Udvalget til Valgs Prøvelse 2021-22
UVP Alm.del Bilag 51
Offentligt
2595561_0001.png
Folketinget
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 3158
Doknr.
527065
Dato
16-06-2022
Valgklage fra Lene Mørk i forbindelse med folkeafstemningen den 1. juni
2022
Fra Lene Mørk, Aarhus, har Indenrigs- og Boligministeriet modtaget vedhæftede e-mail
af 4. juni 2022, hvori Lene Mørk har klaget over følgende forhold i forbindelse med
folkeafstemningen den 1. juni 2022:
1. Manglende modtagelse af valgkort i tide for nogle vælgere.
2. Nogle borgere fik fejlagtigt at vide, at de havde stemt, da de afleverede deres
valgkort på valgstedet.
Lene Mørk har i klagen oplyst følgende:
”Jeg
vil hermed klage over det netop afholdte valg i Danmark. Der har været alt for
store uregelmæssigheder og det er fuldstændig uacceptabelt i Danmark! Eks. Bor-
gere der ikke nåede at modtage valgkort inden selve valgdagen, borgere der ople-
vede at deres personnummer allerede havde stemt, inden de selv ankom til valgste-
det (3 personer i Hvidovre). Dette er jo ikke tilladeligt!
Jeg forventer, at I tager affære og erklærer valget ugyldigt, samt får styr på hvorfor
vi skal stemme, igen, om noget vi har sagt klart nej til!”
1. Lene Mørks klage over, at ikke alle vælgere modtog valgkort i tide
Indenrigs- og Boligministeriet har forstået Lene Mørks første klagepunkt om mang-
lende levering af valgkort inden afstemningsdagen som en generel klage over, at nogle
vælgere ikke har modtaget valgkort forud for afstemningsdagen.
I forbindelse med andre valgklager har PostNord om manglende levering af valgkort
inden afstemningsdagen ved vedhæftede e-mail af 9. juni 2022 oplyst følgende:
”Som
tidligere nævnt, kan det desværre ikke undgås, at der vil være nogle få til-
fælde, hvor menneskelige fejl fører til forsinkelser, når der omdeles knapt 4,3
mio. valgkort.
Det er meget beklageligt over for de enkelte borgere, som ikke har modtaget deres
valgkort i tide, men der er intet der tyder på, at der skulle have været et generelt
problem eller at problemstillingen er større end ved tidligere valg.”
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Lene Mørk vedr. folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595561_0002.png
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af § 96,
stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, og § 99, stk. 1, i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294
af 7. marts 2022):
Ӥ
96.
[…]
Stk. 2.
Når dagen for en folkeafstemning er fastsat, skal kommunalbestyrelsen ud-
arbejde en valgliste over kommunens vælgere og udsende valgkort i overensstem-
melse med reglerne i kapitel 4 for folketingsvalg.
[…]
Stk. 3.
Senest 10 dage før folkeafstemningen bekendtgør indenrigs- og boligmini-
steren dag og tid for afstemningen samt udsendelsen af valgkort i overensstem-
melse med reglerne i kapitel 4 for folketingsvalg.
[…]
§ 99.
Afstemningen på afstemningsdagen og forberedelsen hertil finder sted i
overensstemmelse med reglerne i § 44 og kapitel 7 for folketingsvalg, jf. dog stk.
2-4.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 20, 1. og 3.
pkt., § 21, § 22, stk. 1, og § 47, 1.-3. pkt., i folketingsvalgloven:
Ӥ
20.
Så snart valglisten er udarbejdet, udsender kommunalbestyrelsen valgkort
til de vælgere, der er opført på valglisten og registreret i Det Centrale Personregi-
ster (CPR) med bopæl eller fast opholdssted i kommunen.
[…]
Valgkortet skal in-
deholde oplysning om vælgerens navn og adresse, nummer på valglisten samt om
afstemningsstedets beliggenhed og dag og tid for afstemningen.
§ 21.
Senest 10 dage før valgdagen skal indenrigs- og boligministeren på Inden-
rigs- og Boligministeriets hjemmeside og i landets dagblade bekendtgøre dag og
tid for afstemningen. Samtidig skal det bekendtgøres, at der vil blive udsendt
valgkort til vælgerne, og at indsigelser om manglende modtagelse af valgkort eller
modtagelse af valgkort med fejlagtigt indhold skal fremsættes over for kommu-
nalbestyrelsen.
§ 22.
