Udvalget til Valgs Prøvelse 2021-22
UVP Alm.del Bilag 42
Offentligt
2594947_0001.png
Folketinget
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 2960
Doknr.
523339
Dato
15-06-2022
Valgklage fra Sofie Nørtoft Jacobsen i forbindelse med folkeafstemningen
den 1. juni 2022
Fra Sofie Nørtoft Jacobsen, Tvis, har Indenrigs- og Boligministeriet modtaget vedhæf-
tede e-mail af 28. maj 2022, hvori Sofie Nørtoft Jacobsen har klaget over oplysende
materiale om emnet for folkeafstemningen den 1. juni 2022 ved brevstemmeafgivning
i Holstebro Kommune.
Sofie Nørtoft Jacobsen har i klagen oplyst følgende:
”Da
jeg var inde og stemme i dag ved Holstebro Kommune, kunne jeg se, at der lå
brochurer med oplysende materiale om emnet for folkeafstemningen fremlagt, og
jeg fik endda en i det øjeblik, jeg skulle stemme af en kommune ansat. Dette er
ulovligt ifølge Indenrigs- og Boligministeriets "Vejledning om afholdelse af folke-
afstemning den 1. juni 2022 om Danmarks deltagelse i det europæiske samar-
bejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet", afsnit
8.2.4 og 8.2.5.7.”
Holstebro Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede e-mail af 3. juni 2022
oplyst følgende:
”På
baggrund af jeres henvendelse den 30. maj 2022 vedr. valgklage i forbin-
delse med en brevstemmeafgivning i Borgerservice i Holstebro, har vi under-
søgt sagen nærmere i samarbejde med chefen for Borgerservice.
I forbindelse med Folkeafstemningen og brevstemmeafgivningen har de to
pjecer, som kommunerne har fået tilsendt fra henholdsvis Folketinget og
Udenrigsministeriet
– ”Til valg om EU-forsvarsforbeholdet” og ”Danmarks
EU-forsvarsforbehold” - været tilgængelige i vores venteområde til Borgerser-
vice. Venteområdet ligger udenfor selve Borgerservicelokalet.
Stemmeboksene vi har benyttet til brevstemmeafgivningen har været opstillet
inde i selve Borgerservicelokalet. Der har i stemmeboksene ikke været pjecer
eller andet materiale tilgængeligt - udover vejledning og hjælpemidler til brev-
stemmeafgivningen.
Hvis personalet i Borgerservice i brevstemmeperioden er blevet spurgt af væl-
gere om information om Folkeafstemningen, har personalet henvist til de to
pjecer i venterummet.
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Sofie Nørtoft Jacobsen
2594947_0002.png
Som udgangspunkt har der således ikke været pjecer eller andet materiale om
folkeafstemningen tilgængelig i Borgerservicelokalet. Men vi er opmærk-
somme på, at der lørdag den 28. maj 2022 var knap 700 borgere omkring Bor-
gerservice, hvorfor det ikke kan udelukkes, at borgere kan have forlagt en
pjece eller andet.”
Indenrigs- og Boligministeriet har ved telefonsamtale af 9. juni 2022 anmodet Holste-
bro Kommune om at indsende en supplerende udtalelse, hvor kommunen forholder
sig til Sofie Nørtoft Jacobsens oplysning om, at hun fik udleveret en brochure af en
kommunalt ansat, i det øjeblik hun skulle brevstemme.
Holstebro Kommune har på baggrund af ovenstående sendt følgende supplerende ud-
talelse til Indenrigs- og Boligministeriet ved vedhæftede e-mail af 12. juni 2022:
”På
baggrund af en valgklage ministeriet modtog den 28. maj 2022 sendte Holste-
bro Kommune den 3. juni 2022 en udtalelse til brug for klagen.
Efterfølgende havde vi den 9. juni 2022 en telefonisk dialog med ministeriet og vi
skal beklage, der var områder i udtalelsen der ikke var uddybet i første omgang.
