Udvalget til Valgs Prøvelse 2021-22
UVP Alm.del Bilag 40
Offentligt
2594910_0001.png
Folketinget
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 3088
Doknr.
527133
Dato
15-06-2022
Valgklage fra Jim S. Scherning i forbindelse med folkeafstemningen den 1.
juni 2022
Fra Langeland Kommune har Indenrigs- og Boligministeriet modtaget vedhæftede e-
mail af 1. juni 2022, hvori Jim S. Scherning, Rudkøbing, har klaget over, at hans ægte-
fælle, der er funktionelt døvblind, fik afvist at få hjælp alene af Jim S. Scherning ved
stemmeafgivningen den 1. juni 2022 på afstemningsstedet i Rudkøbing, Langeland.
Jim S. Scherning har i den forbindelse bl.a. oplyst følgende:
”Vi
gjorde flere gang opmærksom på at de tog fejl, men efter at have rådført sig
med andet personale (anråbte kollega i modsatte side af rummet), fastholdt de, at
der skulle være én valgstyrere eller tilforordnede vælgere inde i rummet, sammen
med min kone og jeg (endnu en totalt forfejlet forståelse af formålet.
[…]
For at undgå at situationen blev mere ydmygende eller skulle blive til en konflikt
(jeg ønskede ikke at min kone skulle udstilles og ydmyges yderliger). Efterkom vi
ordren, for at få mulighed for at deltage i valget.
Efterfølgende anmodede min kone personen, der skulle sikre den demokratiske
proces, om at sætte sig ind i reglerne, så andre ikke skulle udsættes for samme be-
handling. Jeg er i den forbindelse glad for at min kone ikke ser godt, da personen
så på hende, som om hun var mindre bemidlet.”
Langeland Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede e-mail af 7. juni 2022
oplyst følgende:
”Vælger
møder op med blindestok og får udleveret stemmeseddel og siger, at hen-
des mand hjælper hende. Parret går hen til stemmeboksen, hvor den tilforord-
nede fejlagtigt oplyser, at den tilforordnede skal med ind.
Der opstår i den forbindelse diskussion, og derfor bliver der hurtigt kaldt på hjælp
fra valgsekretæren, som på daværende tidspunkt opholder sig i et andet lokale.
Inden valgsekretæren er til stede og situationen bliver forklaret, har vælgeren
stemt under overværelse af hendes mand og den tilforordnede, og parret har for-
ladt afstemningsstedet.
Situationen bliver herefter noteret i valgbogen.”
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til klage fra Jim S. Scherning
2594910_0002.png
I forbindelse med en anden valgklage om hjælp til stemmeafgivning fra Jonas Petersen
har Langeland Kommune i vedhæftede supplerende udtalelse af 13. juni 2022 oplyst
følgende:
”Episoden gør at der fremadrettet bliver et øget fokus på reglerne om hjælp til
stemmeafgivningen. Undervisning af de valgtilforordnede bliver fremadrettet li-
geledes skærpet.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af § 99
stk. 1, i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294 af 7. marts 2022):
Ӥ
99.
Afstemningen på afstemningsdagen og forberedelsen hertil finder sted i
overensstemmelse med reglerne i § 44 og kapitel 7 for folketingsvalg, jf. dog stk.
2-4.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 49, stk. 1
og 2, i folketingsvalgloven:
Ӥ
49.
Vælgere, der på grund af manglende førlighed, svagelighed eller lignende
ikke kan bevæge sig ind i stemmelokalet eller stemmerummet eller i øvrigt foretage
stemmeafgivningen på den foreskrevne måde, jf. § 48, kan forlange fornøden hjælp
til stemmeafgivningen, jf. dog stk. 4. Hjælp til stemmeafgivningen kan ydes ved
personlig bistand, jf. stk. 2, og ved brug af eventuelle hjælpemidler, der skal stilles
til rådighed ved stemmeafgivningen, jf. stk. 5. Der kan herved ske de nødvendige
lempelser i den foreskrevne fremgangsmåde, herunder gives adgang til at foretage
stemmeafgivning umiddelbart uden for stemmelokalet.
Stk. 2.
