Udvalget til Valgs Prøvelse 2021-22
UVP Alm.del Bilag 53
Offentligt
2595709_0001.png
Folketinget
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 3013
Doknr.
523593
Dato
17-06-2022
Valgklage fra Mads Tjele i forbindelse med folkeafstemningen den 1. juni
2022
Fra Mads Tjele, Bandholm, har Indenrigs- og Boligministeriet modtaget vedhæftede e-
mail af 27. maj 2022, hvori Mads Tjele har klaget over følgende forhold i forbindelse
med folkeafstemningen den 1. juni 2022:
Opslag med fejlagtigt indhold og mangelfuld vejledning ved brevstemmeaf-
stemningen i Borgerservice på Maribo Bibliotek i Lolland Kommune
2. Manglende modtagelse af valgkort.
Mads Tjele har i den forbindelse oplyst følgende:
”Jeg
har i dag brevstemt til folkeafstemningen om forsvarsforbeholdet på Maribo
Bibliotek & Borgerservice. I stemmeboksen hænger der en kort vejledning, der
udførligt beskriver at der skal sættes et X i rubrikken, og der er vedlagt en tegning
af en rubrik med et kryds, som er den rigtige måde at udfylde på, og en tegning af
en rubrik som er helt udfyldt, som er den forkerte måde at gøre det på.
Men på den stemmeseddel, jeg får udleveret, er der ingen rubrikker på! Det er
bare en firkantet seddel, med en vandret streg igennem. Over stregen står der
"ja", og under stregen står der "nej". (Eller også er det omvendt). Det ser omtrent
sådan her ud:
JA
--------
NEJ
Jeg tager fat i bibliotekaren, og siger at der mangler rubrikker på stemmesedlen.
Det mener hun ikke der gør. Hun mener at jeg bare skal sætte kryds ud for enten
"ja" eller "nej". Jeg viser hende sedlen og vejledningen, og påpeger uoverensstem-
melsen mellem de to. Hun trækker på skuldrene og siger at hun bare er ansat på
biblioteket, og at det ikke er hende der har lavet sedler eller vejledninger. Derefter
er hun ikke yderligere modtagelig fra input fra min side.
Nu har jeg så sat mit kryds ud for den ene af mulighederne, men jeg er i tvivl, om
hvorvidt min stemme formelt set overhovedet er gyldig og bliver talt med? Hvor-
dan kan jeg udfylde en rubrik, som slet ikke eksisterer? Hvor stort eller lille må
1.
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til Mads Tjeles valgklage i forbindelse med folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595709_0002.png
krydset være? Hvor tæt på eller langt fra "ja" eller "nej" skal det være, for at være
gyldigt? Hvad nu hvis krydset er skævt eller at det ene ben akkurat sniger sig hen-
over den vandrette streg?
Jeg er utilfreds med at stemmesedlen og vejledningen ikke stemmer overens. Jeg
er også utilfreds med bibliotekarens totale ansvarsfralæggelse. Bibliotekaren
mente at jeg bare kunne stemme igen personligt på tirsdag på selve valgdagen.
Men jeg brevstemte jo netop i dag, fordi jeg ikke har tid på tirsdag! Jeg er med på,
at hun ikke udformer valgmaterialet, men som kontrollant på brevafstemnings-
stedet, må hun have et medansvar for at kontrollere om valgmaterialet er korrekt
eller om der er åbenlyse fejl.
Jeg har heller ikke modtaget mit valgkort med posten endnu. Jeg er klar over at
jeg godt kan stemme uden et valgkort, men det er første gang jeg stemmer siden
jeg flyttede hertil, og jeg aner simpelthen ikke hvor mit valgsted er!”
1. Mads Tjeles klage over opslag med fejlagtigt indhold og mangelfuld vej-
ledning ved brevstemmeafstemningen i Borgerservice på Maribo Bibliotek
i Lolland Kommune
Lolland Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede e-mail af 1. juni 2022 op-
lyst følgende:
”Sagen
er blevet undersøgt, og Lolland Kommune erkender, at der har været an-
vendt forkert oplysningsmateriale på brevstemmestedet i Maribo. Der har dog
ikke været tale om forkert materiale til alle vælgere.
