Beretning nr.
11
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 9. februar 2022
Beretning
om
visse aspekter af brugen af beslutningsforslag i folketingsarbejdet og
Folketingets behandling af beslutningsforslag
1. Baggrund
Udvalget for Forretningsordenen nedsatte på sit møde
den 6. oktober 2021 et underudvalg til at undersøge mulig-
heder og fremkomme med indstillinger om tiltag med hen-
syn til udvalgenes struktur og sammensætning, udvalgenes
arbejde og udvalgsformandens rolle og Folketingets arbejde
med beslutningsforslag, jf. UFO alm. del – bilag 162, folke-
tingsåret 2020-21.
Det nævnte underudvalg valgte at opdele arbejdet i for-
skellige faser og herunder så vidt muligt at færdiggøre arbej-
det med Folketingets arbejde med beslutningsforslag som
det første. Underudvalget afsluttede dette arbejde ved at
opfordre Udvalget for Forretningsordenen til at afgive denne
beretning.
2. Generelt om beslutningsforslag og udvalgets
overordnede overvejelser
Beslutningsforslag anvendes i en række forskellige sam-
menhænge i folketingsarbejdet, hvor det er hensigten, at
Folketinget skal træffe en beslutning i en anden form end et
vedtaget lovforslag, det vil sige, hvor det ikke er meningen,
at det vedtagne – med regentens stadfæstelse – skal få status
af lov. Som eksempler på sammenhænge, hvor beslutnings-
forslag anvendes, kan nævnes Folketingets godkendelse af
statsregnskabet, samtykke til strafferetlig tiltale m.v. mod
folketingsmedlemmer, samtykke til Danmarks anvendelse
af militære magtmidler, samtykke til indgåelse af visse in-
ternationale forpligtelser og ændring af Folketingets forret-
ningsorden. Den langt største gruppe af beslutningsforslag
fremsættes imidlertid af et eller flere enkelte folketingsmed-
lemmer og sigter mod en politisk ændring i samfundet, ofte
ved at lægge op til, at regeringen pålægges eller opfordres
til at fremsætte lovforslag af et nærmere bestemt indhold
(private forslag).
Målet med denne beretning er at adressere anvendelsen
og behandlingen af disse private beslutningsforslag. Hvor
der herefter i denne beretning omtales beslutningsforslag,
sigtes generelt til denne kategori.
Beslutningsforslag som parlamentarisk virkemiddel
Det er Udvalget for Forretningsordenens opfattelse, at
muligheden for, at folketingsmedlemmer kan få behandlet
beslutningsforslag, tjener et vigtigt demokratisk formål. Ef-
ter grundlovens § 41, stk. 1, er ethvert folketingsmedlem be-
rettiget til at fremsætte forslag til love og andre beslutninger,
hvilket kan ses som en parallel til den tilsvarende ret, som
efter grundlovens § 21 tilkommer regeringen. I praksis be-
grænses muligheden for, at folketingsmedlemmer kan sætte
en politisk dagsorden ved at fremsætte lovforslag, imidlertid
af de krav, der stilles til lovforslags udformning og indhold,
herunder med hensyn til lovteknisk opstilling, tilpasning til
allerede gældende lovgivning, udførlige bemærkninger m.v.
Hvor regeringen kan betjene sig at et omfattende embedsap-
parat til at udforme lovforslag, der opfylder disse krav, har
folketingsmedlemmer væsentlig mindre bistand at trække
på. I lyset heraf har det stor betydning, at folketingsmedlem-
mer som et alternativ kan fremsætte et beslutningsforslag i
en enklere form og af et mindre omfang end et lovforslag
og fortsat opnå en debat og eventuelt en beslutning om deres
politiske målsætning.
Erfaringen viser imidlertid efter udvalgets opfattelse, at
der er visse udfordringer med den nuværende praksis for
fremsættelse og behandling af beslutningsforslag, som bør
imødegås, hvis beslutningsforslag som format for politiske
initiativer og grundlag for debat skal leve op til deres poten-
tiale.
Tidspunkt for fremsættelse
Udvalget finder det herunder ikke hensigtsmæssigt, at
fremsættelsen af beslutningsforslag sker så ujævnt hen over
folketingsåret, som det er tilfældet. Modsat regeringens lov-
forslag – som generelt fremsættes efter en plan, der er be-
stemt på forhånd i regeringens lovprogram og med et stort
AX027326