Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 66
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse (igu) og lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Videreførelse af igu-ordningen, mulighed for igu-forløb for personer med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., og videreførelse af
egu-fgu-bonusordningen)
§1
I lov om integrationsgrunduddannelse (igu), jf. lov nr. 623 af 8. juni 2016,
som ændret ved § 1 i lov nr. 562 af 7. maj 2019, § 11 i lov nr. 2189 af 29.
december 2020 og lov nr. 722 af 27. april 2021 foretages følgende ændrin-
ger:
1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 3,
ændres », eller« til: »,«.
2.
I
§ 2, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 9 c, stk. 2.« til: »§ 9 c, stk. 2, eller«.
3.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes som
nr. 5:
»5) en udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstil-
ladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.«.
4.
I
§ 3, stk. 2,
ændres »30. juni 2022« til: »31. december 2023«.
§2
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 816
af 28. april 2021, som ændret ved § 2 i lov nr. 2152 af 27. november 2021
og § 1 i lov nr. 2592 af 28. december 2021, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 14, stk. 2,
ændres »30. juni 2022« til: »31. december 2023«.
§3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den oprindelige aftale om en forsøgsordning med igu blev indgået i 2016
mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter som en central del af tre-
partsaftalen om arbejdsmarkedsintegration. Forsøgsordningen blev aftalt
som 3-årig, og den skulle sikre mulighed for arbejde og opkvalificering for
flygtninge og familiesammenførte, hvis kvalifikationer og produktivitet
endnu ikke stod mål med kravene på det danske arbejdsmarked. Igu skulle
fungere som en trædesten til beskæftigelse på almindelige arbejdsmarkeds-
vilkår. Samtidig med indførelse af igu-ordningen indførtes en bonusordning
for private arbejdsgivere, der ansætter elever i en erhvervsgrunduddannelse
i perioden fra den 1. juli 2019 til den 31. juli 2019. Denne ordning svarede
til integrationsgrunduddannelsens bonusordning.
Igu blev i 2019 forlænget med yderligere 3 år ved lov nr. 562 af 7. maj 2019,
på baggrund af en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter.
Ordningen løber til og med den 30. juni 2022. I forbindelse med viderefø-
relsen blev bonusordningen for private arbejdsgivere, der ansætter elever i
en erhvervsgrunduddannelse, videreført i form af en bonusordning for pri-
vate arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrund-
uddannelse i forberedende grunduddannelse (egu-fgu-bonusordningen), for
samme periode.
Ved lov nr. 722 af 27. april 2021 blev målgruppen for igu-ordningen udvi-
det, på baggrund af en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter,
således at ordningens opholdsbetingelse blev udvidet med fem år. Flygt-
ninge og familiesammenførte til flygtninge har således mulighed for at tage
et igu-forløb, hvis de har været i Danmark i 0-10 år, mod 0-5 års ophold for
samme persongruppe forud for lovens ikrafttrædelse.
Derudover blev omfanget af uddannelse i form af AMU og sprogkurser mv.
udvidet med 3 uger, således at der nu samlet set er 23 ugers uddannelse i et
igu-forløb.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Den 14. februar 2022 indgik regeringen og arbejdsmarkedets parter en aftale
om en videreførelse af igu-ordningen. Det fremgår bl.a. af aftalen, at arbejde
og selvforsørgelse er en central del af at bo i Danmark, og at det derfor også
er afgørende, at der fortsat er fokus på at understøtte en stigning i nytil-
komne flygtninge og indvandreres beskæftigelsesfrekvens til gavn for inte-
grationen og dermed til gavn for dem selv og det danske samfund.
Det fremgår endvidere af aftalen, at et vigtigt element til at lette flygtninge
og familiesammenførtes vej mod arbejdsmarkedet er igu-ordningen.
Det fremgår endvidere, at det siden indførelsen af igu-ordningen har været
ambitionen, at ordningen skal fungere som en trædesten til beskæftigelse på
almindelige arbejdsmarkedsvilkår. Med udvidelsen af igu-ordningen, aftalt
i 2020 var det målsætningen, at flere fik mulighed for at benytte ordningen.
