Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 60
Offentligt
UDKAST
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del - Bilag 60
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl.
(Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister)
§1
I lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl., jf. lovbekendtgørelse
nr. 2018 af 11. december 2020, som senest ændret ved § 4 i lov nr. 2623 af
28. december 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2 f, stk. 1, 1. pkt.,
ændres: »3�½ år inden for en 5-årig periode« til: »5
år«.
2.
§ 2 f, stk. 1, 2. pkt.,
udgår.
3.
I
§ 2 f, stk. 2,
udgår: »eller ikke har påbegyndt eller har opbrugt klippe-
kortet, jf. § 6 a,«
4.
§ 6 a
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indhold
1. Indledning................................................................................................ 3
2. Lovforslagets hovedpunkter .................................................................... 3
2.1. Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister .................. 3
2.1.1. Gældende ret ................................................................................. 3
2.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser .................. 7
2.1.3. Den foreslåede ordning ................................................................. 9
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige ................................................................................................... 10
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. ... 10
6. Administrative konsekvenser for borgerne ........................................... 11
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne. .......... 11
7. Klimamæssige konsekvenser ................................................................ 11
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser .................................................. 11
9. Forholdet til EU-retten .......................................................................... 11
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter. ................................. 11
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ......................................... 11
11. Sammenfattende skema ....................................................................... 12
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
1. Indledning
Det foreslås endvidere, at klippekortet for selvforsørgede kursister på dansk-
uddannelsen for voksne udlændinge m.fl. afskaffes, idet klippekortet ikke
længere vurderes at have en nævneværdig eller selvstændig adfærdsregule-
rende virkning i forhold til at skabe progression og motivation for kursister-
nes gennemførsel af uddannelsen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om klippekortordningen blev oprindeligt indsat ved lov nr. 705 af
8. juni 2017 om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl. og forskellige andre love. Det fremgår af bemærkningerne til lovforsla-
get, at formålet med at indføre klippekortet dels var at give udenlandske
arbejdstagere, studerende m.fl. et øget incitament til at gennemføre dansk-
uddannelsen inden for en tidsmæssig afgrænset periode, dels at begrænse
fravær fra undervisningen, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 175 som
fremsat, side 15.
Det fremgår af § 2 d i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.,
at der ved en selvforsørgerkursist (S-kursist) i denne lov forstås en udlæn-
ding, der henvises til danskuddannelse som led i et introduktionsforløb efter
integrationslovens § 24 c, herunder udlændinge med opholdstilladelse efter
bl.a. udlændingelovens § 9 a (beskæftigelse), § 9 i (uddannelse) samt ud-
lændinge, som har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 1 (statsbor-
gere i Finland, Island, Norge og Sverige), udlændinge, som har ophold her
i landet i medfør af EU-reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed,
grænsependlere, som godtgør at have status her i landet af arbejdstager efter
EF-Traktatens artikel 39 eller som godtgør at have udnyttet retten efter EF-
Traktatens artikel 43 til at etablere selvstændig virksomhed her i landet, her-
boende grønlændere og færinger over 18 år, som af særlige grunde ikke be-
hersker det danske sprog i et sådant omfang, at de kan fungere i det danske
samfund samt danske statsborgere over 18 år, der på grund af langvarigt
ophold i udlandet ikke behersker det danske sprog i et sådant omfang, at de
kan fungere i det danske samfund, herunder personer, der er født af danske
forældre med bopæl i udlandet.
Det fremgår af § 2 f, stk. 1, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl., at for selvforsørgede kursister (S-kursister) omfatter tilbud om dansk-
uddannelse undervisning i op til 3�½ år inden for en 5-årig periode, som reg-
nes fra det tidspunkt, hvor udlændingen kan påbegynde danskuddannelsen.
3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Danskuddannelse gives inden for rammerne af et klippekort. Det er forudsat
i bemærkningerne til § 2 f, at det er uden betydning for fastlæggelse af start-
tidspunktet, om udlændingen rent faktisk benytter sig af tilbuddet. Hvis ud-
lændingen ikke har benyttet sig af den tilbudte danskundervisning, regnes
uddannelsesperiodens starttidspunkt således fra det tidspunkt, hvor den på-
gældende udlænding kunne have påbegyndt den tilbudte undervisning.
Dette afgøres af kommunen, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 175 som
fremsat, side 32.
Af § 2 f, stk. 2, fremgår, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at S-kursister,
som ikke har påbegyndt eller afsluttet danskuddannelsen inden for uddan-
nelsesperioden, jf. stk. 1, eller ikke har påbegyndt eller har opbrugt klippe-
kortet, fortsat skal have tilbud om danskuddannelse. Bestemmelsen giver
kommunalbestyrelsen mulighed for at beslutte, at udlændinge, som af andre
grunde end alvorlig og langvarig sygdom, ikke har lært dansk i danskuddan-
nelsesperioden, kan modtage danskundervisningen, jf. Folketingstidende
2016-17, A, L 175 som fremsat, side 32.
