2021-22
Alm.del Beretning 18
Offentligt
2574704_0001.png
Beretning nr.
18
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 11. maj 2022
Beretning
om
visse ændringer af ordningen for offentlig partistøtte
1. Baggrund
På baggrund af en offentlig debat om emnet i forlængel-
se af resultatet af folketingsvalget den 5. juni 2019 havde
Udvalget for Forretningsordenen i vinteren 2019-20 visse
overordnede drøftelser om ordningen for den offentlige par-
tistøtte i Danmark, særlig om reglerne for ret til partistøtte
for partier, som ikke opnår repræsentation i Folketinget ved
et valg.
På sit møde den 15. januar 2020 besluttede udvalget at
nedsætte et underudvalg til at overveje spørgsmålene om
partistøtte nærmere, så vidt muligt med bistand fra det da-
værende Social- og Indenrigsministerium. Underudvalget
holdt et møde i februar 2020, hvor også embedsmænd fra
ministeriet deltog med en faktuel fremlæggelse af de gæl-
dende regler på området. Efter mødet blev der udarbejdet
et notat med en foreløbig sammenfatning af de fremkom-
ne synspunkter og rejste spørgsmål, og folketingsgrupperne
blev skriftligt anmodet om at meddele deres synspunkter
herpå med henblik på udarbejdelse af et udkast til et produkt
af underudvalgets drøftelser med henblik på videre behand-
ling i selve Udvalget for Forretningsordenen. På grund af
covid-19-situationen fra marts 2020 og den følgende krafti-
ge begrænsning af Folketingets aktiviteter blev arbejdet med
sagen imidlertid ikke genoptaget.
Udvalget for Forretningsordenen besluttede på sit møde
den 6. oktober 2021 at gennedsætte det tidligere underud-
valg til at fortsætte overvejelserne om den offentlige parti-
støtte. I det gennedsatte underudvalg har deltaget medlem-
mer fra S, V, SF, RV, EL, KF, DF, NB, LA og FG. Underud-
valget har på en møderække gennemgået de rejste spørgsmål
om partistøtten.
Underudvalget har afsluttet sit arbejde i april 2022 ved
at indstille til Udvalget for Forretningsordenen, at udvalget
afgiver denne beretning.
2. Overordnet om den offentlige partistøtte
De nuværende regler om offentlig partistøtte i Danmark
er fastsat i lov om økonomisk støtte til politiske partier m.v.
(partistøtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 973 af 11. august
2017.
Ordningen er grundlæggende indrettet sådan, at der ydes
støtte fra staten til politisk arbejde i Danmark til partier,
som har deltaget i det seneste folketingsvalg, støtte fra de
enkelte regioner til politisk arbejde i regionen til partier
(kandidatlister), som har deltaget i det seneste regionsråds-
valg, og støtte fra de enkelte kommuner til politisk arbejde i
kommunen til partier (kandidatlister), som har deltaget i det
seneste kommunalbestyrelsesvalg.
Støtten ydes med et bestemt årligt beløb for hver stemme,
partiet har modtaget ved det seneste valg. For 2022 udgør
den statslige partistøtte 34,75 kr. pr. stemme ved det seneste
folketingsvalg, den regionale partistøtte udgør 5,00 kr. pr.
stemme ved det seneste regionsrådsvalg, og den kommunale
partistøtte udgør 7,75 kr. pr. stemme ved det seneste kom-
munalbestyrelsesvalg.
Der gælder forskellige bundgrænser for, hvor mange
stemmer et parti mindst skal opnå for at modtage partistøt-
te på grundlag af et valgresultat. For den statslige parti-
støtte er bundgrænsen 1.000 stemmer ved folketingsvalget,
for den regionale partistøtte er bundgrænsen 500 stemmer
ved regionsrådsvalget, og for den kommunale partistøtte er
bundgrænsen 100 stemmer ved kommunalbestyrelsesvalget,
i Københavns Kommune dog 500 stemmer.
