2021-22
Alm.del Beretning 27
Offentligt
2623520_0001.png
Beretning nr.
27
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af § 71-tilsynet den 6. september 2022
Beretning
om
tilsynets virksomhed i folketingsåret 2021-22
Indholdsfortegnelse:
1.
§ 71-tilsynets virksomhed generelt
1.1 Det retlige grundlag
1.2 Opgaver
1.3 Udtalelser
2.
Indledning
3.
Konkrete sager
4.
Spørgsmål til ministre
4.1 Tvang i psykiatrien
4.2 Forhold i psykiatrien
4.3 Bistandsværger og værger efter værgemålsloven
4.4 Kost på døgninstitutioner for børn og unge
5.
Tilsynsbesøg i folketingsåret 2021-22
5.1 Jacob Michaelsens Minde (uanmeldt)
5.2 Døgninsitutionen Nexus (anmeldt)
5.3 Psykiatrien, Aalborg Universitetshospital, Intensivt
Sengeafsnit 6 (uanmeldt)
5.4 Den sikrede døgninstitution Grenen (anmeldt)
5.5 Den sikrede døgninstitution Kompasset (anmeldt)
5.6 Aarhus Universitetshospital Psykiatrien, Sengeafsnit 1
for Skolebørn og Sengeafsnit 2 for Unge (anmeldt)
5.7 Den sikrede døgninstitution Sønderbro (anmeldt)
6.
Møder
6.1 Virtuelt møde med Folketingets Ombudsmand
6.2 Virtuelt møde med Landsforeningen af Patientrådgi-
vere og Bistandsværger i Danmark, LPD
7.
Samråd
8.
Oplysning om tilsynets arbejde
1. § 71-tilsynets virksomhed generelt
1.1 Det retlige grundlag
§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.
Grundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:
»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af
en frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende
myndighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om
udlændinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed,
eller den, der handler på hans vegne, forelægges de alminde-
lige domstole eller anden dømmende myndighed til prøvel-
se. Nærmere regler herom fastsættes ved lov.
Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer un-
dergives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældende
skal have adgang til at rette henvendelse.«
Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Til-
synet i henhold til grundlovens § 71 eller i daglig tale §
71-tilsynet.
§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.
1.2 Opgaver
§ 71-tilsynets opgaver adskiller sig fra de opgaver, som
Folketingets stående udvalg varetager. På tilsynets møder
behandles en række generelle og konkrete sager, hvorimod
tilsynet ikke behandler lov- og beslutningsforslag.
Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltperso-
ner, som administrativt er berøvet deres frihed. Henvendel-
serne kan både sendes til det enkelte medlem eller til tilsynet
som helhed.
En del af henvendelserne vedrører spørgsmål, som lig-
ger uden for tilsynets kompetence. Andre sager henvises
til de administrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det
pågældende retsområde. Tilbage er et antal sager vedrøren-
de selve behandlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynet be-
handler disse sager, som bl.a. giver anledning til at stille
spørgsmål til de ansvarshavende myndigheder og til tilsyns-
besøg på bl.a. psykiatriske afdelinger og anbringelsessteder
for tvangsanbragte børn og unge. § 71-tilsynets besøg på
psykiatriske afdelinger og andre steder med administrativt
frihedsberøvede personer kan være anmeldte eller uanmeld-
te, det vil sige, at tilsynsbesøgene er et væsentligt element i
tilsynets virksomhed. Som led i de almindelige bestræbelser
på at følge med i, hvad der sker i regioner og kommuner på
tilsynets område, kan tilsynet også besøge væresteder, skoler
m.v.
Ud over ordinære møder holder § 71-tilsynet også mø-
der med Folketingets Ombudsmand, foreninger, ministerier
m.v., ligesom § 71-tilsynet deltager i konferencer, studieture
AX028134
Beretning af almen art - 2021-22 nr. 27
2623520_0002.png
2
m.v. med henblik på at få belyst emner inden for tilsynets
område.
Både de generelle og de konkrete sager er sammen med
tilsynsbesøg, møder, konferencer m.v. med til at oplyse til-
synet om, hvad der set fra den administrativt frihedsberøve-
de persons, dennes pårørendes eller personalets synsvinkel
er af problemstillinger på tilsynets område. Det giver ofte
anledning til, at tilsynet retter henvendelse til og stiller
spørgsmål til bl.a. ministre, regioner og kommuner.
§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at
føre tilsyn med behandlingen af de personer, som admini-
strativt er berøvet deres frihed, på en sådan måde at behand-
lingen af de administrativt frihedsberøvede personer til sta-
dighed forbedres på såvel det konkrete som det generelle
plan.
1.3 Udtalelser
§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold,
der vedrører behandlingen af administrativt frihedsberøvede
personer, f.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med
anbefalinger og henstillinger. Typisk sker det enten i forbin-
delse med behandlingen af en konkret sag eller på baggrund
af et tilsynsbesøg på f.eks. en psykiatrisk afdeling eller et
anbringelsessted for børn og unge, hvor der er administrativt
frihedsberøvede personer.
§ 71-tilsynet kan ikke træffe afgørelse i konkrete sager,
træffe afgørelse i klagesager eller tage stilling til, om en
beslutning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller
forkert.
2. Indledning
§ 71-tilsynet har i løbet af folketingsåret 2021-22 holdt
11 møder.
