Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 8
Offentligt
2464318_0001.png
Evaluering af positivlisten for faglærte
OKTOBER 2021
Side
0/13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Orientering om Evaluering af positivlisten for faglærte, fra udlændige- og integrationsministeren
Indhold
Indledning ................................................................................................................. 2
Kort om positivlisten for faglærte
............................................................................. 2
Rammerne for evalueringen
..................................................................................... 2
Nøgletal for positivlisten for faglærte ...................................................................... 3
Antal tilladelser og fordeling på stillingsbetegnelser og nationalitet
...................... 3
Lønniveau for positivlisten for faglærte
................................................................... 5
Administrationen af positivlisten for faglærte ......................................................... 8
AUB-kravet................................................................................................................
8
Høring af de Regionale Arbejdsmarkedsråd
............................................................. 8
Sagsbehandlingstid
................................................................................................... 8
Input fra arbejdsmarkedets parter ......................................................................... 10
AUB-kravet..............................................................................................................
10
Listen over stillinger på minimum faglært niveau
.................................................. 10
Fast track
................................................................................................................ 11
Afrunding ................................................................................................................ 12
Side
1/13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Orientering om Evaluering af positivlisten for faglærte, fra udlændige- og integrationsministeren
Indledning
Positivlisten for faglærte trådte i kraft den 1. juli 2020. Den nye ordning er en ud-
møntning af aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Soci-
alistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020. Det frem-
går af aftalen, at ordningen skal evalueres årligt de første fem år. Dette er den første
evaluering af ordningen.
Kort om positivlisten for faglærte
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) kan efter udlændinge-
lovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, meddele opholdstilladelse til en udlænding, der har ind-
gået aftale eller fået tilbud om ansættelse i visse stillinger på minimum faglært ni-
veau hos en arbejdsgiver, som på tidspunktet for afgørelse havde en måluddannel-
sesratio for det senest opgjorte bidragsår og ikke skulle betale merbidrag. Det er
således alene arbejdsgivere, der lever op til deres samfundsmæssige pligter for ud-
dannelse af elever, der kan gøre brug af ordningen. Listen over stillinger på mini-
mum faglært niveau fremgår af bilag 1 til udlændingeloven.
Rammerne for evalueringen
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement har forud for udarbejdelse
af evalueringen afholdt møder med repræsentanter for arbejdsmarkedets parter
samt SIRI med henblik på at undersøge opfattelsen af ordningen, herunder ordnin-
gens brugbarhed, eventuelle implementeringsvanskeligheder og mulige ændrings-
forslag. Derudover har SIRI bidraget med statistiske oplysninger om brugen af ord-
ningen. Evalueringen bærer præg af, at alene 32 personer er meddelt opholds- og
arbejdstilladelse efter positivlisten for faglærte fra juli 2020 til og med august 2021.
Det statistiske grundlag er således ikke så stort.
Side
2/13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Orientering om Evaluering af positivlisten for faglærte, fra udlændige- og integrationsministeren
2464318_0004.png
Nøgletal for positivlisten for faglærte
Antal tilladelser og fordeling på stillingsbetegnelser og nationalitet
Tabel 1. Antal førstegangsansøgninger efter positivlisten for faglærte, 2020-2021*
År
2020
Måned
Maj
december
Januar
Februar
Marts
2021*
April
Maj
Juni
Juli
August
Total
Ansøgning
106
19
14
12
27
18
34
28
21
279
Tilladelse
9
4
3
4
4
.
