Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 80
Offentligt
2556247_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Hjemrejsestyrelsens redegørelse om praksis for politianmeldelse af mulige over-
trædelser af kontrolforpligtelser over for udlændinge uden lovligt ophold
6. april 2022
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 1123
1949192
1.
Jeg har tidligere orienteret Udlændinge- og Integrationsudvalget om Hjemrejse-
styrelsens praksis for politianmeldelse af mulige overtrædelser af kontrolforpligtel-
ser over for udlændinge uden lovligt ophold, jf. brev til udvalget af 10. februar 2022
(Alm. del – bilag 51).
Jeg orienterede i den forbindelse Udlændinge- og Integrationsudvalget om, at jeg
havde bedt Hjemrejsestyrelsen om en samlet redegørelse for alle relevante forhold
om styrelsens håndtering af anmeldelser for overtrædelse af kontrolforpligtelserne
fra august 2020 og frem.
Jeg har nu modtaget Hjemrejsestyrelsens redegørelse om sagen, som hermed over-
sendes til Udlændinge- og Integrationsudvalget.
2.
Der er bred enighed i Folketinget om, at der skal føres kontrol med, om udlæn-
dinge på tålt ophold, kriminelle udviste mv. og afviste asylansøgere, der ikke med-
virker til udrejsen, overholder de pligter, de er pålagt, og straffes strengt for even-
tuelle overtrædelser. Straffen for overtrædelse af kontrolforpligtelserne er skærpet
flere gange i de senere år, senest i juni 2021. Tilliden til vores retssystem hviler bl.a.
på, at personer drages til ansvar, når de ikke overholder loven.
Det er afgørende, at Hjemrejsestyrelsen fører en effektiv kontrol med overholdel-
sen af pligterne, og at Hjemrejsestyrelsen som anmeldelsesmyndighed kontinuer-
ligt og effektivt håndhæver den kontrol. Herefter har politiet og anklagemyndighe-
den mulighed for at vurdere, om der er grundlag for at rejse en straffesag mod den
pågældende.
3.
Det fremgår af Hjemrejsestyrelsens redegørelse bl.a., at årsagen til, at Hjemrej-
sestyrelsen alene har behandlet omkring 1/3 af de mulige overtrædelser af kontrol-
forpligtelserne på udrejsecentrene Kærshovedgård og Sjælsmark især beror på en
detaljeret og tung sagsgang.
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 80: Orientering af Folketinget om Hjemrejsestyrelsens praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det fremgår endvidere, at der er sket en sagsophobning, idet styrelsen indtil ultimo
november 2021 har haft en sagsbehandlingspraksis, hvorefter kun eventuelle over-
trædelser, som sagsbehandleren på det givne tidspunkt har gennemgået, er blevet
anmeldt. Hjemrejsestyrelsen har derfor ikke forholdt sig til, om der har været
grundlag for at anmelde personen for tidligere overtrædelser.
Det fremgår endvidere af redegørelsen, at Hjemrejsestyrelsen ikke har ført selv-
stændig kontrol med overholdelsen af meldepligten. Dette skyldes, at styrelsen har
prioriteret at behandle potentielle overtrædelser af opholds- og underretningsplig-
ten, som styrelsen havde IT-understøttelse til. Hjemrejsestyrelsen blev imidlertid
først ultimo november 2021 opmærksom på, at der ikke blev ført en selvstændig
kontrol med overholdelsen af meldepligten.
Hjemrejsestyrelsen fik i januar 2021 etableret en såkaldt meldepligtdatabase, som
kunne have understøttet sagsbehandlingen vedrørende potentielle overtrædelser
af meldepligten. Hjemrejsestyrelsen prioriterede imidlertid først i sommeren 2021
at afsætte ressourcer til at gøre databasen klar til brug. Hjemrejsestyrelsen valgte
i december 2021 derefter ikke at benytte databasen alligevel, men i stedet udvikle
en såkaldt filtreringsløsning. Løsningen var færdigudviklet og klar til sagsbehandling
i februar 2022. Hjemrejsestyrelsen har således ikke prioriteret at ibrugtage melde-
pligtsdatabasen i det år, den var til rådighed.
Det fremgår videre af redegørelsen, at konsekvensen af Hjemrejsestyrelsens hidti-
dige sagsbehandlingspraksis er, at der i perioden fra den 1. august 2020 til den 21.
februar 2022 var 1.060 personer, hvor der udestod sagsbehandling af potentielle
overtrædelser af kontrolforpligtelserne. Personerne var indkvarteret på Udrejse-
center Kærshovedgård og Udrejsecenter Sjælsmark. Opgørelsen omfatter således
ikke alle personer med ubehandlede potentielle overtrædelser.
