Udvalget til Valgs Prøvelse 2021-22
UVP Alm.del Bilag 35
Offentligt
2593309_0001.png
Folketinget
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 3065
Doknr.
524375
Dato
13-06-2022
Valgklage fra Gradimir Miljkovic i forbindelse med folkeafstemningen
den 1. juni 2022
Fra Gradimir Miljkovic, København, har Indenrigs- og Boligministeriet modtaget ved-
hæftede e-mail af 2. juni 2022, hvori Gradimir Miljkovic har klaget over folkeafstem-
ningen den 1. juni 2022.
Gradimir Miljkovic har i klagen oplyst følgende:
”de
gule vest folkeparti i danmark eklær valg fusk og anderkender ikke dagens
valg 1.6.2022 om avskaffe forsvars forlig
vi eklær dagens stemmer for valg fusk og eklær for valg svind
da men har brugt fake news om ukriane som en skud at danmark af med forsvars
forlig
og at bygge på eus nazi ønske 3 nazi rige som adolf hitler ønsket det er den vej eu
opfyller nazisternes ønske med at finandser med våben og vor skatte kr går til
en stat der begår folkedrab i ukriane
mette fredriksen ser er ren falsk valg ross
da vi som parti i danmark de gule vest folkeparti har full rat til at stoppe den falske
valg som er set up af en junter i danmark
vi eklær valg fusk og kraver bedra information til befolkning vad er eu militær og
vor det før hen og der skal stilles bedra plakater up med lige mange ja siger og nej
siger
xi som en real parti ikke har haft mulihed at tjekke om valg stemmerne er talt
regti up
vi anderkender ikke oscd som
de kent for at lyve …
vi vil ikke give efter for bedraveri valg og det vil få nu alvorlidt problemer”
Indenrigs-
og Boligministeriet har forstået Gradimir Miljkovic’ klage som en klage
over ”valgfusk” og mere konkret som en klage over, at der ikke har
været mulighed for
at kontrollere stemmeoptællingen, og en klage over fordelingen af valgplakater mellem
ja- og nej-siden.
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af § 101,
stk. 1 og 2, § 68, stk. 1, og § 72, stk. 1, i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294
af 7. marts 2022):
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 35: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Gradimir Miljkovic
2593309_0002.png
Ӥ 101.
Afslutningen af afstemningen på afstemningsstedet, den foreløbige og en-
delige optælling af stemmerne og indberetningen til indenrigs- og boligministe-
ren om afstemningen sker i overensstemmelse med reglerne i kapitel 9 for folke-
tingsvalg med de ændringer, der følger af afstemningens karakter, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
En stemmeseddel, herunder en brevstemmeseddel, er ugyldig, såfremt
1) den er blank,
2) den ikke er afkrydset i overensstemmelse med § 99, stk. 3,
3) det må antages, at stemmesedlen ikke er udleveret på afstemningsstedet,
4) det må antages, at brevstemmesedlen ikke er tilvejebragt af indenrigs- og bo-
ligministeren,
5) en konvolut ved brevstemmeafgivning indeholder andet eller mere end én
stemmeseddel, eller
6) der er givet stemmesedlen et særpræg.
[…]
§ 68.
Når afstemningen er afsluttet, foretager valgstyrerne og de tilforordnede
vælgere, jf. dog § 74 a, stemmeoptælling på afstemningsstedet. Stemmeoptællin-
gen er offentlig.
[…]
[…]
§ 72.
Senest dagen efter at afstemningen har fundet sted, samles valgbestyrelsen
til endelig opgørelse af resultatet af stemmeafgivningen i opstillingskredsen (fin-
tælling). I opstillingskredse, hvori flere kommuner indgår helt eller delvis, samles
valgbestyrelsen i kredskommunen. Fintællingen er offentlig.”
Det følger således af folketingsvalglovens § 101, jf. §§ 68, stk. 1, 2. pkt., og 72, stk. 1, 3.
pkt., at stemmeoptællingen, herunder fintællingen, er offentlig. Enhver, der ønsker at
overvære stemmeoptællingen, der foretages på valgstedet, efter at afstemningen er af-
sluttet, eller som ønsker at overvære fintællingen, der foretages samlet i opstillings-
kredsen senest dagen efter afstemningen, har således mulighed for det.
Indenrigs- og Boligministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 99, stk. 1,
og § 50 i folketingsvalgloven:
Ӥ
99.
Afstemningen på afstemningsdagen og forberedelsen hertil finder sted i
overensstemmelse med reglerne i § 44 og kapitel 7 for folketingsvalg, jf. dog stk. 2-
4.
[…]
§ 50.
Valgstyrerne kan bestemme, at der i stemmelokalet foruden de personer,
som forestår afstemningen, kun må opholde sig vælgere, der skal afgive stemme.
Endvidere kan valgstyrerne begrænse antallet af tilstedeværende vælgere, når or-
densmæssige hensyn kræver det. Valgstyrerne påser, at vælgerne ikke udsættes for
valgagitation eller anden form for holdningsmæssig påvirkning i valglokalerne eller
andre steder i umiddelbar tilknytning hertil. De tilstedeværende skal i øvrigt rette
sig efter valgstyrernes anvisninger.”
2
UVP, Alm.del - 2021-22 - Bilag 35: Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger til valgklage fra Gradimir Miljkovic
2593309_0003.png
Det følger således af folketingsvalglovens § 99, stk. 1, jf. § 50, at valgstyrerne på det en-
kelte afstemningssted har ansvaret for, at valghandlingen foregår i god ro og orden.
Alle tilstedeværende skal derfor rette sig efter valgstyrernes anvisninger, og valgsty-
rerne kan begrænse antallet af de personer, der må være til stede, hvis det er nødven-
digt af hensyn til valgets uhindrede afvikling. Selve valghandlingen er således åben og
frit tilgængelig for enhver, så længe de pågældende ikke forstyrrer valghandlingen.
Indenrigs- og Boligministeriet kan derudover oplyse, at hverken valglovgivningen eller
anden lovgivning indeholder regler om fordelingen mellem valgplakater, der agiterer
for det ene eller det andet politiske synspunkt ved valg eller folkeafstemninger.
I øvrigt kan det oplyses, at Folketingets Finansudvalg ved aktstykke nr. 215 har bevil-
get midler til en oplysningsindsats, hvori Europa-Nævnet har udbudt to puljer til op-
lysningskampagner for henholdsvis Folketingets partier
med ligelig fordeling mel-
lem ja- og nej-siden
og civilsamfundet, virksomheder, private og løsgængere i Folke-
tinget.
Klagen giver ikke i øvrigt Indenrigs- og Boligministeriet anledning til bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
3