Efter § 2 f, stk. 4, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.,
kan udlændinge- og integrationsministeren fastsætte nærmere regler om til-
bud om danskuddannelse efter § 2 f, stk. 3.
Efter § 3, stk. 2, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., om-
fatter tilbuddet om danskuddannelse en af de følgende tre danskuddannel-
ser: Danskuddannelse 1, Danskuddannelse 2 og Danskuddannelse 3. Hver
af de tre danskuddannelser har et omfang, der svarer til 1,2 års heltidsud-
dannelse, jf. § 4, stk. 1. Danskuddannelsen skal tilrettelægges, så det er mu-
ligt at gennemføre uddannelsen inden for en tidsramme på 3 år, jf. § 4, stk.
2.
Efter § 5 i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., skal dansk-
uddannelsen for udlændinge, der er omfattet af integrationsloven, kunne på-
begyndes senest en måned efter, at kommunalbestyrelsen har overtaget an-
svaret for den pågældende. Danskuddannelsen for udlændinge, der ikke er
omfattet af integrationsloven, skal kunne påbegyndes senest en måned efter,
at den pågældende har ansøgt kommunalbestyrelsen om deltagelse i dansk-
uddannelse eller er blevet henvist til uddannelsen som led i aktivering, jf. §
5, stk. 2.
Efter § 6 a, stk. 1, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
tilbydes S-kursister danskuddannelse inden for rammerne af et klippekort.
Antallet af klip, som tildeles den enkelte kursist, fastsættes på baggrund af
4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
udbyderen af danskuddannelses, indplacering af kursisten på danskuddan-
nelse og modul. Indplaceringen foretages på grundlag af en pædagogisk vur-
dering af den enkelte udlændings forudsætninger og mål med uddannelsen,
jf. lovens § 6, stk. 3. Der kan højst tildeles seks klip svarende til 3�½ års
danskuddannelse (42 måneder).
Efter § 6 a, stk. 2, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., er
klippekortet gyldigt i 5 år fra det tidspunkt, hvor kursisten kan påbegynde
undervisningen. Det første klip aktiveres samtidig med, at kursisten kan på-
begynde undervisningen, men dog tidligst når kursisten er indplaceret på
danskuddannelse og modul.
Efter § 6 a, stk. 3, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.,
løber et klip frem til afslutningen af klippets gyldighedsperiode, uanset om
S-kursisten deltager i undervisningen. Et klip udløber dog, når S-kursisten
består modultesten for det modul, hvor den pågældende er indplaceret.
Af § 6 a, stk. 4, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., frem-
går det videre, at når et klip udløber, aktiveres i umiddelbar forlængelse
heraf automatisk et nyt klip.
Efter § 6 a, stk. 5, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.,
har en S-kursist ret til at udskyde starttidspunktet for danskundervisningen
eller holde pause efter en bestået modultest, hvis kursisten hurtigst muligt
og forud for undervisningens start har oplyst den udbyder af danskuddan-
nelse, som kursisten er henvist til, herom.
Af § 6 a, stk. 6, fremgår afslutningsvist, at udlændinge- og integrationsmi-
nisteren fastsætter nærmere regler om klippekortet, herunder om de enkelte
klips gyldighedsperiode og om fremgangsmåden for at udsætte starttids-
punktet for danskundervisningen eller holde pause efter en bestået modul-
test.
Efter § 14, stk. 4, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.,
opkræver udbydere af danskuddannelse S-kursister et depositum på 2.000
kr., når kursisten henvises til et modul på danskuddannelsen. Det fremgår
videre, at bestemmelsen dog ikke finder anvendelse for udlændinge med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j (au pair ophold).
Af bemærkninger til lovforslaget, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 175
som fremsat, side 40, er det lagt til grund, at en udbyder opkræver deposi-
tummet hos kursisten, når en kommunalbestyrelse har henvist en kursist til
5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
danskuddannelse. Kursisten bliver herefter indplaceret på danskuddannel-
sen. Kursisten kan ikke påbegynde undervisningen, før depositummet er be-
talt. Kursisten kan få depositummet tilbagebetalt, når kursisten har afsluttet
det modul, kursisten er henvist til. En kursist, der herefter ønsker at fortsætte
danskuddannelsen og fortsat har uddannelsesret tilbage, skal i overensstem-
melse med § 11, stk., 1 i bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. henvises til et nyt modul af kommunalbestyrelsen. I til-
fælde, hvor en kursist har fået depositummet udbetalt, skal kursisten på ny
indbetale depositum til udbyder, før undervisningen kan påbegyndes.
Efter § 14, stk. 6, kan udlændinge- og integrationsministeren fastsætte nær-
mere regler om depositum efter stk. 4 og 5, herunder om opkrævning, tilba-
gebetaling og afregning med den henvisende kommunalbestyrelse.