Tilsynet har i folketingsåret 2021-22 haft fokus på forhol-
dene for børn og unge, der er tvangsanbragt på bl.a. sikrede
og delvis lukkede døgninstitutioner. Derudover har tilsynet
haft fokus på forholdene på psykiatriske afdelinger for voks-
ne, unge og børn. I modsætning til sidste folketingssamling
har coronasituationen i denne folketingssamling betydet, at
tilsynet igen har kunnet tage på tilsynsbesøg. Tilsynet har i
denne samling gennemført 7 tilsynsbesøg, som alle fremgår
af afsnit 5. Enkelte af tilsynsbesøgene havde baggrund i
henvendelser fra borgere.
3. Konkrete sager
§ 71-tilsynet udfører bl.a. sin kompetence ved at tage
imod og behandle henvendelser om forholdene for admini-
strativt frihedsberøvede personer fra enten den pågældende
person selv, deres pårørende eller andre personer, der er i
kontakt med den administrativt frihedsberøvede person, og
tilsynet har i løbet af folketingsåret 2021-22 behandlet en
række af disse henvendelser. Tilsynet har i det forgangne
folketingsår både behandlet sager om forholdene for tvangs-
indlagte psykiatriske patienter og tvangsanbragte børn og
unge. Tilsynet har behandlet disse sager fortroligt.
4. Spørgsmål til ministre
4.1 Tvang i psykiatrien
Anvendelse af tvang i psykiatrien er et tilbagevendende
tema, som § 71-tilsynet løbende har fokus på. § 71-tilsynet
har derfor også i folketingsåret 2021-22 stillet en række
spørgsmål til sundhedsministeren om emnet.
Tilsynet har bl.a. spurgt ind til, hvilke tiltag der kan
begrunde påstanden om fremgangen med hensyn til at ned-
bringe tvang i psykiatrien, som oplyst af ministeren i mini-
sterredegørelse af 6. juli 2021 vedrørende Statsrevisorernes
Rigsrevisions beretning nr. 11/2020 om indsatsen for at ned-
bringe brug af tvang i psykiatrien.
Sundhedsministeren svarede bl.a.:
»I ministerredegørelsen til Statsrevisorernes beretning nr.
11/2020 vedr. styring af indsatsen for at nedbringe brug
af tvang i psykiatrien anføres det, at der generelt er sket
fremskridt i psykiatrien i løbet af partnerskabsperioden
2014-2020. Dette, bl.a. med henvisning til, at patienter med
psykiske lidelser har fået flere rettigheder i perioden, hvilket
er uddybet i SUU alm. del – svar på spm. 1592, samt det
forhold, at der er sket et paradigmeskifte henimod at lige-
stille psykiatrien med somatikken med aftale om Finanslov
2020, hvormed psykiatrien får tilført 600 mio. kr. årligt fra
2020 og fremefter.
Herudover beror tilkendegivelsen af, at der er sket frem-
skridt i psykiatrien siden starten af partnerskabsperioden,
på regionernes seneste statusrapporteringer for den samlede
partnerskabsperiode, hvori der bl.a. reflekteres over indsat-
serne i perioden og resultaterne heraf.
Det fremgår således af regionernes statusredegørelser, at
der i partnerskabsperioden har været et vedvarende ledel-
sesfokus på alle niveauer i organisationen på målet om at
nedbringe brugen af tvang, herunder bælter, og at dette
har været en afgørende forudsætning for arbejdet med at
forebygge og nedbringe tvangsanvendelsen. Regionerne har
løbende udbygget systematisk anvendelse af data som led
i opfølgningen på regionernes strategi og indsatser for fore-
bygge og nedbringe tvang.
Regionerne har også fokuseret på systematisk kompeten-
ceudvikling- og vedligeholdelse af medarbejdere blandt an-
det ift. konfliktforebyggelse og god kommunikation, hvilket
er et væsentligt element i ændringen af kulturen i psykiatri-
en, herunder ift. personalets tilgang til patienterne samt et
øget fokus på at forebygge og deeskalere konflikter. For
uddybning heraf henvises til SUU alm. del – svar på
spm. 1594.«
Sundhedsministeren svarede endvidere:
»I forlængelse heraf har der i partnerskabsperioden også
været fokus på patienters indflydelse på egen behandling,
samt en udbredt bevidsthed om værdien af sociale aktiviteter
og behandlinger som alternativ til den psykiatriske (medi-
cinske) kernebehandling.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 2.
Tilsynet har desuden spurgt ind til, om alle regioner har
safewardsindsatser, og om det er intentionen at implemente-
re sådanne i alle regioner.
Sundhedsministeren svarede bl.a.:
Beretning af almen art - 2021-22 nr. 27
2623520_0003.png
3
»Alle fem regioner har implementeret og anvendt safe-
wards-indsatser i arbejdet med at forebygge og reducere
tvang. Det fremgår af de monitoreringsrapporter, som re-
gionerne to gange årligt sender til Sundhedsministeriet og
Sundhedsstyrelsen i forbindelse med den halvårlige monito-
reringsrapport om tvang i psykiatrien.«
Derudover redegjorde ministeren for regionernes erfarin-
ger med safewardsindsatser.
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 3.
Tilsynet har endvidere spurgt ind til, hvilken opfølgning
Rigsrevisionens beretning nr. 11 om indsatsen for at ned-
bringe brug af tvang i psykiatrien giver anledning til, herun-
der hvilke konkrete initiativer der forventes taget for at øge
fokus på læring og videndeling.