I forbindelse med stemmestart blev der opstillet 2 valgbokse på Bibliotek og Bor-
gerservice i Maribo til brevstemme start 20.04.2022. I hver valgboks blev der sat
diverse opslag jfr. Indenrigsministeriets mail af 08.04.2022. Herunder også op-
slaget med afkrydsningsfelter på stemmesedlen.
10. maj 2022 modtages ny mail fra Indenrigsministeriet med anmodning om at
erstatte opslagene med nye, hvor der ikke er afkrydsningsfelter. Dette sættes i
værk samme dag. (Se bilag med den anvendte opslag)
Den 25.05.2022 opsættes en ekstra valgboks i Maribo, fordi der forventes mange
vælgere de sidste dage. Ved en beklagelig fejl anvendes et af de gamle opslag, hvor
afkrydsningsfelterne ikke er blevet fjernet.
Ud fra vælgerens beskrivelse har der ikke været ydet den korrekte mundtlige vej-
ledning i forbindelse med brevstemmeafgivningen. Det gælder både i forhold til
udfyldningen af det udleverede stemmemateriale og den forkerte oplysning om,
at det er muligt at ændre sin stemme på valgdagen, hvis man fortryder sin brev-
stemme.
Lolland Kommune beklager den forkerte vejledning. Disse fejl burde ikke fore-
komme, da det er temaer, som gennemgås flere gange i den instruktion, som til-
bydes til alle medarbejdere, der modtager brevstemmer.
Lolland Kommune har prioriteret nem adgang til at brevstemme ved at det har
været muligt at brevstemme i både Borgerservices og bibliotekernes åbningstid.
Det betyder også, at flere medarbejdere involveres, og at risikoen for fejl øges,
fordi den enkelte modtager færre brevstemmer.
2
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til Mads Tjeles valgklage i forbindelse med folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595709_0003.png
Kommunen har ikke modtaget andre henvendelser om problemer med brevstem-
meafgivningen i forbindelse med folkeafstemningen. Samtidig viste brevstemme-
kontrollen, at kun ganske få brevstemmer ikke kunne komme i betragtning som
følge af forkert udfyldning af følgebrev mv. Kommunen beklager de fejl, der er be-
gået i den konkrete sag, men vurderer samtidig, at der er tale om en isoleret pro-
blemstilling.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan i anledning af klagen over indholdet af opslaget på
brevstemmestedet oplyse, at følgende fremgår af § 100, stk. 1-3, i folketingsvalgloven
(lovbekendtgørelse nr. 294 af 7. marts 2022):
Ӥ
100.
Ved folkeafstemning kan der brevstemmes i overensstemmelse med reg-
lerne i kapitel 8 for folketingsvalg, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
På brevstemmesedlerne skal klart adskilt være trykt ordene »Ja« og »Nej«.
Stk. 3.
Stemmeafgivningen foregår som angivet i § 99, stk. 3.”
Følgende fremgår af § 99, stk. 3, i folketingsvalgloven:
Ӥ
99.
[…]
Stk. 2.
[…]
Stk. 3.
Ved stemmeafgivningen sætter vælgere, der stemmer for lovforslaget eller
loven, et kryds ved ordet »Ja« på stemmesedlen, mens vælgere, der stemmer
imod, sætter et kryds ved ordet »Nej«. Ved opslag i stemmerummet skal der gives
vælgerne vejledning herom.”
Det følger således af folketingsvalglovens § 100, stk. 3, jf. § 99, stk. 3, at vælgeren skal
vejledes om stemmeafgivningen ved opslag i stemmerummet ved brevstemmeafgiv-
ning på de steder i kommunen, hvor enhver vælger kan brevstemme.