Med virkning fra 1. juli 2020 trådte en stigning i depositummet for S-kursi-
ster i kraft, således at depositummet steg fra 1.250 kr. pr. modul til 2.000 kr.
pr. modul. Samtidig blev deltagerbetalingen for S-kursister afskaffet, jf. Fol-
ketingstidende 2019-20, A, L 186 som fremsat.
Bemyndigelsesbestemmelserne i lovens § 2 f, stk. 4, § 6 a, stk. 6 og § 14,
stk. 6, er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1089 af 26. juni 2020 om danskud-
dannelse til voksne udlændinge m.fl.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 13, stk. 2, at forpligtelsen til at betale
depositum gælder for kursister, der henvises til danskuddannelse for første
gang efter den 1. juli 2017. En S-kursist kan ikke påbegynde undervisnin-
gen, før den pågældende har indbetalt depositum til den udbyder af dansk-
uddannelse, som kursisten er henvist til, jf. § 13, stk. 3. Det er kommunal-
bestyrelsen, der træffer afgørelse om tilbagebetaling af depositummet, jf. §
13, stk. 4.
I forbindelse med lovændringen om afskaffelse af deltagerbetaling og stig-
ning i depositummet for S-kursister, jf. Folketingstidende 2019-20, A, L 186
som fremsat, blev bestemmelserne om tilbagebetaling af depositummet i be-
kendtgørelse nr. 1089 af 26. juni 2020 om danskuddannelse til voksne ud-
lændinge m.fl. også skærpet.
Depositummet betales således alene tilbage, når kursisten består modulte-
sten inden for den frist, der gælder for det modul, kursisten er henvist til, jf.
bekendtgørelsens § 13, stk. 5, samt for en S-kursist på det prøvebærende
modul, når kursisten efter maksimalt 9 måneders danskundervisning består
den førstkommende prøve, jf. § 13, stk. 6.
6
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Fristerne for at gennemføre de enkelte moduler i forhold til tilbagebetaling
af depositummet er beskrevet i bekendtgørelsens bilag 3. Heraf fremgår, at
S-kursister samlet set har 3 år og 9 måneder (45 måneder) til at færdiggøre
de seks moduler på danskuddannelserne. Der er i bekendtgørelsen fastsat
tidsfrister af forskellig længde for de enkelte moduler, som gælder fra kur-
sistens påbegyndelse af modulet. De første moduler på danskuddannelserne
er tidsmæssigt kortere end de sidste moduler. Tidsfristerne i forhold til de
enkelte moduler er fastsat på følgende måde: Modul 1 og 2 har en tidsfrist
på 6 måneder, modul 3 har en tidsfrist på 7 måneder, modul 4 en tidsfrist på
8 måneder og modul 5 og 6 en tidsfrist på 9 måneder. Fristerne for at gen-
nemføre modul 1 og 2 i henhold til tilbagebetaling af depositummet adskil-
ler sig således fra de frister, der er fastsat for at gennemføre modul 1 og 2 i
henhold til klippekortsordningen. På klippekortsordningen har S-kursisten
samlet set 42 måneder til at gennemføre danskuddannelsen. På klippekorts-
ordningen er tidsfristerne ligeledes af forskellig længde for de enkelte mo-
duler, som gælder fra kursistens påbegyndelse af modulet. Tidsfristerne på
klippekortsordningen i forhold til de enkelte moduler er fastsat på følgende
måde: Modul 1 har en tidsfrist på 4 måneder, modul 2 har en tidsfrist på 5
måneder, modul 3 har en tidsfrist på 7 måneder, modul 4 en tidsfrist på 8
måneder og modul 5 og 6 en tidsfrist på 9 måneder.
De to ordninger med forskellige tidsfrister for hhv. tilbagebetaling af depo-
sitummet og klippekortsordningen gælder parallelt med hinanden.
En S-kursist, der ikke består modultesten eller den afsluttende prøve inden
for de frister, der er nævnt i § 13, stk. 5 og 6, fortaber sit depositum, jf. § 13,
stk. 7. En S-kursist, der ophører med danskuddannelse, herunder f.eks. på
grund af udrejse af Danmark, og ikke har bestået modultesten inden for den
frist, der gælder for det modul, kursisten er henvist til, fortaber også sit de-
positum, jf. § 13, stk. 8.
2.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
Klippekortsordningen blev indført som led i aftalen om ”Mere virksomheds-
rettet danskuddannelse til voksne udlændinge” af 17. november 2016, som
blev indgået mellem den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti og Det Konservative Folkeparti med det formål at iværksætte tiltag,
der skulle bidrage til at reducere kursisternes frafald fra danskuddannel-
serne. Tiltagene omfattede dels et klippekort til danskuddannelse for uden-
landske arbejdstagere, studerende m.fl. og dels et depositum for arbejdsta-
gere, studerende m.fl. ved påbegyndelse af et modul. Formålet med klippe-
7
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
kortsordningen var endvidere dels at give udenlandske arbejdstagere, stude-
rende m.fl. et øget incitament til at gennemføre danskuddannelsen inden for
en tidsmæssig afgrænset periode, dels at begrænse fravær fra undervisnin-
gen, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 175 som fremsat, side 15. Af afta-
len fremgik, at de indførte tiltag løbende skulle evalueres, og at første eva-
luering skulle finde sted primo 2019.