Men COVID-19-restriktioner og et faldende antal asylansøgere har medvir-
ket til, at tilgangen til igu-ordningen har været svag i det seneste år. I mod-
sætning til tidligere er der i dag flere kvinder end mænd, der påbegynder et
igu-forløb. Det indikerer, at ordningen for både mænd og kvinder kan være
trædesten til ordinært arbejde, som fortsat skal understøttes. Det er derfor
også fortsat vigtigt at understøtte denne udvikling, så flere flygtninge og
indvandrere kommer i beskæftigelse.
I perioden 2016-2021 er der i alt registreret 2.742 aftaler om et igu-forløb.
Det estimeres, at knap 1 ud af 10 personer, som indgik i igu-målgruppen, er
registreret med en aftale om et igu-forløb.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter er på den baggrund enige om at vi-
dereføre den nuværende igu-ordning, herunder også sprogmakker-ordnin-
gen, i yderligere halvandet år inden for de nuværende rammer frem til den
1. januar 2024.
Parterne er endvidere enige om, at udlændinge mellem 18 år og 39 år med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der
i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., skal være omfattet af
lov om integrationsgrunduddannelse (igu).
Nærværende lovforslag udmønter disse dele af trepartsaftalen af 14. februar
2022 mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om en videreførelse af
igu-ordningen. I videreførelse heraf foreslås det endeligt, at egu-fgu-ordnin-
gen forlænges tilsvarende.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Mulighed for igu-forløb for personer evakueret fra Afghanistan
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at lovens
formål er at sikre en mulighed for arbejde og opkvalificering for flygtninge
og familiesammenførte til flygtninge, hvis kvalifikationer og produktivitet
endnu ikke opfylder kravene på det danske arbejdsmarked. Formålet med
loven er dermed, at flygtninge og familiesammenførte til flygtninge opnår
kvalifikationer, der giver grundlag for at påbegynde en erhvervsrettet ud-
dannelse eller opnå varig og ordinær beskæftigelse på det danske arbejds-
marked.
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at der
i loven ved en flygtning forstås
1) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller 8,
2) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1,
3) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
meddelt i forlængelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 3, eller
4) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2.
Bestemmelsen definerer flygtninge, som sammen med familiesammenførte
til flygtninge, jf. § 2, stk. 2, udgør den persongruppe, som er grundlaget for
lovens målgruppe, jf. lovens § 3, stk. 1.
Det fremgår af § 3, stk. 1 i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at
Integrationsgrunduddannelsen kan påbegyndes af flygtninge og familiesam-
menførte til flygtninge, der har folkeregisteradresse i Danmark, ved start-
tidspunktet er fyldt 18 år, er under 40 år og har haft folkeregisteradresse i
Danmark i mindre end 10 år.
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., at der efter ansøg-
ning kan meddeles opholdstilladelse til en udlænding, som
1) er tidligere lokalansat på den danske ambassade i Kabul eller har haft
anden arbejdsmæssig tilknytning til myndigheder på Udenrigsministeriets
område i Afghanistan,
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
2) er tidligere lokalansat af Forsvaret eller har haft anden arbejdsmæssig
tilknytning til myndigheder på Forsvarsministeriets område i Afghanistan,
3) efter aftale med Udenrigsministeriet er indstillet som følge af sin tilknyt-
ning til NGO’er eller andre samarbejdspartnere i Afghanistan, eller
4) efter aftale med Udenrigsministeriet er indstillet af FN, NATO eller EU.
Det fremgår endvidere af §1, stk. 2, at der efter ansøgning kan meddeles
opholdstilladelse til én ægtefælle, én fast samlever eller et mindreårigt barn
til en udlænding omfattet af stk. 1. Opholdstilladelse efter 1. pkt. kan ikke
meddeles, hvis den pågældende ægtefælle eller faste samlever er mindre-
årig.
Det fremgår endvidere af § 1, stk. 3, at der efter ansøgning kan meddeles
opholdstilladelse til en udlænding, der har familiemæssig tilknytning til en
udlænding omfattet af stk. 1 eller 2, og som
1) er beslægtet med den pågældende i op- eller nedstigende linje,
2) i en periode af længere varighed har delt husstand med den pågældende,
eller
3) må anses for at have været under den pågældendes forsørgelse.