Sundhedsministeren svarede bl.a.:
»Som følge af beretningens kritik af, at opfølgning på
udviklingen i anvendelsen af tvang ikke har været tilstræk-
kelig systematisk og tæt i forhold til konkrete initiativer i
regionernes partnerskabsaftaler med Sundhedsministeriet, er
der et åbenlyst behov for at se på, hvordan denne kritik kan
imødekommes. Særligt i lyset af, at det ikke lykkedes at
indfri de politiske målsætninger for perioden 2014-2020.«
Sundhedsministeren svarede endvidere:
»Som jeg har gjort opmærksom på tidligere, så vil vi
frem mod nye politiske målsætninger fastholde det politiske
og faglige fokus på forebyggelse af tvang i den regionale
psykiatri med fortsatte halvårlige monitoreringsrapporter fra
Sundhedsstyrelsen og møder i Task Force for Psykiatriområ-
det, hvor rapporterne og udviklingen i tvangsanvendelsen
følges og drøftes. Desuden skal regionerne i deres årlige
afrapporteringer på partnerskabsaftalerne redegøre for de
væsentligste succeser og udfordringer i perioden og foretage
en vurdering i forhold til de lokalt opsatte milepæle. Dermed
sikres en tættere opfølgning end hidtil ud fra det eksisteren-
de set-up.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 4.
Tilsynet har endvidere spurgt ind til den gennemsnitlige
varighed af en bæltefiksering i psykiatrien de seneste 5 år.
Sundhedsministeren oversendte i den forbindelse en ta-
bel, der viser den gennemsnitlige og mediane varighed af
bæltefikseringer i perioden 2017-2021.
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 6.
Tilsynet har derudover spurgt ind til, om ministeren ken-
der til erfaringer fra udlandet, hvor praksis om bæltefikse-
ringer er i overensstemmelse med EMRK, og om ministe-
ren agter at trække på udenlandske erfaringer i lyset af
sagen mod Danmark ved Den Europæiske Menneskerettig-
hedsdomstol med navnet Aggerholm v. Danmark og forliget
i klagesagen med navnet Dam v. Danmark.
Sundhedsministeren svarede bl.a.:
»Jeg er blevet oplyst af mit ministerium, at der ikke er
konkret kendskab til, hvorvidt udenlandsk praksis om bælte-
fikseringer er i overensstemmelse med EMRK.
Jeg kan henvise til, at det er min og mit ministeriums
vurdering, at psykiatrilovens regler er i overensstemmelse
med EMRK. Vi har dog i to konkrete sager, Aggerholm
v. Danmark og Dam v. Danmark, set eksempler på bælte-
fikseringer, som ikke har været i overensstemmelse med
EMRK. Blandt andet derfor har vi ændret psykiatriloven,
som trådte i kraft 1. januar 2022.
I sagen Aggerholm v. Danmark blev vi opmærksomme
på, at der var behov for at justere reglerne i forhold til
intervallet mellem de lægelige vurderinger af bæltefikserin-
ger. Derfor er psykiatrilovens § 21, stk. 4 blevet ændret
således at det nu fremgår, at den første lægelige vurdering
af patienten skal foretages senest 4 timer efter, at beslutnin-
gen om anvendelse af tvang er truffet, og at efterfølgende
vurderinger som udgangspunkt skal foretages med højest 10
timers mellemrum.
I sagen Dam v. Danmark indgik vi som bekendt forlig
med patienten i sagen, da vi ud fra en helt konkret vurdering
bl.a. kunne se, at der var enkelte lighedspunkter med sagen
Aggerholm v. Danmark, og da ikke alle af psykiatrilovens
regler var blevet overholdt. Vi har derfor indført notatpligt
for den faste vagt som fører tilsyn med bæltefikserede pa-
tienter, således at den faste vagt skal udarbejde et kort notat
om patientens tilstand som minimum hvert 15. minut. Dette
skal være med til at sikre, at bæltefikseringer ikke udstræk-
kes længere tid end nødvendigt.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 7
4.2 Forhold i psykiatrien
Ud over tvang i psykiatrien har tilsynets fokus også været
på forholdene i øvrigt, herunder økonomien i psykiatrien og
patienters klageforhold.
Tilsynet har bl.a. spurgt sundhedsministeren, hvor mange
af de 600 mio. kr. årligt, som blev afsat til psykiatrien på
finansloven 2020, der er blevet brugt til at løfte psykiatriom-
rådet.
Sundhedsministeren henviste til SUU alm. del – svar på
spm. 959 (folketingsåret 2020-21), hvoraf det bl.a. fremgår:
»Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet
Danske Regioner om bidrag. Danske Regioner har oplyst
følgende:
»Alle fem regioner har prioriteret midlerne fra finanslov
2020 til psykiatrien i forlængelse af udmøntningsaftalen fra
maj 2020. Ud af de afsatte 600 mio. kr. er 150 mio. kr. afsat
til anlægsprojekter der gennemføres i perioden 2020-2023
og de resterede 450 mio. kr. afsat som driftsmidler.
Udmøntningsaftalen blev indgået den 15. maj 2020 og
flere af de regionale prioriteringer har derfor kun fået halv-
årsvirkning i 2020, og derfor er alle ekstra driftsmidler på
450 mio. kr. ikke nået at blive anvendt i 2020. På trods
af det sene udmøntningstidspunkt har regionerne nået at
bruge en væsentlig del af driftsmidlerne i 2020. Ser man på
regnskabet for 2020 er det 370 mio. kr. højere i forhold til
regnskab 2019.««
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 1.