Rambøll Management Consulting har på vegne af Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet evalueret danskuddannelsesreformen (Evaluering
af dansk-
uddannelsesreformen 2017).Evalueringen
blev offentliggjort i sommeren
2020.
Evalueringen viste blandt andet, at det gennemsnitlige fravær på danskud-
dannelserne generelt var steget over tid. Til trods for den generelle tendens
faldt S-kursisternes fravær imidlertid statistisk signifikant fra 2017 til 2018
og igen fra 2018 til 2019, hvilket ifølge evalueringen kunne indikere, at klip-
pekortsordningen og deltagerbetalingen havde medvirket til at reducere S-
kursisternes fravær (Rambøll,
Evaluering af danskuddannelsesreformen
2017,
s. 18).
Evalueringen viste dog også, at frafaldet for S-kursisterne samtidig var ste-
get signifikant fra 2017 til 2018. Ifølge evalueringen var det ikke muligt at
analysere på data for frafald i 2019, men stigningen i frafald blandt S-kursi-
ster i 2018 indikerede, at klippekortsordningen og deltagerbetalingen ikke
på kort sigt havde medvirket til at reducere S-kursisternes frafald (Rambøll,
Evaluering af danskuddannelsesreformen 2017,
s. 18).
Som led i evalueringen af danskuddannelsesreformen blev der endvidere fo-
retaget en
survey
målrettet sprogcenterunderviserne. Flere af de sprogcen-
terledere, som blev interviewet, fremhævede særligt klippekortordningen
som en væsentlig begrænsning for S-kursisternes fleksibilitet, ligesom ord-
ningen blev beskrevet som rigid (Rambøll,
Evaluering af danskuddannel-
sesreformen 2017,
s. 18).
Det fremgik videre af evalueringen, at S-kursisternes tidsforbrug faldt i
2017, men steg tilsvarende fra 2018 til 2019, hvorfor det i evalueringen
hverken kunne be- eller afkræftes, at klippekortsordningen havde påvirket
S-kursisternes tidsforbrug på danskuddannelserne. (Rambøll,
Evaluering af
danskuddannelsesreformen 2017,
s. 18-19).
8
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Efter gældende regler tilbagebetales depositummet alene, når S-kursisten
består modultesten eller danskprøven inden for de gældende frister. Der hen-
vises til afsnit 2.1.1. om gældende ret. Det betyder, at S-kursister, som ikke
gennemfører det modul, den pågældende er henvist til, inden for den gæl-
dende tidsfrist, vil miste 2.000 kr. i depositum pr. modul, der ikke gennem-
føres inden for tidsfristen.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at de gældende
regler om depositum i sammenhæng med den afgrænsede femårige periode,
som S-kursister har til at færdiggøre danskuddannelsen, må anses for at ud-
gøre et væsentligt incitament i forhold til at skabe den ønskede progression
og motivation for S-kursister til at gennemføre danskuddannelsen inden for
de gældende rammer.
Sammenholdt med konklusionerne i
Evaluering af danskuddannelsesrefor-
men 2017
er det derfor Udlændinge- og Integrationsministeriets samlede
vurdering, at klippekortet ikke længere har en nævneværdig eller selvstæn-
dig adfærdsregulerende virkning i forhold til at skabe progression og moti-
vation for kursister til at gennemføre modulerne inden for de fastsatte frister.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at reglerne om, at S-kursister tilbydes danskuddannelse inden
for rammerne af et klippekort, ophæves.
Den foreslåede ændring vil betyde, at danskuddannelse til S-kursister frem-
over vil omfatte undervisning i op til 5 år.
Forslaget vil medføre, at de gældende frister for at gennemføre de enkelte
moduler i forhold til tilbagebetaling af depositum, jf. bilag 3 i bekendtgø-
relse nr. 1089 af 26. juni 2020 om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl., vil blive de styrende i forhold til at sikre S-kursisternes progression
og motivation til at gennemføre modulerne inden for de i bekendtgørelsen
fastsatte frister.
Forslaget vil således betyde, at den 5-årige uddannelsesret i praksis alene vil
blive begrænset af, at S-kursister skal gennemføre danskuddannelsen inden
for rammerne af de frister, som gælder for tilbagebetaling af depositummet,
såfremt tilbuddet om danskuddannelse skal være uden økonomiske omkost-
ninger for kursisten.
