Udvalget til Valgs Prøvelse 2021-22
UVP Alm.del Bilag 37
Offentligt
2594829_0001.png
Folketinget
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 3181
Doknr.
526638
Dato
15-06-2022
Valgklage fra Else Torndahl i forbindelse med folkeafstemningen den 1.
juni 2022
Fra Else Torndahl, Høng, har Indenrigs- og Boligministeriet modtaget vedhæftede
henvendelse af 8. juni 2022. Indenrigs- og Boligministeriet har forstået Else Torn-
dahls henvendelse som en klage over, at det ikke var muligt at stemme elektronisk el-
ler ved fuldmagt til folkeafstemningen den 1. juni 2022.
Else Torndahl har i den forbindelse oplyst følgende:
”Vi
har jo lige haft en folkeafstemning om Forsvarsforbeholdet. Egentlig er hvad,
der skal stemmes om ligegyldig, det jeg synes er for dårligt, er at bliver du indlagt
48 timer inden en afstemning og ikke har mulighed for at komme til et afstem-
ningssted. Ja så har du ikke mulighed for at afgive din stemme, ej heller ved at
give en fuldmagt. Så lander din stemme hos sofavælgerne, det synes jeg er for
dårligt. I vores digitale verden, burde det ikke være på den måde.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af § 31,
stk. 1, i grundloven (lov nr. 169 af 5. juni 1953):
Ӥ
31. Stk. 1.
Folketingets medlemmer vælges ved almindelige, direkte og hem-
melige valg.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan endvidere oplyse, at følgende fremgår af § 99, stk. 1,
og § 100, stk. 1, i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294 af 7. marts 2022):
Ӥ
99.
Afstemningen på afstemningsdagen og forberedelsen hertil finder sted i
overensstemmelse med reglerne i § 44 og kapitel 7 for folketingsvalg, jf. dog stk.
2-4.
[…]
§ 100.
Ved folkeafstemning kan der brevstemmes i overensstemmelse med reg-
lerne i kapitel 8 for folketingsvalg, jf. dog stk. 2-4.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 47, § 48, §
54, stk. 1, og § 61, stk. 1 og 3, i folketingsvalglovens kapitel 7 og 8 om stemmeafgivning
på valgdagen og brevstemmeafgivning, herunder brevstemmeafgivning på sygehuse:
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 37: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Else Torndahl
2594829_0002.png
Ӥ
47.
Valgret udøves ved personligt fremmøde på afstemningsstedet. Har en
vælger ikke medbragt valgkort, udskrives et valgkort. Valglisteføreren skal for-
lange, at vælgeren giver oplysning om sin fødselsdato. Vælgeren skal i øvrigt på
forespørgsel give oplysning om sit navn og sin bopæl. Hvis der er tvivl om en væl-
gers identitet, skal denne fastslås, om fornødent ved fremlæggelse af dokumenta-
tion herfor. Derefter, og når valglisteføreren har afmærket vælgerens navn på
valglisten, udleveres en stemmeseddel til vælgeren.
[…]
§ 48.
Stemmeafgivningen sker i stemmerummet, hvor kun vælgeren må være til
stede. På stemmesedlen sætter vælgeren et kryds ved et partinavn eller et kandi-
datnavn.
Stk. 2.
En vælger kan få ombyttet sin stemmeseddel, hvis den er fejlagtigt afkryd-
set eller ved uagtsomhed gjort ubrugelig. Ombytning kan ikke ske, efter at stem-
mesedlen er lagt i stemmekassen.
Stk. 3.
Når stemmeafgivningen er foretaget, sammenfolder vælgeren stemmesed-
len, således at ingen kan se, hvordan der er stemt. Derefter lægger vælgeren stem-
mesedlen i stemmekassen i overværelse af en tilforordnet vælger.
[…]
§ 54.
Vælgere, der er indlagt på sygehus, kan brevstemme på sygehuset.
[…]
§ 61.
Vælgere, der ønsker at brevstemme, skal vise fornøden legitimation til brev-
stemmemodtageren. Herefter udleveres brevstemmematerialet, jf. § 60.
[…]
Stk. 3.
Vælgeren udfylder stemmesedlen uden overværelse af andre og lægger den
i konvolutten. Derefter udfylder vælgeren følgebrevet og underskriver dette i
overværelse af stemmemodtageren, der attesterer stemmeafgivningen. Vælgeren
lægger herefter konvolutten med stemmeseddel samt følgebrevet i yderkuverten
og lukker yderkuverten i overværelse af stemmemodtageren. Vælgeren udfylder
yderkuverten med sit navn, sin fødselsdato og sin bopæl i overværelse af stemme-
modtageren.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan endelig oplyse, at følgende fremgår af § 2, stk. 1, og
§ 9 i bekendtgørelse nr. 1139 af 18. oktober 2017 om brevstemmeafgivning på syge-
huse:
Ӥ
2.
Vælgere, der er indlagt på sygehus, kan inden for de sidste 3 uger før valgda-
gen, dog senest tredjesidste søgnedag før valgdagen, afgive brevstemme på syge-
huset til folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg, kommunale og regionale valg og
folkeafstemninger. Også vælgere, der påregnes udskrevet inden valgdagen, kan
afgive brevstemme på sygehuset.
[…]
§ 9.