Partistøtteloven indeholder herudover forskellige regler
om administration af ordningen, herunder om ansøgning og
om afgivelse af oplysninger om brugen af tidligere modta-
get partistøtte. Loven indeholder ikke nærmere materielle
regler om, hvad partistøttemidler må anvendes til, bortset
fra det overordnede, at de skal anvendes til politisk arbejde
henholdsvis i Danmark, i den enkelte region og i den enkelte
kommune.
3. Underudvalgets overvejelser
Underudvalget har på baggrund af den offentlige debat
bl.a. overvejet, om der bør fastsættes mere præcise regler
om de politiske partiers anvendelse af offentlige partistøtte-
midler.
AX027751
Beretning af almen art - 2021-22 nr. 18
2574704_0002.png
2
Underudvalget har imidlertid vurderet, at det vil være
meget vanskeligt at opstille dækkende regler herom, som
både kan hindre useriøs brug af midlerne og sikre parti-
erne den fornødne fleksibilitet i tilrettelæggelsen af deres
arbejde. Underudvalget bemærker i den forbindelse, at de
politiske partier grundlæggende er – og i et pluralistisk, de-
mokratisk samfund også bør kunne være – meget forskellige
i deres kulturer, traditioner og organisationsformer, hvilket
taler for vide rammer. Aktiviteter, som for medlemmer eller
tilhængere af ét politisk parti kan forekomme mindre seriø-
se, kan for et andet partis medlemmer og tilhængere være
meningsfulde tiltag i oprigtigt politisk arbejde. Hertil kom-
mer, at partierne bør have en vidtgående adgang til løbende
at udvikle nye aktivitetsformer, uden at kreativiteten bør
hæmmes af bekymringer om potentielle tilbagebetalingskrav
m.v. I den forbindelse bemærkes, at eventuelle snævrere
rammer end de nuværende uundgåeligt vil få et vist skøns-
mæssigt tilsnit, hvilket kan gøre det vanskeligt for partierne
at forudse, om en aktivitet vil blive godkendt. Endelig vil
snævrere rammer formentlig nødvendiggøre mere omfatten-
de rapporterings- og kontrolmekanismer, hvortil omkostnin-
gerne ikke nødvendigvis vil stå mål med problemstillingens
omfang.
Af tilsvarende grunde har underudvalget heller ikke fun-
det, at det vil være hensigtsmæssigt at indføre nye kontrol-
mekanismer for anvendelsen af partistøttemidler. Så længe
grænserne for anvendelsen er meget vide, kan det være van-
skeligt at se, hvilket formål en øget kontrol skal tjene.
Et
flertal
i underudvalget (underudvalget med undtagelse
af FG) har imidlertid fundet, at reglerne for bundgrænserne
i antal stemmer for modtagelse af partistøtte med fordel kan
strammes, så adgangen til partistøtte i højere grad bliver et
resultat af en vælgeropbakning af en vis betydning. Det bør
efter flertallets opfattelse ske, ved at adgangen til offentlig
partistøtte fremover forbeholdes partier, som enten faktisk
opnår repræsentation i Folketinget, regionsråd eller kommu-
nalbestyrelser eller kommer forholdsvis tæt på. En sådan ny
ordning vil også adressere det forhold, at bundgrænserne ef-
ter de nuværende regler – bortset fra for Københavns Kom-
munes vedkommende – ikke har nogen sammenhæng med
vælgergrundlaget i de enkelte regioner og kommuner. Så-
ledes kan det forekomme vanskeligt at begrunde, at den
nuværende bundgrænse for modtagelse af partistøtte på 100
stemmer er den samme for kommunalbestyrelsesvalg i Aar-
hus Kommune og i Læsø Kommune.
Et
mindretal
i underudvalget (FG) støtter ikke en sådan
ændring af reglerne for offentlig partistøtte.
Endvidere støtter medlem af Udvalget for Forretnings-
ordenen Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) ikke en sådan
ændring af reglerne for offentlig partistøtte.