I forhold til S-kursisters uddannelsesperiode vil ændringen i praksis med-
føre, at S-kursister vil få to måneder længere til at færdiggøre modul 1 og
en måned længere til at færdiggøre modul 2, som svarer til den forskel der
9
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
2536838_0010.png
UDKAST
er på fristerne for at gennemføre de to moduler på hhv. depositumsordnin-
gen og klippekortsordningen.
Forslaget vil således ikke medføre nogen væsentlig udvidelse af uddannel-
sesperioden for S-kursisterne.
Udbydere af danskuddannelse vil fortsat skulle opkræve S-kursister et de-
positum på 2.000 kr., når S-kursisten henvises til et modul på danskuddan-
nelsen. Det betyder, at S-kursister, som ikke gennemfører et påbegyndt mo-
dul, som S-kursisten er henvist til, inden for tidsfristen, vil miste 2.000 kr. i
depositum pr. modul, jf. § 13, stk. 7, og bilag 3 i bekendtgørelse nr. 1089 af
26. juni 2020 om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Udbyderen af danskuddannelsen vil fortsat skulle tilbagebetale depositum-
met til S-kursisten, når kursisten inden for den frist, der gælder for det mo-
dul, kursisten er henvist til, består modultesten, jf. bilag 3 i bekendtgørelse
nr. 1089 af 26. juni 2020 om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Med ophævelsen af klippekortet vil det fortsat være muligt for den enkelte
kursist at planlægge sin deltagelse i undervisningen fleksibelt inden for den
5-årige periode, danskuddannelsestilbuddet varer. Det betyder, at en S-kur-
sist efter at have bestået et modul og fået sit depositum tilbagebetalt vil
kunne vælge at holde pause i undervisningen forud for, at et nyt modul på-
begyndes ved at undlade at indbetale depositum til det næste modul. En S-
kursist vil således have mulighed for at planlægge op til 1 år og 3 måneders
pause inden for den 5-årige uddannelsesperiode, uden at dette vil have øko-
nomiske konsekvenser for den enkelte S-kursist. En S-kursist, der ønsker at
fortsætte danskuddannelsen og fortsat har uddannelsesret, vil i overensstem-
melse med § 11 i bekendtgørelse nr. 1089 af 26. juni 2020 om danskuddan-
nelse til voksne udlændinge m.fl. skulle henvises til et nyt modul af kom-
munalbestyrelsen.
Kursisten vil ligeledes skulle indbetale depositummet igen,
når kursisten
henvises til et modul på danskuddannelsen, jf. § 14, stk. 4, i lov om danskud-
dannelse til voksne udlændinge m.fl.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
[Under afklaring]
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
[Under afklaring]
10
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. marts 2022 til den 23. marts
2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, Advokatrådet (Advokatsam-
fundet), Akademikernes Centralorganisation, Amnesti Nu, Amnesty Inter-
national, Arkitektskolen Aarhus, Asylret, Bedsteforældre for Asyl, Beskæf-
tigelsesrådet, Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen, Børns Vilkår,
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Copenhagen Business Aca-
demy, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danner, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, DFUNK –
Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Forfatterforening, Dansk Missi-
onsråd, Dansk PEN, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Danske Advokater,
Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier – Besty-
relserne, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier – Lederne, Danske Kirkers
Råd, Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universite-
ter, Danske Professionshøjskoler, Datatilsynet, De danske sprogcentre, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskeret-
tigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Danske Akademi, Det natio-
nale Integrationsråd, DI (Dansk Industri), DIGNITY – Dansk Institut Mod
Tortur, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrel-
sen, Erhvervsakademi Dania, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakade-
miet Lillebælt, Erhvervsakademi Midtvest, Erhvervsakademi Nordjylland,
Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi
Århus, Fagbevægelsens Hovedorganisation – FH (tidl. LO), Finanssekto-
rens Arbejdsgiverforening, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes Forening
i Danmark, Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser (FLD), Foreningen
af Offentlige Anklagere, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Forhand-
lingsfællesskabet (tidl. Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstan-
satte), FrikirkeNet, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fælles-
råd(FTF), Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre),
HK/Danmark, HK/Kommunal
HK/Privat, ICORN, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettighe-
der, International Community / Erhverv Aarhus, International Organization
for Migration (IOM), Kirkernes Integrationstjeneste, KL – Kommunernes
11
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
2536838_0012.png
UDKAST
Landsforening, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kristelig Arbejds-
giverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kulturministeriets Rektorkollegium
(KUR), c/o Kunstakademiets Arkitektskole, Kunststyrelsen, Kvinfo, Kvin-
dernes Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Køben-
havns Byret, Københavns Erhvervsakademi, Landsforeningen af Forsvars-
advokater, Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK), Mellemfolke-
ligt Samvirke, Mino Danmark, Next, Niels Brock, Parliamentary Assembly
of the Organization for Security and Cooperation in Europe, PRO-Vest,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, RED Råd-
givning, Red Barnet, Reden Stop Kvindehandel, Refugees Welcome, Rek-
torkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser (RKU), Retslæ-
gerådet, Retspolitisk Forening, Retten i Esbjerg, Retten i Glostrup, Retten i
Helsingør, Retten i Herning, Retten i Hillerød, Retten i Hjørring, Retten i
Holbæk, Retten i Holstebro, Retten i Horsens, Retten i Kolding, Retten i
Lyngby, Retten i Nykøbing Falster, Retten i Næstved, Retten i Odense, Ret-
ten i Randers, Retten i Roskilde, Retten i Svendborg, Retten i Sønderborg,
Retten i Viborg, Retten i Aalborg, Retten i Århus, Retten på Bornholm, Ret-
ten på Frederiksberg, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors *) Samar-
bejdsgruppen om Børnekonventionen, SOS Racisme, Statens Kunstråd /
Kunststyrelsen, Uddannelsesforbundet, Udlændingenævnet, UNHCR (Re-
gional Representation for Northern Europe), United Nations Childrens Fund
(UNICEF), United Nations Development Programme (UNDP), United Na-
tions Office for Project Services (UNOPS), United Nations Population Fund
(UNFPA), United Nations Women
Ældresagen, Aarhus kommune – Socialforvaltningen, 3 F, 3F Privat Ser-
vice, Hotel og Restauration (3F PSHR).