5
2
1
32
Afslag
32
3
6
10
22
7
7
6
10
103
* Tallene for 2021 er foreløbige
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne
er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere be-
mærkes, at der er tale om antal sager og ikke personer. Det betyder, at den samme person kan indgå flere gange
over tid i forbindelse med en ny ansøgning.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 2. Antal førstegangstilladelser efter positivlisten for faglærte fordelt efter
ansøgerens nationalitet, 2020-2021*
Nationalitet
Ukraine
Thailand
Sydkorea
Storbritannien
Nordmakedonien
Indonesien
Indien
Argentina
Chile
Øvrige
Total
Tilladelse
5
2
2
2
2
2
2
2
2
11
32
* Tallene for 2021 er foreløbige og til og med august 2021
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne
er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere be-
mærkes, at der er tale om antal tilladelser og ikke personer. Det betyder, at den samme person kan indgå flere
gange over tid i forbindelse med en ny ansøgning.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
3/13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Orientering om Evaluering af positivlisten for faglærte, fra udlændige- og integrationsministeren
2464318_0005.png
Tabel 3. Antal førstegangstilladelser efter positivlisten for faglærte fordelt efter
ansøgerens stillingsbetegnelse, 2020-2021*
Stillingsbetegnelse
Kok
Tømrer
Konditor
Entreprenørmaskine-/Landbrugsmaskine-mekaniker
Social- og sundhedsassistent
Murer
Bygningsmaler
Rejse/VVS-montør
Bogholder
Svejser
Møbelsnedker
Total
Tilladelse
11
4
3
3
3
2
2
1
1
1
1
32
* Tallene for 2021 er foreløbige og til og med august 2021
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne
er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere be-
mærkes, at der er tale om antal tilladelser og ikke personer. Det betyder, at den samme person kan indgå flere
gange over tid i forbindelse med en ny ansøgning.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 4. Antal førstegangstilladelser efter positivlisten for faglærte fordelt efter
virksomhedens branche, 2020-2021*
Branche
Restaurant (561010)
Hoteller (551010)
Generelle offentlige tjenester (841100)
Anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger (471900)
Opførelse af bygninger (412000)
Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed (433200)
Malerforretning (433410)
Forberedende byggepladsarbejder (431200)
Anden restaurationsvirksomhed (562900)
Caféer, værtshuse, diskoteker mv. (563000)
Gennemførelse af byggeprojekter (411000)
Fremstilling af metalkonstruktioner og dele heraf (251100)
Fremstilling af kommunikationsudstyr (263000)
Murere (439910)
Dyrkning af grøntsager og meloner, rødder og rodknolde (011300)
Fremstilling af maskiner til føde-, drikke- og tobaksvareindustrien (289300)
Fremstilling af plastemballage (222200)
Engroshandel med kontormøbler (466500)
Side
4/13
Tilladelse
7
3
3
2
2
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Orientering om Evaluering af positivlisten for faglærte, fra udlændige- og integrationsministeren
2464318_0006.png
Total
32
* Tallene for 2021 er foreløbige og til og med august 2021
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne
er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere be-
mærkes, at der er tale om antal tilladelser og ikke personer. Det betyder, at den samme person kan indgå flere
gange over tid i forbindelse med en ny ansøgning.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Lønniveau for positivlisten for faglærte
Figur 1 viser det gennemsnitlige aftalte lønniveau i ansættelseskontrakten sam-
menlignet med nedre kvartil for personer med en erhvervskompetencegivende ud-
dannelse med samme arbejdsfunktion uanset antal års erhvervserfaring. Der er kun
medtaget tilladelser inden for de stillingsbetegnelser, hvor der er givet tre eller flere
tilladelser.
Figur 1. Lønniveau for personer beskæftiget efter positivlisten for faglærte samt
nedre kvartil for personer med en erhvervskompetencegivende uddannelse for-
delt på arbejdsfunktion
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
-
Kr. pr. mdr.
Nedre kvartil
Gns. løn ifgl. kontrakt
Note: Lønniveauet for personer med en erhvervskompetencegivende uddannelse er opgjort som den standardbereg-
nede timefortjeneste fra Danmarks Statistik. Den standardberegnede timefortjeneste udtrykker den lønindtægt, en løn-
modtager modtager for hver time, lønmodtageren har aftalt at arbejde til normal sats, uagtet hvor mange dage lønmod-
tageren er syg eller arbejder ud over det, som er aftalt. Standardfortjenesten er således fortjenesten fratrukket betalin-
ger for overtid og fravær, og indeholder grundløn, genetillæg, personalegoder, uregelmæssige betalinger, pensionsbi-
drag, ferie- og søgnehelligdagsbetalinger samt den særlige feriegodtgørelse.
