2021-22
Alm.del Beretning 17
Offentligt
2574678_0001.png
Beretning nr.
17
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Transportudvalget den 12. maj 2022
Beretning
om
regeringens håndtering af henvendelsen fra den svenske miljøminister i maj
2021 vedrørende klapning fra anlæg af Lynetteholmen under lovbehandlingen
af forslag til lov om anlæg af Lynetteholm
1. Politiske bemærkninger
Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige
og Frie Grønne
Et flertal i udvalget (V, RV, SF, KF, DF, NB og FG) kon-
staterer, at der midt under lovgivningsprocessen vedrørende
anlæggelse af Lynetteholmen den 6. maj 2021 blev sendt
et usædvanlig skarpt brev fra den svenske miljøminister
til den danske miljøminister vedrørende klapning af slam i
Øresund. I brevet anfører den svenske miljøminister bl.a.,
at »Danmark behöver finna en annan handtering av mudder-
massorna«. Hverken miljøministeren eller transportministe-
ren orienterede Folketingets Transportudvalg om dette helt
centrale brev, der havde stor relevans for lovgivningsproces-
sen.
På denne baggrund konstaterer flertallet, at miljøministe-
ren og transportministeren ikke har efterlevet den lovbefa-
lede oplysningspligt over for Folketinget, og at ministrene
dermed har tilbageholdt væsentlige oplysninger for Folke-
tinget midt i en lovgivningsproces. Desuden konstaterer fler-
tallet, at ministrene forsøger at fralægge sig deres respektive
del af ansvaret for processen i forbindelse med Lynetteholm-
projektet. Endvidere er det helt grundlæggende for Folketin-
gets arbejde i almindelighed og i forbindelse med lovgiv-
ningsprocesser i særdeleshed, at regeringen sørger for, at
alle relevante oplysninger og dokumenter straks oversendes
til orientering for Tingets medlemmer. Et flertal i udvalget
konstaterer, at Trafikstyrelsen formelt har ansvaret for Ly-
netteholmprojektet, jf. anlægsloven, men at Miljøstyrelsen,
som berørt myndighed, er høringspart.
Et flertal i udvalget ser med stor alvor på denne uaccepta-
ble fremfærd fra regeringens side. Flertallet udtaler derfor
misbilligelse over for miljøministeren for det manglende
miljøpolitiske engagement og over for transportministeren
for den manglende åbenhed i sagen.
Enhedslisten, Alternativet, Hans Kristian Skibby (UFG) og
Lise Bech (UFG)
Et mindretal i udvalget (EL, ALT, Hans Kristian Skibby
(UFG) og Lise Bech (UFG)) mener, at kritikken af miljø-
ministeren og transportministeren er skudt over målet. Mil-
jøministeren har efter mindretallets mening ikke overtrådt
nogen formelle regler, herunder heller ikke ministeransvar-
lighedsloven.
Mindretallet mener, at man politisk kan kritisere miljø-
ministeren og Miljøministeriet for ikke at tage rollen som
miljøets vagthund alvorligt, særlig i sagen om Lynettehol-
men, hvor miljøministeren/Miljøministeriet har været alt for
passiv og i for høj grad har overladt processen og miljøvur-
deringerne til Transportministeriet og til By & Havn.
Den nuværende transportminister er først tiltrådt embedet
for et par måneder siden og har derfor arvet sagen om Ly-
netteholmen. Mindretallet anser derfor transportministeren
for at være uskyldig i sagen om den manglende oversendel-
se af brevet fra den tidligere svenske miljøminister, Per Bo-
lund, til Folketinget, og i den fejl, der opstod, da dette brev
ikke blev vedlagt svaret på MOF alm. del – spørgsmål 126
(folketingsåret 2021-22) fra Zenia Stampe (RV), da hun bad
om få oversendt den samlede korrespondance mellem de
svenske og danske myndigheder i Espoosamrådsprocessen.
Begge dele er erkendt af transportministeren, men da
dette er sket, før ministeren tiltrådte transportministerposten,
vil mindretallet ikke drage konsekvenser af dette.
Ud over åbent at erkende de fejl, som dengang er sket i
Transportministeriet, har transportministeren efter sin tiltræ-
delse sat gang i undersøgelser af alternativer til dumpninger
af havneslam i Køge Bugt. Transportministeren har åbent
sagt på de samråd, der har været afholdt i sagen, at mini-
AX027749
Beretning af almen art - 2021-22 nr. 17
2574678_0002.png
2
steren mener, at processen omkring Lynetteholmen nok er
gået lige lovlig hurtigt, og at borgerinddragelsen har haltet
noget. Det er i virkeligheden store indrømmelser i forhold til
den kritik af projektet, der har været rejst fra mange sider.
Mindretallet bemærker, at de partier, der nu udtaler kri-
tik af miljøministeren og transportministeren, fortsat bakker
Lynetteholmprojektet op. Mindretallet er af den opfattelse,
at kritikken fra disse partier har til formål at pudse den
grønne profil af i forhold til de mange kritikere af Lynette-
holmprojektet. De pågældende partier har haft rig mulighed
for at trække støtten til projektet eller i det mindste sætte
projektet på pause – senest ved afstemningen om EL’s be-
slutningsforslag nr. B 25 fra folketingsåret 2020-21 om at
sætte Lynetteholmprojektet på pause – og give tid til en om-
fattende borgerinddragelse og få belyst de mange aspekter af
Lynetteholmprojektet ordentligt, herunder de miljømæssige
konsekvenser for havmiljøet i Øresund og Køge Bugt.
2. Udvalgsarbejdet
Baggrunden for beretningen er regeringens håndtering
af henvendelsen fra den svenske miljøminister i maj 2021
vedrørende klapning fra anlæg af Lynetteholmen under lov-
behandlingen af forslag til lov om anlæg af Lynetteholm (L
220, folketingsåret 2020-21).
Udvalget har den 7. april 2022 afholdt et samråd med
transportministeren og miljøministeren om sagen (TRU alm.
del – samrådsspørgsmål O og P), og udvalget har den 4.
maj 2022 afholdt et opfølgende samråd om sagen med trans-
portministeren og miljøministeren (TRU alm. del – samråds-
spørgsmål Q, R og S).
Møder
Udvalget har behandlet beretningen i 1 møde.
P.u.v.
Mogens Jensen
formand