Det fremgår endelig af § 1, stk. 4, at opholdstilladelse efter § 1, stk. 3 ikke
kan meddeles til en ægtefælle eller en fast samlever.
2.1.3. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Det fremgår af trepartsaftalen af 14. februar 2022, om videreførelse af inte-
grationsgrunduddannelse (igu), at parterne er enige om, at udlændinge mel-
lem 18 år og 39 år med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholds-
tilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v., skal være omfattet af lov om integrationsgrunduddannelse (igu).
På den baggrund, foreslås det, at det aftalte gennemføres.
Den foreslåede ændring af § 2, stk. 1 i lov om integrationsgrunduddannelse
(igu), vil medføre, at personer med opholdstilladelse meddelt efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået dan-
ske myndigheder m.v., vil være omfattet af lov om integrationsgrunduddan-
nelse (igu), og vil kunne tilbydes igu-forløb i det omfang, de pågældende i
øvrigt er inden for lovens målgruppe.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Af-
ghanistan har bistået danske myndigheder m.v., ophæves den 1. juni 2024,
jf. lovens § 28, stk. 1.
2.2. Videreførelse af igu-ordningen
2.2.1. Gældende ret
Det følger af § 3, stk. 2, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at In-
tegrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til og med den 30. juni
2022.
2.2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Det fremgår af trepartsaftalen af 14. februar 2022, om videreførelse af igu,
at parterne er enige om at videreføre den nuværende igu-ordning, herunder
også sprogmakker-ordningen, i yderligere halvandet år inden for de nuvæ-
rende rammer frem til den 1. januar 2024.
Det foreslås på den baggrund, at igu-ordningen forlænges.
Med den foreslåede ændring af § 3, stk. 2, i lov om integrationsgrunduddan-
nelse (igu), vil igu-forløb kunne påbegyndes til og med den 31. december
2023.
2.3. Videreførelse af egu-fgu-bonusordningen
2.3.1. Gældende ret
Med lov om integrationsuddannelse (igu) blev der, på baggrund af parternes
anbefaling i trepartsaftalen af 2016 om arbejdsmarkedsintegration, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indført en bonusordning for private ar-
bejdsgivere, der ansætter elever i en erhvervsgrunduddannelse, jf. § 3, stk.
3, lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., i perioden fra den 1. juli 2019 til
den 31. juli 2019. Denne ordning svarede til den bonusordning, som samti-
dig blev indført for så vidt angår igu-ordningen.
Lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. blev ophævet den 1. august 2019, jf.
§ 30, stk. 5, i lov nr. 745 af 8. juni 2018 om ændring af avu-loven, lov om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., lov
om Danmarks Evalueringsinstitut, lov om forberedende voksenundervis-
ning og ordblindeundervisning for voksne, lov om individuel boligstøtte og
forskellige andre love og om ophævelse af lov om erhvervsgrunduddannelse
m.v., lov om kombineret ungdomsuddannelse, lov om produktionsskoler og
lov om Rådet for Ungdomsuddannelser (Ændringer som følge af lovgivning
om forberedende grunduddannelse m.v.). Erhvervsgrunduddannelsen blev
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
afløst af uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse i forberedende grund-
uddannelse, jf. § 10, stk. 1, nr. 3, i lov om forberedende grunduddannelse.
I forbindelse med videreførelsen af igu-ordningen i 2019, blev også bonus-
ordningen for private arbejdsgivere, der ansætter elever i en erhvervsgrund-
uddannelse, videreført i form af en bonusordning for private arbejdsgivere,
der ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse i forbere-
dende grunduddannelse, i perioden fra den 1. august 2019 til den 30. juni
2022.
Det fremgår således af § 14, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag, at staten til private arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelses-
sporet erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk. 1, i lov om forberedende
grunduddannelse, i perioden fra den 1. august 2019 til den 30. juni 2022,
udbetaler en bonus på samlet op til 40.000 kr.