Den gns. løn iflg. kontrakten er baseret på tilladelser i perioden 2019-2021. Tallene for 2021 er foreløbige og opgjort pr.
19. august 2021.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da SIRIs udlændingesystemer er opbygget
som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere bemærkes, at der er
tale om antal tilladelser og ikke antal personer. Det betyder, at den samme person kan indgå flere gange over tid i for-
bindelse med en ny ansøgning.
n=24.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Det bemærkes, at opgørelsen i figur 1 er forbundet med en ikke ubetydelig usikker-
hed, da den bygger på et meget spinkelt datagrundlag. Der er givet 11 tilladelser
for kokkearbejde, fire for tømrer- og snedkerarbejde og tre for henholdsvis bager-
Side
5/13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Orientering om Evaluering af positivlisten for faglærte, fra udlændige- og integrationsministeren
2464318_0007.png
og konditorarbejde, mekanikerarbejde og social- og sundhedsarbejde. Det samlede
antal observationer er således kun på 24, og tilfældige udsving i de enkelte sager
kan derfor have uforholdsmæssig stor betydning for en opgørelse af et gennem-
snitligt lønniveau.
Videre tages forbehold for, at der er anvendt lønstatistik for 4. kvartal af 2020 til
opgørelsen i figur 1. Tilladelser meddelt før dette er oplyst med udgangspunkt i tid-
ligere lønstatistikker, ligesom tilladelser for 2021 er baseret på 2020-statistikken.
SIRI skal efter planen modtage opdateret lønstatistik to gange årligt.
Udlændinge, der er beskæftiget efter positivlisten for faglærte, har i gennemsnit et
lidt lavere lønniveau sammenlignet med nedre kvartil for personer med en er-
hvervskompetencegivende uddannelse med samme arbejdsfunktion, når der ikke
tages højde for antal års erhvervserfaring, jf. figur 1.
Forskellen er størst for bager- og konditorarbejde (ekskl. industri) (ca. 7.100
kr./mdr.), social- og sundhedsarbejde på institutioner og hospitaler (assistenter)
(ca. 5.500 kr./mdr.) samt mekanikerarbejde (landbrugs- og industrimaskiner) (ca.
4.800 kr./mdr.), mens den er lavest for kokkearbejde (ekskl. køkkenchefarbejde)
(ca. 800 kr./mdr.) og tømrer- og snedkerarbejde (byggeri) (ca. 1.700 kr./mdr.).
Nedre kvartil udgør et gennemsnit af lønniveaet uanset antal års erhvervserfaring
for den enkelte person. Forskellen i lønniveauet for tilladelserne efter positivlisten
og nedre kvartil generelt kan derfor være et udtryk for, at de udlændinge, som er
beskæftiget efter positivlisten for faglærte, i mange tilfælde har kortere erhvervs-
erfaring end den gennemsnitlige person inden for stillingskategorien.
SIRI har manuelt gennemgået sagerne nærmere inden for de enkelte
stillingskategorier, der er angivet i figur 1, for blandt andet at belyse nærmere,
hvorvidt det generelt lidt lavere lønniveau end nedre kvartil kan henføres til lavere
erhvervserfaring blandt personer med tilladelse efter positivlisten for faglærte. På
baggrund af gennemgangen følger nedenstående bemærkninger vedr. vurderingen
af sædvanlig løn under hver brancheområde.
Kokkearbejde (11 sager)
I alle 11 sager ligger lønnen på niveau eller over nedre kvartil, når der tages højde
for antal års relevant erhvervserfaring. Inden for stillingskategorien ser det således
ud til, at den lidt lavere løn blandt personer under positivlisten, der umiddelbart
fremgår af figur 1, netop skyldes lavere erhvervserfaring, da billedet ikke genfindes,
når der tages højde herfor. I to ud af 11 sager har SIRI sendt sagen i høring i de
Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR), som har vurderet lønnen sædvanlig.