Hjemrejsestyrelsen oplyser, at styrelsen forventer at have behandlet alle ”gamle”
sager inden den 24. juni 2022 og samtidig løbende behandle alle nye sager. Såfremt
der er grundlag for anmeldelse af overtrædelser, vil det ske til politiet.
Hjemrejsestyrelsen angiver i redegørelsen, at styrelsens efterslæb i sager om po-
tentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne er meget beklageligt.
4.
Samlet set finder jeg Hjemrejsestyrelsens samlede håndtering af sagsområdet
stærkt utilfredsstillende.
Hjemrejsestyrelsens ledelsesmæssige fokus på opfølgningen af overholdelsen af
kontrolforpligtelserne, herunder både tilrettelæggelsen af sagsbehandlingen og
prioritering af ressourcer, generelt og i hele perioden siden styrelsens etablering i
august 2020 har været meget utilstrækkelig.
Det står for mig som det væsentligste kritikpunkt i denne sag.
Det er stærkt utilfredsstillende, at Hjemrejsestyrelsen ikke har ført selvstændig kon-
trol med meldepligten, idet konsekvensen er, at der ikke er foretaget en effektiv
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 80: Orientering af Folketinget om Hjemrejsestyrelsens praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
kontrol af, hvor de udlændinge, der ikke er pålagt at tage ophold på et udrejsecen-
ter, men alene er pålagt meldepligt, har befundet sig.
Jeg finder det desuden stærkt utilfredsstillende, at Hjemrejsestyrelsen ikke langt
tidligere har indset, at sagsbehandlingen ikke har været tilrettelagt således, at der
kunne føres en effektiv kontrol, og at styrelsen ikke har indset de mulige konse-
kvenser af den manglende håndhævelse af kontrollen. Jeg finder det desuden
stærkt utilfredsstillende, at styrelsen ikke tidligere har truffet de nødvendige foran-
staltninger i den anledning. Styrelsen identificerede ifølge redegørelsen først ul-
timo 2021 sagsophobningen og den yderst uhensigtsmæssige sagsbehandlings-
praksis.
Jeg finder det videre stærkt utilfredsstillende, at Hjemrejsestyrelsen ikke langt tid-
ligere og på eget initiativ har gjort Udlændinge- og Integrationsministeriets depar-
tement opmærksomt på, at styrelsen som følge af en ressourcetung sagsbehand-
ling prioriterede ikke at føre en selvstændig kontrol med overtrædelse af melde-
pligten. En nedprioritering af sager ud fra en betragtning om ressourcetung sags-
behandling er ikke sagligt begrundet og burde derfor ikke være foretaget.
Tilsvarende burde Hjemrejsestyrelsen langt tidligere og på eget initiativ have gjort
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement opmærksom på, at styrelsen
alene nåede at behandle 1/3 af de potentielle overtrædelser af opholds- og under-
retningspligten. Desuden burde Hjemrejsestyrelsen i lyset heraf have undersøgt,
om den pågældende udlænding bagud i tid havde overtrådt sine pligter.
Endelig burde Hjemrejsestyrelsen ikke have nedprioriteret at afsætte ressourcer til
ibrugtagning af den database, som styrelsen fik etableret i januar 2021, men aldrig
tog i brug.
Uanset at Hjemrejsestyrelsen oplyser, at styrelsen forventer at have behandlet alle
”gamle” sager inden den 24. juni 2022, er konsekvensen af styrelsens mangelfulde
tilrettelæggelse af anmeldelsesarbejdet fra august 2020 og frem, at der ikke har
kunnet føres den effektive kontrol, som er forudsat af Folketinget. Dette navnlig
henset til, at de udlændinge, der har overtrådt deres pligter ad flere gange, ikke
løbende er blevet anmeldt og dømt herfor og dermed ikke vil kunne blive straffet
for gentagelsestilfælde, som det er forudsat i de strafpositioner, der er forudsat i
lovgivningen.
Derudover kan det ikke udelukkes, at nogen af overtrædelserne vil undergå straf-
feretlig forældelse, hvis der forløber mere end to år fra den strafbare handling er
ophørt, til politiet rejser sigtelse, idet sagerne som følge af Hjemrejsestyrelsens
sagsbehandlingspraksis først meget sent og i meget stor volumen over kort tid over-
sendes til politiet. Endelig vil der kunne være udlændinge, som f.eks. er forsvundet
i den mellemliggende periode, og som dermed vil undgå straf. Dette finder jeg me-
get utilfredsstillende.
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement har på den baggrund orien-
teret Hjemrejsestyrelsens direktion om, at jeg forventer, at området fremover gives
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 80: Orientering af Folketinget om Hjemrejsestyrelsens praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
de fornødne ressourcer og det fornødne ledelsesmæssige fokus, så det sikres, at
der kan ske en løbende effektiv håndhævelse af kontrollen.
