2021-22
Alm.del Beretning 4
Offentligt
2491971_0001.png
Beretning nr.
4
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 1. december 2021
Beretning
om
dokumentation for og gradvis tilbagevenden ved folketingsmedlemmers
sygdom
1. Formål
Præsidiet og Folketingets gruppeformænd holdt i det for-
gangne folketingsår en møderække for at drøfte en række
forskellige temaer i forbindelse med det parlamentariske
arbejde bl.a. på grundlag af erfaringerne fra tiden med co-
vid-19.
På det sidste af de nævnte møder den 29. september 2021
afsluttede Præsidiet og gruppeformændene drøftelserne med
en opfordring til, at Udvalget for Forretningsordenen arbej-
der videre med en række nærmere afgrænsede temaer fra
møderækken.
Udvalget for Forretningsordenen besluttede på denne
baggrund på sit møde den 6. oktober 2021 bl.a. at arbejde
videre med spørgsmål om dokumentationskrav ved folke-
tingsmedlemmers sygeorlov og rammerne for gradvis tilba-
gevenden fra sygeorlov.
Uanset at hvervet som folketingsmedlem ikke generelt
kan sidestilles med et ansættelsesforhold, har udvalget i det-
te arbejde haft den målsætning, at ordningen for sygeorlov
i Folketinget i højere grad afspejler de rammer og vilkår,
der gælder på arbejdsmarkedet, f.eks. ved at der som det
helt klare udgangspunkt stilles krav om dokumentation for
sygdom.
Udvalget for Forretningsordenen har på denne baggrund
opstillet nye retningslinjer i denne beretning, som fremover
bør følges ved folketingsmedlemmers sygeorlov.
2. Gældende regler
Folketingets forretningsorden giver mulighed for, at fol-
ketingsmedlemmer under forskellige omstændigheder kan
meddeles orlov, bl.a. hvis et medlem over for formanden
erklærer, at vedkommende på grund af sygdom ikke vil
kunne deltage i Folketingets møder i mindst 7 dage. Fol-
ketingets beslutning om meddelelse af orlov tages efter
mundtlig indstilling fra formanden og uden forudgående
forhandling. Samtidig træffer Folketinget efter indstilling
fra Udvalget til Valgs Prøvelses beslutning om, at medlem-
mets stedfortræder indtræder som midlertidigt medlem af
Folketinget. Reglerne om orlov findes i forretningsordenens
kapitel XV.
Et medlem, som er meddelt orlov, herunder på grund af
sygdom, kan ikke deltage i det formelle parlamentariske ar-
bejde, herunder deltage i møder i Folketingssalen, fremsætte
lov- og beslutningsforslag, stille spørgsmål og forespørgsler
og være medlem af Folketingets udvalg.
Efter reglerne i lov om valg til Folketinget bevares retten
til vederlag som folketingsmedlem under orlov på grund af
bl.a. sygdom, dog bevares retten til vederlag ikke under
orlov af private årsager. Sideløbende hermed oppebærer
stedfortræderen vederlag under sit virke som midlertidigt
medlem.
Efter hidtidig praksis stilles der ikke krav om nogen do-
kumentation for sygdom som betingelse for meddelelse af
sygeorlov. Medlemmets erklæring herom over for Folketin-
gets formand – som typisk gives som en forholdsvis formløs
meddelelse via Lovsekretariatet – er således i praksis en
tilstrækkelig betingelse for, at sagen om meddelelse af orlov
og indkaldelse af stedfortræderen som midlertidigt medlem
sættes på dagsordenen for et møde i Folketinget.
3. Udvalgets overvejelser
Det ligger i sagens natur, at folketingsmedlemmer på
samme måde som alle andre mennesker kan blive syge, med
den konsekvens at de i kortere eller længere perioder ikke
har mulighed for at varetage deres hverv. Samtidig er det
vigtigt, at Folketinget, uanset at nogle af dets medlemmer
måtte blive ramt af sygdom, udgør en effektiv folkerepræ-
sentation, og at dets indre styrkeforhold afspejler vælgernes
vilje som udtrykt ved det seneste folketingsvalg frem for at
variere tilfældigt, som følge af at visse af dets medlemmer
nødtvunget er fraværende.
Udvalget for Forretningsordenen finder det på den bag-
grund grundlæggende rimeligt og fornuftigt, at folketings-
medlemmer, som rammes af sygdom af en vis varighed, kan
AX027019
Beretning af almen art - 2021-22 nr. 4
2491971_0002.png
2
meddeles orlov, således at der kan indkaldes en stedfortræ-
der til at varetage det parlamentariske hverv. Henset til, at
også personer på arbejdsmarkedet i almindelighed er sikret
løn eller et andet forsørgelsesgrundlag under sygdom, fin-
der udvalget det endvidere rimeligt, at folketingsmedlemmer
under sygeorlov fortsat oppebærer vederlag.
