, at børn skal kunne vokse op under-
rimelige forhold, og at der er en gevinst for deres
forældre ved at være i arbejde.
Derfor vil regeringen også følge op på Ydelses-
kommissionens arbejde.
Vi går ikke på kompromis med, at der skal være en
klar økonomisk gevinst ved at hoppe op på cyklen
en mørk vintermorgen og tage på arbejde.
[Det kan betale sig
økonomisk]
Heldigvis kan det allerede i dag betale sig at ar-
bejde.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om ministeren talepapir fra samråd d. 17/12-2021 om, hvilke initiativer regeringen vil tage for at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, til beskæftigelsesministeren
Og heldigvis er rigtig mange mennesker i arbejde.
Beskæftigelsen har aldrig været højere, på trods af
coronakrisen.
Det mener jeg, sådan set også fremgår af det svar
på BEU-spørgsmål 486, som Hr. Hans Andersen
og Hr. Morten Dahlin nævner i deres samråds-
spørgsmål.
Man kan selvfølgelig altid diskutere om forskel-
lene skulle være større
men som jeg startede med
at sige, skal ydelsesniveauet også sikre, at der er et
rimeligt forsørgelsesgrundlag.
Desuden er det vigtigt at være opmærksom på, at
der i svaret på BEU-spørgsmål 486 er taget ud-
gangspunkt i en timeløn på ca. 123 kroner.
Hvis man kan opnå en timeløn, som er højere end
det, vil den økonomiske gevinst være højere. Hvis
man først får et job, vil der normalt være udsigt til
at man kan stige i løn inden for relativt kort tid. Og
mange vil få diverse tillæg og mulighed for at
tjene endnu mere med weekend- eller aftenarbejde.
Desuden giver det en række andre økonomiske
fordele at have et arbejde frem for at modtage kon-
tanthjælp.
Kontanthjælpsmodtagere må for eksempel ikke
have en personlig formue på over 10.000 kroner.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om ministeren talepapir fra samråd d. 17/12-2021 om, hvilke initiativer regeringen vil tage for at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, til beskæftigelsesministeren
De har kun meget begrænsede muligheder for at
holde ferie. Og så er det så godt som umuligt for
dem at gå ned i banken og få et lån.
[Det kan betale sig
menneskeligt]
Der er også en anden og helt afgørende forskel på
det at arbejde, og det at gå derhjemme på offentlig
forsørgelse.
Det handler om alt det, der ikke kan tælles.
Nemlig det at få den identitet og blive en del af det
kollegiale fællesskab, som et arbejde giver.
At få den stolthed, værdighed og respekt, det giver
at være en af de mange, der bidrager til samfundet.
Og ikke mindst det at kunne forsørge sin familie.
At kunne være et forbillede for sine børn. At være
sådan en, de drømmer om at blive, når de bliver
store.
For der er ingen ledige, der rejser sig stolt til en fa-
miliefest eller en frokost i fodboldklubben og pra-
ler om at blive forsørget af staten.
Dén gevinst ved at have et arbejde kan måske ikke
måles i kroner og øre.
Den kan helt sikkert ikke vises i en tabel.
Ikke desto mindre kan den mærkes i maven.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om ministeren talepapir fra samråd d. 17/12-2021 om, hvilke initiativer regeringen vil tage for at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, til beskæftigelsesministeren
***
[Ret og pligt]
Vores velfærdssamfund bygger på, at vi har et
stærkt sikkerhedsnet, hvis man i en periode ikke
kan forsørge sig selv.
Men vores samfundsmodel bygger også på, at en-
hver, der kan, er forpligtet til at forsørge sig selv
og sin familie.
Vi kan ikke finansiere et af de mest trygge, lige og
veludbyggede velfærdssamfund i verden, hvis det
ikke er sådan, at alle, der kan, arbejder og bidrager
til fællesskabet.
Der er desværre eksempler på dem, der sagtens
kan arbejde, men af en eller anden grund hellere
vil være på offentlige ydelser i stedet for at være
en del af det arbejdende fællesskab.
Dem kan vi heldigvis sanktionere. Jobcentrene har
pligt til at trække ledige borgere i deres ydelser,
hvis de ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet
eller aktiviteterne i jobcenteret.
Og vi skærper løbende reglerne, når der er brug for
det. Det har vi for eksempel gjort med den seneste
trepartsaftale.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om ministeren talepapir fra samråd d. 17/12-2021 om, hvilke initiativer regeringen vil tage for at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, til beskæftigelsesministeren
For det skal ikke være muligt at gå derhjemme og
nægte at arbejde, hvis man kan arbejde.
[37-timer]
Netop dét grundlæggende princip er også tanken
bag regeringens udspil om 37-timers arbejdspligt.