Kommunalbestyrelsen skal straks behandle de indsigelser, der er nævnt i §
21, samt i givet fald berigtige fejlene ved udfærdigelse af nye valgkort og ved ret-
telser i valglisten. Sådanne rettelser kan foretages til og med valgdagen.
[…]
§ 47.
Valgret udøves ved personligt fremmøde på afstemningsstedet. Vælgeren
skal inden stemmeafgivningen aflevere sit valgkort til valglisteføreren. Har en
vælger ikke medbragt valgkort, udskrives et valgkort.
[…]”
Af Indenrigs- og Boligministeriets vejledning nr. 9384 af 7. april 2022 om afholdelse af
folkeafstemning onsdag den 1. juni 2022 om Danmarks deltagelse i det europæiske
samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet fremgår af
afsnit 4.2, 4.7.1 og 7.3.1 bl.a. følgende:
”4.2.
Generelt om valglisten
[…]
Valglisten består af en 15.-dagsvalgliste, en udlandstilflyttervalgliste, en udlands-
danskervalgliste og en nordatlantvalgliste.
2
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Lene Mørk vedr. folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595561_0003.png
[…]
4.7.1. Udarbejdelse og udsendelse af valgkort
Så snart valglisten er udarbejdet, sender kommunalbestyrelsen valgkort ud til de
vælgere, der er optaget på valglisten og registreret i CPR med bopæl eller fast op-
holdssted i kommunen, se lovens § 20, 1. pkt., jf. § 96 stk. 2, 1. pkt.
Der skal ikke sendes valgkort til vælgere på udlandsdanskervalglisten eller nord-
atlantvalglisten.
[…]
Kommunalbestyrelsen (udføres i praksis aktuelt af KMD) skal aflevere alle valg-
kort, der udskrives efter 15.-dagsvalglisten, til postbesørgelse tids nok til, at de
kan være modtaget af vælgerne senest fredag den 27. maj 2022 (5 dage før af-
stemningsdagen). For at sikre hurtig udbringning orienterer KMD postvæsenet
om udsendelsen i god tid inden afleveringen til postbesørgelse.
[…]
Valgkort, der udskrives maskinelt efter udlandstilflyttervalglisten, skal afleveres
til postbesørgelse direkte fra KMD senest fredag den 27. maj 2022 (5 dage før af-
stemningsdagen), så vælgerne så vidt muligt modtager dem mandag den 30. maj
2022. Disse valgkort skal derfor sendes som Quickbreve (dag til dag-forsendelse).
Grundet helligdag kan disse valgkort ikke sendes torsdag den 26. maj 2022.
[…]
Valgkort udsendt senere end onsdag den 25. maj 2022 skal sendes som
Quickbreve (dag til dag-forsendelse).
[…]
7.3.1. Identifikation af vælgeren og afmærkning på valglisten
[…]
Det er ikke en betingelse for at stemme, at man har medbragt sit valgkort til
stemmeafgivningen, se lovens § 47, 3. pkt., som er gengivet ovenfor. Personer
uden fast opholdssted, som kun får tilsendt et valgkort efter anmodning, kan lige-
som de vælgere, der har glemt at medbringe deres valgkort, stemme på valgdagen
uden valgkort, hvis de medbringer legitimation, f.eks. kørekort, pas eller sund-
hedskort. Stemmeafgivning uden valgkort kan alene ske på det afstemningssted,
som vælgerens (seneste) bopælskommune anviser. Oplysning herom fås ved hen-
vendelse til den pågældende kommune.”
Det følger således af folketingsvalglovens § 20, 1. pkt., og § 47, at kommunalbestyrel-
sen, så snart valglisten er udarbejdet, udsender valgkort til de vælgere, der er opført på
valglisten, men at det ikke er en betingelse for at stemme, at man har medbragt sit
valgkort til stemmeafgivningen. Derudover fremgår det af folketingsvalglovens § 96,
stk. 3, jf. § 21 og § 22, stk. 1, at indenrigs- og boligministeren senest 10 dage før folke-
afstemningen bekendtgør på ministeriets hjemmeside samt i landets dagblade, at der
vil blive udsendt valgkort til vælgerne, og at indsigelser om manglende modtagelse af
valgkort eller valgkort med fejlagtigt indhold skal fremsættes over for kommunalbesty-
relsen, der straks skal behandle indsigelser om valgkort og rette eventuelle fejl ved at
udfærdige nye valgkort og rette i valglisten.
