Udvalget til Valgs Prøvelse 2021-22
UVP Alm.del Bilag 43
Offentligt
2594978_0001.png
Folketinget
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 3152
Doknr.
527452
Dato
15-06-2022
Valgklage fra Jonas Petersen i forbindelse med folkeafstemningen den 1.
juni 2022
Fra Langeland Kommune har Indenrigs- og Boligministeriet modtaget vedhæftede e-
mail af 6. juni 2022, hvori Jonas Petersen, Rudkøbing, har klaget over hjælp til stem-
meafgivning den 1. juni 2022 på afstemningsstedet i Rudkøbing, Langeland.
Jonas Petersen har i den forbindelse bl.a. oplyst følgende:
”Jeg
var ved ankomst til valgstedet omkring klokken 18:00, ledsaget, da jeg har et
fysisk handicap i form af blindhed. Da jeg afleverer mit valgkort til en kvindelig
valgtilforordnet, spørger jeg samtidig ind til de nye overlægsplader til blinde og
svagtseende. Jeg bliver informeret om at de har sådan en lige her, og vi får den
udleveret sammen med stemmesedlen. Umiddelbart lige efter henvender den
kvindelige valgtilforordnet sig til
en mandlig kollega, og spørger: ”Går du med
ind?”.
Dette er på trods af at jeg ikke har bedt om hjælp til at afgive stemmen, da over-
lægspladen netop skulle muliggøre dette. Dette strider mod Bekendtgørelse af lov
om valg til Folketinget §61, stk. 4, som foreskriver at hjælp kun kan ydes, såfremt
at jeg-
” ikke er i stand til at udfylde stemmesedlen”
[…]
Imidlertid var jeg med det nye hjælpemiddel selv i stand til at udfylde stemme-
sedlen, og ytrede ikke ønske om at modtage hjælp.
Jeg blev herefter ledsaget til stemmeboksen, hvor jeg modtog instruktion til at be-
nytte hjælpemidlet (overlægspladen). Efter instruktionen gav jeg klart og utvety-
digt besked om at jeg ønskede at være alene ved stemmeafgivningen. Den mand-
lige valgtilforordnede svarede med: ”Jeg står lige her bagved dig”, hvortil jeg
endnu engang klart og utvetydigt gjorde opmærksom på at jeg ønskede at afgive
stemmen alene, og at det var det at hjælpemidlet var til for. Til dette svarede den
mandlige valgtilforordnede: ”Jeg er valgtilforordnet”.
Dette er igen et brud på Bekendtgørelse af lov om valg til Folketinget §61, stk. 4,
da den valgtilforordnede bliver i stemmeboksen mod min vilje, men også Be-
kendtgørelse af lov om valg til Folketinget §61, stk. 3 der foreskriver at: ”Vælgeren
udfylder stemmesedlen
uden overværelse af andre”. Dette er en krænkelse af
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Jonas Petersen
2594978_0002.png
stemmehemmeligheden sikret af Grundlovens §31, stk. 1.
Jeg vurderer at den valgtilforordnede, ikke kan have været i tvivl om at hans til-
stedeværelse er uønsket. Da jeg dels gentagende gange ytrede at jeg ønskede at
være alene ved stemmeafgivelsen. Og dels da jeg grundet mit handicap, gennem
Bekendtgørelse af lov om valg til Folketinget §61, stk. 4 er sikret en ret til at afgive
min stemme, alene sammen med en personlig udvalgt hjælper, såfremt at jeg
utvetydigt udtrykker ønske om dette.
Jeg ser derfor ingen muligheder for, at mit ønske om at den valgtilforordnede for-
lod stemmeboksen, kunne misforstås.”
Langeland Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede e-mail af 10. juni 2022
oplyst følgende:
”Vælger
møder med blindestok og får udleveret stemmeseddel. Vælgeren har en
ledsager med.
Den tilforordnede tilbyder at hente overlægspladsen. Vælgeren siger at det ikke er
nødvendigt.
Vælgeren går ind i stemmeboksen sammen med ledsager. Den tilforordnede går
fejlagtigt med ind i stemmeboksen og overhører at ledsageren siger
her står ja
og her står nej.
Der er ikke yderligere dialog mellem vælger, ledsager og tilforordnede.
Episoden er ikke skrevet ind i valgbogen, da denne ikke var videreinformeret til
formand eller sekretærer
Episoden er 09.06.22 beskrevet af den valgtilforordnede.”
Indenrigs- og Boligministeriet sendte den 10. juni 2022 Langeland Kommunes udta-
lelse i høring til Jonas Petersen.