5.
Det fremgår af redegørelsen, at Hjemrejsestyrelsen har iværksat en handlings-
plan, som bl.a. indebærer tilførsel af ressourcer til området, og at styrelsen på den
baggrund forventer at have behandlet alle ”gamle” sager inden den 24. juni 2022
og samtidig behandle alle løbende indkomne nye sager. Herefter forventer Hjem-
rejsestyrelsen løbende at sagsbehandle alle potentielle overtrædelser i såkaldt 14-
dages rul.
Hjemrejsestyrelsen har dog ikke fyldestgørende oplyst, hvordan styrelsens arbejde
med sagsoprydningen tilrettelægges, herunder hvordan Hjemrejsestyrelsen priori-
terer, i hvilken rækkefølge sager behandles for at sikre, at sagerne fremmes mest
hensigtsmæssigt hos politi og anklagemyndighed. Jeg har derfor bedt Hjemrejse-
styrelsen om at redegøre nærmere herfor.
Jeg har endvidere bedt Hjemrejsestyrelsen om at redegøre yderligere for, hvilke
styringsmæssige tiltag styrelsen vil iværksætte med henblik på at sikre den for-
nødne prioritering af sagerne, herunder de fornødne ressourcer, fremadrettet.
6.
Videre fremgår det af redegørelsen, at der for så vidt angår sager vedrørende
udlændinge, der er indkvarteret på Center Avnstrup, ligeledes er sket en sagsop-
hobning i perioden fra november 2020 til november 2021. Hjemrejsestyrelsen har
endvidere ikke ført en selvstændig kontrol med overholdelsen af meldepligten for
denne persongruppe.
Hjemrejsestyrelsen har ikke redegjort for baggrunden for sagsophobningen for så
vidt angår sagerne vedrørende indkvarterede på Center Avnstrup.
Det er naturligvis meget utilfredsstillende, at heller ikke sagerne vedrørende ud-
lændinge indkvarteret på Center Avnstrup løbende er behandlet. Dette navnlig
henset til, at kontrollen med overholdelsen af kontrolforpligtelserne på Center Avn-
strup på grund af centerets særlige forhold, herunder at der ikke er hegn rundt om
centeret og adgangskontrol, alene er manuel. Sagsbehandlingen må derfor anses
for at være mindre krævende, end tilfældet er for sager vedrørende udlændinge
indkvarteret på Udrejsecentrene Sjælsmark og Kærshovedgård, ligesom sagerne
ikke har været berørt af Rigsadvokatens beslutning om at berostille data fra AMS
som bevis.
Jeg har på denne baggrundt bedt Hjemrejsestyrelsen om at redegøre nærmere om
baggrunden for sagsophobningen på Center Avnstrup.
7.
Endelig fremgår det af redegørelsen, at det er Hjemrejsestyrelsens vurdering, at
det højere tidsforbrug i sagerne særligt skyldes bl.a. et sagsefterslæb som følge af
perioder med berostillelser i 2020 samt afklaring af spørgsmål fra politiet og ankla-
gemyndigheden om forhold af betydning for anmeldelsen og spørgsmål fra forsva-
rerside.
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 80: Orientering af Folketinget om Hjemrejsestyrelsens praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
Disse forhold er der efter min vurdering behov for en uddybende forklaring af, hvor-
for jeg har ligeledes bedt Hjemrejsestyrelsen om at redegøre nærmere herfor.
8.
Jeg har en klar forventning om, at Hjemrejsestyrelsens fremadrettet sikrer, at
området har de fornødne ressourcer og ledelsesmæssige fokus, således at kontrol-
len håndhæves løbende og effektivt.
Jeg har derfor bedt Udlændinge- og Integrationsministeriets departement om at
følge dette nøje, og således månedligt at følge op over for Hjemrejsestyrelsen på,
hvorvidt målet for handlingsplanen bliver indfriet, og hvorvidt Hjemrejsestyrelsen
herefter også løbende sagsbehandler alle potentielle overtrædelser.
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement vil desuden fremadrettet
have yderligere fokus på tilsyn med området.
Endelig vil Udlændinge- og Integrationsministeriets departement have yderligere
fokus på at sikre, at der sker en opfølgning på den eksterne undersøgelse af AMS,
som blev iværksat på baggrund af Rigsadvokatens beslutning om at berostille straf-
fesager, hvori data fra AMS indgår som bevis.
Jeg vil orientere udvalget om de resterende udeståender, når oplysningerne herom
foreligger fra styrelsen, samt når Hjemrejsestyrelsen har færdigbehandlet de så-
kaldte "gamle" sager.
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
5/5