Indenrigs- og Boligministeriet har den 8. april 2022 sendt et brev til alle landets kom-
muner om brevstemmeafgivningen til folkeafstemningen den 1. juni 2022. Brevet var
bl.a. vedlagt et opslag med overskriften ”Vejledning til vælgerne om brevstemmeafgiv-
ning” til brug for brevstemmeafgivningen
i kommunerne. I brevet fremgår følgende
om opslaget:
”Der vedhæftes endvidere som
bilag 1 en vejledning til vælgerne om brevstemme-
afgivning.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at vejledningen til vælgerne om brevstem-
meafgivning er tilgængelig for vælgerne ved brevstemmeafgivning de steder i
kommunen, hvor enhver vælger kan brevstemme (herunder på borgerservicecen-
tre m.v.). […]”
Opslaget har følgende indhold:
”VEJLEDNING
TIL VÆLGERNE OM BREVSTEMMEAFGIVNING
i kommunerne (borgerservicecentre m.v.) til folkeafstemningen
onsdag den 1. juni 2022
3
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til Mads Tjeles valgklage i forbindelse med folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595709_0004.png
Onsdag den 1. juni 2022 er der folkeafstemning om forslag til lov om Danmarks
deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe
EU-forsvarsforbeholdet.
Du kan brevstemme til og med lørdag den 28. maj 2022.
Hvordan brevstemmer jeg?
Til folkeafstemningen om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om
sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet vil du få udleveret en
brevstemmeseddel. På denne stemmeseddel er der trykt to felter: ét felt med tek-
sten ”Ja” og ét felt med teksten ”Nej”.
Hvis du vil stemme ja til, at Danmark kan deltage i det europæiske samarbejde
om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet, sætter du kryds
ved ”Ja”.
Hvis du vil stemme nej til, at Danmark kan deltage i det europæiske samarbejde
om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet, sætter du kryds
ved ”Nej”.
Du kan undlade at udfylde stemmesedlen og derved stemme blankt, hvis du ikke
ønsker at tilkendegive en holdning til lovforslaget. Stemmesedlen vil da tælle med
som en afgivet stemme, når valgdeltagelsen til folkeafstemningen gøres op.
Du kan brevstemme igen, hvis du senere ønsker at ændre din stemme. Det er den
sidst afgivne brevstemme, der tæller. Hvis du brevstemmer, kan du ikke møde op
på valgdagen og stemme.”
Indenrigs- og Boligministeriets brev til kommunerne af 8. april 2022 var
ud over op-
slaget til brug for brevstemmeafgivningen
vedlagt et opslag til brug for stemmeafgiv-
ningen på afstemningsdagen, jf. folketingsvalglovens § 99, stk. 3.
På baggrund af henvendelser fra vælgere, kommuner og pressen blev Indenrigs- og
Boligministeriet i begyndelsen af brevstemmeperioden opmærksomt på, at flere kom-
muner havde hængt opslagene til brug for afstemningsdagen op på brevstemmeste-
derne. Stemmesedlerne til brug for afstemningsdagen er
modsat brevstemmesed-
lerne
– påført rubrikker ved ”Ja” og ”Nej”, og de vejledende opslag til brug for afstem-
ningsdagen stemmer derfor ikke overens med brevstemmematerialet. I vedlagte mail
af 7. maj 2022 gjorde Indenrigs- og Boligministeriet derfor kommunerne opmærksom
på den korrekte anvendelse af disse opslag.
Indenrigs- og Boligministeriet har noteret sig, at Lolland Kommune har oplyst, at
kommunen ved brevafstemningen ved en fejl har ophængt opslaget til brug for stem-
meafgivningen på afstemningsdagen på brevstemmestedet i Borgerservice i Maribo i
perioden fra den 20. april til den 10. maj 2022 og igen
i et enkelt stemmerum, der
blev opsat i de sidste dage af brevstemmeperioden
fra den 25. maj 2022 til den 28.
maj 2022.
Indenrigs- og Boligministeriet kan i anledning af Mads Tjeles klage over vejledningen
fra kommunens personale, da han gør opmærksom på uoverensstemmelsen, desuden
oplyse, at det fremgår af § 67 i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294 af 7.
marts 2022),
at en vælger, der har afgivet en brevstemme, der er taget i betragtning,
ikke kan stemme ved afstemningen på valgdagen.