*) Organisationer under Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen:
DUI-LEG og Virke, Børns Vilkår, UNICEF Danmark, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Ungdommens Røde Kors, OMEP, Institut for menneskerettighe-
der, Amnesty International, Børnerådet, Red Barnet.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
Ingen
12
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
2536838_0013.png
UDKAST
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen.
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 2 f, stk. 1, 1. pkt., i lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., at for S-kursister omfatter tilbud om danskuddannelse un-
dervisning i op til 3�½ år inden for en 5-årig periode, som regnes fra det
tidspunkt, hvor udlændingen kan påbegynde danskuddannelsen.
Det foreslås, at ændre § 2 f, stk. 1, 1. pkt., således at det fremgår, at dansk-
uddannelse for S-kursister fremover vil omfatte undervisning i op til 5 år.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den foreslåede ændring om at
ophæve kravet om, at danskuddannelse skal gives inden for rammerne af et
klippekort, ophører.
Den foreslåede ændring vil betyde, at S-kursister ikke længere tilbydes
danskuddannelse i 3�½ år inden for en 5-årig periode, som gives inden for
rammerne af et klippekort. Danskuddannelsestilbuddet vil for S-kursister i
stedet omfatte undervisning i op til 5 år, som regnes fra det tidspunkt, hvor
udlændingen kan påbegynde danskuddannelsen.
Forslaget vil medføre, at de gældende frister for at gennemføre de enkelte
moduler i forhold til tilbagebetaling af depositum, jf. bilag 3 i bekendtgø-
relse nr. 1089 af 26. juni 2020 om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl., vil blive styrende i forhold til at sikre S-kursisternes progression og
motivation til at gennemføre modulerne inden for de i bekendtgørelsen fast-
satte frister.
Forslaget vil således betyde, at den 5-årige uddannelsesret i praksis vil blive
begrænset af, at S-kursister skal gennemføre danskuddannelsen inden for
rammerne af de frister, som gælder for tilbagebetaling af depositummet, så-
fremt tilbuddet om danskuddannelse skal være uden økonomiske omkost-
ninger for kursisten.
I forhold til S-kursisters uddannelsesperiode vil ændringen i praksis med-
føre, at S-kursister vil få to måneder længere til at færdiggøre modul 1 og
en måned længere til at færdiggøre modul 2, som svarer til den forskel, der
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
er på fristerne for at gennemføre de to moduler på hhv. depositumsordnin-
gen og klippekortsordningen.
Forslaget vil således ikke medføre nogen væsentlig udvidelse af uddannel-
sesperioden for S-kursisterne.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 2 f, stk. 1, 2. pkt., i lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., at danskuddannelse efter 1. pkt. (danskuddannelse til S-
kursister) gives inden for rammerne af et klippekort, jf. § 6 a.
Det foreslås, at kravet om, at danskuddannelse skal gives inden for ram-
merne af et klippekort, ophæves. Det foreslås derfor, at det anførte i bestem-
melsen om, at danskuddannelse til S-kursister gives inden for rammerne af
et klippekort, jf. § 6 a, udgår.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 4,
hvorefter det foreslås at ophæve § 6 a, om klippekortordningen i lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 2 f, stk. 2, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl., at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at S-kursister, som ikke har på-
begyndt eller afsluttet danskuddannelsen inden for uddannelsesperioden, jf.
stk. 1, eller ikke har påberåbt eller ikke har opbrugt klippekortet, jf. § 6 a,
fortsat skal have tilbud om danskuddannelse.