3
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Lene Mørk vedr. folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595561_0004.png
Indenrigs- og Boligministeriet kan oplyse, at ministeriet fredag den 20. og lørdag den
21. maj 2022 i overensstemmelse med folketingsvalglovens § 96, stk. 3, jf. 21, indryk-
kede annoncer i 26 aviser og dagblade, både landsdækkende og regionale (B.T. dog
mandag den 23. maj 2022), med oplysning om, at valgkort ville blive udsendt i de
kommende dage til alle, der har stemmeret, og at man kunne henvende sig til sin bo-
pælskommune (borgerservice), hvis man ikke havde modtaget valgkortet senest fredag
den 27. maj 2022, eller hvis der var forkerte oplysninger på kortet. Endvidere blev der
den 20. maj 2022 lagt en tekst med et tilsvarende indhold på forsiden af ministeriets
valghjemmeside valg.im.dk (under aktuelt).
Med hensyn til klagen skal Indenrigs- og Boligministeriet bemærke, at der ikke er no-
get, der indikerer, at dette punkt i klagen vedrører klager selv. Indenrigs- og Boligmi-
nisteriet lægger derfor til grund, at der er tale om en generel klage over, at ikke alle
vælgere fik valgkort i tide. Indenrigs- og Boligministeriet har noteret sig, at PostNord
har beklaget forsinkelsen og oplyst, at det med omdelingen af knap 4,3 mio. valgkort
desværre ikke kan undgås, at der vil være nogle få tilfælde, hvor menneskelige fejl fø-
rer til forsinkelser. Ministeriet har endvidere noteret sig PostNords tilkendegivelse af,
at der ikke er noget, der tyder på, at der skulle have været et generelt problem. Mini-
steriet skal endelig bemærke, at medbringelse af valgkort ikke er en betingelse for at
stemme på valgdagen.
PostNords udtalelse giver herefter ikke Indenrigs- og Boligministeriet anledning til be-
mærkninger.
2. Lene Mørks klage over, at nogle borgere fejlagtigt fik at vide, at de havde
stemt, da de afleverede deres valgkort på valgstedet
Indenrigs- og Boligministeriet har forstået Lene Mørks andet klagepunkt om registre-
ringer på valglisten i Hvidovre Kommune således, at det drejer sig om det forhold, der
er beskrevet i vedlagte artikel i Ekstra Bladet, hvori vælgeren Lukas Molzen har udtalt,
at han fejlagtigt var registreret som havende stemt, da han mødte op på sit afstem-
ningssted på afstemningsdagen den 1. juni 2022.
Hvidovre Kommune er i anledning af klagen blevet forelagt artiklen og har ved ved-
hæftede e-mail af 10. juni 2022 oplyst følgende:
"Vælgeren (Lukas Molzen) kommer om eftermiddagen for at stemme. Vi har ikke
kunnet få bekræftet fra hverken valgsekretærerne eller de tilforordnede, hvad der
sker da han afleverer sit valgkort ved valgbordet, og derfor heller ikke hvorvidt at
han skulle være oplyst om, at han allerede havde stemt. Han har af valgbureauet
fået udskrevet et erstatningsvalgkort, og har derefter fået udleveret en stemmesed-
del.
Vi har fundet vælgerens valgkort frem, og har også fundet hans registrering i den
digitale valgliste. Erstatningsvalgkortet er udskrevet kl. 15:39, og han er registreret
i den digitale valgliste kl. 15:42. Vi formoder derfor at det er erstatningsvalgkortet,
der har dannet grundlag for hans registrering i valglisten. Vi kan således ikke for-
klare hvorfor han ikke i første omgang, kunne få udleveret en stemmeseddel. Der-
udover var der nogle tekniske udfordringer i løbet af dagen med den digitale valgli-
ste på Avedøre Idrætscenter, så problemet kan evt. også være af tekniske årsager,
hvilket vi desværre ikke kan dokumentere.
4
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Lene Mørk vedr. folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595561_0005.png
Avedøre Idrætscenter havde i løbet af valgdagen 4-5 tilfælde, hvor vælgernes valg-
kort ikke kunne scannes, og der blev derfor af valgbureauet udskrevet erstatnings-
valgkort. Hvidovre kommune vurderer derfor, at det samme er sket i denne epi-
sode, da vi ellers ikke har nogen forklaring på det, der er sket.
Vi har ikke kendskab til de to andre episoder som Lene Mørk henviser til i sin
klage.
Det vigtigste er at alle vælgere fik lov at stemme
og indenfor relativt kort tid efter
fremmødet på valgstedet.”