Vælgere, der ønsker at brevstemme, skal vise fornøden legitimation til stem-
memodtagerne (sundhedskort, kørekort, pas eller lignende). Hvis mindst en af
2
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 37: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Else Torndahl
2594829_0003.png
stemmemodtagerne har sikkert kendskab til vælgerens identitet, kan der ses bort
fra kravet om forevisning af legitimation.
Stk. 2.
Stemmemodtagerne skal undersøge, om de patienter, der ønsker at afgive
brevstemme, senest på valgdagen er fyldt 18 år. Stemmemodtagerne skal ikke un-
dersøge, om patienten (vælgeren) opfylder de øvrige valgretsbetingelser.
Stk. 3.
Når vælgeren har forevist legitimation, jf. dog stk. 1, 2. pkt., udleveres
brevstemmematerialet til vælgeren. Stemmemodtagerne skal påse, at vælgeren
ikke fjerner sig fra stemmelokalet med brevstemmematerialet, og at stemmeafgiv-
ningen sker umiddelbart efter, at brevstemmematerialet er udleveret. Stemme-
modtagerne skal endvidere påse, at vælgeren udfylder stemmesedlen og indlæg-
ger denne i konvolutten, uden at andre, herunder stemmemodtagerne, kan se,
hvorledes vælgeren har stemt, jf. dog § 15, stk. 1-3.”
Det følger således af folketingsvalglovens § 47, 1. pkt., at vælgeren på valgdagen alene
kan udøve sin ret til at stemme ved at møde frem på det afstemningssted, der fremgår
af valgkortet.
Af folketingsvalglovens § 54, stk. 1, og § 2, stk. 1, i bekendtgørelse om brevstemmeaf-
givning på sygehuse følger det endvidere, at en vælger, der er indlagt på et sygehus,
kan brevstemme på sygehuset i perioden fra 3 uger før valgdagen til og med den tred-
jesidste hverdag før valgdagen, inkl. lørdag. Vælgere, der bliver indlagt på et sygehus
senere end den tredjesidste hverdag før valgdagen, inkl. lørdag, kan således ikke brev-
stemme.
Det følger desuden af folketingsvalglovens § 48, stk. 3, og § 61, stk. 3, samt af § 9, stk.
3, i bekendtgørelsen om brevstemmeafgivning på sygehuse, at stemmeafgivning hen-
holdsvis brevstemmeafgivning skal ske, uden at andre kan se, hvad vælgeren har
stemt.
Af Indenrigs- og Boligministeriets vejledning nr. 9384 af 7. april 2022 om afholdelse af
folkeafstemning onsdag den 1. juni 2022 om Danmarks deltagelse i det europæiske
samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet fremgår
følgende af afsnit 8.3:
”Brevstemmeafgivning på sygehuse og i kriminalforsorgens fængsler og arrest-
huse gennemføres af institutionerne selv fra onsdag den 11. maj 2022 til lørdag
den 28. maj 2022 (de sidste 3 uger før afstemningsdagen, dog senest den tredje-
sidste
hverdag, herunder lørdag), se lovens § 56.”
Med hensyn til klagen har Indenrigs- og Boligministeriet noteret sig, at det er i over-
ensstemmelse med folketingsvalgloven og bekendtgørelsen om brevstemmeafgivning
på sygehuse, at en vælger, der blev indlagt på et sygehus efter lørdag den 28. maj
2022, ikke kunne brevstemme til folkeafstemningen den 1. juni 2022. Den gældende
lovgivning giver heller ikke mulighed for at stemme elektronisk eller ved fuldmagt.
At der ikke kan brevstemmes senere end den tredjesidste hverdag før valgdagen, inkl.
lørdag, hænger bl.a. sammen med, at de afgivne brevstemmer skal gennemgås af valg-
styrerne inden afstemningens begyndelse og om nødvendigt 1 eller 2 dage før valgda-
gen. Ved denne gennemgang åbnes yderkuverterne, og det undersøges, om brevstem-
merne kan komme i betragtning, jf. nærmere folketingsvalglovens § 65.
3
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 37: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Else Torndahl
2594829_0004.png
Indenrigs- og Boligministeriet kan om baggrunden for de nugældende regler bl.a. op-
lyse, at det, som det fremgår ovenfor, er fastsat i grundloven, at Folketingets medlem-
mer vælges ved almindelige, direkte og hemmelige valg. Dette grundlæggende princip
om stemmehemmelighed gælder ikke alene ved folketingsvalg, men også ved andre
former for valg, herunder folkeafstemninger.
Det er Indenrigs- og Boligministeriets opfattelse, at proceduren for stemmeafgivning
og brevstemmeafgivning som anført i § 48, stk. 3, og § 61, stk. 3, i folketingsvalgloven
samt i § 9, stk. 3, i bekendtgørelsen om brevstemmeafgivning på sygehuse i høj grad
sikrer vælgerens stemmehemmelighed.
Det er endvidere Indenrigs- og Boligministeriets opfattelse, at det i praksis vil være
meget vanskeligt at sikre denne stemmehemmelighed, hvis vælgerne kunne stemme
på anden vis end ved personligt fysisk fremmøde på et afstemningssted eller ved per-
sonlig fysisk brevstemmeafgivning.
Else Torndahls klage giver herefter ikke Indenrigs- og Boligministeriet anledning til at
foretage sig yderligere.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
4