Tømrer- og snedkerarbejde (fire sager)
I en enkelt sag er den tilbudte løn højere end nedre kvartil og dermed vurderet
sædvanlig. I to øvrige sager har RAR haft sagen i høring, og RAR har vurderet lønnen
sædvanlig. I den sidste sag har SIRI lagt til grund, at lønnen var sædvanlig, da an-
sættelsesforholdet var omfattet af overenskomst for faglærte, og da pågældendes
Side
6/13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Orientering om Evaluering af positivlisten for faglærte, fra udlændige- og integrationsministeren
2464318_0008.png
uddannelseskvalifikationer var vurderet af en dansk myndighed som svarende til en
erhvervsuddannelse som tømrer.
Bager og Konditorarbejde (tre sager)
To af sagerne har ved en nærmere gennemgang af oplysningerne vist sig ikke
umiddelbart at have arbejdsopgaver, der stemmer overens med stillingskategorien
”konditor”,
der på daværende tid var opført på listen. Der er derimod tale om
bagerimedhjælpere. Det må således anses som en fejl, at der er meddelt opholds-
og arbejdstilladelse på baggrund af det oplyste. De pågældende vil på den baggrund
blive vejledt om, at de ikke kan forvente, at deres opholds- og arbejdstilladelser
forlænges. I den sidste sag har sagen været sendt i høring i RAR, som har vurderet
lønnen sædvanlig.
Mekanikerarbejder (tre sager)
I én sag ligger lønnen på niveau med nedre kvartil, når der tages højde for antal års
relevant erhvervserfaring, og SIRI har på den baggrund vurderet, at lønnen er
sædvanlig. I to øvrige sager har sagen været i høring i RAR, som har vurderet, at
lønnen er sædvanlig.
Social- og sundhedsarbejde (tre sager)
I alle tre sager har SIRI vurderet, at lønnen er sædvanlig. SIRI har blandt andet lagt
til grund, at der i de tre sager er tale om udlændinge, der er ansat i kommuner og
dermed omfattet af overenskomsten for uddannede social- og
sundhedsassistenter. Allerede idet der er tale om arbejde, som kræver dansk
autorisation, kan det lægges til grund, at udlændingen har kvalifikationerne til at
bestride stillingen.
Side
7/13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Orientering om Evaluering af positivlisten for faglærte, fra udlændige- og integrationsministeren
Administrationen af positivlisten for faglærte
AUB-kravet
SIRI har oplyst, at langt størstedelen af afslagene, der er meddelt hidtil, skyldes
manglende opfyldelse af AUB-kravet. Det er styrelsens indtryk, at det er vanskeligt
for virksomhederne at gennemskue kravet, herunder hvorvidt de opfylder betingel-
serne på ansøgningstidspunktet.
Det praktikpladsafhængige AUB-bidrag opgøres årligt på baggrund af arbejdsgiver-
nes opfyldelse af måluddannelsesratioen i det foregående år. Opgørelsen foretages
om foråret hvert år. Hvis beregningsgrundlaget for arbejdsgiverens AUB-bidrag æn-
drer sig, efter arbejdsgiverens årsopgørelse er beregnet, efterreguleres arbejdsgi-
veres AUB-bidrag automatisk.
Positivlisten for faglærte er indrettet således, at det er på afgørelsestidspunktet, at
arbejdsgiveren skal opfylde AUB-kravet. Konkret betyder dette, at det i et større
antal sager vil være nødvendigt med flere høringer, hvilket forlænger sagsbehand-
lingstiden.
SIRI har i den forbindelse oplevet, at en virksomhed opfyldte betingelserne på an-
søgningstidspunktet, men ikke på afgørelsestidspunktet, hvorfor SIRI måtte med-
dele afslag i den konkrete sag.
Høring af de Regionale Arbejdsmarkedsråd
I forbindelse med etableringen af positivlisten for faglærte blev det besluttet, at
RAR’s
viden om danske løn- og ansættelsesvilkår systematisk skal inddrages i SIRI’s
administration af ordningen. SIRI er således forpligtet til at underrette RAR om sa-
ger, hvor der er meddelt tilladelse efter ordningen. Underretningerne skal danne
grundlag for, at RAR og SIRI regelmæssigt mødes og drøfter udviklingen af bl.a. an-
tallet af meddelte opholdstilladelser efter positivlisten for faglærte. Styrelsen kan
endvidere anmode RAR om en udtalelse om, hvorvidt løn- og ansættelsesvilkår er
sædvanlige.