I anledning af Lene Mørks klage har KMD ved vedhæftede e-mail af 3. juni 2022 bl.a.
oplyst følgende:
”Hvidovre
Kommune henvendte sig til KMDs valgsupport fire gange på valgda-
gen, den 1. juni 2022. Ingen af disse henvendelser vedrører dog den sag, der er
beskrevet i Ekstrabladets artikel.”
I forbindelse med andre valgklager har KMD endvidere ved vedhæftede e-mail af 9.
juni 2022 oplyst følgende:
”KMD
fik på valgdagen, den 1. juni 2022, ingen henvendelser om vælgere, der
blev afvist på afstemningsstedet med den begrundelse, at de allerede havde stemt.
KMD fik på valgdagen, den 1. juni 2022, to henvendelser om vælgere, der i første
omgang blev nægtet at stemme med den begrundelse, at de havde brevstemt. I
samarbejde mellem den teknisk ansvarlige på afstemningsstedet og KMD blev år-
sagen hurtigt fundet og problemet hurtigt løst. De to kommuner havde ikke slettet
valglisten med KMDs
testdata fra pc’erne med den digitale valgliste, før de kopie-
rede valglisten med de fra CPR-kontoret
berigede vælgerdata til pc’erne med den
digitale valgliste.
Den digitale valgliste med KMDs testdata indeholder 134 vælgere, af hvilke 36 har
brevstemt. Når testdata ikke bliver slettet, før valgdagen, vil der være vælgernum-
mersammenfald mellem testvælgerne og de første 134 vælgerne til folkeafstem-
ningen om forsvarsforbeholdet den 1. juni 2022, også for de 36 testvælgere, der
har brevstemmemarkering.
Som nævnt blev fejlen hurtigt rettet i begge kommuner, så den digitale valgliste
kvitterede for, at vælgeren måtte få udleveret en stemmeseddel.
Det kan formodes, at Ekstra Bladet ikke har skelnet mellem stemt og brevstemt.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af § 96,
stk. 2, 1. pkt., § 99, stk. 1, og § 100, stk. 1, i folketingsvalgloven:
Ӥ
96.
[…]
Stk. 2.
Når dagen for en folkeafstemning er fastsat, skal kommunalbestyrelsen ud-
arbejde en valgliste over kommunens vælgere og udsende valgkort i overensstem-
melse med reglerne i kapitel 4 for folketingsvalg.
[…]
[…]
§ 99.
Afstemningen på afstemningsdagen og forberedelsen hertil finder sted i
overensstemmelse med reglerne i § 44 og kapitel 7 for folketingsvalg, jf. dog stk.
2-4.
5
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Lene Mørk vedr. folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595561_0006.png
[…]
§ 100.
Ved folkeafstemning kan der brevstemmes i overensstemmelse med reg-
lerne i kapitel 8 for folketingsvalg, jf. dog stk. 2-4.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 47, § 53, §
60, stk. 1, 1. pkt., § 61, stk. 1, 3 og 7, § 65, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 66, stk. 1, 1. pkt., og § 67
i folketingsvalgloven:
Ӥ
47.
Valgret udøves ved personligt fremmøde på afstemningsstedet. Vælgeren
skal inden stemmeafgivningen aflevere sit valgkort til valglisteføreren. Har en
vælger ikke medbragt valgkort, udskrives et valgkort. Valglisteføreren skal for-
lange, at vælgeren giver oplysning om sin fødselsdato. Vælgeren skal i øvrigt på
forespørgsel give oplysning om sit navn og sin bopæl. Hvis der er tvivl om en væl-
gers identitet, skal denne fastslås, om fornødent ved fremlæggelse af dokumenta-
tion herfor. Derefter, og når valglisteføreren har afmærket vælgerens navn på
valglisten, udleveres en stemmeseddel til vælgeren.
[…]
§ 53.
Enhver vælger kan brevstemme i enhver kommune her i landet.
[…]
§ 60.
Brevstemmematerialet består af stemmeseddel, konvolut, følgebrev og
yderkuvert.
[…]
[…]
§ 61.
Vælgere, der ønsker at brevstemme, skal vise fornøden legitimation til brev-
stemmemodtageren. Herefter udleveres brevstemmematerialet, jf. § 60.
Stk. 2.
[…]
Stk. 3.
Vælgeren udfylder stemmesedlen uden overværelse af andre og lægger den
i konvolutten. Derefter udfylder vælgeren følgebrevet og underskriver dette i
overværelse af stemmemodtageren, der attesterer stemmeafgivningen. Vælgeren
lægger herefter konvolutten med stemmeseddel samt følgebrevet i yderkuverten
og lukker yderkuverten i overværelse af stemmemodtageren. Vælgeren udfylder
yderkuverten med sit navn, sin fødselsdato og sin bopæl i overværelse af stemme-
modtageren.