Vi har undersøgt sagen endnu engang og har denne gang valgt også at spørge de
pågældende medarbejdere, der var på arbejde den 28. maj 2022.
De to pjecer fra Folketinget og Udenrigsministeriet har som tidligere beskrevet
ligget tilgængelig sammen med almindeligt øvrigt informationsmateriale. Vi har
ikke haft materialet tilgængelig i selve afstemningsområdet og vi har som ud-
gangspunkt ikke i forbindelse med brevstemmeafgivningen udleveret informati-
onsmateriale i hånden til vælgere. Hvis vælgeren har efterspurgt informationsma-
teriale er der blevet henvist til de fremsendte pjecer.
Vi kan dog efter en nærmere undersøgelse konstatere, at der den 28. maj på bag-
grund af efterspørgsel efter information fra en vælger er blevet udleveret en pjece
i bestræbelsen på at servicere borgeren.
Hvis der er tale om en fejl (valgagitation), at der er udleveret informationsmateri-
ale, der er tilsendt kommunerne fra central hold, skal vi naturligvis beklage dette.
I forlængelse heraf vil vi naturligvis have ekstra fokus på, at vores frontmedarbej-
dere oplyses bedre, så lignende ikke vil ske ved kommende valgafviklinger.
Vi håber dette er fyldestgørende. Er der brug for yderligere må I endelig sige til.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af §
100, stk. 1 og 4, og § 61, stk. 8, i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294 af 7.
marts 2022):
Ӥ
100.
Ved folkeafstemning kan der brevstemmes i overensstemmelse med reg-
lerne i kapitel 8 for folketingsvalg, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2-3.
[…]
Stk. 4.
Ved folkeafstemninger kan brevstemmeafgivning på de steder i kommu-
nerne, hvor enhver vælger kan brevstemme, jf. § 53, finde sted de sidste 6 uger før
afstemningsdagen, dog senest tredjesidste søgnedag før afstemningsdagen.
[…]
2
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Sofie Nørtoft Jacobsen
2594947_0003.png
§ 61.
[…]
Stk. 2-7.
[…]
Stk. 8.
Stemmemodtageren påser, at vælgere, der ønsker at brevstemme, ikke ud-
sættes for valgagitation eller anden form for holdningsmæssig påvirkning i umid-
delbar tilknytning
til brevstemmeafgivningen.”
Det følger således af § 61, stk. 8, jf. § 100, i folketingsvalgloven, at stemmemodtageren
ved brevstemmeafgivning skal påse, at vælgere, der ønsker at brevstemme, ikke udsæt-
tes for valgagitation eller anden form for holdningsmæssig påvirkning i umiddelbar til-
knytning til brevstemmeafgivningen.
I Indenrigs- og Boligministeriets vejledning nr. 9384 af 7. april 2022 om afholdelse af
folkeafstemning onsdag den 1. juni 2022 om Danmarks deltagelse i det europæiske
samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet fremgår
bl.a. følgende om valgagitation i forbindelse med brevstemmeafgivning:
”8.2.
Brevstemmeafgivning på de steder i kommunen, hvor enhver
vælger kan brevstemme (borgerservicecentre o.lign.)
[…]
8.2.2. Kommunalbestyrelsens valg af brevstemmesteder
[…]
Kommunalbestyrelsen skal endvidere sørge for, at de lokaler, hvor brevstemmeaf-
givningen finder sted, er tilstrækkeligt afskærmet, og at vælgerne ikke udsættes
for holdningsmæssig påvirkning m.v. For mere herom, se afsnit 8.2.4.
[…]
8.2.4. Afskærmning og sikring mod holdningsmæssig påvirkning. Brevstemme-
afgivning på biblioteker, uddannelsesinstitutioner, i valgbusser o.lign.:
Det er en forudsætning, at det lovfæstede princip om neutralitet med hensyn til
de ydre omstændigheder ved valghandlingen overholdes, når kommunalbestyrel-
sen tilrettelægger brevstemmeafgivningen og beslutter, hvor i kommunen enhver
vælger skal kunne brevstemme.