I forlængelse af de nævnte drøftelser mellem Præsidiet
og kredsen af gruppeformænd finder Udvalget for Forret-
ningsordenen imidlertid, at der er grund til at tage den
hidtidige praksis, hvorefter sygeorlov meddeles alene på
grundlag af vedkommende medlems erklæring over for for-
manden, op til overvejelse.
Udvalget vurderer i den forbindelse, at det ikke er hen-
sigtsmæssigt, hvis folketingsmedlemmer ses at være helt
fri for dokumentationskrav m.v. i forbindelse med fravær
med vederlag på grund af sygdom, mens borgerne i øvrigt
i mange tilfælde omfattes af krav til dokumentation, opfølg-
ning m.v., når de befinder sig i en lignende situation. Dette
gælder efter udvalgets opfattelse, uanset at hvervet som fol-
ketingsmedlem beror på en tillidserklæring i form af et valg
og således ikke generelt kan sidestilles med et ansættelses-
forhold.
Samtidig er det efter udvalgets opfattelse ønskeligt, at
sygeorlov forbeholdes tilfælde, hvor vedkommende medlem
på grund af sygdom faktisk ikke kan varetage sit hverv. For
dette taler et hensyn til ansvarlig brug af offentlige midler,
idet Folketinget under et medlems sygeorlov udreder to ve-
derlag for ét folketingsmandat. Tilsvarende taler efter udval-
gets opfattelse hensynet til, at det medlem, der af vælgerne
er overladt et folketingsmandat, også så vidt muligt bør være
den, der faktisk varetager mandatet.
Udvalget noterer sig, at det er indgået i overvejelserne
mellem Præsidiet og kredsen af gruppeformænd, hvorvidt
ansvaret for at modtage og agere på dokumentation for
sygdom i forbindelse med orlovsansøgninger primært bør
påhvile Folketingets Administration, som handler på vegne
af Folketingets formand, eller folketingsgrupperne. Udval-
get bemærker i den forbindelse, at der – naturligvis med
respekt for det enkelte folketingsmedlems frie stilling i
henhold til grundloven – allerede tilkommer folketingsgrup-
perne en væsentlig praktisk rolle med at tilrettelægge og
fordele det parlamentariske arbejde blandt gruppens med-
lemmer. Hertil kommer, at det efter udvalgets opfattelse
kan antyde en lidt for vidtgående lighed med et ansættelses-
forhold, hvis Folketingets Administration, der handler på
formandens vegne, sættes i en kontrollerende rolle over for
det enkelte folketingsmedlem i forbindelse med orlovsan-
modninger. Ydermere bør det erindres, at det i høj grad er
i folketingsgruppernes interesse, at der kan meddeles syge-
orlov og indkaldes en stedfortræder, idet det sygdomsramte
medlem ellers blot vil kunne fortsætte som medlem uden
orlov, men på grund af sygdommen uden at varetage noget
faktisk parlamentarisk arbejde. Udvalget finder det således
mest nærliggende, at det er folketingsgrupperne, som vareta-
ger den nævnte opgave.
Af de anførte grunde finder udvalget, at de nedenfor an-
førte retningslinjer fremover bør følges ved anmodning om
og meddelelse af sygeorlov.
4. Ny praksis
Et folketingsmedlem, som ønsker sygeorlov, skal – som
det følger af forretningsordenens gældende regler – afgive
en erklæring herom over for Folketingets formand. Dette
forudsættes at kunne ske på den samme forholdsvis form-
løse måde via Lovsekretariatet som hidtil, dvs. typisk pr. e-
mail fra medlemmet eller gruppeformanden for medlemmets
folketingsgruppe.
Medlemmet skal indhente dokumentation for sygdom-
men i form af en lægeerklæring eller andet, f.eks. en indkal-
delse til operation el.lign. Dokumentationen forevises hur-
tigst muligt for medlemmets gruppeformand.
I tilfælde, hvor gruppeformanden har grund til at anse
det for helt åbenlyst, at vedkommende medlem er syg og
ikke kan varetage det parlamentariske arbejde, kan gruppe-
formanden undlade at forlange dokumentation forevist. Der
henses til tilfælde, hvor sygdom så indlysende foreligger, at
det vil forekomme meningsløst eller ligefrem stødende at
udbede sig dokumentation.
Gruppeformanden orienterer skriftligt Folketingets for-
mand via Lovsekretariatet om, at det er godtgjort, at syg-
dom foreligger, jf. ovenstående. Dokumentation skal dog
ikke forevises for eller fremsendes til Lovsekretariatet, og
sygdommens art eller forventede varighed skal ikke oplys-
es. Orlovsanmodningen behandles herefter som efter nuvæ-
rende praksis, det vil sige, at sagen sættes på dagsordenen
for et møde i Folketinget med henblik på meddelelse af
orlov og indkaldelse af stedfortræder, og der indhentes ind-
stilling fra Udvalget til Valgs Prøvelse om spørgsmålet om
godkendelse af stedfortræderen. Formanden orienterer som
led i sin indstilling om meddelelse af orlov om, at det over
for formanden er oplyst, at det er godtgjort, at sygdom fore-
ligger. Det forudsættes, at orlov – som efter hidtidig praksis
– som hovedregel meddeles uden tidsbegrænsning.