Erhvervsgrunduddannelse er et af tre mulige uddannelsesspor på forbere-
dende grunduddannelse, jf. § 10, stk. 1, nr. 3, i lov om forberedende grund-
uddannelse. Erhvervsgrunduddannelse indeholder et basisniveau og op til
tre efterfølgende undervisningsniveauer svarende til henholdsvis niveau 1,
2 og 3 i kvalifikationsrammen for livslang læring, jf. § 10, stk. 3, i lov om
forberedende grunduddannelse. Det følger af § 18, stk. 1, i lov om forbere-
dende grunduddannelse, at virksomhedspraktik på erhvervsgrunduddan-
nelse skal være omfattet af en praktikaftale mellem eleven og virksomhe-
den. Praktikaftalen skal angive målene med virksomhedspraktikken som led
i elevens uddannelsesplan, jf. lov om kommunal indsats for unge under 25
år. Praktikaftalen skal endvidere angive, hvilke arbejdsområder og funktio-
ner eleven skal beskæftiges med i praktikperioden.
Det fremgår af § 14, stk. 4, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
praktikaftaler skal påbegyndes, senest 3 måneder efter at aftalen er indgået,
for at medføre ret til bonus efter stk. 2.
Ansøgning om udbetaling af bonus efter stk. 2 skal indgives til Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag, som administrerer ordningen, senest 1 år efter at
arbejdsgiveren har opnået ret hertil, jf. § 14, stk. 5, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
De udgifter, der er forbundet med ordningen, herunder administrationsud-
gifter, afholdes af staten, jf. § 14, stk. 7, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
2540645_0009.png
Det fremgår af § 14, stk. 8, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
børne- og undervisningsministeren bl.a. fastsætter regler om tilrettelæggel-
sen af bonusordningen, herunder om retten til bonus og bonussens størrelse,
beregning, udbetaling, efterregulering, modregning og tilbagebetaling, og
om administration af ordningen i øvrigt.
Bemyndigelsen er anvendt til at udstede bekendtgørelses nr. 1147 af 21. no-
vember 2019 om udbetaling af bonus til private arbejdsgivere, der ansætter
elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse efter lov om forbere-
dende grunduddannelse (egu-fgu-bonusordningen).
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som det fremgår ovenfor, foreslås det, at igu-ordningen – herunder bonus-
ordningen – forlænges til og med den 31. december 2023. For at sikre fortsat
parallelitet med bonusordningen i igu-ordningen, foreslås det derfor, at bo-
nusordningen for private arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelses-
sporet erhvervsgrunduddannelse (egu-fgu-bonusordningen), tillige forlæn-
ges, så der ydes bonus for ansættelse i perioden fra den 1. august 2019 til og
med den 31. december 2023 mod i dag for perioden fra den 1. august 2019
til den 30. juni 2022.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Udestår
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Udestår
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
2540645_0010.png
9. Forholdet til EU-retten
For så vidt angår lovforslagets § 1, bemærkes det, at Rådets direktiv om
generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæfti-
gelse og erhverv (2000/78/EF af 27. november 2000) er implementeret ved
forskelsbehandlingsloven (LBK nr. 1001 af 24. august 2017) og har til for-
mål at forhindre forskelsbehandling på grund af konkrete kriterier, som
blandt andet national samt etnisk oprindelse og alder inden for arbejdsmar-
kedet, jf. pkt. 3.
Det er vurderingen, at de foreslåede regler er i overensstemmelse med Rå-
dets direktiv om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med
hensyn til beskæftigelse og erhverv (2000/78/EF af 27. november 2000).
Lovforslaget vurderes ikke derudover at indeholde EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Udestår
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Udestår
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Udestår
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Udestår
Udestår
Udestår
Ingen
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
2540645_0011.png
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ja
Nej X
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
2540645_0012.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§ 2, stk. 1
i lov om integrationsgrunduddannelse (igu) definerer flygtninge,
som sammen med familiesammenførte til flygtninge i lovens
§ 2, stk. 2,
defi-
nerer den persongruppe, som danner grundlaget for lovens målgruppe, jf. lo-
vens §
3, stk. 1.
15. februar 2022
Det foreslås i
§ 2. stk. 1, nr. 3,
at lade »eller« udgå af sætningen, således at
sætningen afsluttes med et komma.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring i
lovforslagets § 1, nr. 3, hvori det foreslås at tilføje gruppen af udlændinge,
der har fået opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., som et nyt
nummer 5 i lovens § 2, stk. 1.