Kommunen skal således sikre, at vælgerne kan afgive deres brevstemme uden at
blive udsat for valgagitation eller anden form for holdningsmæssig påvirkning i
umiddelbar tilknytning til brevstemmeafgivningen, se lovens § 61, stk. 8. Brev-
stemmeafgivningen bør derfor som udgangspunkt foregå i et særligt lokale eller i
afskærmede omgivelser, hvor der ikke er fremlagt eller ophængt materiale, der
kan tolkes som agiterende eller i øvrigt holdningspåvirkende.
[…]
Ved henlæggelse af brevstemmeafgivning til biblioteker, hvor der som et led i bib-
liotekets forpligtelse til at informere om samfundsforhold i henhold til biblioteks-
lovgivningen er fremlagt holdningspåvirkende materiale, er det et krav, at dette
materiale er anbragt således, at det ikke befinder sig i eller i nærheden af det om-
råde, hvor brevstemmeafgivningen foregår. Dette gælder også materiale, der gan-
ske vist ikke agiterer for et bestemt synspunkt i forbindelse med aktuelle politiske
spørgsmål eller giver udtryk for en bestemt politisk holdning eller lignende, men
3
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Sofie Nørtoft Jacobsen
2594947_0004.png
som udsætter vælgeren for holdningsmæssige påvirkninger. Heller ikke oply-
sende materiale om emnet for folkeafstemningen eller om aktuelle politiske
spørgsmål må være fremlagt eller ophængt i umiddelbar tilknytning til brevstem-
meafgivningen. Det lovforslag, der stemmes om ved folkeafstemningen, må dog
gerne være tilgængeligt. At nævnte materiale med undtagelse af lovforslaget ikke
må befinde sig i umiddelbar tilknytning til brevstemmeafgivningen, må efter mi-
nisteriets opfattelse indebære, at materialet ikke må kunne ses af vælgeren fra det
sted, hvor brevstemmeafgivningen finder sted - heller ikke, hvis vælgeren vender
sig rundt. Det skal således være placeret uden for vælgerens synsvidde.
[…]
Forbuddet mod, at der på biblioteker fremlægges eller ophænges materiale, der
kan tolkes agiterende m.v., på det sted, hvor brevstemmeafgivningen afvikles, er
ifølge Slots- og Kulturstyrelsen foreneligt med bibliotekernes forpligtelse til at in-
formere om samfundsforhold i henhold til bibliotekslovgivningen, herunder ved
fremlæggelse af valgmateriale m.v. Bibliotekerne kan derfor normalt benyttes til
brevstemmeafgivning, uden at dette strider imod bibliotekernes informationsfor-
pligtelse. Det bemærkes herved, at valgmateriale m.v. som nævnt godt må være
fremlagt i rum og på steder, som vælgerne passerer på vej til brevstemmeområ-
det.”
Afsnit 8.2.5.7. Forbud mod holdningsmæssig påvirkning m.v.:
”Stemmemodtageren
skal påse, at vælgere, der ønsker at brevstemme, ikke ud-
sættes for valgagitation eller anden form for holdningsmæssig påvirkning i umid-
delbar tilknytning til brevstemmeafgivningen, se lovens § 61, stk. 8. Varetager
flere stemmemodtagere brevstemmeafgivningen, skal forbuddet mod valgagita-
tion og holdningsmæssig påvirkning påses af dem begge. Kommunalbestyrelsen
skal derfor sikre, at der i de lokaler, hvor brevstemmeafgivningen finder sted, ikke
ligger materiale med nogen form for holdningsmæssig påvirkning i forbindelse
med afstemningen, herunder påvirkning, der ikke kan karakteriseres som egent-
lig valgagitation. Kommunalbestyrelsen skal også sørge for, at de lokaler, hvor
brevstemmeafgivningen finder sted, er tilstrækkeligt afskærmet. For mere herom,
se afsnit 8.2.4. Forbuddet gælder enhver form for holdningsmæssig påvirkning af
vælgeren, uanset medie, måde eller afsender m.v. Se afsnit 7.6 om det tilsvarende
forbud på afstemningsdagen.