4
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til Mads Tjeles valgklage i forbindelse med folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595709_0005.png
Indenrigs- og Boligministeriet kan endvidere oplyse, at følgende fremgår af Indenrigs-
og Boligministeriets vejledning nr. 9384 af 7. april 2022 om afholdelse af folkeafstem-
ning onsdag den 1. juni 2022 om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde
om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet:
”8.2.5.1.
Instruktion af stemmemodtagere
Indenrigs- og Boligministeriet modtager op til hvert valg henvendelser fra kom-
munerne om, hvorvidt brevstemmer, hvor følgebrevet ikke er udfyldt korrekt, kan
tages i betragtning, herunder særligt, hvor der er begået administrative fejl. Mini-
steriet skal derfor indskærpe vigtigheden af, at de kommunalt ansatte og tilfor-
ordnede vælgere, der skal virke som stemmemodtagere, er tilstrækkeligt instrue-
ret om proceduren for afgivelse og modtagelse af brevstemmer, herunder vigtig-
heden af, at der udvises den største omhyggelighed hermed.”
Indenrigs- og Boligministeriet finder det derfor beklageligt, at Mads Tjele modtog fejl-
agtig vejledning fra kommunens personale ved brevstemmeafgivningen, herunder at
kommunen ikke undersøgte det nærmere, da Mads Tjele gjorde opmærksom på uover-
ensstemmelsen mellem brevstemmematerialet og vejledningen i opslaget.
Indenrigs- og Boligministeriet har dog noteret sig, at Mads Tjele fik afgivet sin brev-
stemme. Indenrigs- og Boligministeriet har endvidere noteret sig, at Lolland Kom-
mune har beklaget de fejl, der blev begået i den konkrete sag, og oplyst, at der vurderes
at være tale om et enkeltstående problem, da de pågældende forhold indgår i kommu-
nens instruktion af brevstemmemodtagere, og da kommunen har ikke modtaget andre
henvendelser om problemer med brevstemmeafgivningen i forbindelse med folkeaf-
stemningen.
Lolland Kommunes udtalelse giver derefter ikke Indenrigs- og Boligministeriet anled-
ning til yderligere bemærkninger.
2. Mads Tjeles klage over manglende modtagelse af valgkort
Lolland Kommune har i anledning af klagen over manglende modtagelse af valgkort
ved vedhæftede e-mail af 1. juni 2022 oplyst følgende:
”Alle
valgkort distribueres af PostNord efter en central aftale med KL. Efter pla-
nen skulle alle valgkort være omdelt senest fredag 27. maj. Lolland Kommune er
ikke bekendt med generelle problemer i forbindelse med udsendelse af valgkort.
Kommunen har oplyst på lolland.dk, hvordan man som vælger skal forholde sig,
hvis man ikke modtager sit valgkort.”
PostNord har i anledning af klagen ved vedhæftede e-mail af 16. juni 2022 oplyst føl-
gende:
”Klagen
er fra 27. maj 2022, der jo var sidste dag for de ordinære valgkort og kla-
ger skriver, at han er flyttet så valgkortet kan vel også potentielt være i supple-
mentskørslen, der blev omdelt 30. maj 2022. Det er derfor ikke givet, at han
skulle have modtaget valgkortet den pågældende dag, men jeg kan på den anden
side heller ikke udelukke, at der har været en forsinkelse.
Som tidligere nævnt, kan det desværre ikke undgås, at der vil være nogle få til-
fælde, hvor menneskelige fejl fører til forsinkelser, når der omdeles knapt 4,3
mio. valgkort.
5
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til Mads Tjeles valgklage i forbindelse med folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595709_0006.png
Det er meget beklageligt over for de enkelte borgere, som ikke har modtaget deres
valgkort i tide, men der er intet der tyder på, at der skulle have været et generelt
problem eller at problemstillingen er større end ved tidligere valg.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af § 96,
stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, og § 99, stk. 1, i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294
af 7. marts 2022):
Ӥ
96.