Jonas Petersen har i vedlagte høringssvar af 12. juni 2022 bl.a. oplyst følgende:
”Herefter beretter Langeland Kommune, at de tilbyder mig en overlægsplade (i
redegørelsen omtalt som overlægspladsen) som hjælpemiddel til stemmeafgivel-
sen, men at jeg imidlertid frasiger mig dette.
Dette strider imod både min og min ledsagers oplevelse, som beskrevet i før-
nævnte klage, da vi selv spørger ind til hjælpemidlet, og jeg afgiver min stemme
ved hjælp af redskabet.
Langeland Kommune erkender i deres redegørelse, at den valgtilforordnede, fejl-
agtigt går med ind i stemmeboksen. Hvilket jeg kun kan tolke som at Langeland
Kommune erkender, at jeg ikke har bedt om at modtage hjælpen.
I redegørelsen berettes det desuden, at den valgtilforordnede ”… overhører at led-
sageren siger
– her står ja og her står nej”. Et udsagn
jeg som blind er forundret
over, da den valgtilforordnede med sin tilstedeværelse i stemmeboksen, på trods
af jeg ikke ønskede hjælp, må have vurderet at han har skulle bistå som kontrolin-
stans. Det kan derfor undre at vedkommende blot ”overhører” og ikke
visuelt sik-
rer sig at den biståede hjælp er givet korrekt.
2
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Jonas Petersen
2594978_0003.png
Langeland Kommune erkender imidlertid ikke, at jeg gentagende gange verbalt
bad den valgtilforordnede om at forlade stemmeboksen efter instruktionen til
hjælpemidlet, da jeg ønskede at afgive min stemme alene. Dette kan hverken jeg,
eller min ledsager erklære sig enig i og netop dette forhold er det centrale punkt i
min klageskrivelse.
Jeg kan yderligere berette, at jeg er forundret over at hændelsen ikke er blevet do-
kumenteret i valgbogen, da jeg, om end det var mod min vilje, modtog hjælp til
stemmeafgivelsen.”
Indenrigs- og Boligministeriet sendte den 13. juni 2022 Jonas Petersens høringssvar i
høring til Langeland Kommune.
Langeland Kommune har i vedhæftede supplerende udtalelse af 13. juni 2022 oplyst
følgende:
”Langeland
kommune har erkendt at den valgtilforordnede fejlagtigt gik med ind
i stemmeboksen og at episoden ikke er optaget i valgbogen.
Endnu en gang beklager vi den fejlagtige episode og at den valgtilforordnede, ikke
opfattede dit budskab om at du havde krav på at afgive din stemme alene eller i
selskab med en selvvalgt ledsager.
Den valgtilforordnede gav sin version af episoden telefonisk, efter din klage er
fremkommet. Opfattelsen af episoden er langt fra sammenfaldende med din ver-
sion.
På intet tidspunkt blev valgformand eller sekretær hidkaldt efter dit eller den
valgtilforordnedes ønske for at få klarhed over reglerne.
Episoden gør at der fremadrettet bliver et øget fokus på reglerne om hjælp til
stemmeafgivningen. Undervisning af de valgtilforordnede bliver fremadrettet li-
geledes skærpet.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af § 99
stk. 1, i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294 af 7. marts 2022):
Ӥ
99.
Afstemningen på afstemningsdagen og forberedelsen hertil finder sted i
overensstemmelse med reglerne i § 44 og kapitel 7 for folketingsvalg, jf. dog stk.
2-4.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 49, stk. 1
og 2, i folketingsvalgloven:
Ӥ
49.
Vælgere, der på grund af manglende førlighed, svagelighed eller lignende
ikke kan bevæge sig ind i stemmelokalet eller stemmerummet eller i øvrigt foretage
stemmeafgivningen på den foreskrevne måde, jf. § 48, kan forlange fornøden hjælp
til stemmeafgivningen, jf. dog stk. 4. Hjælp til stemmeafgivningen kan ydes ved
personlig bistand, jf. stk. 2, og ved brug af eventuelle hjælpemidler, der skal stilles
til rådighed ved stemmeafgivningen, jf. stk. 5. Der kan herved ske de nødvendige
lempelser i den foreskrevne fremgangsmåde, herunder gives adgang til at foretage
stemmeafgivning umiddelbart uden for stemmelokalet.
Stk. 2.