Sendes selve orlovsanmodningen fra gruppeformanden
efter aftale med medlemmet, vil det naturligvis være nærlig-
gende, at oplysningen om, at det er godtgjort, at sygdom
foreligger, allerede gives ved samme lejlighed.
Er det ikke godtgjort, at sygdom foreligger, meddeler
gruppeformanden Folketingets formand dette via Lovsekre-
tariatet. Orlovsanmodningen behandles herefter ikke videre,
og vedkommende medlem orienteres herom. Medlemmet vil
herefter have mulighed for at søge såkaldt privat orlov, hvis
det ønskes, dvs. orlov uden vederlag.
For så vidt angår medlemmer af Folketinget, der ikke
er medlemmer af en folketingsgruppe, eller som er medlem-
mer af en »enkeltmandsgruppe«, finder udvalget, at den
ovennævnte procedure ikke skal finde anvendelse. Det inde-
bærer, at en erklæring fra medlemmet til formanden om, at
den pågældende er syg, i sig selv vil kunne danne grundlag
for meddelelse af orlov.
Eventuelle udgifter til indhentning af dokumentation for
sygdom forudsættes afholdt af vedkommende medlem selv
eller af folketingsgruppen efter nærmere aftale i gruppen.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker i til-
knytning til ovenstående at bemærke, at Dansk Folkeparti
havde fundet det mere hensigtsmæssigt, hvis opgaven med
at modtage og vurdere dokumentation for sygdom var kom-
Beretning af almen art - 2021-22 nr. 4
2491971_0003.png
3
met til at påhvile Folketingets Administration frem for grup-
peformændene.
5. Politiske aktiviteter under sygeorlov
Udvalget for Forretningsordenen noterer sig, at der i
forbindelse med drøftelserne mellem Præsidiet og kredsen
af gruppeformænd tillige har været rejst spørgsmål om
rammerne for folketingsmedlemmernes politiske aktiviteter
under sygeorlov.
I den forbindelse ønsker udvalget at gøre opmærksom
på, at Folketinget på ethvert givet tidspunkt består af højst
179 medlemmer. Dette indebærer bl.a., at det grundlæggen-
de ikke er muligt at »dele« et folketingsmandat, f.eks. som
alternativ til at søge orlov eller i forbindelse med tilbageven-
den efter orlov – man må nødvendigvis enten være helt på
orlov eller slet ikke.
Samtidig er det efter udvalgets opfattelse af væsentlig be-
tydning, at ordningen for folketingsmedlemmers sygeorlov
anvendes på en måde, der – også i offentligheden – viser,
at sygeorlov alene meddeles i tilfælde, hvor vedkommende
medlem på grund af sygdom faktisk ikke kan varetage sit
hverv.
Disse forhold bør efter Udvalget for Forretningsordenens
opfattelse føre til, at medlemmer, som er meddelt orlov på
grund af netop sygdom, udviser en betydelig tilbageholden-
hed med at deltage i politiske begivenheder uden for det
formelle folketingsarbejde. Som eksempler kan nævnes del-
tagelse i politiske tv-programmer, interview, paneldebatter
osv. Udvalget opfordrer til, at de rimelige rammer for sådan-
ne aktiviteter under orlov drøftes i folketingsgrupperne, og
at det herunder overvejes, om ikke også disse aktiviteter
hensigtsmæssigt kan overlades til vedkommende medlem-
mers stedfortrædere eller andre.
6. Tilbagevenden fra sygeorlov
Efter en sygdomsperiode vil det ofte være ønskeligt at
søge at vende tilbage til sin beskæftigelse i en gradvis pro-
ces, f.eks. med nedsat arbejdstid i en periode. Det gælder for
folketingsmedlemmer i forbindelse med tilbagevenden fra
sygeorlov såvel som for andre i samfundet.
Til forskel fra personer i ansættelsesforhold i almindelig-
hed har folketingsmedlemmer naturligvis ingen fast arbejds-
tid. Der er således formelt meget vide rammer for, at det
parlamentariske arbejde kan tilrettelægges på en måde, som
tilgodeser, at et medlem, som er vendt tilbage fra sygeorlov,
i en periode kan have behov for en reduceret arbejdsintensi-
tet. Udvalget for Forretningsordenen opfordrer til, at folke-
tingsgrupperne gør brug af de muligheder, når situationen
opstår.
P.u.v.
Henrik Dam Kristensen
formand