Personlig bistand til stemmeafgivning ydes af 2 valgstyrere eller tilforord-
nede vælgere. I stedet for den ene valgstyrer eller tilforordnede vælger kan vælge-
ren forlange personlig bistand til stemmeafgivningen af en person, der er udpeget
af vælgeren selv. Tilkendegiver vælgeren over for en valgstyrer eller tilforordnet
vælger udtrykkeligt og utvetydigt et ønske herom, og er vælgerens ønske begrun-
det i en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk funkti-
onsnedsættelse, kan den personlige bistand ydes alene af en person, der er udpe-
get af vælgeren selv.”
Det følger således af folketingsvalglovens § 49, stk. 2, 3. pkt., at en vælger, der har en
umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk funktionsnedsæt-
telse, kan få hjælp alene af én personlig hjælper, hvis vælgeren fremsætter ønske
herom over for en valgstyrer eller tilforordnet vælger.
Af Indenrigs- og Boligministeriets vejledning nr. 9384 af 7. april 2022 om afholdelse af
folkeafstemning onsdag den 1. juni 2022 om Danmarks deltagelse i det europæiske
samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet fremgår af
afsnit 7.4.1 og 7.4.2 bl.a. følgende om personlig bistand og hjælp ved stemmeafgivning:
”Det
er vælgeren selv og ingen andre, der over for en valgstyrer eller tilforordnet
vælger skal forlange at få personlig bistand eller hjælp ved brug af hjælpemidler
til sin stemmeafgivning. Ingen vælger er tvunget til at modtage personlig bistand
eller hjælp ved brug af hjælpemidler ved stemmeafgivningen. En valgstyrer eller
tilforordnet vælger kan således ikke betinge en vælgers adgang til at afgive
stemme af, at vælgeren accepterer at lade sig bistå ved stemmeafgivningen eller
benytter de hjælpemidler, der er stillet til rådighed, fordi valgstyreren eller den
tilforordnede vælger skønner, at vedkommende vil have behov herfor.
2
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til klage fra Jim S. Scherning
2594910_0003.png
[…]
Vælgeren kan i visse tilfælde forlange, at personlig bistand ydes
alene
af én per-
son, som vælgeren selv har udpeget, dvs. uden at der tillige skal medvirke en
valgstyrer eller tilforordnet vælger.
To betingelser skal være opfyldt, for at den personlige bistand kan ydes alene af
en person, som vælgeren selv har udpeget: 1) Vælgeren skal
udtrykkeligt og utve-
tydigt tilkendegive et ønske herom,
og 2) ønsket skal være begrundet i en
umid-
delbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk funktionsnedsæt-
telse,
se lovens § 49, stk. 2, 3. pkt.
Betingelse 1: Udtrykkelig og utvetydig tilkendegivelse
For at personlig bistand kan ydes alene af én person, som vælgeren selv har udpe-
get, skal vælgeren over for en valgstyrer eller tilforordnet vælger udtrykkeligt og
utvetydigt tilkendegive et ønske herom. Vælgerens ønske om alene at få hjælp af
en personligt udpeget hjælper skal dermed være udtrykkeligt og utvetydigt og må
ikke kunne misforstås.
Det er vælgeren selv, der over for en valgstyrer eller tilforordnet vælger skal ud-
trykke, at vælgeren alene ønsker hjælp af en personligt udpeget hjælper. Valgsty-
rerne og de tilforordnede vælgere har desuden ikke pligt til at spørge, om vælge-
ren alene ønsker hjælp til stemmeafgivningen af én personligt udpeget hjælper.
Det er valgstyreren eller den tilforordnede vælger, der vurderer, om vælgeren ud-
trykkeligt og utvetydigt tilkendegiver et ønske herom.
[…]
Betingelse 2: Umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse
Vælgerens ønske om at få hjælp alene af én person, som vælgeren selv har udpe-
get, skal være begrundet i en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fy-
sisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
En »umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk funktions-
nedsættelse« er en funktionsnedsættelse, som valgstyrerne eller de tilforordnede
vælgere kan se eller konstatere, f.eks. i form af brækkede lemmer m.v. eller brug
af kørestol, krykkestokke, mobilitystok, førerhund el.lign.