SIRI har afholdt fire møder med RAR med henblik på at drøfte udviklingen af ord-
ningen. Grundet det begrænsede antal opholdstilladelser meddelt efter ordningen,
har udbyttet af møderne hidtil været begrænset.
Sagsbehandlingstid
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ansøgninger efter positivlisten for fag-
lærte i perioden januar
august 2021 var på 140 dage. I august alene var sagsbe-
handlingstiden på 168 dage. Den lange sagsbehandlingstid er bl.a. et udtryk for, at
både sagsbehandlere og brugere skal lære ordningen at kende. Målgruppen for
Side
8/13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Orientering om Evaluering af positivlisten for faglærte, fra udlændige- og integrationsministeren
ordningen har ikke tidligere kunne anvende udenlandsk arbejdskraft fra tredje-
lande, og der opleves en højere grad af mangelfulde ansøgningsskemaer end ved
andre ordninger, hvilket er medvirkende til at øge sagsbehandlingstiden.
Derudover bemærkes det, at SIRI på tværs af alle erhvervsordningerne har en eks-
traordinær lang sagsbehandlingstid bl.a. grundet omstændigheder relateret til Co-
vid-19. Sagsbehandlingstiden for behandling af ansøgninger efter positivlisten for
faglærte overstiger dog sagsbehandlingstiden for alle andre sagstyper, med undta-
gelse af Start-Up Denmark.
Side
9/13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Orientering om Evaluering af positivlisten for faglærte, fra udlændige- og integrationsministeren
Input fra arbejdsmarkedets parter
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forud for udarbejdelsen af evaluerin-
gen af positivlisten for faglærte afholdt møder med repræsentanter for arbejds-
markedets parter for at få indblik i eventuelle implementeringsvanskeligheder,
uhensigtsmæssigheder og forslag til udvikling af ordningen.
AUB-kravet
Ministeriet er i den forbindelse blevet gjort opmærksom på, at virksomheder, der
ikke er knyttet til en erhvervsuddannelse, kan have meget vanskeligt ved at an-
vende positivlisten for faglærte. En virksomhed skal godkendes som praktikplads
for at kunne tage elever. For at blive godkendt som praktikplads skal en virksomhed
leve op til en række specifikke krav, der er knyttet til den relevante erhvervsuddan-
nelse. For kokke gælder det eksempelvis, at eleven i praktiktiden skal være beskæf-
tiget med arbejdsopgaver, der bl.a. omfatter tilberedning og anretning af køkkenets
grundrepertoire (varme og kolde retter). Restauranter med et meget smalt grund-
repertoire, eksempelvis sushirestauranter, har således vanskeligt ved at blive god-
kendt som praktikplads.
Det er derudover blevet fremhævet over for Udlændinge- og Integrationsministe-
riet, at nyetablerede virksomheder ikke kan anvende ordningen, da opfyldelse af
AUB-kravet sker på baggrund af en bagudrettet opgørelse og dermed et tidspunkt,
hvor den nyoprettede virksomhed muligvis endnu ikke eksisterede. Det bemærkes
i den anledning, at der eksplicit i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget, der
danner grundlaget for positivlisten for faglærte, er taget stilling til, at denne gruppe
af virksomheder ikke skal være omfattet af ordningen. Det samme gælder for en-
keltmandsvirksomheder og virksomheder med op til samlet set to fuldtidsansatte.
Det konstateres således i forarbejderne, at ordningen alene skal kunne anvendes af
arbejdsgivere, der havde en måluddannelsesratio i det senest opgjorte bidragsår,
og dermed lever op til sine samfundsmæssige forpligtelser til uddannelse af elever,
hvorfor de nævnte grupper ikke er omfattet af ordningen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er endvidere blevet gjort opmærksom på,
at der kan være virksomheder, som sædvanligvis opfylder AUB-kravet, men som
kan være ramt af forbigående omstændigheder, der medfører, at virksomheden
midlertidigt ikke opfylder kravet og dermed ikke kan anvende positivlisten for fag-
lærte til at rekruttere udenlandsk arbejdskraft. Covid-19 situationen har udfordret
flere virksomheder, og det kan således overvejes, om det er hensigtsmæssigt, at
AUB-kravet alene kan opfyldes ved, at virksomheden havde en måluddannelsesra-
tio og ikke skulle betale merbidrag i det senest opgjorte bidragsår, frem for eksem-
pelvis to ud af de seneste tre bidragsår.