Personlig bistand til stemmeafgivning ydes af 2 valgstyrere eller tilforord-
nede vælgere. I stedet for den ene valgstyrer eller tilforordnede vælger kan vælge-
ren forlange personlig bistand til stemmeafgivningen af en person, der er udpeget
3
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Jonas Petersen
2594978_0004.png
af vælgeren selv. Tilkendegiver vælgeren over for en valgstyrer eller tilforordnet
vælger udtrykkeligt og utvetydigt et ønske herom, og er vælgerens ønske begrun-
det i en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk funkti-
onsnedsættelse, kan den personlige bistand ydes alene af en person, der er udpe-
get af vælgeren selv.”
Det følger således af folketingsvalglovens § 49, stk. 2, 3. pkt., at en vælger, der har en
umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk funktionsnedsæt-
telse, kan få hjælp alene af én personlig hjælper, hvis vælgeren fremsætter ønske
herom over for en valgstyrer eller tilforordnet vælger.
Af Indenrigs- og Boligministeriets vejledning nr. 9384 af 7. april 2022 om afholdelse af
folkeafstemning onsdag den 1. juni 2022 om Danmarks deltagelse i det europæiske
samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet fremgår af
afsnit 7.4.1 og 7.4.2 bl.a. følgende om personlig bistand og hjælp ved stemmeafgivning:
”Det er vælgeren selv og ingen andre, der over
for en valgstyrer eller tilforordnet
vælger skal forlange at få personlig bistand eller hjælp ved brug af hjælpemidler
til sin stemmeafgivning. Ingen vælger er tvunget til at modtage personlig bistand
eller hjælp ved brug af hjælpemidler ved stemmeafgivningen. En valgstyrer eller
tilforordnet vælger kan således ikke betinge en vælgers adgang til at afgive
stemme af, at vælgeren accepterer at lade sig bistå ved stemmeafgivningen eller
benytter de hjælpemidler, der er stillet til rådighed, fordi valgstyreren eller den
tilforordnede vælger skønner, at vedkommende vil have behov herfor.
[…]
Vælgeren kan i visse tilfælde forlange, at personlig bistand ydes
alene
af én per-
son, som vælgeren selv har udpeget, dvs. uden at der tillige skal medvirke en
valgstyrer eller tilforordnet vælger.
To betingelser skal være opfyldt, for at den personlige bistand kan ydes alene af
en person, som vælgeren selv har udpeget: 1) Vælgeren skal
udtrykkeligt og utve-
tydigt tilkendegive et ønske herom,
og 2) ønsket skal være begrundet i en
umid-
delbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk funktionsnedsæt-
telse,
se lovens § 49, stk. 2, 3. pkt.
Betingelse 1: Udtrykkelig og utvetydig tilkendegivelse
For at personlig bistand kan ydes alene af én person, som vælgeren selv har udpe-
get, skal vælgeren over for en valgstyrer eller tilforordnet vælger udtrykkeligt og
utvetydigt tilkendegive et ønske herom. Vælgerens ønske om alene at få hjælp af
en personligt udpeget hjælper skal dermed være udtrykkeligt og utvetydigt og må
ikke kunne misforstås.
Det er vælgeren selv, der over for en valgstyrer eller tilforordnet vælger skal ud-
trykke, at vælgeren alene ønsker hjælp af en personligt udpeget hjælper. Valgsty-
rerne og de tilforordnede vælgere har desuden ikke pligt til at spørge, om vælge-
ren alene ønsker hjælp til stemmeafgivningen af én personligt udpeget hjælper.
Det er valgstyreren eller den tilforordnede vælger, der vurderer, om vælgeren ud-
trykkeligt og utvetydigt tilkendegiver et ønske herom.
[…]
4
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Jonas Petersen
2594978_0005.png
Betingelse 2: Umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse
Vælgerens ønske om at få hjælp alene af én person, som vælgeren selv har udpe-
get, skal være begrundet i en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fy-
sisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
En »umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk funktions-
nedsættelse« er en funktionsnedsættelse, som valgstyrerne eller de tilforordnede
vælgere kan se eller konstatere, f.eks. i form af brækkede lemmer m.v. eller brug
af kørestol, krykkestokke, mobilitystok, førerhund el.lign.
Det omfatter også funktionsnedsættelser, som ikke umiddelbart er synlige, men
som vælgeren kan dokumentere, f.eks. i form af ledsagekort eller parkeringskort
for personer med handicap udstedt af Danske Handicaporganisationer eller en
lægeerklæring eller en erklæring/attest udstedt af en offentlig myndighed.
Det er valgstyreren eller den tilforordnede vælger, der vurderer, om betingelsen
er opfyldt og dermed, om personlig bistand kan ydes alene af en personligt udpe-
get hjælper.