Der henvises til pkt. 2.1. i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 2
§ 2, stk. 1
i lov om integrationsgrunduddannelse (igu) definerer flygtninge,
som sammen med familiesammenførte til flygtninge i lovens § 2, stk. 2, defi-
nerer den persongruppe, som danner grundlaget for lovens målgruppe, jf. lo-
vens
§ 3, stk. 1.
Det foreslås i
§ 2. stk. 1, nr. 4,
at ændre punktummet til », eller«.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring i
lovforslagets § 1, nr. 3, hvori det foreslås at tilføje gruppen af udlændinge,
der har fået opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., som et nyt
nummer 5 i lovens § 2, stk. 1
Der henvises til pkt. 2.1. i lovforslagets bemærkninger
Til nr. 3
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Integration
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Nicolas Gomez Garay Vodder
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 34 12
[email protected]
2022 - 2734
1903523
Side
12/7
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det fremgår af
§ 2, stk. 1
i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at der
ved en flygtning i denne lov forstås
1) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller 8,
2) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1,
3) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
meddelt i forlængelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 3, eller
4) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2.
Det foreslås, at der i
§ 2, stk. 1,
indsættes et nyt nr. 5, hvorefter en udlænding
med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., efter lov om integra-
tionsgrunduddannelse (igu) også vil blive defineret som en flygtning.
Den foreslåede ændring af § 2, stk. 1 i lov om integrationsgrunduddannelse
(igu), vil medføre, at personer med opholdstilladelse meddelt efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske
myndigheder m.v., vil blive defineret som flygtninge i lov om integrations-
grunduddannelse (igu), og dermed vil kunne tilbydes igu-forløb i det omfang,
de pågældende i øvrigt kommer inden for lovens målgruppe, jf. lovens § 3,
stk. 1.
Det bemærkes, at lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Af-
ghanistan har bistået danske myndigheder m.v., ophæves den 1. juni 2024, jf.
lovens § 28, stk. 1.
Der henvises til pkt. 2.1. i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov om integrationsgrunduddannelse, at integra-
tionsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til og med den 30. juni 2022.
Det foreslås at ændre § 3, stk. 2, i lov om integrationsgrunduddannelse, såle-
des at integrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til og med den
31. december 2023.
Side
13/7
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Den foreslåede ændring betyder, at ordningen vil blive forlænget med halv-
andet år, og at der potentielt vil være igangværende igu-forløb frem til den
31. december 2025 tillagt eventuelle forlængelser som følge af særlige for-
hold, jf. lovens § 6, stk. 4, jf. stk. 5-7.
Der henvises til pkt. 2.2. i lovforslagets bemærkninger.
Til § 2
Det fremgår af § 14, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
staten til private arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet er-
hvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk. 1, i lov om forberedende grunduddan-
nelse, i perioden fra den 1. august 2019 til den 30. juni 2022, udbetaler en
bonus på samlet op til 40.000 kr.
Erhvervsgrunduddannelse er et af tre mulige uddannelsesspor på forbere-
dende grunduddannelse, jf. § 10, stk. 1, nr. 3, i lov om forberedende grund-
uddannelse. Erhvervsgrunduddannelse indeholder et basisniveau og op til tre
efterfølgende undervisningsniveauer svarende til henholdsvis niveau 1, 2 og
3 i kvalifikationsrammen for livslang læring, jf. § 10, stk. 3, i lov om forbe-
redende grunduddannelse. Det følger af § 18, stk. 1, i lov om forberedende
grunduddannelse, at virksomhedspraktik på erhvervsgrunduddannelse skal
være omfattet af en praktikaftale mellem eleven og virksomheden. Praktikaf-
talen skal angive målene med virksomhedspraktikken som led i elevens ud-
dannelsesplan, jf. lov om kommunal indsats for unge under 25 år. Praktikaf-
talen skal endvidere angive, hvilke arbejdsområder og funktioner eleven skal
beskæftiges med i praktikperioden.
Det fremgår af § 14, stk. 4, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
praktikaftaler skal påbegyndes, senest 3 måneder efter at aftalen er indgået,
for at medføre ret til bonus efter stk. 2.