Det omfatter også funktionsnedsættelser, som ikke umiddelbart er synlige, men
som vælgeren kan dokumentere, f.eks. i form af ledsagekort eller parkeringskort
for personer med handicap udstedt af Danske Handicaporganisationer eller en
lægeerklæring eller en erklæring/attest udstedt af en offentlig myndighed.
Det er valgstyreren eller den tilforordnede vælger, der vurderer, om betingelsen
er opfyldt og dermed, om personlig bistand kan ydes alene af en personligt udpe-
get hjælper.
Hvis det vurderes, at personlig bistand ikke kan ydes alene af en personligt udpe-
get hjælper
fordi en eller begge af ovenstående betingelser ikke er opfyldt
skal
vælgeren i stedet tilbydes, at personlig bistand ydes af en personligt udpeget hjæl-
per sammen med en valgstyrer eller tilforordnet vælger, eller at personlig bistand
ydes af to valgstyrere eller tilforordnede
vælgere.”
3
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til klage fra Jim S. Scherning
2594910_0004.png
Indenrigs- og Boligministeriet har den 20. april 2022 sendt et brev til alle landets
kommuner sammen med en informationsfolder om hjælp til stemmeafgivning og hjæl-
pemidler ved folkeafstemningen den 1. juni 2022. Af brevet fremgår følgende:
”Indenrigs-
og Boligministeriet opfordrer kommunerne til at gøre informations-
folderen tilgængelig for vælgerne, f.eks. i borgerservice eller på kommunens
hjemmeside, samt at videreformidle informationsfolderen til valgstyrere, tilfor-
ordnede vælgere og stemmemodtagere.
[…]
Ved hvert valg får Indenrigs- og Boligministeriet henvendelser fra borgere og or-
ganisationer om episoder, hvor valgstyrere og tilforordnede vælgere ikke har væ-
ret tilstrækkeligt bekendt med reglerne om hjælp til stemmeafgivning. Ministeriet
skal derfor indskærpe, at kommunerne skal sikre, at valgstyrere og tilforordnede
vælgere samt brevstemmemodtagere har modtaget tilstrækkelig instruktion, så de
er bekendt med reglerne om hjælp til stemmeafgivning, herunder muligheden for
at få hjælp alene
af én person.”
Efter Indenrigs- og Boligministeriets opfattelse er Jim S. Schernings ægtefælle
som
sagen foreligger oplyst
omfattet af den persongruppe, der efter valglovgivningen har
ret til at få hjælp til stemmeafgivningen alene af én personlig hjælper.
Det er således Indenrigs- og Boligministeriets opfattelse, at Jim S. Schernings ægtefælle
skulle have mulighed for at afgive sin stemme alene med hjælp af Jim S. Scherning,
såfremt hun fremsatte ønske herom over for valgstyreren eller den valgtilforordnede,
hvilket hun
som sagen foreligger oplyst
gjorde. Indenrigs- og Boligministeriet finder
det derfor beklageligt, at Jim S. Schernings ægtefælle ikke fik lov til at afgive sin stemme
alene med hjælp af Jim S. Scherning.
Med hensyn til klagen har Indenrigs- og Boligministeriet noteret sig, at Langeland
Kommune har oplyst, at den valgtilforordnede fejlagtigt oplyste til Jim S. Scherning og
hans ægtefælle, at den valgtilforordnede skulle med ind i stemmerummet, og at den
valgtilforordnede derfor overværede stemmeafgivningen. Langeland Kommune har så-
ledes erkendt, at der i det konkrete tilfælde er sket en fejl.
Indenrigs- og Boligministeriet har desuden noteret sig, at Langeland Kommune har
oplyst, at der fremadrettet vil være et øget fokus på reglerne om hjælp til stemmeafgiv-
ningen, og at undervisningen af de valgtilforordnede vil blive skærpet.
Langeland Kommunes udtalelse giver herefter
henset til at Langeland Kommune så-
ledes har erkendt, at der i det konkrete tilfælde er sket en fejl, og at kommunen frem-
adrettet vil have øget fokus på reglerne om hjælp til stemmeafgivningen og vil skærpe
undervisningen af de valgtilforordnede
ikke Indenrigs- og Boligministeriet anled-
ning til bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
4