Hvis det vurderes, at personlig bistand ikke kan ydes alene af en personligt udpe-
get hjælper
fordi en eller begge af ovenstående betingelser ikke er opfyldt
skal
vælgeren i stedet tilbydes, at personlig bistand ydes af en personligt udpeget hjæl-
per sammen med en valgstyrer eller tilforordnet vælger, eller at personlig bistand
ydes af to valgstyrere eller tilforordnede vælgere.”
Indenrigs- og Boligministeriet har den 20. april 2022 sendt et brev til alle landets
kommuner sammen med en informationsfolder om hjælp til stemmeafgivning og hjæl-
pemidler ved folkeafstemningen den 1. juni 2022. Af brevet fremgår følgende:
”Indenrigs-
og Boligministeriet opfordrer kommunerne til at gøre informations-
folderen tilgængelig for vælgerne, f.eks. i borgerservice eller på kommunens
hjemmeside, samt at videreformidle informationsfolderen til valgstyrere, tilfor-
ordnede vælgere og stemmemodtagere.
[…]
Ved hvert valg får Indenrigs- og Boligministeriet henvendelser fra borgere og or-
ganisationer om episoder, hvor valgstyrere og tilforordnede vælgere ikke har væ-
ret tilstrækkeligt bekendt med reglerne om hjælp til stemmeafgivning. Ministeriet
skal derfor indskærpe, at kommunerne skal sikre, at valgstyrere og tilforordnede
vælgere samt brevstemmemodtagere har modtaget tilstrækkelig instruktion, så de
er bekendt med reglerne om hjælp til stemmeafgivning, herunder muligheden for
at få hjælp alene af én person.”
Efter Indenrigs- og Boligministeriets opfattelse er Jonas Petersen
som sagen forelig-
ger oplyst
omfattet af den persongruppe, der efter valglovgivningen har ret til at få
hjælp til stemmeafgivningen alene af én personlig hjælper. Jonas Petersen havde også
mulighed for at anvende en overlægsplade med punktskrift, som kommunen skulle stille
til rådighed ved stemmeafgivningen til folkeafstemningen den 1. juni 2022, jf. § 7, stk.
1, i bekendtgørelse nr. 1499 af 12. december 2018 om hjælpemidler, der skal stilles til
rådighed ved stemmeafgivningen.
5
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Jonas Petersen
2594978_0006.png
Ingen vælger er dog tvunget til at modtage personlig bistand eller hjælp ved brug af
hjælpemidler ved stemmeafgivningen. Det er således vælgeren selv og ingen andre, der
over for en valgstyrer eller tilforordnet vælger skal forlange at få personlig bistand eller
hjælp ved brug af hjælpemidler til sin stemmeafgivning. Dette følger af folketingsvalg-
lovens § 49, stk. 2, 3. pkt., og af afsnit 7.4.1 i vejledningen, som er gengivet ovenfor.
Som sagen foreligger oplyst, er det Indenrigs- og Boligministeriets opfattelse, at Jonas
Petersen ikke havde anmodet den valgtilforordnede om hjælp
hverken til instruktion
om overlægspladen eller stemmeafgivningen i øvrigt. Det står dog ikke Indenrigs- og
Boligministeriet klart, om Jonas Petersen stemte under overværelse af den valgtilfor-
ordnede ved brug af overlægspladen eller fik hjælp af sin ledsager, idet der er uoverens-
stemmelse mellem Langeland Kommunes oplysninger og det, som Jonas Petersen har
oplyst.
Under alle omstændigheder er det Indenrigs- og Boligministeriets opfattelse, at Jonas
Petersen skulle have haft mulighed for at afgive sin stemme uden overværelse af den
valgtilforordnede, og at den valgtilforordnede således skulle have efterkommet Jonas
Petersens ønske herom.
Med hensyn til klagen har Indenrigs- og Boligministeriet noteret sig, at Langeland
Kommune har oplyst, at den valgtilforordnede fejlagtigt gik med ind i stemmerummet,
og at kommunen har beklaget episoden.
Indenrigs- og Boligministeriet har desuden noteret sig, at Langeland Kommune har
oplyst, at der fremadrettet vil være et øget fokus på reglerne om hjælp til stemmeafgiv-
ningen, og at undervisningen af de valgtilforordnede vil blive skærpet.
Langeland Kommunes udtalelse giver herefter
henset til at Langeland Kommune så-
ledes har beklaget, at der i det konkrete tilfælde er sket en fejl, og at kommunen frem-
adrettet vil have øget fokus på reglerne om hjælp til stemmeafgivningen og vil skærpe
undervisningen af de valgtilforordnede
ikke Indenrigs- og Boligministeriet anled-
ning til bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
6