Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del
Offentligt
2552256_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Halime Oguz (SF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
31. marts 2022
J.nr. 20215200520
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. december 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 103 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Halime Oguz (SF).
Spørgsmål nr. 103:
”Vil
ministeren oversende et notat, der redegør for den svenske autorisationsordning,
hvor det alene er godkendte virksomheder, der kan arbejde med asbest?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Arbejdstilsynet har kontaktet Sveriges arbejdstilsyn, Arbetsmiljöverket, som oply-
ser, at der bortset fra enkelte undtagelser er et krav om forudgående tilladelse,
forud for, at et asbestarbejde kan påbegynde.
Det er arbejdsgiveren, der skal søge om tilladelse til det pågældende arbejde hos
Arbetsmiljöverket. Ansøgningen skal indeholde en beskrivelse af håndterings- og
beskyttelsesinstruktioner, og derudover skal der foreligge uddannelsesbeviser for
de lovpligtige asbestuddannelser og attester for helbredsundersøgelse.
Arbetsmiljöverket stiller i deres afgørelse om tilladelse ikke særlige krav til virk-
somheden for så vidt angår håndterings- og beskyttelsesinstruktioner ud over, hvad
der følger af lovgivningen, og hvad virksomheden har sendt ind med ansøgningen.
Arbetsmiljöverket kan tage en afgørelse om tilladelse op til fornyet behandling,
hvis reglerne overtrædes.
Der findes tre forskellige slags tilladelser afhængig af, hvilket arbejdet som skal
udføres:
BEU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af notat, der redegør for den svenske autorisationsordning, hvor det alene er godkendte virksomheder, der kan arbejde med asbest, til beskæftigelsesministeren
Forskning, udvikling og analyse.
Tilladelsen er knyttet til en bestemt arbejds-
adresse og tidsperiode og kan fx være til udførsel af analysearbejde og udvikling af
analysemetoder.
Bearbejdning og behandling (dvs. vedligeholdelse).
Tilladelsen gælder typisk en
konkret arbejdsopgave og er knyttet til en bestemt arbejdsadresse og tidsperiode.
Nedrivning eller fjernelse af asbest.
Tilladelsen er ikke knyttet til et bestemt ar-
bejdssted. Ifølge Arbetsmiljöverkets hjemmeside gælder en tilladelse til nedrivning
sædvanligvis ét år første gang, hvorefter den ved fornyelse kan gælde op til tre år.
Det fremgår af Arbetsmiljöverkets årsredegørelse fra 2020, at de i perioden 2018-
2020 i gennemsnit modtog ca. 400 ansøgninger om de tre forskellige tilladelser om
året. Arbetsmiljöverket har til Arbejdstilsynet oplyst, at 81 pct. af tilladelserne i pe-
rioden omhandlede nedrivning, 16 pct. bearbejdning og behandling (dvs. vedlige-
holdelse) og 3 pct. forskning, udvikling og analyse. I 2018, 2019 og 2020 er der
modtaget ansøgninger fra hhv. 38, 54 og 44 forskellige virksomheder og blevet gi-
vet afslag til hhv. 1, 3 og 3 ansøgere, mens hhv. 0, 8 og 7 virksomheder har fået
frataget deres tilladelse.
Arbetsmiljöverket har mulighed for at opkræve en såkaldt sanktionsafgift, hvis en
virksomhed udfører asbestarbejde uden at have en tilladelse.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2