Tilsynet har desuden – under henvisning til sundhedsmi-
nisterens monitorering af de særlige pladser på psykiatrisk
afdeling for andet kvartal 2021 – anmodet sundhedsmini-
steren om at redegøre for og kommentere på den lave be-
lægningsprocent i Region Sjælland på de særlige pladser i
psykiatrien på kun 32,5 % i andet kvartal af 2021, særlig i
lyset af ressourceforbruget, som de særlige pladser kræver.
Sundhedsministeren svarede bl.a.:
Beretning af almen art - 2021-22 nr. 27
2623520_0004.png
4
»Indledningsvist skal vi gøre opmærksom på, at der har
været en korrigering i belægningsprocenten i Region Sjæl-
land for 2. kvartal 2021. Dette fremgår tillige af de bilag,
som Sundhedsministeriet har vedlagt. Den rette belægnings-
procent for 2. kvartal 2021 er således 39% og ikke 32,5, som
Sundhedsministeriet skriver i sin henvendelse af 5. januar
2022.
Generelt vil Psykiatrien Region Sjælland henvise til rap-
port fra VIVE »Evaluering af de særlige pladser i psykiatri-
en« som grundlæggende forklaring på udfordringerne med
at få pladserne belagt. Psykiatrien Region Sjælland er enig
i rapportens konklusioner, herunder blandt andet at de nuvæ-
rende rammevilkår udgør en udfordring for at få pladserne
belagt.«
Sundhedsministeren redegjorde desuden for en række lo-
kale årsager, der muligvis havde haft indvirkning på belæg-
ningsprocenten, herunder få anmodninger, midlertidig ned-
lukning af 7 særlige pladser og et påbud fra Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 5.
Tilsynet har endvidere anmodet sundhedsministeren om
at kommentere på ventetiderne ved Det Psykiatriske Patient-
klagenævn.
Sundhedsministeren svarede bl.a.:
»Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i nævnet for
sager afgjort i 2022 er pr. ultimo april 37 dage. Nævnet har
i løbet af 2022 afviklet ældre sager med henblik på at ned-
bringe sagsalderen på verserende sager. Den gennemsnitlige
alder for verserende sager er reduceret fra 45 dage til 31
dage fra uge 6 i 2022 til ultimo april 2022. Afvikling af
ældre sager medfører automatisk en højere realiseret sagsbe-
handlingstid.
Det Psykiatriske Patientklagenævn overholder 7-dages-
fristen, der følger af psykiatrilovens § 36, stk. 3, ved klager
over tvangsbehandling, der sædvanligvis er tillagt opsætten-
de virkning efter psykiatrilovens § 32, stk. 3. Omkring en
tredjedel af de klager, som nævnet modtager, er klager over
tvangsbehandling, der er tillagt opsættende virkning. Næv-
net kan efter bekendtgørelse om forretningsorden for Det
Psykiatriske Patientklagenævn, § 8, stk. 5, prioritere klager,
der er tillagt opsættende virkning, forud for andre tidligere
indkomne klager.
Øvrige klager har en ikke-absolut frist på 14 dage med
undtagelse af klager over oppegående tvangsfiksering på
Sikringsafdelingen under Region Sjælland. Det Psykiatriske
Patientklagenævn kan i række sager ikke overholde den ik-
ke-absolutte 14-dagesfrist.
Den manglende overholdelse af den ikke-absolutte 14-
dages-frist skal ses i lyset af nævnets stærkt reducerede
adgang til lægefaglige medlemmer, der gennem en længere
periode har været en tiltagende udfordring for nævnet. Det
er Sundhedsministeriet, der har ansvaret for at udpege læ-
gefaglige medlemmer til nævnet efter indstilling fra Læge-
foreningen. Der pågår i disse måneder et arbejde mellem
Sundhedsministeriet, Erhvervsministeriet, Lægeforeningen
og SIND med henblik på at komme problemstillingen til
livs.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 9.
Tilsynet har derudover bedt sundhedsministeren redegøre
for og kommentere, om der i forbindelse med Det Psykia-
triske Patientklagenævns udflytning til Viborg skete prak-
sisændringer i nævnets arbejdsgange, samt hvilken indvirk-
ning sådanne ændringer har haft på patienter og patientvejle-
deres møde med nævnet.
Sundhedsministeren svarede bl.a.:
»Nævnenes Hus overtog Det Psykiatriske Patientklage-
nævn fra Statsforvaltningen ved ressortoverførsel fra Social-
og Indenrigsministeriet til Erhvervsministeriet i medfør af
kongelig resolution af 28. november 2016.
Der skete ikke praksisændringer i nævnets arbejdsgange,
da nævnet blev overført fra Social- og Indenrigsministeriets
ressort til Erhvervsministeriet. Der skete således ikke æn-
dringer i patienter og patientrådgiveres møde med nævnet
ved overførslen i november 2016. Idet Nævnenes Hus var
placeret i Viborg, overgik nævnet dog organisatorisk fra
fem af Statsforvaltningens lokaliteter placeret i København,
Aarhus, Odense, Aalborg og Aabenraa til en hovedafdeling
i Nævnenes Hus i Viborg og en mindre satellitenhed i Kø-
benhavn. I årene forinden overførslen til Erhvervsministeri-
ets ressort havde nævnet ligeledes kontorer i Ringkøbing
og Nykøbing Falster. 1. juli 2019 nedlagde Nævnenes Hus
satellitenheden i København for at sikre den juridiske fag-
lighed og ensartet praksis, hvorefter nævnet siden kun har
været placeret i Viborg.«
Sundhedsministeren svarede desuden:
»1. november 2019 ændrede Nævnenes Hus – efter lø-
bende dialog med Sundhedsministeriet – arbejdsformen i
nævnet. Således overgik fysiske møder på den afdeling,
hvor patienten var eller havde været indlagt, til videomøder
fra Viborg. Ændringen i arbejdsformen i nævnet havde bl.a.
havde afsæt i Sundhedsministeriets vurdering i brev af 20.
september 2017 om, at lovgivningen på området ikke var til
hinder for videomøder. Patienter kan, såfremt de ønsker det,
fortsat frit bede om et fysisk møde.