Vi vil kræve af borgere med integrationsbehov
nytilkomne, og personer, der har været på kontant-
hjælp i længere tid - at de skal bidrage i 37 timer
om ugen.
På den måde foreslår regeringen, at vi ændrer vo-
res tilgang fra en forsørgelseslogik til en ny ar-
bejdslogik, hvor man skal bidrage for sin ydelse. I
stedet for at gå derhjemme og få et fast beløb hver
måned, vil borgere med integrationsbehov nu kun
få kontanthjælp for de dage, hvor de rent faktisk
bidrager. Præcis som på et almindeligt arbejde.
Med en 37-timers arbejdspligt siger vi igen, at der
findes andet og mere end rene økonomiske incita-
menter. Nemlig den enkeltes pligt over for fælles-
skabet.
Her spørger vi ikke, om det kan betale sig at ar-
bejde eller ej. I stedet siger vi: Du har pligt til ar-
bejde, hvis du kan.
***
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om ministeren talepapir fra samråd d. 17/12-2021 om, hvilke initiativer regeringen vil tage for at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, til beskæftigelsesministeren
[Ydelseskommissionen]
Som jeg nævnte indledningsvis, fik Ydelseskom-
missionen til opdrag at gentænke kontanthjælpssy-
stemet og gøre det mere enkelt.
Det var centralt, da vi nedsatte kommissionen, at
den skulle finde en bedre balance mellem to ting:
At børn på den ene side skal kunne vokse op under
rimelige forhold. Og at der på den anden side skal
være en økonomisk gevinst for deres forældre ved
at være i arbejde.
Vi havde stillet kommissionen en vanskelig op-
gave med mange svære hensyn, der skulle afvejes i
forhold til hinanden.
Kommissionen fremlagde en god og gennemarbej-
det rapport, der både løfter børn ud af lavind-
komst, øger arbejdsudbuddet og forenkler syste-
met.
Nu er det op til os politikere. Vi står over for den
store opgave at skulle drøfte et nyt kontanthjælps-
system.
Her har regeringen tre pejlemærker.
Jeg har allerede været inde på det første pejle-
mærke: Der skal være en økonomisk gevinst ved
at være i arbejde. Kontanthjælp er en midlertidig
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om ministeren talepapir fra samråd d. 17/12-2021 om, hvilke initiativer regeringen vil tage for at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, til beskæftigelsesministeren
ydelse, og det skal ydelsernes niveau selvfølgelig
afspejle.
For det andet skal børn i Danmark vokse op under
rimelige forhold og have mulighed for at være en
aktiv del af fællesskabet.
Og for det tredje må ydelserne ikke øge tilstrøm-
ningen til Danmark. Regeringens politik er den
samme som før folketingsvalget i 2019. Vi ønsker
ikke at hæve ydelserne til udlændinge. Og der bør
fortsat være et optjeningsprincip, så man ikke kan
få høje ydelser fra dag et i Danmark.
Det er en både vigtig og vanskelig diskussion, som
jeg ikke vil foregribe her. Før min forældreorlov
mødtes jeg med mange af folketingets partier for
at tage hul på arbejdet med at følge op på Ydelses-
kommissionens anbefalinger. Nu, hvor jeg er til-
bage, er jeg trukket i arbejdstøjet igen, og jeg er
klar til at fortsætte drøftelserne med folketingets
partier.
[Afslutning]
***
Der er ingen tvivl om, at der skal være en økono-
misk gevinst ved at stå op hver morgen og tage
bussen, bilen eller cyklen hen på arbejdet. Det kan
der ikke være diskussion om.
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om ministeren talepapir fra samråd d. 17/12-2021 om, hvilke initiativer regeringen vil tage for at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, til beskæftigelsesministeren
Heldigvis kan vi også se, at folk gerne vil arbejde
og bidrage til fællesskabet. Antallet af borgere på
kontanthjælp er det laveste siden højkonjunkturen
lige før finanskrisen for mere end 10 år siden. Og
en rigtig stor andel af dem, der forlader systemet,
kommer i arbejde. Også selvom Venstre er bekym-
ret for, om det kan betale sig for dem.
Hvad viser det? Det fortæller os, at hvis der er
gang i økonomien, hvis man ude i virksomhederne
inviterer de ledige indenfor, og hvis de får en god
hjælpende hånd
så er ydelsen ikke i sig selv en
hindring for at komme i arbejde. At arbejde hand-
ler ikke kun om kroner og øre. At være en del af
det arbejdende fællesskab giver identitet, selvtillid
og værdighed. De gevinster er mindst lige så vig-
tige, som de rent økonomiske.
Og så er det en helt grundlæggende pligt at bi-
drage. Alle, der kan, har pligt til at give deres til
fællesskabet.
Tak for ordet.
9