Listen over stillinger på minimum faglært niveau
Til positivlisten for faglærte er knyttet en liste over arbejdsfunktioner på arbejds-
markedsbalancen med stillinger på minimum faglært niveau. Listen fremgår af bilag
1 til udlændingeloven. Størstedelen af stillingerne er indsat på listen, fordi andelen
Side
10/13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Orientering om Evaluering af positivlisten for faglærte, fra udlændige- og integrationsministeren
af faglærte inden for stillingsbetegnelsen er på 75 pct. eller højere. De resterende
stillinger på listen er indsat ud fra andre hensyn. Det kan overvejes, om listen skal
udvides med yderligere stillingsbetegnelser. DA har fremsendt en liste over arbejds-
funktioner, hvor der inden for de seneste seks rekrutteringssurveys har været
mindst 3 surveys med en forgæves rekrutteringsrate på 20 pct. eller derover, og
som DA derfor foreslår optaget på listen.
1.
Tjenerarbejde (513100)
2.
Salgsarbejde i butik (522300)
3.
Social- og sundhedsarbejde på institutioner og hospitaler, medhjæl-
pere (532110)
4.
Social- og sundhedsarbejde privat, medhjælpere (532120)
5.
Produktions- og væksthusgartnerarbejde (611310)
6.
Arbejde med dyrkning af plantevækst og opdræt af dyr (613000)
7.
Brolægningsarbejde (711220)
8.
Stuktørarbejde (711410)
9.
Arbejde med tagdækning (712100)
10. Arbejde med gulv- og klinkelægning (712200)
11. Møbelpolstrerarbejde (753400)
12. Monteringsarbejde af elektrisk og elektronisk udstyr (821200)
13. Lastbilchauffører (8332)
14. Entreprenørmaskinførerarbejde (834300)
Fast track
Den relativt lange sagsbehandlingstid for ansøgninger om opholdstilladelse efter
positivlisten for faglærte er et problem. Derfor kan det overvejes, om der skal
etableres en fast track-ordning med mulighed for hurtig jobstart, som kan anven-
des af certificerede virksomheder. Det kan således overvejes at etablere en ord-
ning, som minder om den allerede eksisterende fast track-ordning, men hvor be-
tingelserne for at blive certificeret er tilpasset betingelserne på positivlisten for
faglærte. Det vil dermed fortsat alene være virksomheder, der lever op til deres
samfundsmæssige forpligtelser for uddannelse af elever, der kan rekruttere tred-
jelandsborgere til det faglærte arbejdsmarked.
En mulig model kunne være, at virksomheden skal opfylde sine AUB-forpligtelser
på ansøgningstidspunktet for certificeringen. Det skal i denne forbindelse overve-
jes, om en certificeringen fx vil skulle begrænses til bestemte arbejdsfunktioner,
som virksomheden i forvejen har personer ansat i fx mhp. en vurdering af, om
virksomhedens løn- og ansættelsesvilkår kan betragtes som sædvanlige efter posi-
tivlisten for faglærte. En certificeret virksomhed vil herefter få adgang til en hurtig
og fleksibel jobstart, ligesom man kender det fra den nuværende fast track-ord-
ning. Efterfølgende vil SIRI skulle behandle ansøgningerne og kontrollere, at alle
betingelser er opfyldt.
Side
11/13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Orientering om Evaluering af positivlisten for faglærte, fra udlændige- og integrationsministeren
Afrunding
Det fremgår af finansloven for 2020, at aftalepartierne er enige om, at positivlisten
skal evalueres årligt de første fem år. Der lægges op til, at evalueringen danner
grundlag for en drøftelse mellem aftalepartierne om, hvorvidt der er behov for ju-
steringer af ordningen.
Næste evaluering udsendes efteråret 2022.
Side
12/13