Beretning nr.
22
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 8. juni 2022
Beretning
om
visse ændringer af Folketingets udvalgsstruktur
1. Baggrund
Udvalget for Forretningsordenen nedsatte på sit møde
den 6. oktober 2021 et underudvalg til at undersøge mulig-
heder og fremkomme med indstillinger om tiltag med hen-
syn til udvalgenes struktur og sammensætning, udvalgenes
arbejde og udvalgsformandens rolle samt Folketingets arbej-
de med beslutningsforslag.
Underudvalget opdelte arbejdet i forskellige faser og
indledte med at færdiggøre arbejdet med Folketingets arbej-
de med beslutningsforslag. Underudvalget udarbejdede på
den baggrund et udkast til beretning om visse aspekter af
brugen af beslutningsforslag i folketingsarbejdet og Folke-
tingets behandling af beslutningsforslag, som Udvalget for
Forretningsordenen afgav den 9. februar 2022 (beretning nr.
11). Underudvalget udarbejdede herefter et udkast til beret-
ning om indhold i arbejdet i Folketingets udvalg og udvalgs-
formændenes rolle, som Udvalget for Forretningsordenen
afgav den 11. maj 2022 (beretning nr. 19).
Underudvalget har herefter fokuseret på spørgsmålet om,
hvorvidt den nuværende udvalgsstruktur i Folketinget fortsat
er hensigtsmæssig, eller om den bør ændres, og i givet fald
hvordan.
Underudvalget har som afslutning på sit arbejde med ud-
valgsstrukturen opfordret Udvalget for Forretningsordenen
til at afgive denne beretning.
2. Udvalgets overordnede overvejelser om
udvalgsstrukturen
De stående udvalg udgør en central del af Folketingets
struktur og dermed af det parlamentariske folkestyre i Dan-
mark. Udvalget for Forretningsordenen har i beretningen af
11. maj 2022 om arbejdet i Folketingets udvalg og udvalgs-
formændenes rolle redegjort for visse generelle synspunkter
herom, hvortil der henvises.
Det er karakteristisk for udvalgsstrukturen i Folketinget,
at Folketinget i forhold til parlamenter i sammenlignelige
lande har et stort antal stående udvalg og et stort antal
medlemmer i hvert udvalg. Aktuelt har Folketinget 25 ståen-
de udvalg nedsat efter reglerne i forretningsordenens § 7,
de fleste med 29 medlemmer, hvortil kommer visse andre
udvalg, f.eks. Færøudvalget og Grønlandsudvalget, som er
nedsat på andet grundlag.
Denne struktur medfører, at folketingsmedlemmerne ty-
pisk har adskillige udvalgsposter. Det er en almindelig er-
faring, at det ikke med denne struktur er praktisk muligt
for folketingsmedlemmerne at deltage i arbejdet i alle de ud-
valg, som de er medlemmer af, med samme intensitet. Ud-
valget for Forretningsordenen anser det derfor også for na-
turligt med den nuværende struktur, at medlemmerne vælger
at prioritere arbejdet i visse udvalg frem for andre, f.eks. ud-
valg, som svarer til deres ordførerskaber, og følge arbejdet i
andre af deres udvalg mindre indgående.
På den baggrund er det nærliggende at overveje, om
udvalgsstrukturen bør ændres, så antallet af udvalgsposter
sænkes – enten ved at reducere antallet af udvalg, ved at
reducere antallet af medlemmer i udvalgene eller ved en
kombination af disse tiltag. Udvalget noterer sig imidlertid,
at drøftelserne i underudvalget har ført til den konklusion, at
det er vanskeligt at gennemføre gennemgribende ændringer
af disse parametre i udvalgsstrukturen.
Nedsættelse af udvalg
Med hensyn til nedsættelse af udvalgene og antallet af
udvalg noterer udvalget sig, at der siden vedtagelsen af be-
slutningsforslag nr. B 135, folketingsåret 2010-11, har væ-
ret sædvane for, at nedsættelsen af udvalgene efter et folke-
tingsvalg udsættes, indtil regeringen har fastlagt antallet af
ministerier og fordelingen af ministerområder. Udvalgenes
sagsområder er efterfølgende fordelt tilnærmelsesvis sådan,
at der til én minister hører ét udvalg, dog med mulighed for
undtagelser, hvor der er et særligt politisk ønske herom.
Udvalget finder, at denne sædvane både har fordele og
ulemper for arbejdets tilrettelæggelse i Folketinget. Den bør
bl.a. ses i sammenhæng med den udbredte brug af samråd i
arbejdet med parlamentarisk kontrol med regeringen og den
tætte forbindelse i øvrigt mellem udvalgene og ministrene
på deres område. Sædvanen betyder imidlertid, at fordelin-
gen primært afspejler regeringens administrative opdeling af
AX028074