Ændringen har ikke medført ændringer for patienter og
patientrådgiveres mulighed for fremmøde på afdelingen,
hvor patienten er eller har været indlagt, idet det er en mu-
lighed ved både video og fysiske møder.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 10.
4.3 Bistandsværger og værger efter værgemålsloven
§ 71-tilsynet har ligesom i folketingsåret 2020-21 haft
fokus på bistandsværger og har i den forbindelse også øn-
sket at sammenligne bistandsværgers beføjelser inden for
varetagelse af klienters økonomi med værger efter værge-
målsloven.
§ 71-tilsynet har i forlængelse af møde med landsfor-
eningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark
stillet to spørgsmål til justitsministeren for at få afklaret reg-
lerne for bistandsværgers varetagelse af deres klienters øko-
nomi, herunder om bistandsværgerne overholder reglerne
herom. Det bemærkes, at også spørgsmål 9 og 10 er stillet
i forlængelse af mødet med landsforeningen af Patientrådgi-
vere og Bistandsværger i Danmark, men at spørgsmålene er
medtaget i ovenstående afsnit.
Beretning af almen art - 2021-22 nr. 27
2623520_0005.png
5
På tilsynets spørgsmål til justitsministeren om reglerne
for, i hvilket omfang bistandsværger må administrere deres
klienters økonomi, og hvilke krav der gælder til dokumen-
tation for økonomiske dispositioner foretaget af en bistands-
værge, svarede justitsministeren bl.a.:
»Bistandsværgens opgaver og beføjelser er nærmere be-
skrevet i bistandsværgebekendtgørelsens kapitel 3. Ifølge
bistandsværgebekendtgørelsens § 8, stk. 2, skal bistandsvær-
gen rådgive og vejlede den sigtede, tiltalte eller dømte om
klageadgang samt om muligheden for at søge en idømt
foranstaltning ændret eller ophævet. Bistandsværgen skal
desuden hjælpe den dømte med at udforme eventuelle klage-
skrivelser og anmodninger om ændring eller ophævelse af
foranstaltningen samt yde bistand ved behandling af disse
sager.
Bistandsværgens opgaver består således først og frem-
mest i at skulle vejlede og rådgive den sigtede, tiltalte eller
dømte, samt at varetage den centrale forpligtelse til at dra-
ge omsorg for, at opholdet og andre foranstaltninger ikke
udstrækkes længere end nødvendigt.
Hverken straffelovens § 71 eller bistandsværgebekendt-
gørelsen giver derimod bistandsværger kompetence til at
administrere den sigtedes, tiltaltes eller dømtes økonomi.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 8.
På tilsynets spørgsmål til justitsministeren om, hvorvidt
ministeren i forlængelse af svar på ovennævnte spørgsmål
8 ville redegøre for, om ministeren er bekendt med, at bi-
standsværger administrerer deres klienters økonomi i strid
med reglerne herom, svarede justitsministeren bl.a.:
»»Rigspolitiet skal henvise til Justitsministeriets besva-
relse af 25. februar 2022 af spørgsmål nr. 8 (Alm. del) fra
Folketingets Tilsyn i henhold til grundlovens § 71, hvoraf
det fremgår, at hverken straffelovens § 71 eller bistandsvær-
gebekendtgørelsen giver bistandsværger kompetence til at
administrere den sigtedes, tiltaltes eller dømtes økonomi.
Rigspolitiet er ikke umiddelbart bekendt med sager, hvor
bistandsværger administrerer deres klienters økonomi i strid
med reglerne herom.
Da hverken straffelovens § 71 eller bistandsværgebe-
kendtgørelsen som nævnt giver bistandsværger kompetence
til at administrere den sigtedes, tiltaltes eller dømtes økono-
mi, har Rigspolitiet ikke fundet anledning til at høre politi-
kredsene herom.«
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at mi-
nisteriet umiddelbart heller ikke er bekendt med sådanne
sager.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 11.
Ydermere bad tilsynet justitsministeren redegøre for reg-
lerne om, i hvilket omfang værger efter værgemålsloven må
administrere økonomien for den, der er under værgemål,
hvilke krav der gælder til dokumentation for økonomiske
dispositioner foretaget af en værge, og om ministeren er
bekendt med, at værger administrerer økonomien i uover-
ensstemmelse med reglerne herom?
Justitsministeren svarede:
»Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgs-
målet indhentet en udtalelse fra Familieretshuset, hvortil jeg
kan henholde mig:
»En økonomisk værge handler inden for værgemålets
omfang på vegne af den, der er under økonomisk værge-
mål. Værgen skal varetage interesserne for den værgede,
herunder sørge for at en evt. formue bevares og giver et
rimeligt udbytte og at indtægterne anvendes til gavn for den
pågældende.