Stemmemodtagere og de personer, der yder personlig bistand, må ikke i forbin-
delse med brevstemmeafgivningen give en vælger råd eller opfordring med hen-
syn til, hvad vælgeren skal stemme,
se lovens § 62, stk. 1, 1. pkt.”
Det følger således af vejledningen, at kommunen skal sikre, at vælgerne kan brev-
stemme uden at blive udsat for valgagitation eller anden form for holdningsmæssig
påvirkning i umiddelbar tilknytning til brevstemmeafgivningen. Brevstemmeafgivnin-
gen bør derfor foregå i et særligt lokale eller i afskærmede omgivelser, hvor der ikke er
fremlagt materiale, der kan tolkes som agiterende eller i øvrigt holdningspåvirkende.
Efter ministeriets opfattelse må materialet ikke kunne ses af vælgeren fra det sted,
hvor brevstemmeafgivningen finder sted. Dette gælder også, hvis vælgeren vender sig
rundt. Valgmateriale m.v. skal således være placeret uden for vælgerens synsvidde.
Valgmateriale m.v. må dog godt være fremlagt i rum og på steder, som vælgerne passe-
rer på vej til brevstemmeområdet. Det er videre ministeriets opfattelse, at det i hvert
fald som det meget klare udgangspunkt er i strid med forbuddet om valgagitation, hvis
4
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Sofie Nørtoft Jacobsen
2594947_0005.png
en stemmemodtager udleverer valgmateriale m.v. til vælgere, der møder op for at
brevstemme.
Med hensyn til klagen har Indenrigs- og Boligministeriet noteret sig, at Holstebro
Kommune har oplyst, at to pjecer om folkeafstemningen modtaget fra Folketinget og
Udenrigsministeriet var tilgængelige i venteområdet til kommunens borgerservicecen-
ter, der ligger uden for selve borgerservicelokalet, hvor stemmerummene til brevstem-
meafgivningen var opstillet. Kommunen har derudover oplyst, at der ikke i stemme-
rummene var pjecer eller andet materiale ud over vejledning og hjælpemidler til brev-
stemmeafgivningen. Endvidere har kommunen oplyst, at hvis personalet i borgerser-
vice i brevstemmeperioden blev spurgt af vælgere om information om folkeafstemnin-
gen, har personalet henvist til de to pjecer i venterummet. Kommunen oplyser videre,
at der lørdag den 28. maj 2022 var knap 700 borgere omkring kommunens borgerser-
vice, hvorfor det ifølge kommunen ikke kan udelukkes, at borgere kan have forlagt en
pjece eller andet.
Indenrigs- og Boligministeriet har desuden noteret sig, at Holstebro Kommune har
oplyst, at kommunen efter en nærmere undersøgelse kan konstatere, at der den 28.
maj 2022 på baggrund af efterspørgsel efter information fra en vælger er blevet udle-
veret en pjece i bestræbelsen på at servicere vælgeren. Kommunen har i den forbin-
delse beklaget episoden. Hvorvidt det er klager, kan dog ikke udledes. Afslutningsvis
har Holstebro Kommune oplyst, at kommunen vil have ekstra fokus på, at kommu-
nens frontmedarbejdere oplyses bedre, så lignende ikke vil ske ved kommende valgaf-
viklinger.
Holstebro Kommunes udtalelse giver herefter
henset til at kommunen vil have
ekstra fokus på, at frontmedarbejdere oplyses bedre for at undgå lignende situatio-
ner ved kommende valghandlinger
ikke Indenrigs- og Boligministeriet anledning
til yderligere bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
5