Udvalget til Valgs Prøvelse 2021-22
UVP Alm.del Bilag 44
Offentligt
2595000_0001.png
Herlev Bygade 90 • 2730 Herlev
Indenrigs- og Boligministeriet
Stormgade 2 - 6
1470 København K
13. juni 2022
Journalnr. 84.01.00G01-1-22
Svar på modtaget klage over Folkeafstemningen den 1. juni 2022
Herlev Kommune skal hermed besvare Hanne Jespersens valgklage af den 7. juni
2022.
Herlev Kommunes Folkeregister har ikke været i kontakt med Hanne Jespersen, og
kan derfor ikke genkende indholdet i henvendelsen.
Når en borger kontakter Folkeregisteret for at anmode om at afgive sin brevstemme
i eget hjem, noteres dato for anmodningen, borgers navn, cpr. nr., telefonnummer
samt adresse. Borger oplyses om dato og tidsrum for kommunens besøg. Ved selve
besøget medbringes udfyldt blanket og de tilforordnede vælgere modtager borgers
underskrift på blanketten. Borger afgiver herefter sin brevstemme.
Følgende tekst annonceres i Herlev Bladet samt på kommunens hjemmeside:
Brevstemme i eget hjem
Hvis du på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke kan møde frem på
afstemningsstedet på selve valgdagen, og ikke kan brevstemme på institution eller
boform m.v., kan du kontakte Folkeregistret på Herlev Rådhus via
[email protected]
eller tlf. 4452 7060 og bede om den særlige blanket,
”Anmodning om adgang til at afgive stemme i hjemmet”.
Den udfyldte blanket
skal være Folkeregistret i hænde senest
fredag den 20. maj 2022 kl. 18.00.
Brevstemmeafgivningen i hjemmet vil foregå i overværelse af to tilforordnede
vælgere.
Det skal bemærkes, at Herlev Kommunes Folkeregister, som er ansvarlige for
brevstemmehåndteringen i Herlev Kommune, er bekendt med, at en anmodning om
at afgive sin brevstemme i hjemmet, kan indgives telefonisk. Dette afspejles i den
arbejdsgang der ligeledes er beskrevet i den forrige udtalelse i sagen. Herlev
Kommunes Folkeregister er således bekendt med, hvad der er anført omkring
brevstemmeafgivning i hjemmet på Indenrigs- og boligministeriets hjemmeside.
Visitationen i Herlev Kommune oplyser til sagen, at Hanne Jespersen er bevilliget
hjælp til nogle få praktiske opgaver. Hun har valgt selv at udpege en hjælper, som
leverer hjælpen. Hanne Jespersen har af denne årsag ingen kontakt til hverken den
kommunale hjemmepleje eller private leverandører af hjemmehjælp som vanligvis
kan vejlede borgeren om mulighed for at brevstemme.
Herlev Kommune • www.herlev.dk • Hovednummer tlf. 44 52 70 00 • CVR 63640719
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Hanne Jespersen
2595000_0002.png
Det fremgår ikke i sagen at Hanne Jespersen har kontaktet Visitationen for
vejledning vedr. mulighed for at brevstemme.
Herlev Kommunes Folkeregister har som nævnt, ikke været i kontakt med Hanne
Jespersen. Det er undersøgt, hvorvidt andre af kommunens afdelinger har haft
kontakten med Hanne Jespersen, men ingen kan genkende samtalen. Det er derfor
ikke muligt at udtale sig om den konkrete samtale, som Hanne Jespersen henviser
til.
For yderligere spørgsmål kan Valgsekretariatet kontaktes på tlf. 4452 7114 eller via
mail til
[email protected].
Venlig hilsen
Ulla Filtenborg
Stabschef
Valgsekretariatet
Herlev Kommune • www.herlev.dk • Hovednummer tlf. 44 52 70 00 • CVR 63640719