Såfremt værgemålet omfatter en formue på 75.000 kr.
eller derover, skal hele formuen bestyres i en godkendt for-
valtningsafdeling. Forbrug af formue omfattet af et værge-
mål kræver Familieretshusets godkendelse uanset formuens
størrelse.
Modtager værgen indtægter på vegne af den værgede,
skal værgen føre et indtægtsregnskab over sin administra-
tion af disse indtægter. Indtægtsregnskabet skal indeholde
oplysninger om indtægter og udgifter og oplysninger om
indeståendet på indtægtskontoen.
Indtægtsregnskabet skal indsendes til den godkendte for-
valtningsafdeling, der bestyrer formuen. Bestyres der ikke
midler i en godkendt forvaltningsafdeling, skal indtægts-
regnskabet indsendes til Familieretshuset.
Forvaltningsafdelingen eller Familieretshuset reviderer
de indtægtsregnskaber, som værgen indsender.
Formue, der bestyres i en godkendt forvaltningsafdeling,
skal værgen ikke føre regnskab over. Kontrollen med disse
midler sker ved, at forvaltningsafdelingen ikke kan udbetale
fra formuen uden Familieretshusets godkendelse, jf. oven-
for. Et evt. tilladt formueforbrug medtages endvidere i ind-
tægtsregnskabet.
Forvalter værgen formue, der ikke skal bestyres i en
godkendt forvaltningsafdeling, skal værgen føre et regnskab
over denne del af formuen.
Formueregnskabet skal kun indsendes, såfremt den for-
mue værgen forvalter, er på 75.000 kr. eller derover. I prak-
sis kan det f.eks. være tilfældet, hvis værgen forvalter en
formue i form af en udlejningsejendom. Formueregnskabet
skal i givet fald indsendes til revision i den godkendte for-
valtningsafdeling, der bestyrer den øvrige formue. Bestyres
der ikke formue i en godkendt forvaltningsafdeling, indsen-
des formueregnskabet til revision i Familieretshuset.
Revision af formue på under 75.000 kr., der forvaltes af
værgen, sker i praksis i forbindelse med revision af værgens
indtægtsregnskab, idet Familieretshuset der kan konstatere,
hvorvidt der er sket forbrug af formuen, som ikke forinden
er godkendt.
Såfremt værgen i overensstemmelse med reglerne undla-
der at indsende ovenstående regnskaber til revision, eller
der konstateres uregelmæssigheder ved anvendelsen af vær-
gedes indtægt eller formue, kan Familieretshuset meddele
værgen et pålæg (herunder om evt. tilbagebetaling af midler)
eller fratage værgen beskikkelsen som værge, hvis denne
har misbrugt sin stilling eller i øvrigt vist sig uegnet til
hvervet.««
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 12.
4.4 Kost på døgninstitutioner for børn og unge
Tilsynet har i forbindelse med tilsynsbesøg på døgnin-
stitutioner for anbragte børn og unge bl.a. haft fokus på
kost. Tilsynet stillede i den forbindelse spørgsmål til social-
Beretning af almen art - 2021-22 nr. 27
2623520_0006.png
6
og ældreministeren og bad denne redegøre for, hvordan man
på døgninstitutioner sikrer, at de anbragte børn/unge får et
sundt og godt forhold til mad og motion og ikke udvikler
spiseforstyrrelser, herunder i lyset af at nogle af de anbragte
får medicin, der øger risikoen for vægtøgning.
Social- og ældreministeren svarede bl.a.:
»Vi overtager som samfund ansvaret, når børn og unge
anbringes uden for hjemmet. Derfor er det vigtigt, at vi
har et helhedsblik på børnene og de unges behov, trivsel
og udvikling. De lovgivningsmæssige rammer herfor findes
bl.a. i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, der
fastslår, at ansvaret for at varetage den daglige omsorg for et
barn eller en ung overgår fra forældrene til plejefamilierne
og personalet på anbringelsesstederne, når et barn eller ung
anbringes uden for hjemmet.
Nogle af de elementer, som ansvaret for varetagelsen af
den daglige omsorg over for børn og unge indebærer, er bl.a.
at sikre, at barnets eller den unges følelsesmæssige, sund-
hedsmæssige og hygiejnemæssige behov tilgodeses. Heri
ligger naturligvis et fokus på barnet eller den unges kost og
motion.
Ansvaret indebærer bl.a., at plejefamilierne og personalet
som led i varetagelsen af denne omsorg kan foretage nød-
vendige indgreb i barnets eller den unges selvbestemmelses-
ret for at sikre barnets eller den unges interesser, herunder at
sikre, at barnets eller den unges fysiske og psykiske behov
opfyldes.
Derudover kan det nævnes, at socialtilsynet også i deres
godkendelse og driftsorienterede tilsyn med sociale tilbud
har fokus på, om det enkelte tilbud understøtter borgernes
fysiske og mentale sundhed og trivsel, herunder at tilbuddets
viden og indsats i forhold til borgernes sundhed og trivsel
modsvarer målgruppens behov. Det kan for eksempel være i
forhold til kost, motion, rygning samt uhensigtsmæssig brug
af rusmidler.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 13.
5. Tilsynsbesøg i folketingsåret 2021-22
§ 71-tilsynet tager i løbet af et folketingsår på både uan-
meldte og anmeldte tilsynsbesøg på forskellige psykiatriske
afdelinger og institutioner, hvor personer er anbragt ved
tvang.