[…]
Stk. 2.
Når dagen for en folkeafstemning er fastsat, skal kommunalbestyrelsen ud-
arbejde en valgliste over kommunens vælgere og udsende valgkort i overensstem-
melse med reglerne i kapitel 4 for folketingsvalg.
[…]
Stk. 3.
Senest 10 dage før folkeafstemningen bekendtgør indenrigs- og boligmini-
steren dag og tid for afstemningen samt udsendelsen af valgkort i overensstem-
melse med reglerne i kapitel 4 for folketingsvalg.
[…]
§ 99.
Afstemningen på afstemningsdagen og forberedelsen hertil finder sted i
overensstemmelse med reglerne i § 44 og kapitel 7 for folketingsvalg, jf. dog stk.
2-4.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 20, 1. og 3.
pkt., § 21, § 22, stk. 1, og § 47, 1.-3. pkt., i folketingsvalgloven:
Ӥ
20.
Så snart valglisten er udarbejdet, udsender kommunalbestyrelsen valgkort
til de vælgere, der er opført på valglisten og registreret i Det Centrale Personregi-
ster (CPR) med bopæl eller fast opholdssted i kommunen.
[…]
Valgkortet skal in-
deholde oplysning om vælgerens navn og adresse, nummer på valglisten samt om
afstemningsstedets beliggenhed og dag og tid for afstemningen.
§ 21.
Senest 10 dage før valgdagen skal indenrigs- og boligministeren på Inden-
rigs- og Boligministeriets hjemmeside og i landets dagblade bekendtgøre dag og
tid for afstemningen. Samtidig skal det bekendtgøres, at der vil blive udsendt
valgkort til vælgerne, og at indsigelser om manglende modtagelse af valgkort eller
modtagelse af valgkort med fejlagtigt indhold skal fremsættes over for kommu-
nalbestyrelsen.
§ 22.
Kommunalbestyrelsen skal straks behandle de indsigelser, der er nævnt i §
21, samt i givet fald berigtige fejlene ved udfærdigelse af nye valgkort og ved ret-
telser i valglisten. Sådanne rettelser kan foretages til og med valgdagen.
[…]
§ 47.
Valgret udøves ved personligt fremmøde på afstemningsstedet. Vælgeren
skal inden stemmeafgivningen aflevere sit valgkort til valglisteføreren. Har en
vælger ikke medbragt valgkort, udskrives et valgkort.
[…]”
Af Indenrigs- og Boligministeriets vejledning nr. 9384 af 7. april 2022 om afholdelse af
folkeafstemning onsdag den 1. juni 2022 om Danmarks deltagelse i det europæiske
samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet fremgår af
afsnit 4.2, 4.7.1 og 7.3.1 bl.a. følgende:
”4.2.
Generelt om valglisten
6
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til Mads Tjeles valgklage i forbindelse med folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595709_0007.png
[…]
Valglisten består af en 15.-dagsvalgliste, en udlandstilflyttervalgliste, en udlands-
danskervalgliste og en nordatlantvalgliste.
[…]
4.7.1. Udarbejdelse og udsendelse af valgkort
Så snart valglisten er udarbejdet, sender kommunalbestyrelsen valgkort ud til de
vælgere, der er optaget på valglisten og registreret i CPR med bopæl eller fast op-
holdssted i kommunen, se lovens § 20, 1. pkt., jf. § 96 stk. 2, 1. pkt.
Der skal ikke sendes valgkort til vælgere på udlandsdanskervalglisten eller nord-
atlantvalglisten.
[…]
Kommunalbestyrelsen (udføres i praksis aktuelt af KMD) skal aflevere alle valg-
kort, der udskrives efter 15.-dagsvalglisten, til postbesørgelse tids nok til, at de
kan være modtaget af vælgerne senest fredag den 27. maj 2022 (5 dage før af-
stemningsdagen). For at sikre hurtig udbringning orienterer KMD postvæsenet
om udsendelsen i god tid inden afleveringen til postbesørgelse.