Det foreslås, at kravet om at danskuddannelse skal gives inden for rammerne
af et klippekort, ophæves. Det foreslås derfor, at henvisningen til klippekort
udgår af bestemmelsen.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 4,
hvorefter det foreslås at ophæve § 6 a, om klippekortordningen i lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
15
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Den foreslåede ændring vil ikke medføre ændringer i bestemmelsens anven-
delsesområde. Det vil således fortsat være muligt for kommunalbestyrelsen
at beslutte, at udlændinge, som af andre grunde end alvorlig og langvarig
sygdom, ikke har lært dansk i danskuddannelsesperioden, kan modtage til-
bud om danskundervisning.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 4
Det fremgår af § 6 a, stk. 1, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl., at S-kursister tilbydes danskuddannelse inden for rammerne af et klip-
pekort. Antallet af klip, som tildeles den enkelte kursist, fastsættes på bag-
grund af udbyders indplacering af kursisten på danskuddannelse og modul,
jf. § 6, stk. 3. Der kan højst tildeles seks klip svarende til 3�½ års danskud-
dannelse.
Det fremgår endvidere af § 6 a, stk. 2, at klippekortet er gyldigt i 5 år fra det
tidspunkt, kursisten kan påbegynde undervisningen. Det første klip aktive-
res samtidig hermed, dog tidligst når kursisten er indplaceret på danskud-
dannelse og modul, jf. § 6, stk. 3.
Efter § 6 a, stk. 3, løber et klip frem til afslutningen af klippets gyldigheds-
periode, uanset om kursisten deltager i undervisningen. Et klip udløber dog,
når kursisten består modultesten for det modul, hvor den pågældende er ind-
placeret.
Det fremgår af § 6 a, stk. 4, at når et klip udløber, aktiveres i umiddelbar
forlængelse heraf automatisk et nyt klip, jf. dog stk. 5.
Efter § 6 a, stk. 5, har en S-kursist ret til at udskyde starttidspunktet for
danskundervisningen eller holde pause efter en bestået modultest, hvis kur-
sisten hurtigst muligt og forud for undervisningens start har oplyst den ud-
byder af danskuddannelse, som kursisten er henvist til, herom.
Efter § 6 a, stk. 6, fastsætter udlændinge- og integrationsministeren nærmere
regler om klippekortet, herunder om de enkelte klips gyldighedsperiode og
om fremgangsmåden for at udsætte starttidspunktet for danskundervisnin-
gen eller holde pause efter en bestået modultest.
Det foreslås, at
§ 6 a
ophæves.
16
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Den foreslåede ændring vil betyde, at S-kursister ikke længere tilbydes
danskuddannelse i 3�½ år inden for en 5-årig periode, som gives inden for
rammerne af et klippekort. Danskuddannelsestilbuddet vil for S-kursister i
stedet omfatte undervisning i op til 5 år, som regnes fra det tidspunkt, hvor
udlændingen kan påbegynde danskuddannelsen.
Forslaget vil medføre, at de gældende frister for at gennemføre de enkelte
moduler i forhold til tilbagebetaling af depositum, jf. bilag 3 i bekendtgø-
relse nr. 1089 af 26. juni 2020 om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl., vil blive styrende i forhold til at sikre S-kursisternes progression og
motivation til at gennemføre modulerne inden for de i bekendtgørelsen fast-
satte frister.
Forslaget vil således betyde, at den 5-årige uddannelsesret i praksis vil blive
begrænset af, at S-kursister skal gennemføre danskuddannelsen inden for
rammerne af de frister, som gælder for tilbagebetaling af depositummet, så-
fremt tilbuddet om danskuddannelse skal være uden økonomiske omkost-
ninger for kursisten.
I forhold til S-kursisters uddannelsesperiode vil ændringen i praksis med-
føre, at S-kursister vil få to måneder længere til at færdiggøre modul 1 og
en måned længere til at færdiggøre modul 2, som svarer til den forskel der
er på fristerne for at gennemføre de to moduler på hhv. depositumsordnin-
gen og klippekortsordningen.
Forslaget vil således ikke medføre nogen væsentlig udvidelse af uddannel-
sesperiode for S-kursisterne.
Med ophævelsen af klippekortet vil det fortsat være muligt for den enkelte
kursist at planlægge sin deltagelse i undervisningen fleksibelt inden for den
5-årige periode, danskuddannelsestilbuddet varer. Det betyder, at en S-kur-
sist efter at have bestået et modul og fået sit depositum tilbagebetalt vil
kunne vælge at holde pause i undervisningen forud for, at et nyt modul på-
begyndes ved at undlade at indbetale depositum til det næste modul. En S-
kursist vil således have mulighed for at planlæge op til 1 år og 3 måneders
pause inden for den 5-årige uddannelsesperiode, uden at dette vil have øko-
nomiske konsekvenser for den enkelte S-kursist. En S-kursist, der ønsker at
fortsætte danskuddannelsen og fortsat har uddannelsesret, vil i overensstem-
melse med § 11 i bekendtgørelse nr. 1089 af 26. juni 2020 om danskuddan-
nelse til voksne udlændinge m.fl. skulle henvises til et nyt modul af kom-
munalbestyrelsen.