Efterfølgende skriver tilsynet en faktuel rapport og stiller
en række opfølgende spørgsmål til den pågældende institu-
tion eller afdeling (eventuelt til driftsherren). Når disse er
besvaret, skriver § 71-tilsynet en endelig rapport, hvor tilsy-
net giver sin vurdering af konkrete forhold på afdelingen.
De endelige tilsynsrapporter er offentligt tilgængelige på
folketingets hjemmeside.
5.1 Jacob Michaelsens Minde (uanmeldt)
Den 1. oktober 2021 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt
tilsynsbesøg på Jacob Michaelsens Minde, som er en døgn-
institution for børn og unge. I den endelige rapport udtalte
tilsynet bl.a.:
»Tilsynet bemærker, at stedet fremstod hjemligt, rent og
pænt i dets indretning, men at stedet gennemgik en omfat-
tende renovering, hvilket gav nogle udfordringer for driften.
Tilsynet fandt det positivt, at børn- og unge på institutio-
nen var blevet inddraget i renoveringsprocessen, således at
processen blev så skånsom som muligt for stedets beboere.
Tilsynet fandt det uheldigt, at personalet indledningsvist
udviste modvilje mod tilsynets besøg.
Tilsynet bemærker endvidere, at Jacob Michaelsens Min-
de ikke havde en husorden, hvilket tilsynet dog ikke opfatter
som problematisk, hvis opholdets rammer i øvrigt er kom-
munikeret klart til stedets beboere, og vedtaget ved tilstræk-
kelig involvering af beboerne selv. Det var tilsynets opfattel-
se, at dette var tilfældet på Jacob Michaelsens Minde.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del –
bilag 44.
5.2 Døgninsitutionen Nexus (anmeldt)
Den 1. oktober 2021 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt
tilsynsbesøg på døgninstitutionen Nexus. I den endelige rap-
port udtalte tilsynet bl.a.:
»Tilsynet finder det positivt, at stedet havde gode facilite-
ter for børnene/de unge til at udfolde sig, kreativt såvel som
fysisk, og at Nexus gør en stor indsats for at få de unge i
beskæftigelse.
Tilsynet finder det desuden uheldigt, at der på tidspunktet
for tilsynets besøg fremstod uklart, hvor institutionen endte
og skoven begyndte, og at det derfor også var svært for de
unge på Nexus at danne sig et overblik over, hvornår de
havde forladt institutionen.
Tilsynet finder det endvidere beklageligt, at Nexus i sin
begrundelse for, hvorfor man ikke havde igangsat et arbejde
med at indhegne grunden henviste til, at en sådan proces er
besværlig.
Tilsynet finder det ydermere særdeles beklagelig, at den
delvist lukkede plads fremstod særdeles nedslidt.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del –
bilag 71.
5.3 Psykiatrien, Aalborg Universitetshospital, Intensivt
Sengeafsnit 6 (uanmeldt)
Den 25. februar 2022 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt
tilsynsbesøg hos Psykiatrien, Aalborg Universitetshospital,
Intensivt Sengeafsnit 6. I den endelige rapport udtalte tilsy-
net bl.a.:
»Tilsynet finder det positivt, at stedet havde faciliteter for
patienterne til at udfolde sig, kreativt såvel som fysisk. Til-
synet finder det beklageligt, at der ikke er struktureret akti-
viteter for patienterne – f.eks. gennem et ugeskema, men
noterer sig svaret til tilsynet om, at afdelingen, efter tids-
punktet for tilsynets besøg, har ansat aktivitetsmedarbejdere,
der skal skærpe fokus herpå. Tilsynet finder det desuden
beklageligt, at faciliteterne fremstod nedslidte i det omfang,
som det var tilfældet på tidspunktet for tilsynets besøg, men
noterer sig, at afdelingen står over for at skulle flytte i nye
rammer, der er både mere indbydende og moderne.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del –
bilag 70.
Beretning af almen art - 2021-22 nr. 27
2623520_0007.png
7
5.4 Den sikrede døgninstitution Grenen (anmeldt)
Den 1. april 2022 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt tilsyns-
besøg på den sikrede døgninstitution Grenen. I den endelige
rapport udtalte tilsynet bl.a.:
»Tilsynet finder det beklageligt, at forholdene på afdeling
Syd fremstod slidte og kolde, men finder det omvendt sær-
deles positivt, at afdeling Nord er renoveret således, at det
har de anbragte børn og unges trivsel for øje. Tilsynet note-
rer sig desuden, at afdeling Syd står over for en lignende
renovering.
Tilsynet finder det endvidere særdeles positivt, at der er
mange muligheder for fysisk og kreativ udfoldelse for de
unge, og at de unge inddrages i planlægning af aktiviteter
mv.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del –
bilag 98.
5.5 Den sikrede døgninstitution Kompasset (anmeldt)
Den 25. februar 2022 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt
tilsynsbesøg på den sikrede døgninstitution Kompasset. I
den endelige rapport udtalte tilsynet bl.a.:
»Tilsynet finder det særdeles positivt, at de fysiske ram-
mer på Kompasset er indrettet til de unges behov, at de
fremstod rene og pæne og med mange muligheder for aktiv
og kreativ udfoldelse.
Tilsynet finder det desuden særdeles positivt, at Kompas-
set har fokus på inddragelse af de unge i daglige aktivite-
ter, samt at institutionen har fokus på unges tværgående
problemstillinger i tilrettelæggelsen af den enkelte unges
ophold på Kompasset.