4. En ny ordning for bundgrænser for offentlig
partistøtte
Flertallet i underudvalget (underudvalget med undtagelse
af FG) har fundet, at partistøttelovens regler om bundgræn-
ser for modtagelse af partistøtte i Danmark fremover bør
indrettes efter disse principper:
Et parti, som faktisk opnår repræsentation i Folketinget,
regionsrådet eller kommunalbestyrelsen ved et valg, bør i
alle tilfælde have ret til partistøtte på grundlag af valgresul-
tatet.
Et parti bør herudover have ret til partistøtte på grundlag
af et valgresultat, hvis partiet ved valget opnår 80 pct. af
»prisen i stemmer« på et mandat i den forsamling, der er tale
om valg til. »Prisen i stemmer« opgøres som det samlede
antal gyldige stemmer afgivet til det pågældende valg delt
med antallet af pladser i den forsamling – Folketinget, regi-
onsrådet eller kommunalbestyrelsen – der er tale om valg til.
For statslig partistøtte til partier sættes bundgrænsen dog
til 320 pct. af »prisen i stemmer« på et folketingsmandat,
idet repræsentation i Folketinget for partier i Danmark nor-
malt kræver et valgresultat svarende til 4 mandater. For fol-
ketingskandidater uden for partierne bør bundgrænsen være
80 pct. af »prisen i stemmer« på et folketingsmandat.
Et parti, som ikke opnår 320 pct. af »prisen i stemmer«
på et mandat ved et folketingsvalg, bør alligevel have ret
til partistøtte på grundlag af valgresultatet, hvis partiet ved
valget opnåede mindst 200 pct. af »prisen i stemmer« på et
folketingsmandat og herudover ved det seneste regionsråds-
og kommunalbestyrelsesvalg før det pågældende folketings-
valg opnåede repræsentation i mindst tre kommunalbestyrel-
ser eller mindst ét regionsråd.
Det ovennævnte bør alene gælde for partier i Dan-
mark. For partier i Grønland og på Færøerne bør den hid-
tidige retstilstand videreføres. Af samme grund bør der ved
beregningen af »prisen i stemmer« på et folketingsmandat
alene indgå de 175 folketingsmandater, som der afholdes
valg til i Danmark.
5. Konsekvenser af mindre udbetaling af offentlig
partistøtte fremover
Det må forventes, at de ovenfor beskrevne ændringer af
reglerne om bundgrænser for modtagelse af offentlig parti-
støtte vil føre til et vist fald i det beløb, der samlet set skal
udbetales i offentlig partistøtte. Det konkrete mindreforbrug
afhænger naturligvis af fremtidige valgresultater og lader
sig derfor ikke forudsige præcist, men skønnes dog at blive
forholdsvis begrænset.
En offentlig besparelse er ikke Udvalget for Forretnings-
ordenens hensigt med de nævnte ændringer. Udvalget finder
det derfor ønskeligt, at det sparede beløb – eller et beløb
skønsmæssigt svarende til det sparede – fremover afsættes
som en bevilling til generel oplysning om valg m.v., alment
demokratifremme i Danmark eller lignende formål, som kan
disponeres nærmere efter beslutninger, som træffes i Folke-
tingets regi. Udvalget forventer nærmere at tage stilling til
udmøntningen af denne målsætning, når de ovennævnte æn-
dringer er gennemført i lovgivning, jf. nærmere nedenfor.
6. Det videre arbejde
Udvalget for Forretningsordenen finder, at de ovennævn-
te ændringer bør have virkning fra det førstkommende fol-
ketingsvalg, for så vidt angår den statslige partistøtte, og
fra det førstkommende regionsråds- og kommunalbestyrel-
Beretning af almen art - 2021-22 nr. 18
2574704_0003.png
3
sesvalg, for så vidt angår den regionale og den kommunale
partistøtte.
Med henblik herpå opfordrer udvalget regeringen til at
fremsætte lovforslag om de fornødne lovændringer snarest
muligt og senest primo oktober 2022. Lovforslaget bør sen-
des i offentlig høring inden fremsættelse.
P.u.v.
Henrik Dam Kristensen
formand