Stk. 4-6.
[…]
Stk. 7.
Yderkuverten sendes til kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor væl-
geren er optaget på valglisten.
[…]
65.
Valgstyrerne gennemgår brevstemmerne inden afstemningens begyndelse og
om nødvendigt 1 eller 2 dage før valgdagen. Yderkuverterne åbnes, og det under-
søges, om brevstemmerne kan komme i betragtning.
[…]
[…]
§ 66.
Når en brevstemme kan komme i betragtning, sættes et mærke ved vælge-
rens navn på valglisten, der angiver, at vælgeren har afgivet brevstemme.
[…]
6
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Lene Mørk vedr. folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595561_0007.png
[…]
§ 67.
En vælger, der har afgivet en brevstemme, der er taget i betragtning, kan
ikke stemme ved afstemningen på valgdagen.”
Af Indenrigs- og Boligministeriets vejledning nr. 9384 af 7. april 2022 om afholdelse af
folkeafstemning onsdag den 1. juni 2022 om Danmarks deltagelse i det europæiske
samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet fremgår af
afsnit 7.3.3 bl.a. følgende:
”7.3.3.
Vælgere, der møder frem på valgdagen, men er afmærket på valglisten
som en vælger, der allerede har stemt eller brevstemt
Vælgere, der har afgivet en brevstemme, som er taget i betragtning, kan ikke
stemme ved afstemningen på valgdagen, se lovens § 67.
Valglisteføreren må, inden stemmesedlen udleveres, sikre sig, at vælgeren ikke er
afmærket på valglisten som en vælger, der tidligere har stemt eller brevstemt, og
at afmærkningen på valglisten er korrekt. Viser det sig, at vælgeren er afmærket
på valglisten som en vælger, der tidligere har stemt eller brevstemt, må valgliste-
føreren derfor undersøge, om vælgerens valgkort eller brevstemme er afleveret til
afstemningsstedet.”
Det følger således af folketingsvalglovens §§ 65 og 66, at valgstyrerne inden afstemnin-
gens begyndelse gennemgår brevstemmerne og undersøger, om brevstemmerne kan
komme i betragtning. Hvis brevstemmen kan komme i betragtning, sættes et mærke
ved vælgerens navn på valglisten, der angiver, at vælgeren har afgivet brevstemme. Det
følger videre af folketingsvalglovens § 67, at en vælger, der har afgivet en brevstemme,
der er taget i betragtning, ikke kan stemme ved afstemningen på valgdagen.
Med hensyn til klagen skal Indenrigs- og Boligministeriet bemærke, at der ikke er no-
get, der indikerer, at dette punkt i klagen vedrører klager selv. Indenrigs- og Boligmi-
nisteriet lægger derfor til grund, at der er tale om en generel klage over, at nogle bor-
gere fejlagtigt fik at vide, at de havde stemt, da de afleverede deres valgkort på valgste-
det.
Indenrigs- og Boligministeriet har noteret sig Hvidovre Kommunes oplysning om, at
de tekniske problemer i forbindelse med registreringen af de berørte vælgeres valgkort
konkret blev løst ved at udskrive erstatningsvalgkort, der derefter dannede grundlag
for afmærkning af vælgerne på valglisten, inden for relativt kort tid efter vedkommen-
des fremmøde på afstemningsstedet. Ingen vælgere blev således af denne årsag afskå-
ret fra at afgive stemme.
Indenrigs- og Boligministeriet har desuden noteret sig KMD’s
oplysning om, at KMD
på valgdagen den 1. juni 2022 fik to henvendelser om vælgere, der i første omgang blev
nægtet at stemme med den begrundelse, at de havde brevstemt. Ministeriet har endvi-
dere noteret sig KMD’s oplysning om,
at den teknisk ansvarlige på afstemningsstedet i
samarbejde med KMD hurtigt fik fundet årsagen til, at vælgerne på valglisten fejlagtigt
var markeret som havende brevstemt, at problemet hurtigt blev løst, og at de pågæl-
dende vælgere herefter kunne afgive deres stemme.
Hvidovre Kommunes og KMD’s
udtalelser giver herefter ikke Indenrigs- og Boligmini-
steriet anledning til bemærkninger.
Klagen giver ikke i øvrigt Indenrigs- og Boligministeriet anledning til bemærkninger.
7
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Lene Mørk vedr. folkeafstemningen den 1. juni 2022
2595561_0008.png
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
8