17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
2536838_0018.png
UDKAST
Kursisten vil ligeledes skulle indbetale depositummet igen,
når kursisten
henvises til et modul på danskuddannelsen, jf. § 14, stk. 4, i lov om danskud-
dannelse til voksne udlændinge m.fl.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2022.
Til § 3
Efter § 22 i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., gælder
loven ikke for Færøerne og Grønland. Det foreslås på den baggrund, at loven
ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Det betyder, at lovens § 1 om ændring af lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. ikke vil gælde for Færøerne og Grønland, da lov om dansk-
uddannelse til voksne udlændinge m.fl. ikke gælder for Færøerne og Grøn-
land og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
18
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
2536838_0019.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om danskuddannelse til
voksne udlændige m.fl., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 2018 af 11. decem-
ber 2020, som senest ændret ved §
4 i lov nr. 2623 af 28. december
2021, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 2 f.
For S-kursister omfatter tilbud om
danskuddannelse undervisning i op
til 3�½ år inden for en 5-årig periode,
som regnes fra det tidspunkt, hvor
udlændingen
kan
påbegynde
danskuddannelsen. Danskuddan-
nelse efter 1. pkt. gives inden for
rammerne af et klippekort, jf. § 6 a.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at S-kursister, som ikke
har påbegyndt eller afsluttet dansk-
uddannelsen inden for uddannel-
sesperioden, jf. stk. 1, eller ikke har
påbegyndt eller har opbrugt klippe-
kortet, jf. § 6 a, fortsat skal have til-
bud om danskuddannelse.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen tilby-
der danskuddannelse efter § 2 e,
stk. 3, til S-kursister, der på grund
af alvorlig og langvarig sygdom i
en periode ikke har haft mulighed
1.
§ 2
f affattes således:
Ȥ 2 f.
For S-kursister omfatter til-
bud om danskuddannelse undervis-
ning i op til 5 år, som regnes fra det
tidspunkt, hvor udlændingen kan
påbegynde danskuddannelsen.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at S-kursister, som ikke
har påbegyndt eller afsluttet dansk-
uddannelsen inden for uddannel-
sesperioden, jf. stk. 1, fortsat skal
have tilbud om danskuddannelse.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen tilby-
der danskuddannelse efter § 2 e,
stk. 3, til S-kursister, der på grund
af alvorlig og langvarig sygdom i
en periode ikke har haft mulighed
19
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
2536838_0020.png
UDKAST
for at benytte sig af tilbuddet om for at benytte sig af tilbuddet om
danskuddannelse.
danskuddannelse.
Stk. 4. Udlændinge- og integrati-
onsministeren kan fastsætte nær-
mere regler om tilbud om danskud-
dannelse efter stk. 3.
Stk. 4. Udlændinge- og integrati-
onsministeren kan fastsætte nær-
mere regler om tilbud om danskud-
dannelse efter stk. 3.«
§ 6 a.
S-kursister tilbydes danskuddan-
nelse inden for rammerne af et klip-
pekort. Antallet af klip, som tildeles
den enkelte kursist, fastsættes på
baggrund af udbyders indplacering
af kursisten på danskuddannelse og
modul, jf. § 6, stk. 3. Der kan højst
tildeles seks klip svarende til 3�½ års
danskuddannelse.
Stk. 2. Klippekortet er gyldigt i 5 år
fra det tidspunkt, kursisten kan på-
begynde undervisningen. Det første
klip aktiveres samtidig hermed, dog
tidligst når kursisten er indplaceret
på danskuddannelse og modul, jf. §
6, stk. 3.
Stk. 3. Et klip løber frem til afslut-
ningen af klippets gyldighedsperi-
ode, uanset om kursisten deltager i
undervisningen. Et klip udløber
dog, når kursisten består modulte-
sten for det modul, hvor den pågæl-
dende er indplaceret.
Stk. 4. Når et klip udløber, aktive-
res i umiddelbar forlængelse heraf
automatisk et nyt klip, jf. dog stk. 5.
2.
§ 6 a
ophæves.
20
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige m.fl. (Afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister), fra udlændinge- og integrationsministeren
2536838_0021.png
UDKAST
Stk. 5. En S-kursist har ret til at ud-
skyde starttidspunktet for danskun-
dervisningen eller holde pause efter
en bestået modultest, hvis kursisten
hurtigst muligt og forud for under-
visningens start har oplyst den ud-
byder af danskuddannelse, som
kursisten er henvist til, herom.
Stk. 6. Udlændinge- og integrati-
onsministeren fastsætter nærmere
regler om klippekortet, herunder
om de enkelte klips gyldighedsperi-
ode og om fremgangsmåden for at
udsætte starttidspunktet for dansk-
undervisningen eller holde pause
efter en bestået modultest.
21