[…]
Valgkort, der udskrives maskinelt efter udlandstilflyttervalglisten, skal afleveres
til postbesørgelse direkte fra KMD senest fredag den 27. maj 2022 (5 dage før af-
stemningsdagen), så vælgerne så vidt muligt modtager dem mandag den 30. maj
2022. Disse valgkort skal derfor sendes som Quickbreve (dag til dag-forsendelse).
Grundet helligdag kan disse valgkort ikke sendes torsdag den 26. maj 2022.
[…]
Valgkort udsendt senere end onsdag den 25. maj 2022 skal sendes som
Quickbreve (dag til dag-forsendelse).
[…]
7.3.1. Identifikation af vælgeren og afmærkning på valglisten
[…]
Det er ikke en betingelse for at stemme, at man har medbragt sit valgkort til
stemmeafgivningen, se lovens § 47, 3. pkt., som er gengivet ovenfor. Personer
uden fast opholdssted, som kun får tilsendt et valgkort efter anmodning, kan lige-
som de vælgere, der har glemt at medbringe deres valgkort, stemme på valgdagen
uden valgkort, hvis de medbringer legitimation, f.eks. kørekort, pas eller sund-
hedskort. Stemmeafgivning uden valgkort kan alene ske på det afstemningssted,
som vælgerens (seneste) bopælskommune anviser. Oplysning herom fås ved hen-
vendelse til den pågældende kommune.”
Det følger således af folketingsvalglovens § 20, 1. pkt., og § 47, at kommunalbestyrel-
sen, så snart valglisten er udarbejdet, udsender valgkort til de vælgere, der er opført på
valglisten, men at det ikke er en betingelse for at stemme, at man har medbragt sit
valgkort til stemmeafgivningen. Derudover fremgår det af folketingsvalglovens § 96,
stk. 3, jf. § 21 og § 22, stk. 1, at indenrigs- og boligministeren senest 10 dage før folke-
afstemningen bekendtgør på ministeriets hjemmeside samt i landets dagblade, at der
vil blive udsendt valgkort til vælgerne, og at indsigelser om manglende modtagelse af
7
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til Mads Tjeles valgklage i forbindelse med folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595709_0008.png
valgkort eller valgkort med fejlagtigt indhold skal fremsættes over for kommunalbesty-
relsen, der straks skal behandle indsigelser om valgkort og rette eventuelle fejl ved at
udfærdige nye valgkort og rette i valglisten.
Indenrigs- og Boligministeriet kan oplyse, at ministeriet fredag den 20. og lørdag den
21. maj 2022 i overensstemmelse med folketingsvalglovens § 96, stk. 3, jf. 21, indryk-
kede annoncer i 26 aviser og dagblade, både landsdækkende og regionale (B.T. dog
mandag den 23. maj 2022), med oplysning om, at valgkort ville blive udsendt i de
kommende dage til alle, der har stemmeret, og at man kunne henvende sig til sin bo-
pælskommune (borgerservice), hvis man ikke havde modtaget valgkortet senest fredag
den 27. maj 2022, eller hvis der var forkerte oplysninger på kortet. Endvidere blev der
den 20. maj 2022 lagt en tekst med et tilsvarende indhold på forsiden af ministeriets
valghjemmeside valg.im.dk (under aktuelt).
Indenrigs- og Boligministeriet har noteret sig, at PostNord har beklaget forsinkelsen
og oplyst, at det med omdelingen af knap 4,3 mio. valgkort desværre ikke kan undgås,
at der vil være nogle få tilfælde, hvor menneskelige fejl fører til forsinkelser. Ministe-
riet har endvidere noteret sig Lolland Kommune og PostNords tilkendegivelser af, at
der ikke er noget, der tyder på, at der skulle have været et generelt problem. Ministe-
riet skal endelig bemærke, at medbringelse af valgkort ikke er en betingelse for at
stemme på valgdagen.
Lolland Kommune og PostNords udtalelser giver herefter ikke Indenrigs- og Boligmi-
nisteriet anledning til bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
8