Tilsynet finder det uheldigt, hvis nogle unge opfatter in-
stitutionens forsøg på at hjælpe de unge med at kontrollere
madindtag som en nægtelse af flere portioner, men noterer
sig, at institutionen har fokus på at komme denne oplevelse
til livs.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del –
bilag 97.
5.6 Aarhus Universitetshospital Psykiatrien, Sengeafsnit
1 for Skolebørn og Sengeafsnit 2 for Unge (anmeldt)
Den 1. april 2022 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt tilsyns-
besøg hos Aarhus Universitetshospital, Psykiatrien, Senge-
afsnit 1 for skolebørn og Sengeafsnit 2 for unge. I den
endelige rapport udtalte tilsynet bl.a.:
»Tilsynet finder det uheldigt, at udsmykningen og de fy-
siske forhold på afsnit S1 forekommer sterile og kun i ringe
grad er indrettet på en måde, der bærer præg af, at det er et
sted, hvor børn opholder sig.
Tilsynet finder det positivt, at og at personalet beskriver
børnene/de unges kost som god og varieret og dialogen med
køkkenet herom som god, og at de fysiske rammer fremstod
rene og pæne.
Tilsynet noterer sig desuden, at flere børn var taget på
weekendorlov eller var på vej hertil på tidspunktet for til-
synets besøg. Tilsynet bemærker dog i den forbindelse, at
hospitalet oplyser, at 8 ud af 11 børn befandt sig på afsnit
S1 og at alle ni indlagte befandt sig S2 på tidspunktet for
tilsynets besøg, men at tilsynet kun så en enkelt indlagt, og
at afsnittene ikke bar præg af, at der var børn/unge til stede
på afsnittene, og at disse børn/unge stod over for, at skulle
tilbringe deres weekend på afsnittene. Sidstnævnte finder
tilsynet uheldigt.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del –
bilag 99.
5.7 Den sikrede døgninstitution Sønderbro (anmeldt)
Den 22. april 2022 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt til-
synsbesøg på den sikrede døgninstitution Sønderbro. I den
endelige rapport udtalte tilsynet bl.a.:
»Tilsynet finder det særdeles problematisk, at der hers-
ker forvirring omkring den såkaldte værelsestid på instituti-
onen. Det er helt afgørende for de unge, at de ved, hvilke
regler der gælder, herunder hvornår de kan sige fra, hvis de
ikke ønsker at opholde sig på værelset i den angivne tid,
hvor der er vagtskifte.
Tilsynet finder det endvidere beklageligt, at forholdene
på Sønderbro fremstår kolde og kliniske, men finder det dog
positivt, at der er igangsat en renovering af institutionen.
Endelig finder tilsynet det positivt, at der er mange mu-
ligheder for fysisk og kreativ udfoldelse på institutionen,
og at de unge inddrages i planlægningen af aktiviteter m.v.
Det er endvidere positivt, at der tages udgangspunkt i den
enkelte unge i forhold til tilrettelæggelsen af den daglige
undervisning på stedet.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del –
bilag 100.
6. Møder
6.1 Virtuelt møde med Folketingets Ombudsmand
§ 71-tilsynet holdt et virtuelt møde med Folketingets
Ombudsmand den 11. januar 2022. På mødet fik tilsynet og
Ombudsmanden lejlighed til at diskutere samarbejdet mel-
lem ombudsmandsinstitutionen og § 71-tilsynet, herunder
om forskellene og overlap mellem de to tilsyns kompetence
og virke. Ombudsmanden og Ombudsmandens ansatte ori-
enterede bl.a. om, hvordan Ombudsmandens tilsynsbesøg og
fokusområder i 2021 var forløbet, og om fokusområderne
for 2022. Tilsynet og Ombudsmanden drøftede endvidere
emner af fælles interesse.
6.2 Virtuelt møde med Landsforeningen af
Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD
Den 5. april 2022 holdt § 71-tilsynet et virtuelt møde
med Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsvær-
ger i Danmark. På mødet blev konkrete problemstillinger
og sager drøftet, herunder patientklagenævnets virke og bi-
standsværgers adgang til at administrere deres klienters øko-
nomi. Derudover gav mødet anledning til en række spørgs-
mål til både sundhedsministeren og justitsministeren.
7. Samråd
§ 71-tilsynet har ikke afholdt samråd i folketingsåret
2021-22.
Beretning af almen art - 2021-22 nr. 27
2623520_0008.png
8
8. Oplysning om tilsynets arbejde
Tilsynet har en folder, som orienterer om tilsynets kom-
petence og arbejde. Målet er, at folderen skal medvirke til at
oplyse om fokus på forholdene for administrativt frihedsbe-
røvede personer og dermed være med til at skabe opmærk-
somhed om, at administrativt frihedsberøvede personer, hvor
end de befinder sig, skal tilbydes rimelige forhold.
Folderen udleveres efter anmodning og i forbindelse med
tilsynsbesøg.
Folderen og orientering om tilsynets arbejde kan også
findes på § 71-tilsynets hjemmeside under www.ft.dk.
Julie Skovsby (S), formand, Camilla Fabricius (S), Trine
Torp (SF), Christina Thorholm (RV), Pernille Skipper (EL),
Jane Heitmann (V), Marlene Ambo-Rasmussen (V), Stén
Knuth (V) og Liselott Blixt (UFG), næstformand