Ansøgning om udbetaling af bonus efter stk. 2 skal indgives til Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag, som administrerer ordningen, senest 1 år efter at ar-
bejdsgiveren har opnået ret hertil, jf. § 14, stk. 5, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Side
14/7
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
De udgifter, der er forbundet med ordningen, herunder administrationsudgif-
ter, afholdes af staten, jf. § 14, stk. 7, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag.
Det fremgår af § 14, stk. 8, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
børne- og undervisningsministeren bl.a. fastsætter regler om tilrettelæggelsen
af bonusordningen, herunder om retten til bonus og bonussens størrelse, be-
regning, udbetaling, efterregulering, modregning og tilbagebetaling, og om
administration af ordningen i øvrigt.
Bemyndigelsen er anvendt til at udstede bekendtgørelses nr. 1147 af 21. no-
vember 2019 om udbetaling af bonus til private arbejdsgivere, der ansætter
elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse efter lov om forbere-
dende grunduddannelse (egu-fgu-bonusordningen).
Det foreslås, at datoen den 30. juni 2022 i
§ 14, stk. 2,
i lov om Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag ændres til datoen den 31. december 2023.
Den foreslåede ændring vil indebære, at staten til private arbejdsgivere, der
ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk. 1,
i lov om forberedende grunduddannelse, i perioden fra den 1. august 2019 til
den 31. december 2023, vil skulle udbetale en bonus på samlet op til 40.000
kr. Hermed vil perioden, i hvilken staten vil skulle udbetale en sådan bonus,
blive forlænget til og med den 31. december 2023.
Det er ikke hensigten med det foreslåede i øvrigt at ændre ordningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2022.
Det bemærkes, at lov om integrationsgrunduddannelse (igu) ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf. § 20 i lov om integrationsgrunduddannelse (igu),
og ikke vil kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland. Derfor vil nærvæ-
rende ændringslov heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.
Side
15/7
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf. § 42 i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
og ikke vil kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland. Derfor vil nærvæ-
rende ændringslov heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.
Side
16/7
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
2540645_0017.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om integrationsgrunduddan-
nelse (igu), jf. lov nr. 623 af 8. juni
2016, som ændret ved § 1 i lov nr.
562 af 7. maj 2019, § 11 i lov nr.
2189 af 29. december 2020 og lov
nr. 722 af 27. april 2021, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 9 c,
§ 2.
Ved en flygtning forstås i denne lov stk. 3, eller« til: »§ 9 c, stk. 3
1) en udlænding med opholdstilla-
delse efter udlændingelovens §§ 7
eller 8,
2) en udlænding med opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 9 b,
stk. 1,
3) en udlænding med opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, meddelt i forlængelse af en
opholdstilladelse efter udlændinge-
lovens § 9 c, stk. 3, eller
4) en udlænding med opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 2
Stk. 2.
---
2.
I
§ 2, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 9 c,
stk. 2.« til: »§ 9 c, stk. 2, eller«.
3.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes som
nr. 5:
Side
17/7
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Lovudkast til lov om ændring af lov om integrationsuddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra udlændinge- og integrationsministeren
2540645_0018.png
»5) en udlænding med opholdstilla-
delse efter lov om midlertidig op-
holdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske
myndigheder m.v.«.
§ 3.
---
Stk. 2.
Integrationsgrunduddannel-
sesforløb kan påbegyndes til og
med den 30. juni 2022.
§2
I lov om Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse
nr. 816 af 28. april 2021, som æn-
dret ved § 2 i lov nr. 2152 af 27. no-
vember 2021 og § 1 i lov nr. 2592
af 28. december 2021, foretages
følgende ændring:
§ 14.
---Stk.
2.
Til private arbejds-
1.
I
§ 14, stk. 2,
ændres »30. juni
givere, der ansætter elever i uddan- 2022« til: »31. december 2023«.
nelsessporet erhvervsgrunduddan-
nelse, jf. § 18, stk. 1, i lov om for-
beredende grunduddannelse, i peri-
oden fra den 1. august 2019 til den
30. juni 2022, udbetaler staten en
bonus på samlet op til 40.000 kr.
Stk. 3-8.
---
4.
I
§ 3, stk. 2,
ændres »30. juni
2022« til: »31. december 2023«.
Side
18/7